РМ №4. Написання асоціативного етюду, викликаного певним художнім образом

Про матеріал
Запропонована презентація допоможе удосконалювати вміння й навички сприймати літературний твір як мистецьке явище, розуміти його художню своєрідність, особливості індивідуального стилю письменника;активізувати чуттєві можливості, емоційний потенціал; формувати вміння створювати асоціативний етюд; розвивати образне мислення; виховувати оптимістичне світосприйняття й світобачення, інтерес до прекрасного, любов до природи та дбайливе ставлення до неї.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Третє травня. Дистанційне навчання

Номер слайду 2

Придивіться, яка чудова весна усміхається нам у віконечко, бажає нам успіху.

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

03.05.20228 Кожного ранку, коли ви йдете до школи, вас супроводжують сонечко, хмарки, дерева, трави, квіти — це супутники нашого життя. А чи уважні ми до них, чи помічаємо красу навколишнього.

Номер слайду 9

Сьогодні ми уважніше придивимось до природи, простежимо, як її краса описана в живописі, музиці, літературі;будемо удосконалювати вміння й навички сприймати літературний твір як мистецьке явище, вчитимемося розуміти його художню своєрідність, особливості індивідуального стилю письменника;активізуємо чуттєві можливості, емоційний потенціал; формуватимемо вміння створювати асоціативний етюд; розвиватимемо образне мислення.

Номер слайду 10

РМ №4. Написання асоціативного етюду, викликаного певним художнім образом. Тема уроку

Номер слайду 11

Епіграфи уроку: Йде весна Запашна, Квiтами-перлами Закосичена. Павло Тичина Стояла я і слухала весну... Леся Українка

Номер слайду 12

(гронування)Створіть асоціативне гроно «Весна» Прийом «Кластер»

Номер слайду 13

Прийом «Кластер»(гронування)Співучаніжнасвітлакольорова запашнамилаквітучапишнаспівуча. Солов’їнагроно «Весна» безмежна

Номер слайду 14

На попередніх уроках ми ознайомилися з поетичними творами Лесі Українки, Павла Тичини, про природу, де письменники розкрили нам не тільки дивовижний світ рідної землі, а й передали свою любов до неї. Згадаймо уривки поетичних творів відомих письменників.

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Фрагмент фільму «Лісова пісня» (пробудження Мавки від сну)

Номер слайду 17

Була весна весела, щедра, мила,Промінням грала, сипала квітки,Вона летіла хутко, мов стокрила,За нею вслід співучії пташки!Все ожило, усе загомоніло –Зелений шум, веселая луна!Співало все, сміялось і бриніло,А я лежала хвора й самотна. Я думала: «Весна для всіх настала,Дарунки всім несе вона, ясна,Для мене тільки дару не придбала,Мене забула радісна весна». Ні, не забула! У вікно до мене. Заглянули від яблуні гілки,Замиготіло листячко зелене,Посипались білесенькі квітки. Прилинув вітер, і в тісній хатиніВін про весняну волю заспівав,А з ним прилинули пісні пташині,І любий гай свій відгук з ним прислав. Моя душа ніколи не забуде. Того дарунку, що весна дала;Весни такої не було й не буде,Як та була, що за вікном цвіла.«Давня весна»

Номер слайду 18

За допомогою чого досягають краси мовлення художніх творів?За допомогою художніх засобів: епітетів, порівнянь, метафор, персоніфікації.

Номер слайду 19

Арфами, арфами…

Номер слайду 20

Епітети: весна запашна, бій вогневий, арфами самодзвонними;Метафори: йде весна запашна, арфами обізвалися гаї, ой одкрий колос вій;Порівняння: думами, думами, наче море кораблями; поточки, як дзвіночки, жайворон, як золотий: квітами-перлами;Асонанс: літери о, а (створюють широту, лунність, розложистість);Алітерація: л, м, н, в, р ( дає можливості чергуватися ніжності з рішучістю);Рефрени: йде весна запашна, квітами-перлами закосичена; сміх буде, плач буде перламутровий;

Номер слайду 21

· А як ще називають опис природи? Пейзаж. Сьогодні ми спробуємо побувати в ролі письменника й описати свої враження про природу у формі етюду, дізнаємось про його особливості.

Номер слайду 22

Етюд — (із франц. — вправа, вивчення) — невеликий за обсягом, переважно безсюжетний твір настроєвого характеру, в якому автор подає конкретну картину, фіксує момент, вихоплений з життя, відтворює внутрішній стан людини, нерідко на тлі природи.

Номер слайду 23

Його характерні особливості: коротка форма, опис вражень від природи з висловленням власних почуттів, образність мови, переважно відсутність сюжету. Етюд може бути написаний як прозовою, так і віршованою мовою. Як жанр трапляється в музиці, живописі, графіці, літературі.

Номер слайду 24

Асоціація (від лат. associatio – з’єднання) – закономірний зв'язок між двома або кількома психічними процесами (відчуттями, уявленнями, думками, образами, почуттями), який виражається в тому, що поява у свідомості одного тягне за собою появу іншого або інших.

Номер слайду 25

Рекомендація «Як працювати над асоціативним етюдом»Вдивляйтесь у звичне – і побачите несподіване,Вдивляйтесь у просте – і побачите складне,Вдивляйтесь у частинки – і побачите ціле,Вдивляйтесь у мале – і побачите велике. Мацуо Басьо

Номер слайду 26

Ліна Костенко зазначила, що поезія – «це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі», тож дозвольте художньому твору «доторкнутися» до вашої душі саме зараз.

Номер слайду 27

- Якщо почуте на уроці вплинуло на вас, викликало якісь образи, думки, почуття, картини, занотуйте це. - Не загубіть яскраві, барвисті, неповторні власні думки, образи, «переносячи» їх на папір.

Номер слайду 28

Ознайомимося із зразками етюду в різних видах мистецтва

Номер слайду 29

в живописіКвітучі сади художників

Номер слайду 30

Хто краще може передати минущість і тривкість весняної пори, як не імпресіоністи? Вони вловлюють найменші порухи весняних гілок, ніжність цвіту, легкість вітру, що колише віття. Клод Моне французький живописець, один із засновників імпресіонізму.

Номер слайду 31

Клод Моне вміє зачарувати своєю весною, вона в нього завжди раптова, завжди красива, сонячна, мрійливо-ніжна. Поглянувши на «Весну», несподівано хочеться сісти під тими деревами і проглядати між квітучим віттям високу блакить весняного неба. Відчувати запах цвіту, знати про його минущість, бачити його красу – щиру, непомильну, терпку!

Номер слайду 32

Номер слайду 33

БЕРКОС Михайло Андрійович(3.09.1861 — 20.12.1919)Українські імпресіоністи теж уміють пробуджувати весняні настрої. «Яблуня цвіте»  Михайла Беркоса захоплює своєю ніжністю, трохи сумом недовгого тривання цвіту. Кольори картини насичені, природа торжествує разом із весною, оживає, радіє! Миттєвий спалах краси навіює і ностальгію. Сам художник порівнював себе із майже висохлою яблунею, що всі свої сили віддала останньому цвітінню. Красивий останній жест, ствердження непереможності краси і весни.

Номер слайду 34

«Яблуня цвіте» (1919), дерево, масло

Номер слайду 35

«Весна» (1892), дерево, масло

Номер слайду 36

Не обійшли цієї теми й символісти. На їхніх картинах весняний цвіт уособлює нове життя, відродження, пробудження природи. Ван Гог створив  «Квітучі гілки мигдалю» незадовго до своєї смерті, на честь народження племінника. Безумовно, ніжний цвіт мигдалевого дерева, що розквітає одним із перших, символізує продовження життя!

Номер слайду 37

Від мрійливих і мерехтливих квітучих дерев перейдемо до рвучких, майже крижаних гілок. Сучасний український художник Валерій Франчук так побачив своє полотно «Цвіт яблуньки». Валерій Олександрович Франчук (*10вересня 1950; Зелена,  Красилівський район) — український художник, графік, народний художник України (2015). Лауреат Шевченківської премії (2008).

Номер слайду 38

Це справжня весняна заметіль! Дивіться! Може здатися, що це ми дивимось на світ з-за вікна, картина заворожує, хто це там видніється поміж цвіту? Чому такий тривожний цвіт цієї яблуньки?..

Номер слайду 39

Обидві картини із серії «Голодомор»

Номер слайду 40

Із серії «Київ»

Номер слайду 41

«Граки прилетіли»Олексій Кіндратович Саврасов

Номер слайду 42

Левитан цветущие яблони. Яблуневий сад. (Сучасний живопис)

Номер слайду 43

Сад. Місток. (Сучасний живопис)

Номер слайду 44

Номер слайду 45

Номер слайду 46

Номер слайду 47

Антикваріат. Весна в селі.

Номер слайду 48

Номер слайду 49

Номер слайду 50

Номер слайду 51

Номер слайду 52

Номер слайду 53

Номер слайду 54

Номер слайду 55

Номер слайду 56

Номер слайду 57

Картини з бісеру

Номер слайду 58

Номер слайду 59

Номер слайду 60

Номер слайду 61

Весна в кіномистецтві

Номер слайду 62

Весна в поезії

Номер слайду 63

Травень. По травах шовкових,Лісах та дібровах. Травень блукає,На сопілці грає,І де він проходить –То там жито сходить,У садочках пишно. Розцвітають вишні. В малих козенят,Веселих ягнят. Прорізались трішки. Молоденькі ріжки. О. Коваленко. Все прокидається поволі Все прокидається поволі,зі сну зимового встає. Радіє гай, радіє поле,земля поталу воду п'є. Скресає і щезає крига,бурульки падают з дахів,і вітерець прозорокрилийдодому підганя птахів. А в лісі на галяві теплійпоміж ялинок запашнихуперше спалахнув метелик -тендітний вогничок весни. А. Костецький

Номер слайду 64

Весна – пора кохання

Номер слайду 65

Там, де неба блакить, де струмок жебонить,І цвіркун ні на мить не змовкає,Де лиш тиша одна, де нікого нема,Чиясь мрія на когось чекає. Там у травах густих чийсь загублений сміх. Журно ранок в тумані купає. Вітер тихо між кіс золотистих беріз. Сам собі про кохання співає. Линуть ніжні слова, де квітує трава,Де когось чиясь мрія шукає. Де квіток ще нема, де луна ще німа,Хоч так хоче гукнути «Кохаю!» Не гукне, не гукне – літо швидко мине,Й посивіє вона самотою. Без стежок по снігах, чиєсь щастя в сльозах. Буде тихо блукати горою. Т. Угрин

Номер слайду 66

За допомогою чого відтворено красу природи в цих творах? У музиці — за допомогою звуків, у живописі — відтінків кольорів, у літературі – слова.

Номер слайду 67

А в живій природі присутні ці звуки і кольори?

Номер слайду 68

Звичайно, це спів пташок, шелест трав і листочків дерев, шум вітру…

Номер слайду 69

дзюрчання струмків….

Номер слайду 70

мелодія дощу…

Номер слайду 71

різноманітний спектр кольорів неба, квітів, дерев, веселки, річок і озер.

Номер слайду 72

Якщо придивитися, то природа розмовляє своєю мовою, вона жива. Тільки не всі це помічають.

Номер слайду 73

Дослідження«Відшукай красу»Відшукайте в уривках етюдів епітети, порівняння, метафори, поясніть їх.

Номер слайду 74

Небо синє, ніби синє море. Малесенькі хмарки, мов зграя лебедів, пливли над землею. На землі цвіла весна красна.

Номер слайду 75

У вікно війнуло духом весни, духом того життя, молодого й свіжого. Я притулив до лоба листки й квітки яблуні, почув, що весняне життя проникає в мене, ллється в серце, мов пісня, мов поезія (І. Нечуй-Левицький).

Номер слайду 76

Кучеряві діброви, смарагдові левади й змолоділі поля мліють від радісних симфоній і веселих барв великого свята природи. У густих верболозах поміж плакучих верб, що замріяно полощуть у тихих плесах довгі віти, і вдень, і вночі не втихають закохані соловейки. Пишні левади пропахли медовим ароматом (М. Яценко).

Номер слайду 77

Люблю весну, та хто її не любить,Коли життя цвіте, як пишний сад.І, мов у сні, шепочуть листя губи,І квіти шлють солодкий аромат. Люблю весну, коли плюскочуть ріки,Коли рида од щастя соловейІ заглядає сонце під повіки. У тишині задуманих алей... Люблю, коли блукає місяць в травах,Хатини білить променем своїмІ п'є тепло ночей ласкавих,А на лугах пливе туманів дим... Весна вдягла у зелень віти в дуба,уже курличуть в небі журавлі. Люблю весну, та хто її не любитьна цій чудесній, радісній землі!1950 Люблю весну, та хто її не любить,Коли життя цвіте, як пишний сад.І, мов у сні, шепочуть листя губи,І квіти шлють солодкий аромат. Люблю весну, коли плюскочуть ріки,Коли рида од щастя соловейІ заглядає сонце під повіки. У тишині задуманих алей... Люблю, коли блукає місяць в травах,Хатини білить променем своїмІ п'є тепло ночей ласкавих,А на лугах пливе туманів дим... Весна вдягла у зелень віти в дуба,уже курличуть в небі журавлі. Люблю весну, та хто її не любитьна цій чудесній, радісній землі! Володимир Сосюра

Номер слайду 78

Надія Красоткіна. День березневий сонечком сміється. Бездонне небо — просто чарівне. Повсюди квіти, навіть не здається,Що ще недавно все було сумнеІ вкрите білосніжними снігами,Хазяйнував мороз у нас в дворі. А зараз — ніжна голубінь над нами,І тепло так, і сонечко вгорі. Краса безмежна, все звучить, співає,Росте, цвіте і радує усе.І кожен день нове щось зацвітає,І щастя, й радість для душі несе.

Номер слайду 79

1-ша група — епітети. 3-тя група — порівняння. 2-га група — метафори.

Номер слайду 80

1-ша група — епітети. (Весела, радісна, запашна, квітуча, привітна, сонячна, співуча, чаруюча, соковита)3-тя група — порівняння. (Як дівчина, як поезія, як пісня, як музика, як симфонія, як царівна)2-га група — метафори. (Усміхається, вітає, зачаровує, кличе до роботи, виграє барвами, надихає, дзвенить джерелами, струмками, зворушує, укриває землю рястом, пробуджує, хвилює, співає, відкриває землю)

Номер слайду 81

Конкурс на краще речення про весну- Найбільше я люблю весну, вона чарує мене своєю красою.- Яка ж це насолода: зустрічати весняний ранок з першими променями сонця.- Весна сплітає нам вінок із рути-м'яти, вітає нас квітками, щоб ми були веселі і щасливі.- Весна чарує і п'янить своїми запашними ароматами.- Яка це чудова, прекрасна пора, все розквітає, і пахне земля.- Дерева цвітуть і трава зеленіє, все навкруги просто радіє.

Номер слайду 82

Фрагмент етюду. Сонце сміялось! Воно було таке чудове, веселе, що осліпляло своєю усмішкою всю природу. Перші промені пестили землю, давали їй силу і наснагу. І раптом все навкруги стало таке гарне. Все раділо новому дню. Все вітало сонце, весну. Як я люблю зустрічати весняний світанок! Саме тоді по-справжньому я люблю землю, відчуваю її красу.

Номер слайду 83

Створити етюд на одну із тем:«Хлюпоче веслами весна», «Стояла я і слухала весну...», «Наодинці з природою», «Здрастуй, пролісок», «Перший промінь сонця».

pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
3 травня 2022
Переглядів
6388
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку