Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Віднесення слова до одного з родів.

Про матеріал
Подану розробку можна використовувати на уроках української мови у 3 класі.
Перегляд файлу

Тема. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Віднесення слова до одного з родів.

Мета. Допомогти школярам оволодіти граматичними категоріями «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»; учити дітей усвідомлено розрізняти рід іменників; розширити й активізувати словниковий запас учнів, закріпити вміння розпізнавати мовні явища за їх ознаками; вчити зв'язно висловлювати думку, писати відповідно до правил українського правопису; розвивати мовні здібності школярів:; виховувати любов і повагу до родини, до рідної мови, України, милосердя.

Обладнання: предметні малюнки, картки, куб , малюнки з зображенням предметів, пісочний годинник, цеглинки конструктора  лего, квіточки.

Тип уроку: комбінований урок

 

                                                          Хід  уроку

 І. Організація класу.

     Ось дзвінок нам дав сигнал-                   Учитель:  Сидимо

     Працювати час настав.                            Учні:   Спокійно.

     Тож і ми часу не гаймо,                          Учитель:  Відповідаємо:  

    Урок мови починаймо.                             Учні:   Чітко.

                                                                       Учитель:   Пишемо

                                                                       Учні:   Каліграфічно

 

ІІ. Узагальнення й систематизація отриманих знань.

1.Слово вчителя.

- Діти, а скажіть чи любите ви свята?

- А яке свято ми  сьогодні святкуємо? ( День св. Валентина)

-  А без чого не проходить жодне свято? ( Без подарунків).

- То ж я пропоную вам сьогодні виготовити колективний подарунок на це свято. Ми зробимо з вами квіткове сердечко. Але щоб отримати квіточки, ви повинні будете виконати ряд завдань. Одне правильно виконане завдання – одна квіточка.  Ну що згодні? Тоді розпочнемо нашу роботу.

2.Фронтальне опитування методом «Кубування».

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик, діти, чарівний, він доріжку прокладає,

Знання наші перевіряє.

- Які частини мови ви знаєте?

- Що таке іменник?

-  Які іменники є назвами істот?  На які питання відповідають? Наведіть приклади.

- Які іменники є назвами неістот? На які питання відповідають?   Наведіть приклади.

- Що ви знаєте про  власні  і загальні назви?

- Яким членом речення виступає іменник?

-Молодці, з цим завданням ви справились, то ж отримуєте першу квіточку.

3. Каліграфічна хвилинка.

   С  сс сі ім м’я сім’я

4.Звуко – буквений аналіз слова.

5.Складання асоціативного куща до слова сім’я.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

           Казка про рід іменника

Давно-давно в одній країні жив собі король. Звали його Іменник. Іменник у всьому любив лад. Він був дуже багатим і пишався цим.

     Одного разу він завів собі великий журнал, щоб вести облік підлеглих.

      Ось прилетів метелик, Іменник сказав: «Він мій!» Заспівав соловей – «Він мій», прилетів горобець – «Він мій», стрибнув коник-стрибунець – «Він мій», йде хлопчик – «Він мій». Коли ж король побачив дівчинку, то казав: «Вона моя». Моя також була земля, береза, осика, трава, білка…

      На все інше іменник казав: «Воно моє». Моє озеро, море, курча, кошеня, вікно, білченя тощо. Усе було записане в журналі у три стовпчики.

     - чоловічий рід – він, мій,

      - жіночий рід – вона, моя,

     - середній рід – воно, моє.

ІV.Повідомлення теми і мети уроку

-Сьогодні на уроці ми вивчимо, який рід мають іменники і будемо вчитися  визначати  його.

V. Опрацювання нового матеріалу

 1.Поняття про рід іменників.

- Відгадайте загадку.

 Сильний, добрий, справедливий,

біля нього ми щасливі.

Знає, вміє він багато.

Гордимось, бо це наш … (тато.)

 

Учень записує на дошці.

Тато (він, мій) – ч.р.

  • Іменники , до яких можна підставити  слова він, мій – це іменники чоловічого роду.
  • Серед слів асоціативного куща виберіть слова , до яких теж можемо підставити слова він, мій.(дідусь, син)
  • Загадка

 Найрідніша, наймиліша,

 Всіх вона нас пестить, тішить,

 Завжди скрізь буває з нами.

Відгадайте: хто це? (Мама)

Запис на дошці.

  Мама (вона, моя) – ж.р.

  • Назвіть ще слова жіночого роду серед слів асоціативного куща. (Бабуся, донька)
  • Запишемо слово дитя.

Запис на дошці:   дитя (воно, моє) – с.р.

  • Назвіть ще іменники середнього роду.

2.Слово вчителя

 -Іменники, які називають осіб чоловічої статі – це іменники чоловічого роду (він, мій);

- Іменники, які називають осіб жіночої статі (вона моя); та іменники , які називають малі істоти, дітей – середній рід (воно, моє)

3. Опрацювання правила (читає учень ст. 111)

4. Інформація довідкового  бюро                

1. Вперше поняття «рід іменників» ввів у мову Яків Федорович Головацький у1849 році.

2.Англійці, коли придумували свою мову, були найхитріші за інші народи. У

них тільки живі істоти мають чоловічий чи жіночий рід, а всі інші іменники неістоти належать до середнього роду.

3.Жителі африканського племені Масаї у своїй мові виділяють усього два

роди: один включає все велике та сильне, а другий - все маленьке й безсиле.

Таким чином, роди (точніше - класи) називаються «сильний» і «слабкий».

   5. Робота за картками .

 

-За допомогою карток ви маєте визначити рід іменників ,яких я буду показувати..

Земля, трава, дуб, поле, річка, школяр, маля, шахтар,  веселка, вікно, тополя, полум’я, хата, підручник, прислів’я, пісня, серце, пташеня.

Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, усміхніться,

 Землі рідній поклоніться,

Веретенцем покрутіться,

І до сонця потягніться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

6. «Розсели слова в будиночки.»

 Малюнковий розподільний диктант (самостійно)  взаємоперевірка

- А зараз ми проведемо малюнковий розподільний диктант. Я буду показувати малюнки, а ви запишете назви даних предметів в однуі з трьох колонок, розподіливши іменники за родами.

Ч.р.                             Ж.р.                     С.р.

зайчик                       лисичка              сонечко

олівець                     дівчинка              відро

гриб                           білочка               яблуко

вовк

   

7. Гра « Хто більше?» ( за пісочним годинником – 2 хвилин)

         - Спочатку оберіть собі цеглинку за кольором, який вам до вподоби. Вам необхідно за 2 хвилин написати якнайбільше іменників,  якщо ви обрали

 Червоний колір – іменники ж. р.

 Синій колір –– іменники ч. р.

 Жовтий колір – іменники с.р.

8. Робота у групах

  На головах дітей є корони «Жіночий рід», «Чоловічий рід», «Середній рід». У кожного картка з іменниками одного роду. Діти підходять до корони свого роду.

Середній рід : жито, поле, зернятко, мишеня, щастя, гніздо, озеро.

Чоловічий рід: колос, мак, одяг, посуд, барвінок, колодязь, коровай.

Жіночий рід: мальва, вишиванка, Україна, зозуля, паляниця, родина, волошка.

9. Творче завдання.

- Всі завдання ми виконали, то ж настав час виготовити наше квіткове  сердечко.

У кожній українській родині існує традиція говорити хороші слова, коли даруєш подарунок. То ж давайте і ми напишемо на наших квіточках іменники - побажання

І таким чином прикрасимо наше сердечко.

V.Підсумок уроку

VІ. Оцінювання.

 

 

 

    

         

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Малик Наталия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 січня 2021
Переглядів
12298
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку