формувати ключові компетентності: розуміти залежність людини від навколишнього середовища (НЛ-1), визнавати рівність людей (НЛ -2) усвідомлювати цінності життя. розуміти небезпеку, потрапляння в критичні ситуації формува|ти предметні компетентності: визначати актуальні проблеми у прочитаних творах, висловлювати ставлення до порушених питань, розкривати їхню актуальність; характеризувати ставлення персонажів до світу, природи, людей, мистецтва; пояснювати вчинки персонажів, мотиви їхньої поведінки; розкривати внутрішні порухи, поривання, мрії й прагнення персонажів; обґрунтовувати свою думку.
зар літ 6 клас урок 45
Тема РМ № 3 Інсценізація твору за темою «Людські стосунки».( А. Чехова, Дж. Лондона,
В. Короленка)
Мета уроку, формувати ключові компетентності:
розуміти залежність людини від навколишнього середовища (НЛ-1),
визнавати рівність людей (НЛ -2)
усвідомлювати цінності життя. розуміти небезпеку, потрапляння в критичні ситуації
формува|ти предметні компетентності: визначати актуальні проблеми у прочитаних творах, висловлювати ставлення до порушених питань, розкривати їхню актуальність; характеризувати ставлення персонажів до світу, природи, людей, мистецтва; пояснювати вчинки персонажів, мотиви їхньої поведінки; розкривати внутрішні порухи, поривання, мрії й прагнення персонажів; обґрунтовувати свою думку.
Тип уроку: урок розвитку мовлення (усно).
Обладнання: уривок аудіозапису Шопена «Весняний вальс» («Мелодія Раю»)
Хід уроку
Слово вчителя (звучишь уривок аудіозапису Й. С. Баха — «Арія із сюїти n 3» (у виконанні Девіда Гарретта)
Розпочати наш урок я хочу з притчі Василя Сухомлинського.
Вечоріло. Битим шляхом йшло двоє подорожніх - батько и семирічний син. Посеред шляху лежав камінь. Батько не помітив каменя, спіткнувся, забив ногу. Крекчучи, він обійшов камінь, і, взявши дитину за руку, пішов далі.
Наступного дня батько з сином йшли тією ж дорогою назад. Знову батько не помітив каменя, знову спіткнувся і забив ногу.
третього дня батько й син пішли тією ж дорогою. До каменя було ще далеко.
Батько каже синові : — Дивись уважно, синку, треба обійти камінь. Ось і те місце, де батько спіткнувся й забив ногу.
Подорожні сповільнюють кроки, але каменя немає. Бачать, обабіч дороги сидить сивий старий дід.
Хлопчик зупинився у задумі.
Сьогодні ми спробуємо віднайти відповідь на питання: хто вона, Справжня людина? Можливо, така як хлопчик з притчі чи як батько, як дідусь? Чи легко їй у сучасному світі? Які скарби заховано в душі?
Саме для цього троє особливих людей, видатні постаті світової літератури, запрошують вас у незвичайну мандрівку — у Країну Мудрості Людської.
Проте, щоб вирушити в подорож, потрібно виконати одне цікаве завдання (додаток на с. 63).
Молодці! Ви дали правильні відповіді на всі запитання! Тому отримуєте квиток на подорож стежками філософії та моралі — до Країни Мудрості Людської.
А звернули увагу, яке слово заховалося у кросворді? Так — Людина — ключове слово нашого уроку. Тому вирушаймо у нашу мандрівку за головною відповіддю: Хто вона, Людина?
III. Формування нових знань Подорож у Країну Мудрості Людської (звучить уривок аудіозапису
Й. С Баха — «Арія із сюїти т з» (у виконанні Девіда Гарретта))
Займіть зручне положення. Заплющте очі, розслабте шию, плечі, руки, ноги... Ми мандруємо до незвичайного куточка Землі, туди, де кожен відчуває себе особливим, спокійним, радісним, де у проблисках сонячних променів витають світлі та чисті думки, рожево-блідим туманом в’ються мрії, а далеко за обрієм вдумливо хитаються ялини й сосни, розмірковуючи про вічне... Уявіть, що ви прямуєте широкою землистою стежиною, навколо чарівно мугикають пташки, Десь у високій розлогій траві сюрчить коник-стрибунець, де-не-де із неозорою цікавістю виринають маки... Ось перед вами — Озеро Правди та Досконалості, розкинуло свої береги, змагаючись з можливостями людського ока. Праворуч встелив пухкою ковдрою землю Ліс Моральних Цінностей. А трохи далі — виблискує під обіймами весняного сонця Галявина Людської Долі. Вони так довго чекали нас у гості, безмовно змагаються першими прийняти гостей... Вдихніть тепле лагідне повітря... Розплющіть очі...
Обговорення
Чому?
Повторення матеріалу
Розгадування «візитівки» 1
Я народився 77 січня і86о в Таганрозі в сім'ї купця. У моїй сім'ї було семеро дітей. Навчання проходило в грецькій школі-гімназії, що була однією з найпрестижніших. Почав там писати перші оповідання. 7879 року я вступив до університету Москви на медичний факультет. Протягом усього нявчання мені доводилося валяко підробляти: був репетитором, співпрацював з журналами, писав гуморески.
Після закінчення вишу я займався лікарською практикою. Здійснив довгу подорож на Сахалін. 1892 року я купив помістя в Меліхово.
У той час були написані п’єси «Вишневий сад», .«Три сестри». Переїхав до Ялти, де в мене в гостях бували Лев Толстой, Олександр Купрін, Іван Бунін, Ісаак Левітан.
Чи відгадали ви. хто це? Чия візитівка?Так, правильно, вас запрошує у мандри Антон Павлович Чехов. Він проведе вас до Озера Правди та Досконалості.
Робота з висловами
Цей письменник — справжній знавець людської душі. І на дні озера залишив для нас незвичайний сувій.
У людині має бути все прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки.
Треба бути ясним розумово, морально чистим і охайним фізично.
Тоді людина стає кращою, коли ви покажете їй, яка вона є.
Добрій людині буває соромно навіть перед собою.
Антон Чехов
— Запишіть вислів, який сподобався найбільше.
Бесіда
Кого у творі можна назвати хамелеоном?
Інсценізація учнів за оповіданнями А. П. Чехова.
Чудова робота! Ви з успіхом впоралися
Валеохвилинка
Розгадування «візитівки» 2
Народився 12 січня 187б р. у Сан-Франциско. Рано почав працювати, ще в школі підробляв продажем газет. А коли закінчив школу, пішов працювати на консервну фабрику.
У1893 році найнявся матросом на промислову шхуну, що відправлялася ловити котиків до берегів Японії і в Беринговому морі. Перше плавання дало мені багато яскравих вражень, які лягли потім в основу багатьох морських розповідей і романів.
Перший нарис — »Тайфун біля берегів Японії», за який я отримав першу премію з газет Сан-Франциско, став початком літературної кар'єри. У1897 році я подався на Клондайк шукати золота. За все життя я видав 16 збірок.
Чи відгадали ви, хто це? Так, правильно, а тепер вас запрошує у подорож відомий любитель пригод — Джек Лондон.
Він проведе вас до Лісу Моральних Цінностей.
Зупинка № 2 — Ліс Моральних Цінностей.
Колективна робота
Твір Джека Лондона, який ви читали - це «Жага до життя». З чим у вас асоціюється слово життя?
Яким, на ваш погляд, повинно бути людське життя?
складемо сенкан до слова «Життя».
(Учні складають і зачитують власні варіанти.)
Життя
Кольорове, щасливе
Учить, захоплює, дивує
Життя прожити — не поле перейти
Цінність
Обговорення за твором письменника
— Чи міг би він вчинити так? Чи був головний герой другом для вілла?
—А чи зберіг герой людську сутність? На кого він був схожий зовні?
- Які найголовніші людські цінності? Що в житті найголовніше?
Колективна робота
(Учням роздаю незавершені зображення смайлика на білому папері.)
Допишіть смайлику емоції, які у вас викликає справжня дружба, друг. Розмалюйте кольорами, з якими у вас асоціюється дружба. Подумайте і скажіть, який повинен бути друг, на думку Джека Лондона.
Справжній Друг (за Дж. Лондоном)
Інсценізація учнів за оповіданням "Жага до життя"(заздалегідь підготовлені учні)
Які чудові відповіді! Такі глибокі та філософські. Гадаю, на цій зупинці ми зберегли у наших душах моральні якості справжньої людини. А нас очікує наступний провідник..Нумо, розгадувати, хто це!
Розгадування «візитівки» 3
Я народився 1853 в Житомирі. Мій батько був суворим повітовим суддею й асесором. Початкову освіту я отримав в Житомирській гімназії, потім сім'я переїхала в Рівне, де я вступив до місцевого училища, а згодом навчався у Технологічному інституті в Петербурзі, який не зміг закінчити через матеріальні труднощі. У1874 році перевівся в землевласницьку академію в Москві. Перша новела «Епізоди з життя «шукача»» з’явилася в 1879 році. А коли в 1881 році я відмовився від присяги Олександру III, був висланий на кілька років до Сибіру. Справжній тріумф - вихід моїх кращих творів — «Сон Макара» (1885). «В поганому товариств» (1885) і «Сліпий музикант» (і88б). До 1900 року я жив у Петербурзі, де написав кілька новел.
Інсценізація учнів за оповіданням «Сліпий музикант»
Учитель. У житті кожної людини трапляються труднощі та перешкоди, але, якщо хлопчик із фізичної вадою зумів їх подолати та знайшов своє місце під сонцем, то, мабуть, життя і майбутнє —у наших руках, і ми не маємо права їх опускати.
Кажуть; «Життя прожити — не поле перейти». На нашому життєвому шляху трапляються і радощі, і сум, і сміх, і сльози. Проте, коли поруч є мила серцю. людина, вірний друг, долати негаразди і ділити щастя набагато приємніше. А якщо б ваш друг опинився в скрутному становищі, що б ви йому порадили?
Складіть список порад, які були б важливими в житті.
IV. Підсумки уроку
Троє великих людей були вашими провідниками у таємницю людської душі.
— Завершіть вислів «Справжня людина — це людина, яка...»
Я бажаю вам завжди залишатися справжніми людьми: мудрими , щирими. Прожити це життя на повну, розкрити таланти, здібності й завжди памятати , що ти - Людина.
Домашнє завдання Написати твір - мініатюру "Якою людиною я хочу стати?"