Тема. Різниця квадратів. (Добуток різниці двох виразів на їх суму)
Мета: (шляхом виконання випереджального домашнього завдання) індуктивним методом вивести формулу, відому як різниця квадратів двох виразів, і таким чином домогтися свідомого розуміння учнями змісту цієї формули; здійснити первинне закріплення формули; виробити вміння записувати, читати та застосовувати формулу
(a – b)(a + b) = a2 – b2 для перетворення виразів у многочлен стандартного вигляду.
Тип уроку: засвоєння знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Учитель спонукає учнів до перевірки готовності до уроку, фіксує прізвища відсутніх.
II. Перевірка домашнього завдання
Одна з можливих форм перевірки № 1 домашнього завдання — організація самоперевірки, коли учні дістають правильні розв'язання у вигляді індивідуальних карток-ксерокопій або як записи на дошці (ксерокопії — кращий варіант, бо економимо час) і звіряють самостійно свої розв'язки з розданими. У разі необхідності учні формулюють питання, відповіді на які дає або вчитель, або учні-консультанти (роботу яких можна потім оцінити).
III. Формулювання мети й завдань уроку
Після перевірки домашнього завдання (№ 1 та № 2) учням нагадуємо (або пропонуємо усвідомити самим і сформулювати думку), що, вивчаючи тему «Многочлени», ми серед інших, навчилися виконувати таку дію, як множення двох многочленів. Причому на попередніх двох уроках ми з'ясували, що в деяких окремих випадках цю дію можна виконувати «скорочено» за відповідними формулами скороченого множення. На уроці ми познайомимося ще з однією формулою, яку називають «різниця квадратів».
IV. Робота з випереджальним домашнім завданням
Запитання учням для самостійного опрацювання.
Після проведення роботи учні презентують свої відповіді й коригують виконані завдання. Мета цієї роботи: усвідомлення факту, що добуток різниці будь-яких двох виразів на їх суму є різницею квадратів цих двох виразів.
V. Засвоєння знань
Після виконаної роботи з випереджальним домашнім завданням учителю залишається лише узагальнити сформульовані умовиводи учнів та скласти відповідний алгоритм. Дуже важливо (як і під час вивчення інших формул скороченого множення), щоб учні усвідомили, що у запису
(a – b) (a + b) = a2 – b2
a i b — будь-які вирази (числа, одночлени і навіть многочлени) і знання формули включає в першу чергу словесне її формулювання.
У зошитах учні можуть виконати такий запис:
Конспект 13 |
||||
Добуток різниці двох виразів на їх суму |
||||
Добуток |
||||
(a – b) |
|
(a + b) |
= |
a2 – b2 |
різниці двох виразів | на | їх суму | дорівнює | різниці квадратів цих виразів |
Виконання усних вправ
(a + 8)2; а2 + 82; (0,2x – 4)2; (0,2x)2 – 42; x2 + 4; x2 – у2.
1) (a – 2b)(a + 2b) = (a – 2b)2; 2) (a – 2b)(a + 2b) = a2 – 2b2;
3) (a – 2b)(a + 2b) = a2 + 4b2; 4) (a – 2b)(a + 2b) = a2 – 4b2.
Виконання письмових вправ
1) (х – у)(х + у); 2) (р + q)(р – q); 3) (b – а)(b + а);
4) (р – 7)(р + 7), 5) (2х – 1)(2х + 1); 6) (п – 3т)(3т + п);
7) (2а – 3b)(3b + 2а); 8) (10x – 7y)(10x + 7y).
1) (х2 – 5)(х2 + 5); 2) (а2 + 3)(а2 – 3);
3) (а3 – b2)(а3 + b2); 4) (5х2 – 2у2)(5х2 + 2у2).
Під час виконання цих вправ важливо вимагати від учнів прочитати як умову, так і здобутий результат (це забезпечує більш усвідомлене застосування формули). У роботі з формулою на початковому етапі необхідно підкреслювати, що у формулюванні записується спочатку різниця (відпрацьовуючи практичні навички, треба дотримуватись принципу переходу від «простого до складного», і цей перехід треба здійснювати поступово, переконавшись у сформованості навичок застосування співвідношення в більш простій ситуації).
1) 2(х – 3)(х + 3); 2) у(у + 4)(у – 4); 3) 5х(х + 2)(х – 2); 4)(3 – у)(3 + у)(9 + у2).
1) 2х2 – (х + 1)(х – 1); 2) (3аb – 1)(3аb + 1) – 8а2b2;
3) (х – 2)(х + 2) – х(х + 5); 4) 2а(а + b) – (2а + b)(2а – b);
5) (3m – n)(3m + n) – (2m + n)(2m – n);
6) (5a – 3c)(5a + 3c) – (7c – a)(7c + a).
Якщо вистачить часу, можна запропонувати вправу на спрощення обчислень за рахунок застосування формул.
1) (100 – 1)(100 + 1); 2) (80 + 3)(80 – 3); 3) 74 ∙ 66;
4) 201 ∙ 199; 5) 1002 ∙ 998; 6)1,05 ∙ 0,95.
VII. Підсумки уроку
Експрес-контроль
Добуток... двох виразів на їх суму... різниці... цих виразів.
1) (х – 3у)(х + 3у) = х2 – 3у2; 2) (х – 3у)(х + 3у) = (х – 3у)2;
3) (х – 3у)(х + 3у) = х2 + 9у2; 4) (х – 3у)(х + 3у) = х2 – 9у2.
VIII. Домашнє завдання
Використовуючи формулу різниці квадратів, виконайте завдання.
№ 1. Подайте вираз у вигляді многочлена:
1) (a + 5)(a – 5); 2) (4 + x)(4 – x); 3) (2a – 7)(2а + 7); 4) (12x + 13у)(12x – 13y);
5) (а3 – b4)(a3 + b4); 6) .
№ 2. Спростіть вираз:
1) (4х – 3у)(4х + 3у) + (3х + 4у)(4у – 3х); 2) (х + 2)2 – (х – 3)(х + 3);
3) (у – 2)(у + 3) – (у – 1)2 + (5 – у)(у + 5).
№ 3. Випереджальне домашнє завдання. За довідником (5-6 клас) повторіть: