Тема. Сума та різниця кубів
Мета: домогтися свідомого засвоєння змісту формул
(a ± b)(a2 ab + b2) = a3 ± b3
та виробити базові вміння застосовувати ці формули для перетворень відповідних цілих виразів у многочлен стандартного вигляду.
Тип уроку: засвоєння знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.
II. Перевірка домашнього завдання
Щоб перевірити якість виконання домашнього завдання, збираємо зошити. Оскільки виконання вправ № 1-2 домашнього завдання передбачало використання як базових, так і вмінь більш високого рівня, вдало виконане домашнє завдання можна зарахувати як домашню самостійну роботу (із виставленням оцінок до журналу).
III. Формулювання мети й завдань уроку
Учитель знову нагадує учням (або спонукає їх до самостійної роботи щодо усвідомлення місця розділу, що вивчається: «Формули скороченого множення» з теми «Многочлени та дії з ними») і формулює мету уроку: продовжити роботу з вивчення формул скороченого множення; виробити вміння застосовувати нові знання для перетворення цілих виразів у многочлен стандартного вигляду.
IV. Актуалізація опорних знань
Виконання усних вправ
1) (а – b); 2) (а + b); 3) (а – b)2; 4) (а + b)2; 5) а2 – 2аb + b2; 6) а2 + 2аb + b2;
7) а3 – b3; 8) а3 + b3; 9) а2 – аb + b2; 10) а2 + аb + b2.
(a + b)2; (a – b)2; (а + b)(а – b); (а + b)(с + d).
V. Вивчення нового матеріалу
Завдання 1. Використовуючи правило множення многочлена на многочлен, виконайте множення многочленів. Утворені вирази (многочлени) зведіть до стандартного вигляду:
1) (а – b)(а2 + аb + b2); 2) (а + b)(а2 – аb + b2); 3) (с – d)(с2 + сd + d2);
4) (с + d)(с2 – сd + d2); 5) (т – 1)(т2 + т + 1); 6) (т + 1)(т2 – т + 1).
Завдання 2. Випишіть умову кожного із завдань та многочлен стандартного вигляду, що йому тотожно дорівнює, і запишіть відповідні рівності.
Прочитайте ці рівності, використовуючи терміни «сума», «добуток», «різниця», «квадрат».
Порівняйте утворені рівності та зробіть висновок.
Після виконаної роботи (див. п. 1) традиційно вчитель разом з учнями формулює спочатку у вигляді тотожності, а потім за допомогою слів формули, які мають назву «сума та різниця кубів» (двох виразів). У конспектах учні можуть зробити відповідні записи.
Конспект 14 |
|||||
Сума й різниця кубів |
|||||
(добуток) |
|||||
1) ( а + b ) |
∙ |
(а2 - аb + b2) |
= |
а3 + b3 |
|
(суми двох |
на |
(їх неповний |
дорів- |
(сумі кубів |
|
виразів) |
|
квадрат різниці) |
нює |
цих двох виразів) |
|
(добуток) |
|||||
2) ( а – b ) |
∙ |
(а2 + аb + b2) |
= |
а3 – b3 |
|
(різниці двох |
на |
(їх неповний |
дорів- |
(різниці кубів |
|
виразів) |
|
квадрат суми) |
нює |
цих двох виразів) |
|
При цьому слід звернути увагу, що виділені слова допомагають краще запам'ятати зміст формул (бо часто учні, не задумуючись над змістом, припускаються в цих місцях помилок).
VI. Засвоєння вмінь
Виконання усних вправ
1) x i y; 2) c i d; 3) р i 1; 4) 2 i c.
1) т і п; 2) р і q; 3) а і 1; 4) 3 і х.
Виконання письмових вправ
1) (а – b)(а2 + аb + b2); 2) (с + d)(с2 – сd + d2);
3) (т – п)(т2 + тп + п2); 4) (х + у)(х2 – ху + у2).
1) (х2 – 1)(х4 + х2 + 1) + 1; 2)(а2 + b 2)(а2 – а2b2 + b4) – а6 – b6;
3) (а + 2)(а2 – 2а + 4) – (а – 2)(а2 + 2а + 4);
4) (х + 2)(х2 – 2х + 4) – х(х – 3)(х + 3);
5) (7а2 – 1)(49а4 + 7а2 + 1) – 4а2(5а2 – 1)2 + (5а2 – 3)(3 – 8а2);
6*) (a + 1)(а – 1)(а2 – а + 1)(а2 + а + 1)(а6 + 1)(а12 + 1)(а24 + 1).
* Під час виконання цього завдання бажано домогтися від учнів розуміння того, що дії кожного учня при перетворенні цілих виразів повинні бути не спонтанними, а свідомими, тобто підкорятись певній послідовності:
1) Встановлюємо порядок виконання дій, визначений умовою задачі.
2) Шукаємо у виразі добутки, які можна перетворити у многочлен за формулами (не забуваємо про можливість застосування законів множення та властивостей степеня).
3) Якщо добутки многочленів не відповідають жодній з формул, використовуємо алгоритм множення многочленів.
4) Після виконання множення використовуємо інші дії з многочленами (додавання, віднімання, зведення подібних доданків).
1) (х – 2)(х2 + 2х + 4) = х3 + 4х; 2) (у2 – 3у + 9)(у + 3) = 6у + у3;
3) (4 – 5х)(16 + 20х) + 25х2 + 5х(5х – 2)(5х + 2) = 4;
4) .
4* (додатково). Логічні вправи (на повторення). Яке число або вираз пропущені?
а) 3а + 4 |
9а2 + 24а + 16 |
|
б) сп+3 |
сп-5 |
с8 |
12аb7 |
? |
|
5а9b16 |
a8b20 |
? |
VII. Підсумки уроку
Заповніть пропуски, щоб записи стали правильними:
1) ...суми двох виразів на неповний квадрат їх... дорівнює... кубів цих двох виразів;
2) (... – 1)(a2 ... a ... 1) = a3 – ...
VIII. Домашнє завдання
№ 1. Спростіть вираз:
1) (х – 2)(х2 + 2x + 4) – (1 – х)(х2 + x + l);
2) (х – 3)(х2 + 3х + 9) – (х + 1)(х – 1)(х – 2);
3) а(а – 3)(а + 3) – (а + 2)(а2 – 2а + 4);
4) (3а2 + 1)(9а4 – 3а2 + 1) – 3а2(2а2 + 1)2 + (5а2 – 1)(2 – 3а2).
№ 2. Розв'яжіть рівняння:
1) (2 – 3х)(4 + 6х + 9х2) + 3х(3х – 1)(3х + 1) = х;
2) .
№ 3. Випереджальне домашнє завдання.
1) Користуючись відповідним пунктом підручника та записами в зошиті, повторіть зміст понять та алгоритмів:
2) Випишіть у стовпчик усі вивчені формули скороченого множення.
Чи є дані рівності тотожностями? Запишіть ці тотожності, помінявши
місцями ліву та праву частину кожної рівності.