Урок
Тема. Різноманітність та видозміни пагона. Лабораторне дослідження №7. Будова цибулини.
Очікувані результати:
формування ключових (спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя) та предметних компетентностей , загально-навчальних вмінь та навичок (робота з підручниками, узагальнення, планування, самоконтроль тощо); формування екологічної культури, розвиток індивідуальних здібностей і забезпечення умов їх реалізації.
Тип уроку. Комбінований.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
а) словесний: пояснення, розповідь, бесіда.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
в) репродуктивний: прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
г) візуальний: складання таблиць, схем.
Міжпредметні зв’язки: природознавство, література.
Матеріали та обладнання: підручники, робочі зошити, презентація, роздатковий матеріал – картки, таблиця «Видозміни кореня», «Видозміни пагона».
Основні поняття та терміни: цибулина, кореневище, бульба, коренеплід, столони.
СТРУКТУРА УРОКУ
Вступна частина (емоційне поле, мотиваційне поле, поле цілетворення)… 5-7 хв
Основна частина (змістове поле, технологічне поле) ……….30 хв
Заключна частина (рефлексивне поле……… 10 хв
Епігораф: В природі безліч таємниць,
Які людина прагне зрозуміти.
Навколо нас нема дрібниць,
І магію не можна пропустити!
Хід уроку
І.Вступна частина Організаційний момент.
Привітання.
Перш ніж ми почнемо проводити урок, давайте повторимо правила, яких нам потрібно дотримуватися на уроці і які вам уже давно відомі:
Перевірка домашнього завдання
Вправа «Мікрофон»
Перевірка словника
Актуалізація опорних знань (протягом уроку).
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
- Як ви гадаєте, яке значення має стебло для рослини?
( Стебло як осьова частина пагона здійснює зв’язок між частинами рослини, утворює і несе на собі бруньки і листки, забезпечує транспорт води, мінеральних і органічних речовин, служить для вегетативного розмноження)
Відгадайте загадки:
Усі мене знають, другим хлібом називають (картопля)
Я виросла на грядці, характер мій бридкий, куди не прийду – всіх до сліз доведу (цибуля)
Я рослина садова, довгі вуса маю, плоди корисні і смачні – це я добре знаю (полуниця)
На городі в холодку сидить м’яч на ланцюжку (гарбуз)
Крім основних функцій, які ви згадали, пагони відгаданих вами рослин (картоплі, цибулі, гарбуза і ін) можуть виконувати ряд додаткових функцій, при цьому змінюючи свою будову.
Проблемне питання: Які є різновиди видозмін пагона, які функції вони виконують, у яких рослин зустрічаються?
ІІ. Основна частина Пояснення нового навчального матеріалу
План
1. Видозміни надземних пагонів, їх функції.
2. Видозміни підземних пагонів, їх функції.
Робота зі схемою
Видозміни пагонів
Надземні Підземні
Проблемне питання: чому бульба картоплі, цибулина цибулі, вуса полуниці – це видозмінені пагони? Що спільного між пагоном і цими видозмінами?
Метод «Навчаючи – вчуся»
Розв’язуємо проблему, об’єднуємося і працюємо в лабораторіях: (кожна пара учнів отримує картку – завдання, яку слід опрацювати з допомогою підручника та додаткового матеріалу і «підготувати усну презентацію видозміни пагона»)
Опрацюйте матеріал підручника та додаткову інформацію та дайте відповідь на запитання:
6) - У яких рослин зустрічається бульба? - Яке значення бульб?
7) Цибулина
Столони — подовжені повзучі пагони, часто з лускоподібними листками, які живуть не більше року і дають початок новим особинам. У суниці в побуті такі пагони називають «вусами» . Колючка — видозмінений пагін (глід, обліпиха) або його частина, зазвичай верхівка (обліпиха) або тільки листок (барбарис), що виконують захисну функцію. Вусик — видозмінений пагін (виноград, гарбуз) або листок (горох, горошок), які виконують опорну функцію. У водозапасаючих пагонів функцію запасання води виконують тканини стебла (кактус) або тканини листків (молодило).
Мал. Видозміни надземних пагонів.
А — надземний столон у суниці; Б — колючка глоду, В — колючки—прилистки у білої акації; Г — колючка—листок у барбарису; Ґ — вусик-листок у чини; Д — вусик—пагін у винограду; Е — водозапасаючий пагін (стебло) у кактуса; Є — водозапасаючий пагін (листок) в алое; 1 — прилистки (виконують функцію фотосинтезу при відсутності пластинки); 2 — брунька в пазусі листка-колючки.
Робота з таблицею та підручником (вчитель разом з учнями заповнюють таблицю)
Видозміна пагона |
Особливості будови |
Кореневище |
Підземний пагін багаторічних рослин, який зовні схожий на корінь. У пазухах лускоподібних листків має бруньки |
Колючки |
Тверді гострі пагони без листків або з недорозвиненими листками |
Вусик |
Тонкий чіпкий пагін, який виходить з пазухи листка |
Соковите стебло |
Товстий м'ясистий пагін, пристосований для накопичення і збереження великої кількості вологи |
2. Столони — видовжені пагони зазвичай з лускоподібними листками. Пагони зберігаються менше року; їхня верхівка видозмінюється або в бульбу (картопля, одинарник європейських!), або в цибулину (проліска дволиста, тюльпан Шренка). Можливе виконання запасаючої функції листками столона — потовщеними лускоподібними або основами зелених (адокса мускусна). Столон виконує функцію поширення рослин на території і розмноження.
Кореневище — багаторічний підземний пагін, видовжений (пирій повзучий, горошок мишачий) або вкорочений (чина весняна, купина), з лускоподібними або зеленими листками (або з тими й іншими). Він виконує функцію запасу поживних речовин, розповсюдження і розмноження рослини, перенесення несприятливого періоду в році.
Бульба — пагін із потовщеним стеблом і лускоподібними листками. Виконує функцію розмноження, запасу поживних речовин, перенесення несприятливого періоду. Бульби характерні для картоплі, топінамбуру.
Цибулина — пагін з надзвичайно вкороченим стеблом — денцем, соковитими листками, які виконують запасаючу функцію; пазушні бруньки, видозмінюючись, перетворюються в дочірні цибулини — дітки; вони забезпечують розмноження рослини. У стані цибулини рослина переживає несприятливий для вегетації період (лілія, гіацинт).
Мал. Видозміни підземних пагонів.
А — столони картоплі з бульбами; Б — бульба картоплі; В — кореневище конвалії: Г — цибулина гіацинта; Ґ — цибулина лілії;
1 — столон; 2 — бульба; З — додаткові корені; 4 — потовщене стебло; 5 — листковий рубець: 6 — пазушні бруньки (вічка); 7 — лускоподібний листок; 8 — міжвузля; 9 — пазушна брунька;10 — верхівкова брунька; 11 — основа зелених листків (зовнішні виконують захисну функцію, внутрішні — запасаючу);12 — лускоподібні листки, які виконують запасаючу функцію; 13 — стебло-денце; 14 — зачаткове суцвіття
Нейрогімнастика
Коренеплід — складний видозмінений орган; в його утворенні беруть участь основа головного кореня і основа стебла головного пагона.
(Вивчення видозмін проходить у вигляді лабораторного дослідження)
Тема. Будова цибулини.
Мета: ознайомитися з будовою видозмін пагона, встановити основні функції.
Обладнання та матеріали: плакати або слайди презентації із зображенням видозмін пагона та їхніх основних функцій, зразки видозмін пагона, зошит, підручник.
Хід дослідження
1. Розглянути зразки видозмін пагона, ознайомитися із плакатими або слайдами презентації, на яких продемонстровано їхню будову.
2. Замалювати видозміни пагона у зошиті. Указати їхні назви.
3. Установити назви рослин, які мають відповідні видозміни пагона.
4. Скласти таблицю, у якій вказати видозміни пагона з особливостями їхньої будови та функції, які вони виконують. Зробити висновок, у якому вказати, як пов'язана будова види змін із функціями, які вони виконують.
ІІІ. Заключна частина Узагальнення знань.
Прийом «Поміркуй»
Укажіть, які надземні видозміни пагона притаманні запропонованим рослинам:
Виноград - …, горох - …, барбарис - …, глід - …, суниця - …, біла акація - …, кактус - …
Рефлексія - Що сподобалось на уроці? Що залишилось незрозумілим? Чому навчилися? Аргументація оцінок.
Домашнє завдання.
1. Початковий рівень. Прочитати відповідний параграф підручника. Словник.
2. Середній рівень. Достатній рівень. Прочитати відповідний параграф підручника, відповісти на питання наприкінці параграфа. Словник.
3. Високий рівень. Прочитати відповідний параграф підручника, відповісти на питання наприкінці параграфа. Словник.
Творче завдання: підготувати повідомлення на тему: «Вегетативне розмноження рослин: штучне, природне».