Тема. Використання формул скороченого множення для розкладання многочленів на множники
Мета: домогтися усвідомлення учнями того факту, що вивчені формули скороченого множення застосовуються для розкладання на множники многочленів певного виду; розпочати роботу з вироблення вмінь виконувати розкладання многочленів на множники із застосуванням вивчених формул (розкладання многочленів на множники за формулами квадрата двочлена).
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Учні перевіряють свою готовність до уроку, вчитель налаштовує учнів до уроку.
II. Перевірка домашнього завдання
Оскільки № 1 та 2 із домашнього завдання є вправами високого рівня складності, бажано ретельно перевірити виконання цих вправ, прокоментувавши кожний крок перетворень (бажано використовувати алгоритм роботи із цілим виразом, розглянутий на попередньому уроці).
III. Формулювання мети й завдань уроку
Учитель, спираючись на випереджальне домашнє завдання (повторені формули), нагадує учням, що впродовж розгляду цієї теми було вивчено низку формул скороченого множення, які застосовувались для перетворення цілих виразів у многочлен стандартного вигляду. А на цьому уроці учні будуть вчитися використовувати ті ж самі формули для оберненого перетворення многочленів, а саме: для розкладання на множники.
IV. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
Робота із випереджальним домашнім завданням
Виконання усних вправ
1) (a + b)2; 2) (a – b)(a + b); 3) (a – b)(a2 + ab + b2);
4) (a – b)2; 5) (a + b)(a2 – ab + b2)?
1) а2 + 2аb + b2; 2) а2 – b7; 3) а3 – b3; 4) а2 – 2аb + b2; 5) а3 + b3?
V. Застосування знань
Після проведеної роботи (див. вище) учителю залишається узагальнити здобуті відомості та сформувати певне уявлення учнів, а саме:
Формули скороченого множення застосовуються для:
1) перетворення цілих виразів у многочлени стандартного вигляду;
2) перетворення многочленів у добуток — розкладання многочленів на множники.
Для виконання цього перетворення відомі учням формули краще записати в новому вигляді (див. конспект 14).
Конспект 14 |
Формули скороченого множення для розкладання на множники |
а2 – b2 = (а – b)(а + b) а2 + 2ab + b2 = (а + b)2 |
а2 – 2аb + b2 = (а – b)2 а3 + b3 = (а+ b)(а2 – аb + b2) |
а3 – b3 = (а – b)(а2 + аb + b2) |
VI. Засвоєння вмінь
Оскільки на вивчення цієї теми відведено три уроки, то бажано навчальний матеріал розбити на блоки, які послідовно вивчати:
1-й блок: квадрат суми й різниці двох виразів;
2-й блок: різниця квадратів; різниця кубів;
3-й блок: використання всіх формул.
На цьому уроці традиційно починаємо опрацьовувати досить складні для розкладання на множники квадрат суми і квадрат різниці, бо треба сформувати в учнів уміння «бачити» квадрати одночленів, подвоєний добуток. З цією метою пропонуємо учням спочатку відповідні усні вправи, а потім уже переходити до виконання письмових вправ.
Виконання усних вправ
16ху; х2а; 2х2у.
Виконання письмових вправ
1) х2 + 2ху + у2; 2) р2 – 2рq + q2; 3) а2 + 12а + 36;
4) 64 + 16b + b2; 5) 1 – 2z+ z2; 6) n2 + 4n + 4.
1) а2 + 8а + 16; 2) 9х2 – 6х + 1; 3) 121т2 – 88тп + 16п2;
4) 24аb + 36а2 + 4b2; 5) а6 – 4а3b + 4b2; 6) х4 + 2х2у2 + 169у4.
1) * - 2by + y2; 2) 9с2 + 12с + *; 3) 64х2 – * + 81у2; 4) * + 30т3п2 + 9п4;
5) а4 – 0,8а6 + *; 6) * - аb + b2.
1) у2 – 2у + 1, якщо у = 101; 2) 4х2 – 20х + 25, якщо х = 12,5;
3) 25а2 + 49 + 70а, якщо а = 4,4; 4) 60b + 100b2 + 9, якщо b = 1,7.
VII. Підсумок уроку
Чи можна подати у вигляді квадрата двочлена вирази:
1) 4х2 + 12х + 9; 2) 25а2 – 30аb + 9b2; 3) р2 – 2р + 4;
4)100b2 + 9с2 – 60bс; 5) 49х2 + 12ху – 64у2; 6) 81у2 – 16z2 – 72уz?
Якщо можна, подайте у вигляді квадрата двочлена.
VIII. Домашнє завдання
№ 1. Подайте тричлен у вигляді квадрата двочлена:
1) а2 – 14а + 49; 2) 25у2 + 10y + 1; 3) 100а2 – 180аb + 81b2;
4) 16т2 + 49п2 – 112тп; 5) х10 – 6х5b + 9b2; 6) 36т6 + п12 + 12т3п6;
7) х8 – 2х4у2 + 196у4; 8) а6 – 9а3b 2 + 4b4.
№ 2. Замініть знак (*) одночлена так, щоб утворений тричлен можна було подати у вигляді квадрата двочлена:
1) (*) + 4аb + b2; 2) 25х2 – 10х + (*); 3) 49х2 – (*) + 4у2;
4) (*) – 25т5п + 36п2; 5) а4 – 0,6а5 + (*); 6) * – ху + у2.