Чернігівське управління культури та туризму
КЗПМО Чернігівська музична школа № 1 імені Стефана Вільконського
Робочий навчально-тематичний план елементарного підрівня початкової мистецької освіти
Музичний інструмент фортепіано
Укладач Юдіна Ірина Аркадіївна, викладач по класу фортепіано
м.Чернігів
2019
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Мета та завдання викладання навчальної дисципліни:
Всебічний розвиток здобувача мистецької освіти,його талантів, здібностей, компетентностей відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб.
Метою музичної освіти є формування основ музичної культури здобувачів як невід`ємної частини їхньої духовної культури, комплексу ключових, предметних і міжпредметних компетентностей у процесі сприймання й інтерпретації кращих зразків української та світової музичної культури,а також естетичного досвіду емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва. Метою навчання є набуття систематизованих знань, виконавських умінь та навичок.
Ця мета конкретизується в основних завданнях, спрямованих на формування базових освітніх компетентностей та загальний розвиток здобувача:
1) введення учнів у світ добра і краси, відбитий у музичних
творах,засвоєння ними початкових знань про особливості художньо-образної мови музичного мистецтва;
2) розвиток чуттєво-емоційного сприйняття навколишнього світу крізь призму музичного мистецтва,прилучення учнів до животворного джерела людських почуттів і переживань, втілених в музиці;
3) збагачення емоційно-естетичного досвіду учнів, підведення їх до осягнення художньо-образної суті музичного мистецтва в його найпростіших втіленнях;
4) сприяння розвитку образного мислення, уяви, загально-музичних та фахових здібностей учнів;
5) формування здатності до різних видів активної музично-творчої діяльності,опанування початковими знаннями та навичками; 6) формування естетичних, духовних та моральних якостей творчої особистості;
7) виховання патріотичного духу та бережливого ставлення до мистецької спадщини рідної землі;
8) формування та розвиток піаністичних навичок, опанування різних форм і методів індивідуальної самостійної роботи;
9) формування інтересу та потреби у здобувача в постійному розширенні культурного світогляду та вишуканого музичного смаку за допомогою кращих зразків класичної, народної та сучасної музики;
10) накопичення виконавського репертуару.
11) оволодіння основними піаністичними навичками, пряма посадка, активний м’язовий тонус, природні координовані рухи всієї руки і пальців, відчуття клавіатури;
12) освоєння нотної грамоти;
13) формування навичок читання нот з аркуша;
14) засвоєння основних жанрів музики (пісня, танець, марш); 15) ознайомлення з основними аплікатурними формулами;
16) ознайомлення з музичними термінами;
Робота над виразністю виконання, розвиток слухового контролю, якістю і різноманітністю звучання, ритмом і динамікою повинна послідовно проводитися протягом всього навчання. Особливу увагу слід звернути ансамблям, що допоможе розвинути почуття партнерства, виховати відповідальність за загальний результат виконання.
План побудовано із врахуванням таких принципів: дитиноцентрованості та природо-відповідності,адаптації до індивідуальних особливостей,інтелектуальних і фізичних можливостей,потреб та інтересів учнів; доступності,поступовості і перспективності навчання; узгодження цілей, змісту і очікуваних результатів навчання.
Зміст робочого плану 1 класу фортепіано має потенціал для формування у здобувачів таких ключових компетентностей:
1. Загальна інтегрована компетентність, що передбачає здатність до самостійного опанування нескладного матеріалу, учень виконує твори з навчальної програми на достатньо високому виконавському рівні,застосовує елементарні теоретичні знання,демонструє стійкий інтерес до музичного мистецтва.
2. Загальна мистецька компетентність, спрямована на володіння здобувачем базових понять з мистецтва, його видів та жанрів,національних традицій та розмаїття,уміння висловлювати свої думки, образно мислити, співпрацювати з викладачем.
3. Музично-теоретична компетентність, що передбачає оволодіння теоретичними основами,формування термінологічного словника учня, поняття про засоби музичної виразності, намагання підбору на слух простих мелодій.
4. Музично-виконавська компетентність, яка передбачає формування індивідуальних виконавських якостей, розвиток технічних можливостей виконавського апарату та високої сценічної культури в обраному виді мистецтва, психологічна готовність до публічного демонстрування своїх досягнень.
5. Компетентність колективної взаємодії в мистецтві,що передбачає на початковому рівні здатність грати в дуеті з викладачем та співати в хорі. 6. Художнє уявлення, уміння висловити свою думку щодо настрою музичного твору, його «персонажів» та «подій», знайти жанрові признаки танцю, маршу, пісні.
Рекомендований вік здобувача освіти для початку навчання за даним планом 6-7 років. Тривалість опанування навчального плану визначається індивідуальним темпом набуття відповідних компетентностей, передбачених програмою. Навчальні досягнення здобувачів першого-другого років навчання підлягають вербальному оцінюванню з акцентуванням на сильних сторонах з метою формування впевненості в своїх можливостях, адаптування освітнього процесу до здатностей дитини,визначення будь якого успіху та досягнення на кожному етапі навчання,стимулювання бажання вчитися.
Для оцінювання пропонується 4-рівнева система оцінювання:
- «має значні успіхи»
- «демонструє помітний прогрес»
- «досягає результат за допомогою вчителя» - «ще потребує уваги і допомоги»
Форми організації освітнього процесу:
1) Основна форма проведення занять-індивідуальний урок; 2) Інтегрований урок-засвоєння нових знань, контроль та корекція з використанням наочності (ілюстрації, відеозаписи, дидактичні ігри); 3) Нестандартний урок: урок-гра, урок-екскурсія, урок-віртуальна подорож, урок-концерт, урок-конкурс, урок-квест із застосуванням цікавих творчопошукових технологій;
4) Чергування різних видів діяльності: інтелектуальноі, комунікативної, вокально-виконавської, інструментально-виконавської, пластично-рухової; 5) Відвідування концертів видатних виконавців,музичних спектаклів,перегляд музичних дитячих програм в позаурочний час
В основу структури планування покладені різні грані музики як єдиного цілого. План має тематичну побудову, що дає змогу об’єднати різні види музичної діяльності учнів (сприймання музики, виконання вправ та творів, засвоєння необхідних піаністичних навичок, музичних понять і термінів, ритмічна й пластична імпровізація, тощо) на одному уроці.
Процес навчання творчий та динамічний, потребуючий від педагогічного працівника певної винахідливості, імпровізації та гнучкості.
Методи навчання:
1) Вербальне спілкування (бесіди, роз`яснення)
2) Наочно-слуховий (показ з демонструванням піаністичних прийомів, спостереження, слухання музики)
3) Емоційний (використання асоціацій, образних порівнянь)
4) Практичний (робота над вправами за інструментом і без інструменту, читання з аркушу, виконання творів.
Наочний матеріал:
Картинки;
Дидактичні ігри;
Портрети композиторів;
Відео та аудіо записи;
Робота з батьками:
Консультації для батьків;
Концерти,батьківські збори.
РОБОЧИЙ НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Елементарний підрівень
1клас
Навчальні модулі |
Зміст навчання |
Середня кількість годин |
Результати навчання |
Навчальн ий модуль 1 Донотний період. Накопичен няслухових уявлень, формуванн я первинних піаністичн их навичок. |
Ознайомлення з інструментами піаніно і рояль та їх будовами. Музичні та шумові звуки, виникнення звуку. Довгий та короткий звук. Знайомство з регістрами, октавами, гра «Схованки». Будова руки, гра «Гойдалки», «Вітання». Формування невимушеної прямої посадки за інструментом, активного м’язового тонусу, координованих рухів рук та пальців,відчуття клавіатури. Ігри «Краплинки», «Сніжинки», «М`ячик», «Калачики», «Ліфт» на розвиток рухливості кисті. Знайомство з первинними жанрами-пісня, танець, марш. Накопичення слухового багажуслухання творів у виконанні педагога. Порівняння творів контрастних за характером та жанром. Поняття ритму, ритмичні ігри-лічилки, поспівки. Використання дитячих шумових та ударних інструментів. Перші доторки до клавіш, формування первинних уявлень про основні засоби звуковидобування, початкові вправи non legato, legato, staccato. Формування навички розташування пальців на клавішах. Знайомство з інтервалами прима,секунда,терція,кварта,кв инта. Формування первинних аплікатурних навичок. Гра «Краб», «Слоненя» Гра в ансамблі з педагогомобов’язковий компонент донотного періода навчання, який активізує сприйняття |
7 (резервна 1 година) |
Здобувач освіти(учень) вміє слухати гру викладача,реагув ати на настрій музики пластичноритмічними рухами, виконує підготовчі вправи для організації первинних ігрових рухів, вміє простукати заданий ритм,відтворює голосом почуту мелодію,вміє повторити за викладачем п’єси з простим ритмічним малюнком, має первинні уявлення про основні способи звуковидобуванн я, про слуховий контроль при грі в дуеті з викладачем та має чітке розуміння,що не можна грати на краю клавіш. |
Навчальн ий модуль 2 Нотна грамота. Подальше формуванн я основних прийомів звуковидоб ування, музичних вражень та вміння висловити свою думку щодо характеру та жанру прослухано ї музики. Контрольн ий публічний виступ. |
музичних образів, музичної мови та засобів музичної виразності. В роботі використовуються збірки Олена Плахцінська «Перші кроки маленького піаніста» вид. «Навчальна книга-Богдан» 2016-76с. Подальше стимулювання пізнавального інтересу,що забезпечує оволодіння основними поняттями гри на інструменті, музичної грамоти та загальними знаннями музичної культури. Ознайомлення з основами музичної грамоти: розташування нот в скрипковому ключі на лінійках, між лінійками, над/під лінійками та на додаткових лінійках, тривалість звуків та пауз, поняття про розмір, такт, метр, сильну та слабку долі. Поняття про лад, тональність. Інтервали: прима, секунда, терція, кварта, квінта. Поняття про знаки альтерації-діез, бемоль, бекар. Поняття про лігу, репризу та фермату. Первинні навички читання з аркушу. Гра по нотам 3-м пальцем, потім 2-м, 3-м, 4-м пальцями non legato. Гра усіма пальцями. Штрих legato. Короткі ліги, опора на перший звук. Штрих staccato. Формування навички вірної аплікатури. Подальше формування та вдосконалення основних прийомів звуковидобування та інтересу до підбору на слух. Формування сценічної |
7 (резервна 1 година) |
Учень знає розташування нот в скрипковому ключі,розрізняє тривалість звуків,пауз (цілу,половинну,ч етвертну,восьму), має уявлення про такт,розмір,метр
Вміє описати враження після прослуховування творів різних жанрів та характеру, висловлює бажання підібрати на слух знайому мелодію,яка складається з 2-3 нот. |
Навчальн ий модуль 3 Подальший розвиток піаністичн их навичок та засвоєння теоретични х знань. |
культури, психологічна підготовка до публічного виступу. Контрольне прослуховування - 1 твір. В роботі використовуються збірки: О.Геталова, И.Визная «В музыку с радостью», изд. «Композитор, СанктПетербург» 2006-176с. розділ I, частина I-V Г. П. Заславець «Музичний світанок» Ічастина, вид. «Мелосвіт» 2007-72 с. Л.Жульєва «Піаністпочатківець», вид. «Навчальна книга-Богдан», 2014-48с. Продовження роботи над вірною та вільною організацією ігрового апарату, розвитком музичного слуху, пам’яті та почуття ритму. Прищеплення навичок самостійності, свідомого відношення до занять та навичок слухового контролю. Закріплення навичок читання нот з аркушу в скрипковому ключі. Вивчення розташування нот в басовому ключі. Поняття про лад, тональність, закріплення вивчення інтервалів: прима, секунда, терція, кварта, квінта. Довгі ліги. Поєднання різних штрихів. Вивчення творів по черзі кожною рукою та нескладних творів двома руками. Початкові знання про інтонування, як основу музичної думки (початок фрази, речення, кульмінація, закінчення) Подальше формування навички грати в |
8 |
Учень вміє грати твори різними штрихами по черзі кожною рукою та двома руками нескладні твори. Намагається ставити пальці біля чорних клавіш, контролювати свої дії:сидіти рівно за інструментом,гра ти зібраними пальцями,дивити сь в ноти. Намагатись грати виразно,усвідомл юючи елементарне поняття про фразування. Вміє сконцентрувати увагу на поставленій задачі. |
Навчальни й модуль 4 Вдосконале ння набутих знань та навичок. Контрольни й захід(акаде мічний концерт) |
дуеті з педагогом. Збірки: О.Геталова «В музыку с радостью», частина VI Б.Милич «Маленькому піаністу», Музична Україна, 1981 Закріплення придбаних піаністичних навичок та теоретичного матеріалу. Вміння прочитати з аркушу нескладні твори,вміння застосувати всі знання при розборі нового твору. Поняття про мелодію, акомпанемент. Динамічні відтінки f, p, ff, pp, mf, mf, crescendo, diminuendo. Вміння розрізняти пісенні,танцювальні та маршеві твори, вміння розрізняти темпи (швидко та повільно), характери творів. Вивчення творів напам’ять. Підготовка до контрольного заходу (академічного концерту) Поняття про лад,тональність, вивчення інтервалів: прима, секунда, терція, кварта, квінта.. Підготовка до контрольного заходу (академічного концерту), гра напам’ять 2х п’єс різного характеру.
Збірка О.Геталової «В музыку с радостью», Л.Жульєва «Піаністпочатківець»,вид. «Навчальна книга-Богдан», 2014-48с. |
7 (резервна 1 година) |
На кінець року учень знає клавіатуру,нотни й стан,ноти в скрипковому та басовому ключі,інтервали: прима,секунда, терція,кварта,кві нта, тривалість нот та пауз,динамічні відтінки,знаки альтерації,штрих и, володіє первинними навичками звуковидобуванн я, намагається підбирати на слух знайомі мелодіі. Грає напам’ять твори на контрольному заході |
Очікувані результати навчання здобувача на кінець 1 класу: Учень знає ноти в скрипковому і басовому ключі, тривалість нот та пауз, знаки альтерації, інтервали, динамічні відтінки, штрихи, аплікатуру, розрізняє жанри та характери творів, самостійно читає з аркушу прості твори,осмислено та емоційно виконує вивчені твори, намагається працювати над окремими деталями, концентрувати увагу на виконуваній задачі,відпрацьовує на уроці поставлені викладачем завдання шляхом багатократних повторень. Усвідомлює потребу закріплення матеріалу вдома. За допомогою батьків планує щоденні домашні заняття.
Орієнтовний репертуар 1 року навчання:
Народні промовки:
«Сонечко», «Дощик», «Зайчик»;
Українські народні пісні:
«Дударик», «Ой дзвони дзвонять», «Шпак», «Білодень»
«Лисичка», «Казачок», «Ой ти,дівчино зарученая», «Ой,лопнув обруч», «Ой на горі два дубки», «Коломийка»;
Українські народні пісні в обр. Г.Заславець:
«Ніч яка місячна», «Ой у вишневому садочку», «Місяць на небі», «Ой, Марічко»;
А.Філіпенко «Курчата»
Я.Степовий «Сорока-ворона»
Н.Соколова «Зозуля»
М.Красєв «Журавель»
Л.Лобачов «Курочка-рябушечка»
Г.Заславець «Дощик»
О.Гнесіна Етюд До мажор
О.Гнесіна Етюд Соль мажор
К.Лонгшамп-Друшкевичова «На ковзанці»
Д.Кабалевський «Їжачок», «Маленька полька»
О.Ніколаєв Етюд ре мінор
Ансамблі:
Польська нар.пісня «Два коти»
Українська нар.пісня «Галя по садочку ходила», «Ой, у лісі калина» в обр.
Л.Ревуцького
Укр. нар. пісня «Їхав козак за Дунай»
Поспівки «Ми йдемо сьогодні в клас», «Шпак», «Я гуляю во дворе» Укр.нар пісні «Тук, тук, чобіток», «Сімейка», «Бігли коні», «Дощик», «Ой за
гаєм,гаєм», «Три кулики», «Танцювали миші»
Л.Жульєва «Весела гама», «Йшла Маринка»
А.Антошин «Гуси»
В.Благ «Танець»
Р.Новосад «Киця»
К.Лонгшамп-Друшкевичова «Негритята»
М.Андреева «Ехали медведи»
Е.Тиличеева «Спите,куклы»
В.Игнатьев «Совушка»
А.Березняк «Белка», «Прозвенел звонок»
О.Геталова «Лягушки танцуют», «В лесу»,
«Медленный танец»
«Кукушка и осёл», «Каравай»
В.Витлин «Серенькая кошечка»
Б.Берлин «Пони звёздочка»
И.Визная «Шаги», «Эхо»
К.Лонгшамп-Друшкевичова «Полька»
П.Берлин «Марширующие поросята»
Е.Гнесина Этюд До мажор
А.Жилинский Этюд До мажор
А.Гумберт Этюд До мажор
О.Геталова Этюд До мажор
Ансамблі:
О.Геталова «Игрушечный медвежонок»
Т.Потапенко «По грибы»
Д,Томпсон «Вальс гномов»
А.Бородин «Полька»
Н.Соколова «Земляника и лягушки»
Г.Портнов «Ухти-тухти»
О.Бахмацкая «Мой конёк»
Укр.нар пісні «Іде, іде дід, дід», «Ой, дзвони дзвонять», «Сонечко»,
«Перстень», «Вийди, вийди, сонечко», «Білодень»,
«Коляда», «Два півники», «Лисичка», «Дударик», «Ой лопнув обруч»
О.Тілічеєва «Колискова»
Дитяча пісня «Ходит зайка по саду»
Я.Степовий «Бім-бом»
А.Березняк «Їде віз»
Рос.нар.пісня «Во саду ли, в огороде», «Калинка»
М.Красєв «Ялинка»
В.Вітлін «Дід Мороз» (ансамбль)
Ю.Абелєв «В степу»
М.Степаненко «Скривдили»
Ж.Колодуб «Вальс»
Репертуар для слухання:
П.Чайковський «Дитячий альбом», «Танець маленьких лебедів»;
В.Косенко «Дощик», «Вальс», «Скерцино»,
«Старовинний танець», «Гумореска»;
Л.Ревуцький «Колискова», «Веснянка»;
Ю. Щуровський «Танець», «Скерцо», «Шарманка»;
Р. Шуман «Марш» (Альбом для юношества);
В.А. Моцарт Менует До мажор;
М. Глинка «Полька», «Марш Чорномора»;
Л. Бетховен «Бабак», «Екосез»;
Й.С.Бах «Менует», «Полонез», «Волинка» (Нотний зошит А.М.Бах)
Використана література:
І.М.Рябов, О.М.Мурзіна «Виховання та навчання в ДМШ.Фортепіано 1 клас» вид. «Музична Україна», 1988, 45с
А.Алексеєв «Методика навчання гри на фортепіано», вид. «Музика», 1982 А.Д.Артоболевская «Первая встреча с музыкой» вид. «Советский композитор» 1987, 101с
Л.А.Баренбойм «Путь к музыке.Книжка с нотами для начинающих обучаться игре на фортепиано», вид. «Радянський композитор» 1988, 168с. С.А.Барсукова «Азбука игры на фортепиано», вид. «Фенікс» 2004, 128с.
Н.Н.Горошко «Музыкальная азбука для самых маленьких», вид. «Фенікс» 2007, 178с.
Б.А.Поливода, В.Е.Сластененко «Школа игры на фортепиано» 2009, 136с.
А.А.Шмитд-Шкловская «О воспитании пианистических навыков» вид.
«Музика»1985, 69с.
М.Н.Белованова «Уроки музыки для детей. Донотный период.Нотная грамота»,вид. «Фенікс» 2013, 155с.
Література для батьків:
Ф.Я.Розинер «Ваши дети,вы и музыка», изд. «Знание» 1973, 96 с.
М.Казиник «Погружение в музыку», изд. АСТ 2016, 304 с.