ВИКОРИСТАННЯ ОНЛАЙН -РЕСУРСІВ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА, ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ З ПОРУШЕННЯМ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ

Про матеріал
Найбільш ефективними, на мій погляд, на сьогодні є використання онлайн - ресурсів, які допомагають учням оволодіти певними навичками: мислити, розуміти суть речей осмислювати ідеї, шукати потрібну інформацію. інтерпретувати її та застосовувати в конкретних умовах. Мій досвід базується на науково- методичному фундаменті, містить передові педагогічні ідеї, власні напрацювання.
Перегляд файлу

Орлова О.Б.

вчитель – дефектолог,

спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

                                             Парасковіївської СЗШІ № 40 Донецької обласної ради

ВИКОРИСТАННЯ ОНЛАЙН -РЕСУРСІВ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА, ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ З ПОРУШЕННЯМ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ

Гра - це є творчість , гра - це є праця,

А праця - шлях дітей до пізнання світу.

М. Вашуленко.

В даний час школа переживає складний і водночас цікавий період реформування. В сучасній школі відбувається системне оновлення змісту та перехід до нової структури навчання, спрямованої на формування духовного світу особистості, утвердження загальнолюдських цінностей. Розкриття потенційних можливостей та здібностей учнів.

Розв’язання цих актуальних проблем можливе лише на основі широкого запровадження нових педагогічних технологій, спрямованих на всебічний розвиток дитини.

Найбільш ефективними, на мій погляд, на сьогодні є використання онлайн - ресурсів, які допомагають учням оволодіти певними навичками: мислити, розуміти суть речей осмислювати ідеї, шукати потрібну інформацію. інтерпретувати її та застосовувати в конкретних умовах.

Мій досвід базується на науково- методичному фундаменті, містить передові педагогічні ідеї, власні напрацювання. Використання онлайн - ресурсів на уроках природознавства сприяє:

  • формуванню загальнонавчальних та предметних навичок і вмінь;
  • виробленню життєвих цінностей;
  • максимальному використанню своїх здібностей;
  • створенню атмосфери співробітництва, взаємодії;
  • розвитку комунікативних якостей;
  • формуванню толерантному  ставленню до інших;
  • можливості висловлювати, відстоювати тапропонувати свою думку;
  • можливості проявити ініціативу, самостійність.

Формування таких якостей здійснюється засобами інтернет -ресурсів, онлайн - освітніх середовищ, ІКТ, що сприяють розвитку компетенцій учнів.

Онлайн - ресурси можуть зробити процес навчання більш цікавим, таким, щовідповідає реаліям сьогодення, надаючи потрібну інформацію в потрібний час. Головне завдання полягає у тому, щоб цікавість не затуляла власне навчальні цілі. Рухатися потрібно не від програмного забезпечення та сервісів, а від освітньої мети , під яку підбираються або створюються необхідні засоби.

Часто дітям просто складно запам’ятовувати інформацію, особливо в великих обсягах. Втім, робити це все одно треба. Який вихід? Подати складну та важливу інформацію у формі гри: це працює з учнями будь якого віку. І важливаю частиною цієї гри можуть стати тести . Грати можна і треба безпосередньо під час уроку. А на виконання невеличкого тесту , буквально на 5 - 7 запитань, діти витратять зовсім небагато часу.

Під час вивчення теми пропоную учням дізнатися, наскільки вони добре засвоїли матеріал. Але робимо це в оригінальний спосіб. Наприклад, якщо вивчаємо тему «Кімнатні рослини» у 7 класі, створюю відповідний онлайн -тест  із назвою « Наскільки добре ти знаєш світ кімнатних рослин». Скільки балів набрав - настільки ти знавець кімнатних рослин.

На початковому етапі роботи над розвитком пізнавальної активності учнів найбільші трудності у мене викликали:

  •     Нестійкий інтересучнів до навчання.
  •     Відірваність знань від дійсності.
  •     Невміння учнями встановлювати взаємозв’язки  між поняттями, спостерігати і порівнювати.
  •     Заучування матеріалу без осмислення, недостатньо розвинені мисленнята мовлення учнів.
  •     Невміння самостійно навчатися, пасивність  на уроках, що призводить до низької якості навчання.

Багатьом учням притаманні нестійкий інтерес . який виникає лише час від часу. Залежно від специфіки завдання чи вправи. На практиці я переконалась, що від якості й ефективності організації та управління пізнавальним процесом школярів залежить його кінцевий результат - якість навчальних досягнень учнів та рівень їх розумового розвитку. Кожен мій урок містить інтерактивні та онлайн - вправи, прийоми та завдання. Вони дуже різноманітні. Особливе місце відводжу груповим формам роботи, практичним роботам з інструктивними картками, в яких є онлайн - посилання для виконання завдання.

Часто урок починаю з розминки. Іноді вона замінює організаційний момент. Використовую цікаві логічні вправи , завдання, зашифровану інформацію , яку виготовляю за допомогою QRкодів .Розминка буває психологічною і творчою, сприяє підготовці учнів до сприйняття матеріалу, позитивно налаштовує на роботу на уроці.

Обов’язковим елементом кожного уроку є актуалізація опорних знань , яка пов’язує вивчене з життям, активізує пізнавальну діяльність. На цьому етапі застосовую використання ілюстрацій. Таблиць, схем у супроводі розповіді. Допомагає у цьому використання теж QRкодів. Код може містити будь яку текстову комбінацію, цифри,символи. Використання QR кодів на уроках природознавства сприяє розвитку пізнавальної активності учнів. Передачі додаткової цікавої інформації , забезпечення принципу наочності. Серед українських та україномовних ресурсів для створення QRкодів  слід виділити:

http://ua.qr-code-generator.com,

http://qrcodes.com.ua/,

http://www.qr-code.com.ua.

«Мозковий штурм», природничі диктанти, вправи, кросворди виготовлені за допомогою онлайн - ресурсів, проблемні питання та завдання, все це сприяє повторенню вивченого, зв’язує між собою частини уроку й уроки в єдине ціле.

Мотивація навчальної діяльності пробуджує мотиви та стимулює до дій на уроці. Під час роботи над цим етапом уроку використовую унікальні особливості онлайн - тестів « На урок».

https://naurok.com.ua/

Перед вивченням нової теми пропоную учням , ґрунтуючись на вже здобутих знаннях , припустити , що саме вони вивчатимуть далі. Наприклад, можна це зробити за допомогою тестування з допоміжними питаннями, можна скласти назву теми з перших літер вірних відповідей тесту, тощо.

На етапі сприйняття та засвоєння матеріалу використовую практичний метод, який забезпечується використанням віртуальних подорожей та екскурсій. Під час цього етапу уроку влучно використовувати відео сервіс YouTube .

Демонстрація відеоматеріалів про цікаві факти із життя , творчості науковців та мандрівників, видатних людей , презентації, навчальні мультфільми сприяють кращому засвоєнню учнями навчального матеріалу.

Узагальнення та систематизація знань як важливий етап уроку включає вправи на закріплення і корекції знань учнів.

 Ось тут в нагоді будуть графічні програми, флеш - ігри, методи асоціацій та порівнянь .Я використовую такі онлайн - вправи як: хмари тег, філворди, тести, флеш -ігри. Учні, які пройшли тестування у формі гри одразу після того, як вивчили матеріал, більш реалістично оцінюють власні сили та знання.

До ресурсів , які я використовую під час систематизації знань можна віднести:Сlasstools.ru, Wordwall , Learningapps.

 

http://www.classtools.ru

https://wordwall.net/ru/multiplayer

https://learningapps.org

https://wordart.com/

https://www.armoredpenguin.com/

.

 

 

 

 

 

 

 

Приклад гри «Кольорові метали» 6 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://wordwall.net/ru/resource/984269

 

 

 

 

 

 

Приклад  гри « Статева система людини» 9 клас

<iframe  src="http://www.classtools.ru/haven_far.html?ii=7321" width="800" height="601" frameborder="0" scrolling="no"></iframe

Ще у цікавій формі я перевіряю виконання домашнього  завдання. Просто створюю тематичний тест і пропоную пройти його під час самопідготовки за відповідним посиланням. А щоб додати азарту та елемент гри, організовую змагання : хто швидше за всіх правильно виконає завдання, гарантовано отримає вищий бал за урок!

Пізнавальна активність на уроках природознавства - це якість діяльності, в якій проявляється перш за все ставлення учні до предмету. На різних етапах уроку використовую різні онлайн - технології. Наприклад, при вивчені теми «Корисні копалини» ( 6 клас) доцільно запропонувати таке завдання для роботи в парах: дослідити предмет за планом:

1. Якого він кольору?

2. Цей предмет твердий, м'який чи сипкий?

3. Де його використовують?

4. Завершуємо обговорення.

Додатково, у інструктивній картці є посилання на необхідні матеріали у інтернет - ресурсах. Під час виступів пар, діти надають інформацію, знайдену на онлайн - ресурсах.

Метод «Займи позицію» спрямований на поляризацію думок стосовно певної проблеми. На дошці. на окремих аркушах прикріплюю три надписи: «За», «Проти», «Не знаю».

Оголошую проблемне питання. «Чи потрібні в природі плазуни?»( 8 клас).

Після перегляду відеофільму про плазунів , учні стають біла плаката з надписом, який вони обрали. Я пропоную обґрунтувати свою позицію, змінити  обрану позицію. Може бути поставлене таке запитання « Миша польова - корисна чи шкідлива тварина?», « Синій кит - риба чи тварина?»( 8 клас).

 При підготовці та проведенні уроків використовую відео - матеріали «Червона книга України», ілюстративні краєзнавчі матеріали, таблиці, віртуальні екскурсії та подорожі.

Приклад застосування технології « Навчаючись - учусь»

Тема « Проблема збереження рослинного світу» ( 7 клас) .Технологія проводиться у такій послідовності :

  • Я об’єдную учнів у дві групи.
  • Перша група працює з онлайн - ресурсами.
  • Дітям другої групи пропоную роботу з друкованими носіями інформації.

http://qrcodes.com.ua/c/p9r3zvrv1.pngІнформація на  QR картках .

http://qrcodes.com.ua/c/qvp3zvrqv.png

 

 

 

 

 

 

Друковані картки :

Під впливом господарської діяльності людини рослинний покрив  України  дуже  змінився:  поспіль  (за  винятком  кількох заповідних  ділянок)  розорано  степи,  ліси  на  значних  площах викорчувано  і  замінено  на  сільськогосподарські  угіддя,  осушено багатоболіт  тощо.  Тому  проблема  збереження  рослинного  світу стала надзвичайно актуальною, життєво важливою.

 

2.Більшість  із  джерел,  про  які  тобі  розповідають  дорослі, знайомі і сусіди, тепер забруднені, засипані сміттям. Спробуй знову їх відшукати, організуй у своєму класі або в школі бригаду для їх очищення. Сміття повантажте на візок і вивезіть. Щоб до джерела було зручно підійти, обкладіть його краї великим плоским камінням, яке перед тим треба обмити, щоб воно не забруднювало воду.

 

3.Серед наших рік у найгіршому екологічному  стані –Дніпро.  Багато  води  в  нього  потрапило  з  радіоактивними речовинами. Ще й досі сніг і дощі змивають забруднений ґрунтбілярічки. Для зменшення змиву такого ґрунту споруджено 136 захисних фільтруючих дамб. Дніпрові води використовують і на промислових підприємствах і для харчування. Воду рік потрібно берегти. Кожен повинен боротися за чистоту рік: не кидати сміття, банок, не зливати різних рідин.

 

 

4.Причиною зникнення підсніжника звичайного стала наша непомірна „любов”до нього. Підсніжник, як одна з перших весняних рослин з гарними квітами, є об’єктом масового збирання. Десятки й сотні  тисяч  квіток  нещадно  зриваються  на  весняні  букети.  Часто разом  з  квітками  вириваються  і  цибулини,  що  призводить  до знищення рослин. У багатьох місцях їх уже немає. Тому підсніжник занесенийна сторінки Червоної книги України.

 

5.Учені  підрахували,  що  ту  кількість  комах,  яку  синичка знищує за 2 місяці, мешканцям одного мурашника рижих лісових мурашок  потрібен  один  день.  Проте  вони  часто  страждають  від людей, які розорюють їх житла. Одні просто, із цікавості розкопують мурашники,  щоб  побачити,  як  вони  тягнуть  у  безпечне  місце "мурашині  яйця" –личинок.  Інші  розорюють  мурашники,  щоб добути личинок, якими годують птахів, що живуть у клітках. Так чи інакше,  мурашники  розорюються  дуже  активно. 

 

 

Висновки:

Природа оточує дітей усюди. Вона цікавить їх, привертає увагу і певним чином впливає на них. Збагачуючи і розширюючи уявлення дітей про природні явища, про життя рослин і тварин, про творчу працю людей з вирощування культурних рослин і корисних тварин. Вчитель пробуджує живий інтерес до навколишнього середовища , бажання працювати разом із дорослими , приносити користь , бажання берегти та охороняти планету.

 Реалізація теми мого власного досвіду « Використання онлайн - ресурсів на уроках , як засіб підвищення пізнавальної діяльності учнів з порушенням інтелектуального розвитку» створює атмосферу ,яка:

  • сприяє зацікавленості учнів у роботі класу;
  •  стимулює учнів до розмірковування ;
  •  дає можливість оцінювати свою діяльність  не тільки за кінцевим результатом, але й за процесом його досягнень;
  • забезпечує продуктивність роботи на уроці;
  • сприяє розвитку творчих здібностей  унів;
  • підвищує ефективність уроку в цілому.

Результативність моєї роботи прослідковується тому, що учні:

  • приймають активну участь у конкурсах та олімпіадах освітніх - онлайн платформ «На урок» та «Всеосвіта»;
  • з великим бажанням займаються пошуково - дослідницькою діяльністю, проект « Вітаміни на підвіконні» ;
  • вчаться спостерігати, критично мислити, аналізувати , використовувати одержану інформацію в різних ситуаціях;
  • вчаться працювати в парах , групах, частово самостійно організовувати роботу груп .

Проблема стимулювання пізнавальної активності учнів під час навчання залишається і надалі актуальною. Вчителеві необхідно повсякденно дбати про удосконалення методів і форм навчання і пам’ятати , що лише творчість і працелюбність педагога є запорукою успіхів учнів. Тому, питання доцільності використання освітніх Інтернет - ресурсів у роботі вчителя не повинно стояти перед сучасними вчителями. Це є вимога часу. 

 

« Список використаних джерел»

1.Грицюк О.І. Практичне використання інтерактивних методів навчання на уроках у початко­вій школі // Початкове навчання та виховання. — 2011. — № 27 (283).

2. Державний стандарт початкової загальної освіти . [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/education/average.

3. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології / І. М. Дичківська.

– К. : Академвидав, 2004. – 352 с.

4. Дівакова І. Інтерактивні технології навчання у початкових  класах. Тернопіль: Мандрівець 2008 р.

6. Досяк І.М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій.1-4 класах/І.М. Досяк.-К.:Вид.гр. «Основа», 2007 р.

7. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. — X.: Основа, 2010.

8. Максимова Н. Інтерактивні методи навчання : Крок у майбутнє /Н. Максимова, Л.Порох.- Рідна школа-2008 р. №12.

9. Побірченко Н., Коберник Г. Інтерактивне навчання в системі нових освітніх технологій //Початкова школа. - 2004.. -№11 .- С. 8-10.

10. Пометун О.І. Інтерактивні  методи та системи  навчання. / О.І. Пометун, Л.В.– К.: 2007р.

11. http://plekalnya.com.ua/forum.php?page=discussiontext&article=8&discussion=5

12. http://elibrary.kubg.edu.ua/2421/1/Krravchuk_L_3.pdf

13.https://naurok.com.ua/webinar/interaktivniy-urok-resursi-dlya-stvorennya-didaktichnih-onlayn-igor-ta-rozdatkovogo-materialu

14. https://naurok.com.ua/post/ide-dlya-netipovogo-vikoristannya-testiv-na-urokah

docx
Пов’язані теми
Біологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
2240
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку