Всесвітня історія. Історія України.
6 клас. (Інтегрований курс)
Тема. Римська республіка в 2 ст. до н.е.
Мета. Розповідати про основні події на шляху Риму до перетворення на могутню Середземноморську державу, показувати на карті перебіг Пунічних війн, визначати їх наслідки, охарактеризувати діяльність братів Гракхів і Гая Марія, давати характеристику історичним подіям, особам, аналізувати, порівнювати, критично мислити, працювати в групах, висловлювати власну думку, толерантно ставитися до думок інших, працювати з додатковими джерелами інформації, виділяти з потоку інформації головне; формувати хронологічні, картографічні, спеціальні компетентності, виховувати в здобувачів освіти почуття патріотизму, повагу до історії людства.
(слайд 2)
ЕПІГРАФ УРОКУ
Рим над містами підноситься всіми,
Як над кущами повзкої лози кипарис величавий.
Вергілій ( слайд 3)
Тип уроку: комбінований.
Основні події:
264-241 рр. до н.е.- Перша пунічна війна;
218-201 рр. до н.е.- Друга пунічна війна;
02.08.216 р. до н.е.- битва біля Канн;
197 р. до н.е.- битва під Кіноскефалами;
147 р. до н.е.- Македонія стає провінцією Риму;
149-146 р. до н.е.- Третя пунічна війна; захоплення м. Коринф;
133 р. до н.е.- реформи братів Гракхів;
Персоналії: Ганнібал, Публій Корнелій Сципіон, Тіберій і Гай Гракхи, Гай Марій.
Поняття і терміни: Пунічні війни, легіон, контрибуція, провінція, люмпен-пролетаріат, популяри, оптимати.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України : підруч. для 6-го кл. загальнооосвіт. навч. закл. / О.Г. Бандровський, В.С. Власов. – К. : Генеза, 2019; схеми, мультимедійна дошка,відео, [Електронні ресурси] - https://learningapps.org/display?v=p0yc7kpsa21,https://learningapps.org/display?v=pq05cjart21, https://www.youtube.com/watch?v=qsDekUIzB6A, https://learningapps.org/display?v=pnpid0v9j21,
https://www.youtube.com/watch?v=mXV-WS8vsWw
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Вправа “ЗНАЙТИ ПАРУ” (створено в інтерактивній програмі learningapps.:[Електронний ресурс] -
https://learningapps.org/display?v=p0yc7kpsa21 (слайд 4)
Вправа “МАПА” ( проаналізувати, зробити висновки) (слайд 5)
Вправа “КРИЛАТИЙ ВИСЛІВ” (слайд 6)
Пояснити:
Вправа “ЗНАЙДИ СЛОВО” (створено в інтерактивній програмі learningapps.:[Електронний ресурс] -
https://learningapps.org/display?v=pq05cjart21 (слайд 7)
Вправа “ІЛЮСТРАЦІЯ” (який період Першої пунічної війни зображений) (слайд 8)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель:
Сьогодні ми з вами з’ясуємо, як Рим перетворився на могутню Середземноморську державу, будемо визначати хронологічні межі, причини, перебіг, наслідки Пунічних воєн.
Дізнаємося про геній полководця Ганнібала, його противника Сципіона, про кризу, яка виникне в Римській республіці і шляхах її вирішення та що спонукало братів Гракхів здійснювати реформи.
Узагальнення вашої роботи буде відображатися у таблиці, яку ви вже почали заповнювати на минулому уроці.
IV. Вивчення нового матеріалу
План
1.Коли, як і чому розпочалися нові війни Риму з Карфагеном?
2. Які країни були підкорені Римом у II ст. до н.е.?
3. Як вплинули війни Риму II ст. до н.е. на господарське і суспільне життя?
4. Що передбачали реформи братів Гракхів, яку мету вони мали?
1.Коли, як і чому розпочалися нові війни з Карфагеном?
Перша пунічна війна не вирішила всіх протиріч між країнами, було ясно, що мир не буде тривати довго. (слайд 9)
Подія |
Роки |
ПРИЧИНИ |
Хто переміг |
Значення |
Перша пунічна війна |
264–241 рр. до н.е. 23 роки |
о. Сицілія |
Рим |
Рим отримав Сицилію, Карфаген мав сплатити контрибуцію та повернути без викупу полонених |
Друга пунічна війна |
218–201 рр. до н.е. 17 років |
Карфаген відновлення територій |
Рим |
Рим здобув нові заморські території: Іспанію, Північну Італію. Карфаген мав знищити свій флот, сплатити контрибуцію, не мав права без дозволу Риму вести будь-яку війну |
Третя пунічна війна |
149–146 рр. до н.е. 3 роки |
Рим – страх відновлення могутності карфагену |
Рим |
Рим став повним володарем Середземномор’я. Карфаген був знищений |
Перша війна не вирішила всіх протиріч між країнами, всім було ясно, що мир не буде тривати довго.
Вправа “ТЕАТРАЛІЗАЦІЯ”
Учасник Другої пунічної війни,карфагенянин Роній:
“Друга Пунічна війна або як ще її називали Ганнібаловою війною тривала 17 років з 218 по 202 до н.е., причина військового конфлікту. суперництво між між двома коаліціями, на чолі яких стояли Рим і Карфаген, за гегемонію в Середземномор'ї. У різний час на стороні Риму воювали Сіракузи, Нумідія, Етолійський союз і Пергам, на нашій стороні - Македонія, Нумідія, Сіракузи і Ахейський союз (показує на карті).
Ганнібал:
“Втративши Сицилію та острови Середземномор'я, ми заснував колонію в Іспанії - Новий Карфаген. Золоті та срібні поклади дали можливість відновити колишню могутність держави. Цю нову область очолив я. Зібравши потужну найману армію, яка налічувала 60 тис. воїнів і мала на озброєнні 37 слонів з нею розпочав Другу пунічну війну (218-201 pp. до н. е.). Навесні 218 року до н.е. виступив у похід. Переговори, які завбачливо вів з галлами, забезпечили мені можливість здійснити безперешкодний прохід через їх землі. Лише при переправі через Родан мені довелося застосувати силу. А римська армія Публія Корнелія Сципіона не змогла перешкодити моєму руху через непорозуміння з обох сторін.
Однак при переході через Альпи ми понесли дуже важкі втрати (близько половини всіх військ). Спуск з перевалу обійшовся армії навіть важче підйому. Прийшовши до Італії мав всього приблизно 12 000 лівійських і 8000 іберійських піхотинців і не більше ніж 6000 вершників і 15 слонів. Незабаром змусив навколишні галльські племена визнати свою владу. Отримавши звістку, що Публій Сципіон привів до Північної Італії значну армію я був змушений почати наступ”.
Вправа “ВІДЕО “Битва при Каннах” ( діти мають аркуші з запитаннями, на які вони повинні дати відповіді після перегляду)
https://www.youtube.com/watch?v=qsDekUIzB6A (слайд 10)
Римський легіонер, Лоренцо:
“Шістнадцять років Ганнібал воював в Італії і не програв жодного бою. Проте після кожної поразки ми виставляли нову армію, а сподівання Ганнібала на воєнну допомогу місцевих племен не виправдалися”.
Учні заповнюють табличку про Другу пунічну війну
Римський легіонер, Антоніо:
“У 204 році до н. е. ми на чолі з полководцем Сципіоном висадилися з тридцяти тисячною армією в Африці. Вклавши союз з вождем одного з нумідійським племен Массініссой ми завдав кілька поразок карфагенянам. Ганнібала призвали на батьківщину. Він повернувся і спробував домогтися поступок при проведенні мирних переговорів в особистому побаченні зі Сципіоном, але успіху не добився. У 202 році до н. е. при Замі відбулася битва.Ми здобули вирішальну перемогу.Після цього нашими провінціями стала Сицилія, південь Іспанії. У Північній Італії були організовані нові колонії”.
Ми почекали, поки Карфаген виплатить контрибуцію в 10 тис. талантів, а потім оголосили йому нову війну. Третя пунічна війна (149— 146 [1]pp. до н. е.) була просто знищенням слабшого. Після трирічної облоги місто було захоплене, його жителі стали рабами. Радість в Римі була безмежною. Сенат ухвалив знищити місто. Карфаген був знову підпалений і горів ще 17 днів. Вся його території була зорана плугом, площа навіки піддана прокляттю, земля посипана сіллю на знак того, що тут ніхто ніколи не повинен селитися.
Після перемоги над Карфагеном Рим став наймогутнішою морською державою Середземномор'я, а саме море римляни стали називати «внутрішнім», або «нашим», морем.
Формально Третя Пунічна війна була завершена 5 лютого 1985. Мер Рима Уго Ветере під час офіційного візиту в Туніс підписав мирний договір між Римом і Карфагеном. Таким чином, 3-я Пунічна війна формально тривала 2133 роки.
Учні заповнюють табличку про Третю пунічну війну
2. Які країни були підкорені Римом у II ст. до н.е.?
Вправа “СХЕМА”(використовуючи мапу,та текст підручника п.2, с. 214-215 допрацювати схему “Країни підкорені Римом у 2 с. до н.е.”(слайд 11)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (слайд 12)
https://www.youtube.com/watch?v=mXV-WS8vsWw
3. Як вплинули війни Риму 2 ст. до н.е. на господарське та суспільне життя ?
Вправа “ІЛЮСТРАЦІЯ” ( за ілюстраціями довести вплив війн на господарське і суспільне життя) (слайд 13)
Вправа “ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО” (попрацюємо із історичним джерелом на с. 216) (слайд 14)
Прочитайте уривок із твору Плутарха, у якому історик наводить промову Тіберія Гракха. Поясніть, долею яких прошарків римського населення переймався трибун. У чому він вбачав причини їхнього жалюгідного становища?
4. Що передбачали реформи братів Гракхів, яку мету вони мали?
Вправа “ПОРТРЕТИСТ” ( уважно подивіться на портрети, скажіть якими рисами характеру володіли брати Гракхи? Що про них можна сказати за зовнішнім виглядом?) (слайд 15)
Вправа “ТЕАТРАЛІЗАЦІЯ” ( у зошитах ведуться записи)
Тіберій Гракх :
“Ті, хто виступали за реформи в державі - популяри, вони ж обрали мене своїм лідером. У 133 році до н.е. я виступив з проектом земельного закону, а саме:
Гай Гракх:
“У 123 році до н.е. мене було обрано народним трибуном. Я продовжив справу брата. Що, я пропонував:
Історик, Марко:
“Результати реформ: Тіберій і Гай вбиті внаслідок провокації сенаторів.Майже 80 000 громадян отримали землю, проте не були ліквідовані причини зубожіння селянства”. Закон 111 р. до н. е. проголосив приватними власниками тих, хто на той момент володів державною землею. Це був перший у світі закон про приватизацію землі.
Гай Марій: Моя реформа була схвалена. Суть її :
Вправа “ЗА і ПРОТИ” ( поміркуйте, яка небезпека загрожувала республіканському ладу внаслідок реформи Гая Марія.)
V. Узагальнення і систематизація знань
Вправа “ЕПІГРАФ” ( що цим хотів сказати Вергілій )
Вправа “ЦИТАТА”(у зв’язку з якими подіями було сказано ...)
(слайд 16)
Вправа “ЗАПОВНИТИ ПРОПУСКИ” (створено в інтерактивній програмі learningapps.:[Електронний ресурс] - (слайд 17)
https://learningapps.org/display?v=pnpid0v9j21
VI. Підсумки і оцінювання учнів
Вправа “ТЕГИ” (слайд 18)
Я дізнався ...
Я навчився ...
Я зрозумів, що можу ...
Мені сподобалося ...
Мене здивувало ...
У мене вийшло ...
Мені захотілося ...
Мене надихнуло ...
V. Домашнє завдання (слайд 19)
Опрацювати матеріал підручника § 44
Творче завдання.Створити презентацію “Ганнібал Барка”
[1].