РМ № 3 Інсценізація твору за темою «Людські стосунки».( А. Чехова, Дж. Лондона, В. Короленка)

Про матеріал

формувати ключові компетентності: розуміти залежність людини від навколишнього середовища (НЛ-1), визнавати рівність людей (НЛ -2) усвідомлювати цінності життя. розуміти небезпеку, потрапляння в критичні ситуації формува|ти предметні компетентності: визначати актуальні проблеми у прочитаних творах, висловлювати ставлення до порушених питань, розкривати їхню акту­альність; характеризувати ставлення персонажів до світу, природи, людей, мистецтва; пояснювати вчинки персонажів, мотиви їхньої поведінки; роз­кривати внутрішні порухи, поривання, мрії й праг­нення персонажів; обґрунтовувати свою думку.

Перегляд файлу

зар літ 6 клас   урок 45

Тема РМ № 3 Інсценізація твору  за темою «Людські стосунки».( А. Чехова, Дж. Лондона,

В. Короленка)

Мета уроку, формувати ключові компетентності:

розуміти залежність людини від навколишнього середовища (НЛ-1),

визнавати рівність людей (НЛ -2)

усвідомлювати цінності життя. розуміти небезпеку, потрапляння в критичні ситуації

формува|ти предметні компетентності: визначати актуальні проблеми у прочитаних творах, висловлювати ставлення до порушених питань, розкривати їхню акту­альність; характеризувати ставлення персонажів до світу, природи, людей, мистецтва; пояснювати вчинки персонажів, мотиви їхньої поведінки; роз­кривати внутрішні порухи, поривання, мрії й праг­нення персонажів; обґрунтовувати свою думку.

Тип уроку: урок розвитку мовлення (усно).

Обладнання: уривок аудіозапису Шопена «Весняний вальс» («Мелодія Раю»)

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя (звучишь уривок аудіозапису Й. С. Баха«Арія із сюїти n 3» (у виконанні Девіда Гарретта)

Розпочати наш урок я хочу з притчі Василя Сухомлинського.

Вечоріло. Битим шляхом йшло двоє подорожніх - батько и семирічний син. Посеред шляху лежав камінь. Батько не помітив каменя, спіткнувся, забив ногу. Крек­чучи, він обійшов камінь, і, взявши дитину за руку, пі­шов далі.

Наступного дня батько з сином йшли тією ж до­рогою назад. Знову батько не помітив каменя, знову спіткнувся і забив ногу.

третього дня батько й син пішли тією ж дорогою. До каменя було ще далеко.

Батько каже синові : — Дивись уважно, синку, треба обійти камінь. Ось і те місце, де батько спіткнувся й забив ногу.

Подорожні сповільнюють кроки, але каменя немає. Бачать, обабіч дороги сидить сивий старий дід.

  • Дідусю, — запитав хлопчик, — Ви не бачили тут каменя?
  • Я прибрав його з дороги.
  • Ви також спіткнулися й забили ногу?
  • Ні, я не спіткнувся и не забив ногу.
  • Чому ж ви прибрали камінь?
  • Боя людина.

Хлопчик зупинився у задумі.

  • Тату,запитав він, — а Ви хіба не людина?

Сьогодні ми спробуємо віднайти відповідь на питання: хто вона, Справжня людина? Можливо, така як хлопчик з притчі чи як батько, як дідусь? Чи легко їй у сучасному світі? Які скарби заховано в душі?

Саме для цього троє особливих людей, ви­датні постаті світової літератури, запрошують вас у незвичайну мандрівку — у Країну Мудрості Люд­ської.

Проте, щоб вирушити в подорож, потрібно вико­нати одне цікаве завдання (додаток на с. 63).

Молодці! Ви дали правильні відповіді на всі за­питання! Тому отримуєте квиток на подорож стеж­ками філософії та моралі — до Країни Мудрості Людської.

А звернули увагу, яке слово заховалося у кро­сворді? Так — Людина — ключове слово нашого уроку. Тому вирушаймо у нашу мандрівку за голов­ною відповіддю: Хто вона, Людина?

III. Формування нових знань Подорож у Країну Мудрості Людської (зву­чить уривок аудіозапису

Й. С Баха — «Арія із сюїти т з» (у виконанні Девіда Гарретта))

Займіть зручне положення. Заплющте очі, роз­слабте шию, плечі, руки, ноги... Ми мандруємо до незвичайного куточка Землі, туди, де кожен від­чуває себе особливим, спокійним, радісним, де у проблисках сонячних променів витають світлі та чисті думки, рожево-блідим туманом в’ються мрії, а далеко за обрієм вдумливо хитаються ялини й сосни, розмірковуючи про вічне... Уявіть, що ви прямуєте широкою землистою стежиною, навколо чарівно мугикають пташки, Десь у високій розлогій траві сюрчить коник-стрибунець, де-не-де із неозо­рою цікавістю виринають маки... Ось перед вами — Озеро Правди та Досконалості, розкинуло свої бе­реги, змагаючись з можливостями людського ока. Праворуч встелив пухкою ковдрою землю Ліс Мо­ральних Цінностей. А трохи далі — виблискує під обіймами весняного сонця Галявина Людської Долі. Вони так довго чекали нас у гості, безмовно змагаються першими прийняти гостей... Вдихніть тепле лагідне повітря... Розплющіть очі...

Обговорення 

Чому?

  • Чи комфортно було вам у цьому місці?
  • Що ви уявляли під час подорожі?
  • Що відчували, коли мандрували?
  • Які кольори переважали? Які запахи відчули?

 

Повторення матеріалу

Розгадування «візитівки» 1

Я народився 77 січня і86о в Таганрозі в сім'ї купця. У моїй сім'ї було семеро дітей. Навчання проходило в грецькій школі-гімназії, що була однією з найпрестижніших. Почав там писати перші оповідання. 7879 року я вступив до університету Москви на медичний факуль­тет. Протягом усього нявчання мені доводилося валяко підробляти: був репетитором, співпрацював з журна­лами, писав гуморески.

Після закінчення вишу я займався лікарською практикою. Здійснив довгу подорож на Сахалін. 1892 року я ку­пив помістя в Меліхово.

У той час були написані п’єси «Вишневий сад», .«Три сестри». Переїхав до Ялти, де в мене в гостях бували Лев Толстой, Олександр Купрін, Іван Бунін, Ісаак Левітан.

Чи відгадали ви. хто це? Чия візитівка?Так, пра­вильно, вас запрошує у мандри Антон Павлович Чехов. Він проведе вас до Озера Правди та Доско­налості.

Робота з висловами

Цей письменник — справжній знавець людської душі. І на дні озера залишив для нас незвичайний сувій.

У людині має бути все прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки.

Треба бути ясним розумово, морально чистим і охай­ним фізично.

Тоді людина стає кращою, коли ви покажете їй, яка вона є.

Добрій людині буває соромно навіть перед собою.

Антон Чехов

  • Зачитайте вислови. Який сподобався най­більше? Чому?
  • Чому в людини мають. бути прекрасні і об­личчя, і одяг, і душа, і думки? Чи можна обійтися без якогось з цих елементів?
  • Як ви розумієте словосполучення «ясний розу­мово», «морально чистий»? Чому треба таким бути?

— Запишіть вислів, який сподобався найбільше.

Бесіда

  •   Які твори Антона Чехова ви пригадуєте?
  • Як Чехов описує товстого? Як веде себе тон­кий на початку твору?
  •   Як і чому змінюється поведінка тонкого?
  •   Які людські вади висміює автор у творі?
  •   Над чим примушує задуматися письменник?
  • Де відбуваються події в оповіданні «Хаме­леон»?
  • Хто такий Очумєлов? Які ще герої є в опові­данні?
  • Що вам здалося смішним у творі «Хамелеон»? Чи побачили ви щось сумне?
  • Чому автор звертає увагу на такий простий епізод?

            Кого у творі можна назвати хамелеоном?

Інсценізація учнів за оповіданнями А. П. Чехова.

Чудова робота! Ви з успіхом впоралися

Валеохвилинка

Розгадування «візитівки» 2

Народився 12  січня 187б р. у Сан-Франциско. Рано почав пра­цювати, ще в школі підробляв продажем газет. А коли закінчив школу, пішов працювати на консервну фабрику.

У1893 році найнявся матросом на промислову шхуну, що відправлялася ловити котиків до берегів Японії і в Беринговому морі. Перше плавання дало мені багато яскравих вражень, які лягли потім в основу багатьох морських розповідей і романів.

Перший нарис — »Тайфун біля берегів Японії», за який я отримав першу премію з газет Сан-Франциско, став початком літературної кар'єри. У1897 році я по­дався на Клондайк шукати золота. За все життя я ви­дав 16 збірок.

Чи відгадали ви, хто це? Так, правильно, а тепер вас запрошує у подорож відомий любитель пригод — Джек Лондон.

Він проведе вас до Лісу Моральних Цінностей.

Зупинка № 2 — Ліс Моральних Цінностей.

Колективна робота

Твір Джека Лондона, який ви читали - це «Жага до життя». З чим у вас асоціюється слово життя?

Яким, на ваш погляд, повинно бути людське життя?

складемо сенкан до слова «Життя».

(Учні складають і зачитують власні варіанти.)

Життя

Кольорове, щасливе

Учить, захоплює, дивує

Життя прожити — не поле перейти

Цінність

Обговорення за твором письменника

  • Пригадайте головних героїв оповідання «Жага до життя». Скільки їх?
  • Чому головний герой не має імені? Як ви оці­нюєте вчинок Вілла?
  • Що допомогло герою вижити? Які проблеми порушує автор у творі?
  •   А ким був для безіменного героя Вілл?
  • Як ви гадаєте, що думав і відчував безіменний герой, коли зрозумів, що Вілл його покинув?

— Чи міг би він вчинити так? Чи був головний ге­рой другом для вілла?

—А чи зберіг герой людську сутність? На кого він був схожий зовні?

  •   Чим марив на кораблі? Про що це свідчить?

- Які найголовніші людські цінності? Що в житті найголовніше?

Колективна робота

(Учням роздаю незавершені зображення смайлика на білому папері.)

Допишіть смайлику емоції, які у вас викликає справжня дружба, друг. Розмалюйте кольорами, з якими у вас асоціюється дружба. Подумайте і ска­жіть, який повинен бути друг, на думку Джека Лон­дона.

Справжній Друг (за Дж. Лондоном)

  • Не залишає у біді
  • Вірний
  • Терплячий
  • Готовий до самопожертви
  • Людяний

Інсценізація учнів за оповіданням "Жага до життя"(заздалегідь підготовлені учні)

  Які чудові відповіді! Такі глибокі та філософські. Гадаю, на цій зупинці ми зберегли у наших душах моральні якості справжньої людини. А нас очікує наступний провідник..Нумо, розгадувати, хто це!

Розгадування «візитівки» 3

Я народився 1853 в Житомирі. Мій батько був су­ворим повітовим суддею й асесором. Початкову освіту я отримав в Житомирській гімназії, потім сім'я переїхала в Рівне, де я вступив до місцевого училища, а згодом навчався у Технологічному ін­ституті в Петербурзі, який не зміг закінчити через матеріальні труднощі. У1874 році перевівся в зем­левласницьку академію в Москві. Перша новела «Епізоди з життя «шукача»» з’явилася в 1879 році. А коли в 1881 році я відмовився від присяги Олек­сандру III, був висланий на кілька років до Сибіру. Справжній тріумф - вихід моїх кращих творів — «Сон Макара» (1885). «В поганому товариств» (1885) і «Сліпий музикант» (і88б). До 1900 року я жив у Пе­тербурзі, де написав кілька новел.

  • Чи відгадали ви, хто це? Правильно, вас запро­шує мандрувати Володимир Короленко.

Обговорення

  • Як Петро пізнає світ? Чому? Яке почуття ви­кликає цей світ?
  • Як ви думаєте, яку роль відіграв дядько Мак­сим у вихованні Петра? А яку роль відіграла мати? Хто і як саме розвивав талант хлопчика?
  • Петро сказав Евеліні: «Мені тільки здається, що я зайвий на світі». Чому у героя виникали такі думки? Чи згодні ви із цими словами Петра?
  • Яку роль у житті Петра відіграла зустріч із дзвонарем? Що вивело Петра з духовної кризи?
  • То, власне, про що цей твір? Ці проблеми ви­никають лише у людей з фізичними недоліками?
  • Чому тоді Короленко звернувся до долі слі­пого?

Інсценізація учнів за оповіданням «Сліпий музикант»

Учитель. У житті кожної людини трапляються труднощі та перешкоди, але, якщо хлопчик із фізич­ної вадою зумів їх подолати та знайшов своє місце під сонцем, то, мабуть, життя і майбутнє —у наших руках, і ми не маємо права їх опускати.

Кажуть; «Життя прожити — не поле перейти». На нашому життєвому шляху трапляються і ра­дощі, і сум, і сміх, і сльози. Проте, коли поруч є мила серцю. людина, вірний друг, долати негаразди і ді­лити щастя набагато приємніше. А якщо б ваш друг опинився в скрутному становищі, що б ви йому по­радили?

Складіть список порад, які були б важливими в житті.

IV. Підсумки уроку

Троє великих лю­дей були вашими провідниками у таємницю люд­ської душі.

  • Чи сподобалася вам мандрівка?
  • Яка із зупинок найбільше вразила? Чому?
  • Якими рисами, на вашу думку, має бути наді­лена справжня людина?
  • Якою ж вона має бути? Яке її призначення на Землі?
  • Чи пригадуєте ви притчу, яку слухати на по­чатку уроку? То хто з притчі справжня людина?

— Завершіть вислів «Справжня людина — це лю­дина, яка...»

  • Чи хочете ви стати такою людиною? Чому?

Я бажаю вам завжди залишатися справжніми людьми: мудрими , щирими. Прожити це життя на повну, розкрити таланти, здібності й завжди памятати , що ти - Людина.

Домашнє завдання Написати твір - мініатюру "Якою людиною я хочу стати?"

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Силко Олена
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
27 лютого 2018
Переглядів
6626
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку