Тема. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Віднесення слова до одного з родів.
Мета. Допомогти школярам оволодіти граматичними категоріями «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»; учити дітей усвідомлено розрізняти рід іменників; розширити й активізувати словниковий запас учнів, закріпити вміння розпізнавати мовні явища за їх ознаками; вчити зв'язно висловлювати думку, писати відповідно до правил українського правопису; розвивати мовні здібності школярів:; виховувати любов і повагу до родини, до рідної мови, України, милосердя.
Обладнання: предметні малюнки, картки, куб , малюнки з зображенням предметів, пісочний годинник, цеглинки конструктора лего, квіточки.
Тип уроку: комбінований урок
Хід уроку
І. Організація класу.
Ось дзвінок нам дав сигнал- Учитель: Сидимо
Працювати час настав. Учні: Спокійно.
Тож і ми часу не гаймо, Учитель: Відповідаємо:
Урок мови починаймо. Учні: Чітко.
Учитель: Пишемо
Учні: Каліграфічно
ІІ. Узагальнення й систематизація отриманих знань.
1.Слово вчителя.
- Діти, а скажіть чи любите ви свята?
- А яке свято ми сьогодні святкуємо? ( День св. Валентина)
- А без чого не проходить жодне свято? ( Без подарунків).
- То ж я пропоную вам сьогодні виготовити колективний подарунок на це свято. Ми зробимо з вами квіткове сердечко. Але щоб отримати квіточки, ви повинні будете виконати ряд завдань. Одне правильно виконане завдання – одна квіточка. Ну що згодні? Тоді розпочнемо нашу роботу.
2.Фронтальне опитування методом «Кубування».
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
Кубик, діти, чарівний, він доріжку прокладає,
Знання наші перевіряє.
- Які частини мови ви знаєте?
- Що таке іменник?
- Які іменники є назвами істот? На які питання відповідають? Наведіть приклади.
- Які іменники є назвами неістот? На які питання відповідають? Наведіть приклади.
- Що ви знаєте про власні і загальні назви?
- Яким членом речення виступає іменник?
-Молодці, з цим завданням ви справились, то ж отримуєте першу квіточку.
3. Каліграфічна хвилинка.
С сс сі ім м’я сім’я
4.Звуко – буквений аналіз слова.
5.Складання асоціативного куща до слова сім’я.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Казка про рід іменника
Давно-давно в одній країні жив собі король. Звали його Іменник. Іменник у всьому любив лад. Він був дуже багатим і пишався цим.
Одного разу він завів собі великий журнал, щоб вести облік підлеглих.
Ось прилетів метелик, Іменник сказав: «Він мій!» Заспівав соловей – «Він мій», прилетів горобець – «Він мій», стрибнув коник-стрибунець – «Він мій», йде хлопчик – «Він мій». Коли ж король побачив дівчинку, то казав: «Вона моя». Моя також була земля, береза, осика, трава, білка…
На все інше іменник казав: «Воно моє». Моє озеро, море, курча, кошеня, вікно, білченя тощо. Усе було записане в журналі у три стовпчики.
- чоловічий рід – він, мій,
- жіночий рід – вона, моя,
- середній рід – воно, моє.
ІV.Повідомлення теми і мети уроку
-Сьогодні на уроці ми вивчимо, який рід мають іменники і будемо вчитися визначати його.
V. Опрацювання нового матеріалу
1.Поняття про рід іменників.
- Відгадайте загадку.
Сильний, добрий, справедливий,
біля нього ми щасливі.
Знає, вміє він багато.
Гордимось, бо це наш … (тато.)
Учень записує на дошці.
Тато (він, мій) – ч.р.
Найрідніша, наймиліша,
Всіх вона нас пестить, тішить,
Завжди скрізь буває з нами.
Відгадайте: хто це? (Мама)
Запис на дошці.
Мама (вона, моя) – ж.р.
Запис на дошці: дитя (воно, моє) – с.р.
2.Слово вчителя
-Іменники, які називають осіб чоловічої статі – це іменники чоловічого роду (він, мій);
- Іменники, які називають осіб жіночої статі (вона моя); та іменники , які називають малі істоти, дітей – середній рід (воно, моє)
3. Опрацювання правила (читає учень ст. 111)
4. Інформація довідкового бюро
1. Вперше поняття «рід іменників» ввів у мову Яків Федорович Головацький у1849 році.
2.Англійці, коли придумували свою мову, були найхитріші за інші народи. У
них тільки живі істоти мають чоловічий чи жіночий рід, а всі інші іменники неістоти належать до середнього роду.
3.Жителі африканського племені Масаї у своїй мові виділяють усього два
роди: один включає все велике та сильне, а другий - все маленьке й безсиле.
Таким чином, роди (точніше - класи) називаються «сильний» і «слабкий».
5. Робота за картками .
-За допомогою карток ви маєте визначити рід іменників ,яких я буду показувати..
Земля, трава, дуб, поле, річка, школяр, маля, шахтар, веселка, вікно, тополя, полум’я, хата, підручник, прислів’я, пісня, серце, пташеня.
Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, усміхніться,
Землі рідній поклоніться,
Веретенцем покрутіться,
І до сонця потягніться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
6. «Розсели слова в будиночки.»
Малюнковий розподільний диктант (самостійно) взаємоперевірка
- А зараз ми проведемо малюнковий розподільний диктант. Я буду показувати малюнки, а ви запишете назви даних предметів в однуі з трьох колонок, розподіливши іменники за родами.
Ч.р. Ж.р. С.р.
зайчик лисичка сонечко
олівець дівчинка відро
гриб білочка яблуко
вовк
7. Гра « Хто більше?» ( за пісочним годинником – 2 хвилин)
- Спочатку оберіть собі цеглинку за кольором, який вам до вподоби. Вам необхідно за 2 хвилин написати якнайбільше іменників, якщо ви обрали
• Червоний колір – іменники ж. р.
• Синій колір –– іменники ч. р.
• Жовтий колір – іменники с.р.
8. Робота у групах
На головах дітей є корони «Жіночий рід», «Чоловічий рід», «Середній рід». У кожного картка з іменниками одного роду. Діти підходять до корони свого роду.
Середній рід : жито, поле, зернятко, мишеня, щастя, гніздо, озеро.
Чоловічий рід: колос, мак, одяг, посуд, барвінок, колодязь, коровай.
Жіночий рід: мальва, вишиванка, Україна, зозуля, паляниця, родина, волошка.
9. Творче завдання.
- Всі завдання ми виконали, то ж настав час виготовити наше квіткове сердечко.
У кожній українській родині існує традиція говорити хороші слова, коли даруєш подарунок. То ж давайте і ми напишемо на наших квіточках іменники - побажання
І таким чином прикрасимо наше сердечко.
V.Підсумок уроку
VІ. Оцінювання.