Мовознавчий квест “ Пригоди в країні Словограй”
Мета: поглибити знання учнів відомостями про рідну мову, показати її красу і багатство; перевірити вміння учнів практично застосовувати знання , здобуті на уроках української мови; розвивати логічне й образне мислення, увагу, спостережливість, усне мовлення, кмітливість, творчі здібності, удосконалювати вміння працювати в команді; виховувати відповідальність, лідерські якості, колективізм, прагнення до самовдосконалення; плекати любов і повагу до рідної мови, прагнення вивчати її, досліджувати і збагачувати.
Обладнання: вишиті рушники, ілюстрації , маршрутні листи, конверти із завданнями, відеоролики.
Учасники: учні початкових класів.
Місце проведення: приміщення школи.
Тривалість: 4о хвилин
Правила проведення. У визначений час учні збираються в святково прикрашеному залі, об’єднуються в команди й отримують маршрутні листи. Виконуючи завдання, команди діють згідно інструкції. Переможницею стає команда, яка першою дійде до фінішу. Команди відзначаються призовими місцями, грамотами. Тривалість: 4о хвилин
Хід гри
І. Організаційна частина.
Учень.
Свято сьогодні у нас незвичайне.
Хай буде воно урочисте, повчальне.
Пригадайте найщиріше слово,
Щоб заграла веселково наша рідна мова!
Ведучий 1.
21 лютого представники всіх націй і народностей відзначають Міжнародний день рідної мови. Це свято було проголошене на Генеральній конференції ЮНЕСКО, яка відбулася 17 листопада 1999 року в Парижі.
Оскільки з 6 000 розмовних мов світу близько половині загрожує зникнення, ЮНЕСКО прагне підтримувати мову як ознаку культурної приналежності особи. Окрім того, організація вважає, що вивчення іноземних мов та багатомовність є ключами до взаєморозуміння та взаємоповаги.
В Україні це свято існує з 2002 року, коли з метою зміцнення державотворчої функції української мови, сприяння вільному розвитку і використанню інших мов національних меншин України Президент України підписав відповідне розпорядження про відзначення Міжнародного дня рідної мови.
Ведучий 2. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом, з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.
Ведучий 1. Мова! А що таке мова? Найбільше й найдорожче добро в кожного народу – це його мова, в яку народ вкладає своє давнє життя, і розум, і досвід, і почуття.
Виходять діти в українському вбранні.
Дівчинка: Мова – краса спілкування,
Хлопчик: Мова – як сонце ясне,
Дівчинка: Мова – то предків надбання,
Хлопчик: Мова – багатство моє.
1-й учень.
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
І народу без мови нема.
Ведучий 2: 21 лютого- це один із тих днів, коли кожен має змогу відчути себе частиною великого, гордого, нескореного народу, посіяти у своєму серці хоча б одну зернину любові до рідної мови. Це свято об’єднує українців у одну велику дружну сім’ю. Тож звертаємося до вас сьогодні мовою землі вашої, мовою матері вашої, народу українського мовою.
2 - й у ч е н ь
В нас українська мова промениста,
Доступна й лагідна, весела і дзвінка.
Багата, як земля, джерельно чиста
І тепла, наче мамина рука.
3- й у ч е н ь
Я вчуся нею гарно розмовляти,
Читаю вірші і пишу слова,
Бо рідну мову треба добре знати.
Вона чудова, ніжна і жива.
4-й учень
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас, -
Бо ж єдина – так, як мати,
Мова в кожного із нас!
Звучить пісня « Батьківська мова»у виконанні учнів 1-4 класів.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Слово вчителя.
Багата і барвиста мова українського народу. Мова - то краса нашого життя, наше майбутнє. Рідне слово - невмируще джерело, з якого ми пізнаємо навколишній світ, свою родину, свій народ. Пам'ятаймо завжди про це, бережімо, плекаймо, збагачуймо, примножуймо красу рідної мови.
Сьогоднішній день ми присвячуємо її величності УКРАЇНСЬКІЙ мові, щоб ще раз підкреслити, що слово є справжнім дивом, великим і прекрасним.
Сьогодні на святі присутні учні - представники всіх класів початкової школи. Вони – шанувальники української мови, ті, хто любить, поважає і найкраще знає рідне слово, прагне повсякчас удосконалювати свої знання.
Пропоную вам, діти, здійснити нині цікаву мандрівку лабіринтами країни Словограй , де ви повинні будете продемонструвати нам свої знання з мови, довести свою першість і здобути право називатися знавцями української мови.
2. Вправа «Давайте познайомимось»
Учні представляють свою команду, оголошують її назву, девіз.
Ведучий 2: (Повідомлення правил гри). Прошу представників кожної команди отримати маршрутні листи, де вказано всі зупинки. Останньою зупинкою маршруту стане станція «Творча», яка розташована в святновому залі. Саме тут ми з вами зберемося після того, як ви пройдете усі інші станції. Максимальна кількість балів, яку можна отримати на кожній зупинці – 12.
А тепер починаймо! Хай щастя перемоги випаде тому, хто краще знає українську мову!
Ведучий 1: Але, перш, ніж розпочати гру, дозвольте представити вам наше шановне журі:
Терещенко Р.М. - вихователь ГПД;
Фещенко А. М.-вчитель фізичного виховання;
Таричева В. А.- вчитель музичного мистецтва.
ІІ. Проведення гри
Зупинка « Алфавітна».
Кабінет 1 класу (підказка у маршрутному листі:«Кабінет, в якому читають …
Цю найпершу в школі книжку
Знає будь-який школяр.
До усіх книжок доріжку
Прокладає наш … (Буквар)
Гра «За алфавітом» (1 слово-3 бали)
Учитель вивішує таблицю з алфавітом, роздає картки з цифрами. Кожна цифра відповідає порядкові, місцю букви в алфавіті: а — 1, б — 2, в — 3, г — 4, д — 5, і т.д. Потрібно записати всі слова буквами.
Матеріал для гри:
Зупинка « Дивограй»
Кабінет музичного мистецтва (підказка у маршрутному листі:
Тут пісня, музика звучить,
Тече, немов вода у крані.
Урок минає, наче мить,
Тут голос – пан, а нота – пані.
Гра« Хто більше» (1 слово-0,5 бала)
Написати якомога більше слів з букв слова «жайворонок ». «акваріум»
● акваріум (мак, кава, міра, кара, мука, рама, ріка, віра, кір, рука, крам, вік);
Зупинка «Казкова»
Бібліотека (підказка у маршрутному листі: «Це той храм, де завжди зберігається людська мудрість. В давнину її називали « гімн життя», «аптека для душі»)
Вікторина «Чарівний кошик»( 1 казка- 1 бал)
- У моєму кошику знаходяться речі з казок. Я буду по черзі діставати якусь річ, а ви говоритимете, в якій казці вона зустрічається(яйце, ключ, тарілка, солома, пір’я, колосок, черевичок, рукавиця,чоботи, капелюх блакитного кольору, ріпа, червона шапка ).
Зупинка « Спритна»
Спортзал (підказка у маршрутному листі:
Ту завжди рух – стрибки, пробіжки.
Тут м’яч летить у сітку, ціль.
Драбини, трос тут є, доріжки .
Тут кріпне м’яз і никне біль.
Гра «Запам*ятай за 1 хвилину»
Часто нам доводиться швидко діставати потрібну інформацію.А тому ми маємо вміти щвидко читати й писати.
У даній таблиці записано 24слова. Ви повинні прочитати їх протягом 1 хвилини і записати всі слова, що запам’ятали, протягом 1 хвилини. ( Два слова- 1 бал)
Київ пам*ять зерно
Україна совість весна
Дніпро день читання
Миколаїв пісня сім*я
Оленка щука майор
Карпати мова народ
Василько учень вишиванка
Іванівка поле лось
Зупинка« Мовне асорті» .
(Підказка у маршрутному листі: «Кабінет, в якому учнів навчає Колеснікова А. М.»
Дати як можна більше відповідей на запитання.
- Державна мова України / українська/.
- Назвіть головні члени речення / підмет та присудок/.
- Як називаються літери, що записані у певному порядку? / алфавіт/
- Скільки букв в українському алфавіті? (33)
- Скільки голосних в українській мові? (6)
- Скільки звуків у слові «кущ»?(4)
- Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
- Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і голосного. (Апостроф)
- Словник, з якого дізнаємося значення слова (тлумачний)
- Який знак ставиться в кінці розповідного речення ( крапка)
- Частина слова перед коренем (префікс)
- Розмова двох осіб (діалог)
Зупинка «Мовні перлинки»
(Підказка у маршрутному листі: «Кабінет, в якому навчаються третьокласники»
Завдання. Скласти і записати із слів прислів’я ( 1прислів*я-6 балів).
а) Хліба, а, слово, на, бережи, обід, на, відповідь.
б) Не, горобець, випустиш, слово, спіймаєш, не.
Зупинка «Кмітлива»
Підказка у маршрутному листі:
Комп’ютери тут, ноутбуки.
Тут усього потроху вчать.
Із файлом працювать без муки
Та інформацію шукать.
Гра «Нове слово»
Скласти з даних слів нове слово таким чином: взяти з першого слова звук і позначити його буквою, з другого — другий, із третього — третій, із четвертого — четвертий і т. д.
Матеріали для гри (на комп’ютерах):
● зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);
● мало, дим, сир (мир);
● молоко, вікно, тісто, карта, озеро (місто);
● пара, перо, він, мама, канал (пенал);
● заєць, лис, ломи, собака (зима);
● звір, лось, шишка, лини, корито (зошит);
● рука, нема, рада, сади, насос, фабрика, записка (редиска);
● лава, лин, бамбук, молодий, батон (лимон);
● лак. колос, наша, диван (лоша);
● молот, сито, ваше, каша (миша);
● тато, вхід, прізвище, ребро (тхір);
● кіно, дід, кашка, ліжко, думка (кішка);
Зупинка « Кулінарна»
Їдальня (підказка у маршрутному листі: «Є вона у кожній школі —
І в близькій, і в дальній,
їжі всякої доволі
В кожній є… (їдальні)
Вікторина « Обрядові страви» ( за кожну правильну відповідь-1бал).
Запитання:
1. Масляна - це останній тиждень перед Великим постом. Яка головна страва на Масляну. (Вареники з сиром і сметаною, млинці та галушки)
2. З випікання якого обрядового хліба завжди починається весілля. (Коровай)
3. На яке свято випікають обрядові коржики «шулики» (14 серпня – День святих Маковеїв)
4. В цей день у церкві святять груші, яблука, мед і обжинкові вінки. (Свято Спаса)
5. До свята Петра і Павла готувались колись в Україні: білили хати, оздоблювали рушниками стіни, вбирали подвір’я. Ранком у цей день, звичайно йшли до церкви. Повернувшись з церкви люди розговлялись… (Мандриками – сирниками )
6. На Київщині був добрий звичай, що вже забувся. На свято Сорока мучеників випікали… (Жайворонків)
7. Обов’язкова страва на Різдвяному столі українців.(Кутя)
8.На яке свято розфарбовують писанки?
Зупинка « Шифрувальна »
Кабінет математики (підказка у маршрутному листі:
Співають цифри тут сонети
І морщать думанням чоло.
Тут рахувати вчать предмети,
Шукать, що буде чи було.
Розв’язати граматичні приклади
1) СОН+ТИН+ЦЕ – Н – ТИ =
2) КІТ+НИ З+ГАЙ – ЗІТ – Й=
3) ГОЛ+РОМА+ХА – МАЛА=
4) МРІЙ+ ОВЕС+РІКА-РІЙ-ЕС-РІК=
Зупинка «Творча»
У святковому залі
Скласти твір, де всі слова починаються на одну букву (В або М)
Ведучий. Ну, що ж… Усі зупинки квесту пройдено. Пора підводити підсумки. Надаємо слово журі.
V. Підсумки заходу.
Слово журі. Підсумки гри. Визначення та нагородження переможців.
Заключне слово вчителя.
Усе минає, а слово залишається. Слово залишається і несе крізь час голос людської душі. Тож хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!
Учні.
1. Мова наша, мова –
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
2. Мова наша, мова –
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
3. Ми без тебе, мово,
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва.
4. Як вогонь у серці,
Ви несіть в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє!
5. Встає зоря в імлі ранкова,
Над Україною встає…
Любіть же, люди, свою мову,
Нас світ по мові пізнає.
Разом: Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – це невмирущий голос України!
Ведучий: Щастя, добра, нових здобутків в ім’я України!
Ведуча: До побачення, дорогі наші шанувальники рідного слова! До нових зустрічей!
Відеокліп « Єдина країна з єдиною мовою»
Маршрутний лист
№ |
Назва зупинки |
Кабінет ( підказка) |
1 |
Алфавітна |
Кабінет, в якому читають …
Цю найпершу в школі книжку |
2 |
Дивограй |
Тут пісня, музика звучить, Тече, немов вода у крані. Урок минає, наче мить, Тут голос – пан, а нота – пані |
2 |
Казкова |
«Це той храм, де завжди зберігається людська мудрість. В давнину її називали « гімн життя», «аптека для душі») |
3 |
Спритна |
Ту завжди рух – стрибки, пробіжки. Тут м’яч летить у сітку, ціль. Драбини, трос тут є, доріжки . Тут кріпне м’яз і никне біль. |
4 |
Мовне асорті |
«Кабінет, в якому учнів навчає Колеснікова А. М.» |
5 |
Мовні перлинки |
«Кабінет, в якому навчаються третьокласники»
|
6 |
Кмітлива |
Комп’ютери тут, ноутбуки. Тут усього потроху вчать. Із файлом працювать без муки Та інформацію шукать.
|
7 |
Кулінарна |
Є вона у кожній школі —
їжі всякої доволі |
8 |
Шифрувальна |
Співають цифри тут сонети І морщать думанням чоло. Тут рахувати вчать предмети, Шукать, що буде чи було.
|
9. |
Творча |
Святковий зал |