Інтегрований урок - зарубіжна література і образотворче мистецтво в 6 класі допоможе усвідомити зміст оповідання, його ідейно-художні особливості,естетичне й виховне значення; проблематику твору.
Тема: Рей Дуглас Бредбері «Усмішка».
Мета:ознайомити учнів зі змістом твору;
розвивати навички переказу ключових епізодів, роботи із художнім текстом;
сприяти моральному та естетичному вихованню учнів;
розвивати їх творчі здібності;
прищеплювати вміння бачити прекрасне в художньому творі та житті.
Обладнання: Портрет Леонардо до Вінчі, репродукція полотна «Джоконда», таблиця з термінами живопису, тексти з оповіданням Р.Д.Бредбері «Усмішка».
Тип уроку: інтегрований – зарубіжна література і образотворче мистецтво
Хід уроку:
І.Організаційний момент
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми уроку
ІІІ.Коментар вчителів :
Вчитель зарубіжої літератури:
Черги! Вони бувають такі різні ! Ми знаємо про черги з продовольчими картками за скибкою хліба в роки Великої Вітчизняної війни. А ця розповідь про чергу до картини. До знаменитого шедевру Леонардо до Вінчі, що знаходиться у Франції. А коли цю картину , що має назву «Монна Ліза» (або ж «Джоконда») з величезною обережністю і чималим ескортом привозили в інші міста Європи, потрібно було було вистояти багатогодинну чергу, щоб побачити цю красу.Що ми знаємо про автора, що створив цей шедевр?
Вчитель образотворчого мистецтва:
Яким же був на початку 16 ст. Леонардо да Вінчі ? В починаннях, здійсненнях, мріях майстер підноситься як титан, володар громів і блискавиць, а часом нагадував велетня, що бавиться паперовими корабликами. Доля щедро обдарувала його для того, щоб ще глибше поранити. Красивий, розумний, талановитий, він вічним скитальцем поневірявся в пошуках теплого кутка. З ним слуга, два учні, полотна та бібліотека – 30 улюблених книг. Можливо, він любив ту жінку, флорентійку Монну Лізу, дружину купця Джокондо, яку зобразив на портреті. Відомо, що протягом 4 років писався цей портрет.
Вчитель зарубіжної літератури: в кріслі, невимушено спираючись на його ручку, сидить молода жінка. Легка напівусмішка, здається, тільки що зароджується, і в той же час ніколи не зникає. Трепет життя присутній у всьому: у пасмах волосся, в плавних складках одягу, в руках, що спокійно лежать. Вона природна і жива настільки, що кожен, хто вдивляється в ямку на шиї, бачить в ній биття пульсу.
Вчитель образотворчого мистецтва: майстер робив багато ескізів, велику увагу приділяв композиції – позі, розвороту голови, положенню рук.
Звернімо увагу на тло картини.
Що ви бачите?
Так, пейзаж, і навіть фантастичний. Освітлена примарним місячним світлом петляє дорога, звивається стрічка ріки, химерно встають зеленувато- блакитні гори.
«Ти знаєш, що в такому повітрі предмети внаслідок великої кількості повітря, що міститься між твоїм оком та горою здаються синіми…» - писав Леонардо. В живописі це має назву «повітряна перспектива»
( терміни та їх пояснення в таблиці)
І світ людини, і світ природи складні. Проте в цій гармонії є суть життя, найбільш сильна і чаруюча суть Джоконди. Кольорова гамма портрету (колорит) – зелені, блакитні, золотисті тони, відзначаються благородною стриманістю.
Учень- асистент:
Какой художник! Что за колорит!
Куда там к шуту всяким старовераи!
Под кистью метра полотно горит,
Не мудрено:
Рука да Винчи и его манера!
Вчитель образотворчого мистецтва:
«Тайна стриманого серця» - це і є «Джоконда», це і є життя художника.
Учень- асистент:
Где ты была?
Откуда ты взялась?
И мы стоим, не смея оглянуться,
Ты будто от души оторвалась,
Чтоб все пройти
И снова к нам вернуться !
(Спостереження над реподукцією «Джоконда» Л.да Вінчі )
Вчитель образотворчого мистецтва:
Недаремно художник, як зіницю ока беріг портрет, як останню надію, як своє кредо, як послання до нас, нині живучих.
Вчитель зарубіжної літератури:
А ось ще одна черга!
«…зібралася на міському майдані о 5 ранку, коли перегук півнів долинав із далекого, вкритого інеєм селища й ніде не світилося.»
Про цю чергу говорить Рей Дуглас Бредбері. Вона також до «Джоконди».
ІУ.Спостереження над текстом твору
Завдання: Як автор описує чергу, що зібралась на майдані?
(Учні читають початок оповідання «Усмішка»).
У.Бесіда за змістом:
(Дискусія – учні висловлюють свої міркування )
УІІ.Словникова робота, обмін враженнями
Вандалізм – це безглузде знищення культурних цінностей.
Цивілізація (з лат. – «громадянський») - Сукупність суспільного розвитку і матеріальної культури.
УІІІ.Вислови свою думку. складання асоціативного грона - краса – це…
(Учні обговорюють в парах, складають гроно : що таке краса?)
ІХ.Підсумок уроку
Х.Рефлексія:
Самим цікавим на уроці було…..
Я здригнувся від….
Я відкрив для себе…..
Хочу поділитися враженнями….
ХІ.Домашнє завдання:
1