Тема: Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Віднесення слова до одного з родів.
Мета: розширювати знання учнів про іменник; формувати уміння визначати рід іменників, використовуючи допоміж-ні слова він, мій; вона, моя; воно, моє; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати зв’язне мовлення учнів;
виховувати культуру писемного мовлення, увагу, повагу один до одного, старанність, охайність, самостійність.
Хід уроку
І. Організація класу
1.1 Створення емоційно-сприятливого середовища.
Девіз уроку: Душу й серце в роботу вклади,
Кожну хвилину в труді бережи.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Виписати тільки іменники.
3. Гра «злови м’ячика» (вчитель кидає м’яч учням по черзі кожному і ставить запитання):
1)Що ми називаємо іменником?
2) На які запитання відповідають іменники – істоти ? (приклад)
3) На які запитання відповідають іменники – неістоти? (приклад)
4. Гра «високо – низько» (вчитель говорить приклади власних і загальних іменників а учні коли чують загальний іменник – присідають, а власний - встають):
Будинок, дівчинка, Київ, слива, Марія, дядько, машина, Сергій Іванович, дерево, пиріг, Мурка, озеро, Карпати, Тарас Шевченко, слон, хліб.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
На дошці записані речення.
Це моя тато, вона добрий.
Це моє мама, воно лагідна.
Це моя яблуко, вона смачне.
Сьогодні на уроці ми навчимося розрізняти роди іменників. Це і буде темою нашого уроку. А це – слова помічники, вони будуть нам сьогодні допомагати (моя , вона ,моє , воно, мій , він).
Віршоване правило
Дітям пам’ятати слід,
Що іменник має рід.
Чоловічий - значить «він»:
Учень, хвіст, портфель, пінгвін.
А жіночий рід - «вона»:
Дружба, ластівка, весна.
Є й середній рід - «воно»:
Вухо, яблуко, вікно.
ІV. Засвоєння та формування знань, умінь та навичок.
Виписати іменники чоловічого, жіночого та середнього роду.
Слон – слониха, слоненя. Кіт – … Лев – … Кріль – … Лис – … Вовк – … Гусак - …
Спробуйте утворити від слів іменники жіночого та середнього роду .
3. Гра «Добери слова» .
Робота в парах.
Карточка №1
До поданих слів дібрати спільнокореневі іменники чоловічого, жіночого, середнього роду. Записати за зразком. Виділити корінь, визначити рід.
Зразок. Ведмідь (ч.р.)- ведмедиця (ж.р.) - ведмежатко (с.р.)
Слоненя, лисеня.
Карточка №2
До поданих слів дібрати спільнокореневі іменники чоловічого, жіночого, середнього роду. Записати за зразком. Виділити корінь, визначити рід.
Зразок. Ведмідь (ч.р.)- ведмедиця (ж.р.) - ведмежатко (с.р.)
Вовченя, тигреня.
Карточка №3
До поданих слів дібрати спільнокореневі іменники чоловічого, жіночого, середнього роду. Записати за зразком. Виділити корінь, визначити рід.
Зразок. Ведмідь (ч.р.)- ведмедиця (ж.р.) - ведмежатко (с.р.)
Каченя, гусеня.
4.Гра « Вилучи зайве» (оплески)
Вчитель читає ланцюжок слів за родами , вилучити зайві слова
Їжак , півень , гуска , ведмідь .
Лисиця ,вовк , корова , коза .
Цуцик , слоненя , тигреня , кіт .
5. Групова робота. «Використай знання з природознавства»
Нещодавно з природознавства ми вивчили тему «Рослини», наступною буде тема «Тварини». Тож виконати це завдання вам допоможуть знання з природознавства.
Дописати іменники, визначити рід:
1. Органи рослини: корінь(ч. р.), …
2. Дерева: тополя (ж. р.), …
3. Культурні рослини: морква (ж. р.), …
4.Квіткові рослини: підсніжник (ч. р.), …
6. Гра «Сніжки» .
Чи полюбляєте ви грати в сніжки? Тож, давайте пограємо!
Я кидатиму вам м’ячик, називаючи слово, а ви будете визначати його рід.
Слова: учень, синиця, степ, серце, півень, голубка, пальто, малина, помідор, яблуко, заєць, слово, ріпка, ластів’я і т.д.
V. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Гра «Збери врожай».
Зібрати тільки стиглі яблука, на них розміщені іменники всіх трьох родів.
Зробимо собі самооцінку. Якщо ви почуєте твердження з яким погоджуєтеся - затискайте палець, починаючи з мізинця:
V. Домашнє завдання.
Виписати з орфографічного словника по 5 іменників чоловічого, жіночого, середнього роду.