Різноманітність плазунів

Про матеріал
Головна ідея та інноваційність даного уроку - гри полягає в поєднання мультимедійних засобів навчання, хмарних сервісів та інтерактивних форм роботи під час уроків природознавства, з метою підвищення ефективності навчально - виховного процесу та стимулювання інтересу учнів до навчання.
Перегляд файлу

Орлова О.Б.

вчитель – дефектолог,

спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

 Парасковіївської СЗШІ № 40 Донецької обласної ради

Головна ідея та інноваційність даного уроку - гри полягає в поєднання мультимедійних засобів навчання, хмарних сервісів та інтерактивних форм роботи під час уроків природознавства, з  метою підвищення ефективності навчально - виховного процесу та стимулювання інтересу учнів до навчання. Впровадження інтерактивних методів, дослідницької діяльності з використанням хмарних сервісів дає можливість доповнити знання учнів, розвивати інтерес до предметів, формувати у них компетенції, навички, яких потребує сучасне життя, зокрема: соціальні (брати на себе відповідальність, бути активним, приймати рішень); комунікативні інформаційні (уміння здобувати, критично осмислювати й використовувати різноманітну інформацію); саморозвитку та самоосвіти; продуктивної та творчої діяльності. Використання такої форми уроків не тільки підвищує пізнавальну активність дітей, але й допомагає не перевантажувати учнів, отримувати емоційний відгук. Розвиває творчі здібності дітей.

УРОК

З  ПРИРОДОЗНАВСТВА

КЛАС: 8

Тема уроку: Різноманітність плазунів.

Мета:

навчальна мета: дати загальну характеристику класу «Плазуни», розкрити особливості організації та процесів життєдіяльності плазунів як справжніх наземних тварин; звернути увагу на складність будови плазунів порівняно із земноводними. Ознайомити учнів з різноманітністю плазунів.

корекційно – розвивальна мета: розвивати інформаційну та візуальну пам'ять, уміння систематизувати та узагальнювати, критичне мислення.

виховна мета: сприяти формуванню в учнів основних уявлень про наукове пізнання світу; переконати учнів в необхідності охорони природи,сприяти формуванню в них позитивних емоцій щодо плазунів.

Очікувані результати:

  •  назвати загальні ознаки представників класу Плазуни;
  •  наводити приклади пристосування в будові й процесах життєдіяльності плазунів до існування на суходолі;
  •  розпізнати різновиди плазунів на малюнках;
  •  порівняти організацію плазунів та земноводних.

План уроку :

I. Організаційний момент. НПП.

 1.1. Привітання.

 1.2. Перевірка наявності учнів класу.

 1.3Вправа « Емоційна долонька»

II. Актуалізація опорних знань.

2.1 Вправа « Кошик думок».

2.2. Вправа «Плазуни чи земноводні»

 III. Мотивація навчальної діяльності.

 3.1. Повідомлення теми та завдань уроку.

3.2. Інтерактивна вправа « Знаємо - дізналися»

IV. Сприйняття й осмислення нового матеріалу.

4.1. Перегляд відеосюжету про динозаврів.

4.2. Гра « Знайди у класі QR коди.»

4.3. Квест  з QR кодами « Основні ряди плазунів».

4.4 Перегляд відеоматеріалу «Крокодили».

V. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів.

5.1. Постановка проблемного питання.

5.2. Онлайн флеш - гра «Вихор».

5.3. Онлайн флеш - гра «Дослідники природи».

VI. Підсумки уроку. Рефлексія.

 6.1 .Робота з таблицею « Знаємо. Дізналися».

6.2. Оцінювання.

6.3. Зворотний зв’язок.

6.4. Вправа «СМС другу»

VII. Домашнє завдання

Обладнання: QR коди, підручники , онлайн - ресурси, презентація, відеоматеріали з Інтернет - ресурсів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма проведення уроку: інтерактивний урок - дослідження .

Міжпредметні зв’язки: природознавство, інформатика.

Хід уроку

I.Організаційний момент. НПП.

 1.1. Привітання.

 1.2. Перевірка наявності учнів класу.

 1.3Вправа «Емоційна долонька»

Вчитель:

-У вас на партах є різнокольорові картки з намальованою долонькою. Пропоную вам на долонці намалювати смайлик вашого настрою та показати свій настрій. ( Додаток 1)

II. Актуалізація опорних знань.

 2.1 Вправа «Кошик думок».

Вчитель:

Пропоную вам об’єднатися у групи за кольором долоньки: « Жовті» та «Зелені».

За 5 хвилин перелічить джерела, звідки ми можемо отримувати інформацію для уроку : (газети, журнали, підручники, книги, википедія, Інтернет, довідники, вчитель, особисті спостереження та досвід.)

Після презентації роботи груп клас робить висновки про те, чи завжди можна довіряти всій отриманій інформації.

  • Чому?
  • Кому можна довіряти а кому ні?

Висновки:

Вчитель:

Джерело інформації - об’єкт , який надає інформацію . Джерела можуть бути друковані, електроні, особові. До кожного джерела треба ставитися критично, досліджуючи його вірогідність. Ми сьогодні з вами будемо працювати з різними джерелами інформації. Пам’ятайте про правила їх використання.

А тепер пригадаємо тему, над якою працювали на минулому уроці.

2.2 Робота в групах

Вправи «Плазуни чи земноводні»

Команда « Зелені» працює над онлайн - вправою «Плазуни чи земноводні» за ноутбуком.

https://learningapps.org/1428019.

Команда «Жовті» працює над онлайн - тестом «Чим відрізнюються плазуни від земноводних» за допомогою своїх ґаджетів.

https://naurok.com.ua/test/chim-vidriznyayutsya-plazuni-vid-zemnovodnih-76266.html

III.Мотивація навчальної діяльності.

 Вчитель :

- Наша зустріч приготувала нам нове дослідження та проблему. Використовуючи ключові слова: живуть у воді та на суші; пересуваються плазуючи по землі; шкіра вкрита роговими лусочками , поміркуйте , хто буде об’єктом наших досліджень. Яку проблему на вашу думку потрібно дослідити?( де проживають, якого розміру бувають , чим харчуються яке значення мають у природі.)

Сьогодні ми вивчатимемо різноманітність плазунів, їх значення в природі та житті людини. А чи завжди плазуни мали такий вигляд, як сьогодні? Про це також піде мова на уроці.

3.1Повідомлення теми та завдань уроку.

3.2 Інтерактивна вправа « Знаємо - дізналися»

Вчитель:

-У кожної групи є картка « Знаємо - дізналися». Ліву частину заповнюємо  перед вивченням нового матеріалу. Праву - на при кінці уроку. (Додаток 2)

IV. Сприйняття й осмислення нового матеріалу.

Вчитель :

Сучасні плазуни являють собою лише невеличкі залишки багатого й різноманітного світу тварин, що населяли в мезозойську еру не тільки всю сушу, але й всі моря планети. Розквітові давніх плазунів у мезозойську еру сприяли теплий клімат, достатня кількість їжі як на суші, так і у воді, а також відсутність конкурентів. Вони заселили наземне середовище, де панували гігантські динозаври, що досягали довжини 30 м. Серед них були як травоїдні тварини, так і хижаки. У водному середовищі панували рибоподібні ящери — іхтіозаври (8—12 м). Своєрідну групу становили ящери-птерозаври, які могли літати завдяки великим шкірястим перетинкам, натягнутим між передніми й задніми кінцівками.

Вимирання древніх плазунів пов’язують із похолоданням клімату наприкінці мезозою й нездатністю їх підтримувати постійну температуру тіла. Зниження процесів життєдіяльності, яке відбулося у плазунів, призвело до послаблення їхньої конкурентної боротьби із ссавцями, що з’явилися й швидко прогресували.

4.1 Перегляд відеосюжету про динозаврів.

https://youtu.be/6wYjOEohDmQ

У цей час до класу Плазуни належать майже 6,3 тисяч видів, об’єднаних у кілька рядів, серед яких найбільш численними є лускаті, крокодили  та черепахи.

Фізхвилинка

4.2. Гра «Знайди у класі QR коди.»

 Кожна  з команд повинна знайти два QR коди у приміщенні класу.

4.3. Робота в групах . Квест з QR кодами «Основні ряди плазунів».

Команди готують інформацію за двома кодами, які вони  знайшли у приміщенні класу.( Додаток 3)

Під час відповідей команд на екрані  демонструються зображення плазунів відповідного ряду. ( слайди )

4.4 Перегляд відеоматеріалу до ряду Крокодили.

https://youtu+-.be/Jx62_ccmXdY

V. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів.

5.1. Постановка проблемного питання. 

Вчитель :

-Чому не піднімеш ящірку за хвіст?

Регенерація у плазунів виражена краще, ніж у земноводних. Так, у ящірок спостерігають явище самоскалічення (автотомії). Якщо схопити тварину за хвіст, то внаслідок сильного скорочення м’язів один із хвостових хребців переламається й кінець хвоста відпаде. Цей рефлекс має захисне значення, тому що дає змогу тварині втекти від хижака, який ухопив її за хвіст. Згодом втрачена частина хвоста відновлюється.

Ви сьогодні отримали багато корисної інформації . Подивимось, як ви її засвоїли. Допоможуть нам в цьому онлайн - вправи.

5.2. Онлайн флеш - гра «Вихор».

www.classtools.net/vortex/202003-AM9XLB

5.3. Онлайн флеш - гра «Дослідники природи»

http://www.classtools.net/arcade/202003_TBDN7B

VI. Підсумки уроку. Рефлексія.

6.1 .Робота з таблицею «Знаємо. Дізналися.»

Вчитель:

-Повернемось до нашої таблиці «Знаємо, дізналися», над якою ми почали працювати на початку уроку. Зараз кожна група обговорить та запише , про що ж ви дізналися сьогодні на уроці.

6.2. Оцінювання.

6.3. Зворотний зв’язок.

• Чи цікава була наша подорож?

• Що найбільше запам’яталось?

• Які будуть ваші побажання?

6.4. Вправа « СМС другу»

Вчитель:

-Прошу вас уявити, що вашого друга сьогодні не було на уроці. Напишіть йому коротенько,в уявному СМС, як пройшов наш урок. ( додаток 4 )

VII. Домашнє завдання

Знайти в мережі інтернет інформацію про першу допомогу в разі укусу змії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://i.pinimg.com/736x/dd/4f/71/dd4f71a28c6af4cca91ee3b64d4dd1f5.jpg                                                       Додатки.

Додаток 1

 

 

 

Додаток 2

Знаємо

 Дізналися

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                          Додаток 3

C:\Users\Lena\Pictures\qr-code.gif

 

 

 

 

C:\Users\Lena\Pictures\qr-code.gifC:\Users\Lena\Pictures\qr-code.gifC:\Users\Lena\Pictures\qr-code.gif

 

Теоретична інформація  для QRкодів:

Ряд Черепахи. 

Панцир, що служить засобом пасивного захисту, дозволяє безпомилково відрізняти черепах від інших тварин. Зверху у більшості черепах панцир покритий симетричними роговими щитками. Шви між пластинками й щитками не збігаються, що надає панциру особливої міцності (у однієї групи — м’якошкірястих черепах — кістковий панцир покритий зверху м’якою шкірою). Спереду й позаду панцир черепахи має отвори, через які тварина висуває свої кінцівки.

Щелепи черепах позбавлені зубів і мають гострі рогові краї. Голова розташована на довгій рухливій шиї й зазвичай може втягуватися під панцир.

Місця існування черепах винятково різноманітні — жаркі пустелі, тропічні ліси, гірські схили, озера, ріки й болота, культурні землі, узбережжя морів і безкрайні простори океану.

Сухопутні черепахи живляться зеленою рослинністю, плодами, зрідка дрібним тваринами. Прісноводні черепахи, навпаки, здебільшого живляться дрібними молюсками, членистоногими, рибами, а рослинність поїдають у невеличких кількостях. Серед морських черепах переважають травоїдні форми, але деякі з них віддають перевагу тваринній їжі.

Ряд Крокодили.

Крокодили посідають особливе місце серед сучасних плазунів, будучи більш близькими родичами вимерлих динозаврів.

Те, що крокодили збереглися до нашого часу, нерідко пояснюють їхнім життям у різних прісних водоймах тропічного й субтропічного поясів, тобто в місцях, умови яких мало змінилися із часу появи крокодилів.

Загальна форма тіла крокодила ящіркоподібна. Для них характерний довгий, стиснутий з боків, високий хвіст, перетинки між пальцями задніх кінцівок, довга морда й сплющена в спинно-черевному напрямку голова. На передніх кінцівках по п’ять пальців, на задніх — по чотири (немає мізинця). Ніздрі знаходяться на передньому кінці морди, очі підняті й розташовані на верхньому боці голови, що дозволяє крокодилам триматися у воді на її поверхні, виставивши на повітря лише очі й ніздрі. Сучасні крокодили населяють різні прісні водойми. Більшу частину доби крокодили проводять у воді.

Полюють крокодили вночі. Обов’язковим компонентом у дієті всіх крокодилів є риба, але крокодили пожирають будь-яку здобич, з якою можуть упоратися. Дорослі крокодили здатні впоратися з великими ссавцями.

Ряд Лускаті. 

Ящірки — найбільш численна й широко розповсюджена група сучасних плазунів. Зовнішній вигляд ящірок надзвичайно різноманітний.

Більшість видів має дві пари розвинених п’ятипалих кінцівок.

У всіх видів верхній роговий шар луски скидається при періодичному линянні й заміняється новим.

Багато ящірок мають здатність до самокаліцтва — обламування хвоста в результаті різкого скорочення мускулів. Відкинутий хвіст відскакує убік і конвульсивно смикається, зберігаючи рухливість іноді до півдоби. Найбільш дрібні з відомих ящірок досягають у довжину всього 3,5—4 см, тоді як найбільші — варани — виростають принаймні до 3 м при вазі 150 кг.

Максимальна кількість різноманітних видів ящірок живе в тропічній і субтропічній зонах земної кулі. Більшість ящірок — хижаки, що харчуються всілякими тваринами, яких вони спроможні схопити й подужати. Основну їжу дрібних й середньої величини видів становлять комахи, павуки, черви, молюски й інші безхребетні.

Підряд Змії.

Змії відрізняються від інших хребетних тварин своєрідним зовнішнім виглядом, способом пересування, що так і називається — змієподібний. Особлива властивіть певної частини змій — їх отруйність.

Пітони й удави — це величезні неотруйні змії, довжина яких 5—6 метрів. Вони полюють із засідки і душать свою жертву, обвиваючись навколо неї кільцями і не даючи їй змоги зробити вдих. Гігантські пітони й удави полюють на мавп, оленів, антилоп. Найбільший сітчастий пітон завдовжки до 10 метрів. До удавів належить і анаконда, поширена в Південній Америці у басейні ріки Амазонки. Звичайна довжина цієї змії — 5—6 м, проте трапляються екземпляри завдовжки понад 10 метрів. Ці змії небезпеки для життя людей не становлять.

Вужеві змії — найчисленніша родина змій. На території України живе кілька видів неотруйних вужевих змій: вуж звичайний і вуж водяний, мідянка, полоз жовточеревий і полоз леопардовий, чотирисмугий полоз, лісовий полоз.

Аспідові змії, які об’єднують близько 230 видів, надзвичайно отруйні. У тіло жертви отрута проникає, коли змія кусає її передніми зубами. Відомі навіть змії, які плюються отрутою. Наприклад, індійська кобра на відстані двох метрів влучно вистрілює порцію отрути в очі нападника. Отрута спричинює різке подразнення очей, знезброює ворога і навіть може призвести до сліпоти.

 

Додаток 4

C:\Users\Lena\Pictures\76.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Список використаних джерел»:

1. Інтерактивні технології навчання. – (науково-методичний посібник / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. За ред. О. І. Пометун. — К.: Видавництво А. С. К. , 2004. — 192 с. — ISBN 966-8291-48-4.).

2. Моніторинг природнього середовища. методичний посібник. / Т. А. Попова. – 2007. - 210с

3. Педагогічні технології і інновації в навчальній діяльності школярів. / З. А. Абасов. – м.Київ, 2003. - 146с.

4. Уроки природознавства(з опорою на нові підручники О.Г.Ярошенко, В.М.Бойко) /– м.Харків, 2015. – видавнича група " Основа". 380с.

5. Генератор QR кода [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://qr-code.com.ua.

6. Канал You Tube [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://youtu.be/Kw8uUBq6spk.

7. Освітній проект Naurok. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://naurok.com.ua/test/vodicya - vsomu-caricya-27486.html.

8. Онлайн-сервіс LearningApps –, [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://learningapps.org/display?v=p9rh86wzk20.

9. Онлайн - сервіс Сlasstools.net [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу:. https://www.classtools.net

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Інкл
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
736
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку