Урок "Корінь: будова, основні функції"

Про матеріал
Конспект уроку "Корінь: будова, основні функції " у 6 класі. Структурований урок,наповнений пізнавальним матеріалом.
Перегляд файлу

Клас:6

Тема: Корінь: будова, основні функції (поглинання води та укріплення у ґрунті).

Мета: Формувати в учнів поняття про транспорт речовин як одну із

основних функцій рослинного організму; поглибити знання про шляхи надходження і переміщення речовин у рослині; ознайомити учнів із особливостями, внутрішньої будови кореня, пов'язаної з його функціями; розвиток творчого мислення учнів; здатності до співробітництва, формування досвіду творчої діяльності, розвиток пам'яті, спостережливості, уваги; формування культури спілкування.

Тип уроку: узагальнення знань, вмінь і навичок. Методи: словесні (розповідь,бесіда), наочні. Обладнання: гербарні зразки кореневих систем.

Хід уроку:

І.Організаційний момент: Вправа «Усмішка».

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку:

    Ми продовжуємо, вивчати тему « Рослини». Але сьогодні ми вирушаємо в серйозну віртуальну експедицію, мета якої - підкорити пік Перемоги - одну з найвищих точок у гірському плато Знань.

 Як ми і домовлялись, ділимось на групи (за кількістю рядів), кожну групу очолює інструктор-альпініст, якому добре знайомий маршрут, від уміння його провести залежить успіх. В експедиції вам доводиться робити певні нотатки, вести записи, відмічати важливі моменти. Прошу інструкторів прозвітувати про готовність команд і наявність необхідних письмових приладів. Молодці!

Ось тепер ми можемо вирушати. Прошу інструкторів одержати карти маршруту.

Пропоную до місця старту дібратися на повітряних кулях, а щоб час минав швидше, давайте пошукаємо відповіді на запитання. Це дасть змогу перевірити ваші знання і з'ясувати, яка з груп прибуде до місця старту першою. Займаємо місця. Оголошую готовність №1. Вперед!

ІІІ. Актуалізація мотивації учіння учнів:

На дошці контролю фіксується відповідь кожного, а за кількістю відповідей від груп - послідовність прибуття на Старт

Запитання:                                    

                  1. Що таке корінь?

  1. Які види коренів вам відомі?
  2. Що таке стрижнева коренева система?

                              4. Для чого проводять пікірування рослин?

  1. Що таке мичкувата коренева система? 
  2. Які зони розрізняють у внутрішній будові кореня?

                               7. Яку функцію виконує кореневий чохлик?

   Оголошення в якій послідовності групи виходять на маршрут (на основі попереднього завдання).

Тепер основна відповідальність покладається на ваших інструкторів. За моєю командою ви починаєте підйом. Зустрічаємось на скелі Досягнень.

ІV. Відтворення й узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань:

Групам роздають гербарій із різними типами кореневих систем. Учням необхідно визначити, яка коренева система у їх зразках та скласти розповідь про зони кореня.

Ну що ж, ви добре попрацювали і, доклавши невеликих зусиль, ми дістанемось до першого привалу - невеличкого гроту в горах.

Яке чудове місце! Але ж, здається, спокій нам тільки сниться?! На каменистій породі я бачу якісь надписи. Хто їх залишив і що вони означають? Можливо, це інформація загальнопланетарного значення і ми будемо першими, хто її розшифрує? Хто може розібратись?

Учні зачитують цікаві повідомлення про корені рослин. Наприклад:

  • у верблюжої колючки заввишки всього їм, корені проникають в грунт на 20 м, і досягають рівня ґрунтових вод;
  • капусти корені можуть проникати на глибину до 1,5м і розходяться в ширину до 1 - 1,2м.
  • серед фікусів існують „фікуси-душителі". Вони спочатку поселяються на стовбурах інших дерев, потім утворюють повітряні корені, які обхоплюють стовбур, зростаються між собою і поступово утворюють своєрідний футляр. Останній не дозволяє дереву-хазяїну рости в товщину, і воно гине.

 Хвилини відпочинку пролітають непомітно, тим більше, що давши відпочинок м'язам, ми не змусили потрудитися мозок, що досить корисно, а попереду в нас серйозне випробування - скеля Екологічна рівновага.

 Учням необхідно запропонувати 4 способи зменшення негативного впливу людини на кореневу систему рослини.

 Що й говорити, подолавши одну з найбільших перепон на сходженні, ми можемо бути впевненими в успіху нашої експедиції. Погляньте навколо!

 Перед вами вершина Успіху, до якої рукою подати. Але для цього нам необхідно запам'ятати інформацію про внутрішню будову кореня (Розповідь вчителя із використанням  таблиці « Будова кореня»).

 Нарешті, ми на вершині Успіху! Перед нами відкривається надзвичайно мальовничий краєвид. Дійсно, „краще гір можуть бути тільки гори", як співав В.Висоцький. На такій висоті можна доторкнутись до хмар руками. Але не слід забувати, що дихати все важче, сили втрачені на підйом, а попереду ще серйозні випробування.

 Учні відгадують анограми:

ХОЧКИЛ РІНЬКО ОНАЗ

(чохлик) (корінь) (зона)

СИМАСТЕ ИНАЧОВЕР        ДОБА

(система) (речовина) (вода)

А тепер на штурм! Долаємо останні метри і підкоряємо, Пік Перемоги! Бажаю вам наполегливості і вагомих досягнень у вивченні дивовижної науки Біології. А ми повертаємось додому. Я знаю, що така важлива подія не залишиться поза увагою журналістів. І нам залишається поділитися своїми враженнями про експедицію

V. Узагальнення та систематизація основних теоретичних положень і відповідних наукових ідей:

 Інтерактивна  вправа  “Парадоксальна розповідь “

   ( Учні поділяються на 3-4 групи . Кожна з яких отримує конверт із текстом , де необхідно знайти свідомо допущені вчителем  помилки , і виправити їх .)

        Корінь – це осьовий підземний орган рослини . Корінь слугує тільки для забезпечення рослини розчинами мінеральних речовин. У кожної рослини є головні та бічні корені. Додаткові корені виникають листках, але тільки не на коренях . Коренева система – це сукупність додаткових та головних коренів.

        Кореневі системи бувають стрижневі, мичкуваті та змішані. У стрижневій кореневій системі немає головного кореня або він слабо розвинений. У мичкуватій кореневій системі виділяється головний корінь. Людина не може впливати на формування кореневої системи у культурних рослин.

         Якщо розрізати головний корінь , уздовж його осі , можна помітити , що він складається з різних за особливостями  будови  ділянок: зони поділу, всисної та провідної .

YІ.   Рефлексія:

         1. Заповніть  таблицю: Особливості будови кореня

 2. Наведіть приклади рослин, що мають :

   а) коренеплоди :…

   б) бульбокорені : …

    в) ходульні корені :…

   г) корені-причіпки : …

   д) повітряні корені :…

YІІ. Підсумок уроку:

         Метод  “ПРЕСС”:

-Чи змістовним і корисним був для вас урок ?

YІІІ. Оцінювання навчальних досягнень. Домашнє завдання.

1. Коментоване оцінювання навчальних досягнень учнів .

2. Д. з.: “Поміркуйте “:

   Водяна квіткова рослина – ряска – має своєрідну будову. Її сплющена зелена стеблина лежить на поверхні води. Листків немає, а корінь, що відходить донизу від центра стебла, має на кінці потовщення. Спробуйте з’ясувати функції кореня в ряски.

doc
Додав(-ла)
Бруяка Тетяна
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
9 жовтня 2022
Переглядів
228
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку