Обов'язково проведіть урок дитячої філософії з використанням блок-схем, тренінгових вправ, малюнків, асоціативних завдань і навіть дебатної технології. І вам, і дітям дуже сподобається.
ТЕМА УРОКУ: Урок мовленнєвого розвитку
Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (цитатна характеристика) МЕТА:
- навчитись визначати особливості віршованої мови, виділяти головні та другорядні персонажі в казці Василя Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон»;
- розвивати комунікативні уміння, уміння інтонувати віршовані казки;
- виховувати людину-оптиміста, якій властиві віра в добро, справедливість, відкритість; сприяти формуванню дружніх стосунків у колективі.
ФОРМА УРОКУ: урок мовленнєвого розвитку (можна використовувати як онлайн так і офлайн).
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: українська мова, математика, інформатика.
ТИП УРОКУ: урок дитячої філософії (застосування знань, умінь і навичок).
ВІК, КАТЕГОРІЯ, КЛАС: 5 клас.
ОБЛАДНАННЯ: малюнки учнів, фломастери, електронні джерела, блок-схеми, гаджети. Учням запропоновано вдягнутись у національне вбрання.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА. Учні вітаються й називають слово, пов’язане з поняттям “вірш” (метод “Асоціативний ланцюжок”).
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ.
Учитель УМ. Любі учні, ми сьогодні проведемо нестандартний урок:
дитячої філософії. Зверніть увагу на тему уроку “Урок мовленнєвого розвитку.
Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (цитатна характеристика)”.
- Скажіть, ви вдома вже прочитали захопливу казку “Цар Плаксій та Лоскотон” прославленого українського поета Василя Симоненка, що жив у середині ХХ століття, а можливо, переглянули сучасний мультиплікаційний фільм. Чим вас вразила казка?
Відповіді учнів.
III. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ; ПЕРЕВІРКА ГЛИБИНИ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ, ВИКОРИСТАННЯ ЗНАНЬ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ.
- А якого персонажа твору вам захотілося намалювати? І чому?
Відповіді учнів. Учні не лише називають героя, але й зачитують уривок казки, який може відповідати малюнку.
- Як ви гадаєте, чому автор Василь Симоненко обрав саме таких героїв?
Що він цим хотів сказати?
Пропоную розбити казку на окремі елементи (частини).
Створюємо блок-схему до змісту казки «Цар Плаксій та Лоскотон»”. І назвемо її СКЛАДАННЯ ЦІЛОГО З ЕЛЕМЕНТІВ.
- До якої частини ви віднесете свого героя?
Пропоную поділити всіх персонажів на дві частини. І знову використовуємо блок-схему, яку назвемо ЗІСТАВЛЕННЯ.
Доньки: Нудота, Вай-вай, Плакота, сини-Плаксуни,
Учням пропонується дати відповіді на запитання:
- За якою категорією ми саме так розподілили персонажів?
- Чому одні з них у верхньому трикутнику, а інші — у нижньому?
- Куди ви віднесете себе?
Письмова словникова робота в чаті.
Пропоную побудувати асоціативний ряд до верхнього трикутника та до нижнього трикутника (учні записують слова-асоціації в чаті).
Тренінгова вправа.
Продовжіть думку:
Коли до мене приходить дядько Лоскотон, я ... (відповіді учнів, можна запустити смайлики).
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО.
ЗАСВОЄННЯ ПРОВІДНИХ ІДЕЙ.
Далі будемо навчатися проводити дебати.
Вам поставлено завдання довести або заперечити думку про те, що сміх
— це здоров’я, успіх та позитивні емоції.
Відповіді учнів.
Учитель. А я маю альтернативну думку. Коли весь час чуємо щось смішне, це починає дратувати. Іноді просто хочеться помовчати. То, виходить, сміх не завжди корисний?
Відповіді учнів.
V. ПІДСУМОК ДІЯЛЬНОСТІ. ОЦІНЮВАННЯ. Д/З.
Отже, підведемо підсумок. Продовжіть думку.
- Ми сьогодні вивчали...
- Персонажів казки поділили на ...
- У казці завжди перемагає ...
- Сміх впливає на нас ...
І починали ми роботу з малюнка, малюнком і закінчимо. Вправа називається рефлексія «Листочок засвоєння».
Пропоную взяти зелений, жовтий та коричневий фломастери.
Зеленийозначатиме, що вам сподобався урок і ви все зрозуміли.
Жовтий — урок сподобався, але дещо мені не зрозуміло.
Коричневий |
— мені майже нічого не зрозуміло.
Діти, намалюйте листочок з дерева і зафарбуйте відповідним кольором.
Діти показують свої листочки.
Отже, сьогодні ми з вашими листочками подумки повертаємося в ... І це чудово, бо наші емоції, як і знання, завжди характеризують, якою особистістю ми є насправді.
Д/З: повторіть назви літературних казок, які ми вже прочитали та їх авторів. Яка вас найбільше вразила? Чому?