Використання формул скороченого множення для розкладання многочленів на множники

Про матеріал
Мета: домогтися усвідомлення учнями того факту, що вивчені форму¬ли скороченого множення застосовуються для розкладання на множники многочленів певного виду; розпочати роботу з вироблення вмінь виконувати розкладання многочленів на множники із застосуванням вивчених формул (розкладання многочленів на множники за формулами квадрата двочлена).
Перегляд файлу

 

 

Тема. Використання формул скороченого множення для розкладання многочленів на множники

Мета: домогтися усвідомлення учнями того факту, що вивчені форму­ли скороченого множення застосовуються для розкладання на множники многочленів певного виду; розпочати роботу з вироблення вмінь викону­вати розкладання многочленів на множники із застосуванням вивчених формул (розкладання многочленів на множники за формулами квадрата двочлена).

Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Учні перевіряють свою готовність до уроку, вчитель налаштовує учнів до уроку.

 

II. Перевірка домашнього завдання

Оскільки № 1 та 2 із домашнього завдання є вправами високого рівня складності, бажано ретельно перевірити виконання цих вправ, прокоментувавши кожний крок перетворень (бажано вико­ристовувати алгоритм роботи із цілим виразом, розглянутий на по­передньому уроці).

 

III. Формулювання мети й завдань уроку

Учитель, спираючись на випереджальне домашнє завдання (по­вторені формули), нагадує учням, що впродовж розгляду цієї теми було вивчено низку формул скороченого множення, які застосову­вались для перетворення цілих виразів у многочлен стандартного вигляду. А на цьому уроці учні будуть вчитися використовувати ті ж самі формули для оберненого перетворення многочленів, а саме: для розкладання на множники.

 

IV. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

Робота із випереджальним домашнім завданням

Виконання усних вправ

  1. Що називається розкладанням многочлена на множники?
  2. Яка властивість множення використовується при розкладанні много­члена на множники винесенням спільного множника за дужки?
  3. В якій послідовності виконується розкладання многочлена на множни­ки способом групування?
  4. Який многочлен тотожно дорівнює виразам (добуткам):

1) (a + b)2; 2) (a b)(a + b);  3) (a b)(a2 + ab + b2);

4) (a b)2;   5) (a + b)(a2ab + b2)?

  1. кий добуток дорівнює многочлену,

1) а2 + 2аb + b2; 2) а2b7; 3) а3b3; 4) а2 – 2аb + b2; 5) а3 + b3?

 

V. Застосування знань

Після проведеної роботи (див. вище) учителю залишається узагаль­нити здобуті відомості та сформувати певне уявлення учнів, а саме:

Формули скороченого множення застосовуються для:

1) перетворення цілих виразів у многочлени стандартного вигляду;

2) перетворення многочленів у добуток — розкладання многочленів на множники.

Для виконання цього перетворення відомі учням формули краще за­писати в новому вигляді (див. конспект 14).

 

Конспект 14

Формули скороченого множення для розкладання на множники

а2b2 = (а – b)(а + b)                      а2 + 2ab + b2 = (а + b)2

а2 2аb + b2 = (а b)2                а3 + b3 = (а+ b)(а2 аb + b2)

а3 b3 = (а b)(а2 + аb + b2)

 

VI. Засвоєння вмінь

Оскільки на вивчення цієї теми відведено три уроки, то бажано на­вчальний матеріал розбити на блоки, які послідовно вивчати:

1-й блок: квадрат суми й різниці двох виразів;

2-й блок: різниця квадратів; різниця кубів;

3-й блок: використання всіх формул.

На цьому уроці традиційно починаємо опрацьовувати досить складні для розкладання на множники квадрат суми і квадрат різниці, бо треба сформувати в учнів уміння «бачити» квадрати одночленів, подвоєний до­буток. З цією метою пропонуємо учням спочатку відповідні усні вправи, а потім уже переходити до виконання письмових вправ.

Виконання усних вправ

  1. Подайте у вигляді квадрата вирази: 16; 9х2; 0,01х4у2.
  2. Квадратом якого виразу є вираз: у4; х2у6; 0,25а2?
  3. Подайте у вигляді подвоєного добутку кількома способами:

16ху; х2а; 2х2у.

Виконання письмових вправ

  1. Подайте тричлен у вигляді квадрата двочлена:

1) х2 + 2ху + у2;  2) р2 – 2рq + q2;  3) а2 + 12а + 36;

4) 64 + 16b + b2;     5) 1 – 2z+ z2;  6) n2 + 4n + 4.

  1. Розкладіть на множники:

1) а2 + 8а + 16; 2) 9х2 – 6х + 1; 3) 121т2 – 88тп + 16п2;

4) 24аb + 36а2 + 4b2;  5) а6 – 4а3b + 4b2;  6) х4 + 2х2у2 + 169у4.

  1. Замініть знак * одночленом так, щоб утворений тричлен можна було по­дати у вигляді квадрата двочлена:

1) * - 2by + y2; 2) 9с2 + 12с + *; 3) 64х2 – * + 81у2; 4) * + 30т3п2 + 9п4;

5) а4 – 0,8а6 + *;  6) * - аb + b2.

  1. Знайдіть значення виразу:

1) у2 – 2у + 1, якщо у = 101;     2) 4х2 – 20х + 25, якщо х = 12,5;

3) 25а2 + 49 + 70а, якщо а = 4,4;  4) 60b + 100b2 + 9, якщо b = 1,7.

  1. Розв'яжіть рівняння: 1) х2 + 6х + 9 = 0; 2) 25х2 – 30х + 9 = 0.

 

VII. Підсумок уроку

Чи можна подати у вигляді квадрата двочлена вирази:

1) 4х2 + 12х + 9; 2) 25а2 – 30аb + 9b2; 3) р2 – 2р + 4;

4)100b2 + 9с2 – 60bс; 5) 49х2 + 12ху – 64у2;  6) 81у2 – 16z2 – 72уz?

Якщо можна, подайте у вигляді квадрата двочлена.

 

VIII. Домашнє завдання

№ 1. Подайте тричлен у вигляді квадрата двочлена:

1) а2 – 14а + 49; 2) 25у2 + 10y + 1; 3) 100а2 – 180аb + 81b2;

4) 16т2 + 49п2 – 112тп; 5) х10 6х5b + 9b2; 6) 36т6 + п12 + 12т3п6;

7) х8 2х4у2 + 196у4; 8) а6 9а3b 2 + 4b4.

№ 2. Замініть знак (*) одночлена так, щоб утворений тричлен можна було подати у вигляді квадрата двочлена:

1) (*) + 4аb + b2; 2) 25х2 – 10х + (*); 3) 49х2 – (*) + 4у2;

4) (*) – 25т5п + 36п2; 5) а4 – 0,6а5 + (*); 6) * – ху + у2.

 

doc
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
5 березня 2020
Переглядів
665
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку