Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки Миколаївської області
Казанківський професійний аграрний ліцей
РОБОЧИЙ ЗОШИТ
для лабораторно-практичних робіт
з предмету «Основи статистики»
Професія: 4121 Обліковець з реєстрації бухгалтерських даних, офісний службовець.
. .
. .
2020 р.
Алексєєва М,В . Робочий зошит з предмету: « Онови статистики». Професія: 4121 обліковець з реєстрації бухгалтерських даних. Казанка, 2020- 18 с.
Робочий зошит з основ статистики створений відповідно до типової навчальної програми предмета «Основи статистики» та Державного стандарту професійно-технічної освіти з професії обліковець з реєстрації бухгалтерських даних.
Робочий зошит може бути використаний учнями професійно – технічних навчальних закладів для закріплення теоретичних знань з предмету та при підготовці до лабораторно-практичних робіт.
Розробник:
Алексєєва Марина Василівна – майстер виробничого навчання Казанківського ПАЛ.
Розглянуто та схвалено на засіданні МК Викладачів
та майстрів в.н. професійної підготовки.
Протокол № . від 20 року.
Голова МК Мартинюк В.О . .
ЗМІСТ
1. ЛПР №1 Складання статистичних таблиць та графіків |
|
2. ЛПР № 2,3. Зведення та групування статистичних даних |
|
3. ЛПР № 4. Обчислення абсолютних величин 4. ЛПР № 5. Обчислення відносних величин за її видами. 5 ЛПР № 6 Визначення середню арифметичну різними способами.
|
|
Лабораторно – практична робота №1
Тема: Складання статистичних таблиць та графіків.
Мета: Навчитись будувати статистичні таблиці та графіки. Визначати вид статистичних таблиць.
Обладнання: практичне завдання, опорний конспект, структурно – логічні схеми :«Зведення – другий етап статистичного дослідження», «Статистичні класифікації», «Статистичні групування»
Хід роботи
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Виконайте практичне завдання.
1. Побудувати макет статистичної таблиці для аналізу стажу роботи працівника та місячного випуску продукції 1 робітника грн.
Вихідні данні:
1(8,0/262)2(7,0/252)3(7,5/253)4(5,3/252)5(5,0/244)6(2,5/240)7(5,5/245)8(10,1/262)9(6,0/256)10(5,0/241)11(6,5/252)12(9,0/264)13(9,0/270)14(1,0/234)15(10,5/276)16(4,5/222)17(12,0/279)18(11,0/295)19(14,0/320)20(13,2/284)21(16,0/310)22(2,7/223)23(2,5/230)24(6,9/280)25(4,4/250)26(9,2/298)27(6,5/290)28(3,0/205)29(1,0/202)30(1,0/200)
Розв’язок
Назва таблиці .
№ пор. |
Стаж роботи (роки) |
Місячний випуск продукції 1 робітника, грн |
1 |
|
3 |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
8 |
|
|
9 |
|
|
10 |
|
|
1 |
2 |
3 |
11 |
|
|
12 |
|
|
13 |
|
|
14 |
|
|
15 |
|
|
16 |
|
|
17 |
|
|
18 |
|
|
19 |
|
|
20 |
|
|
21 |
|
|
22 |
|
|
23 |
|
|
24 |
|
|
25 |
|
|
26 |
|
|
27 |
|
|
28 |
|
|
29 |
|
|
30 |
|
|
діаграма
Висновок.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторно - практична робота №2,3
Тема: Зведення та групування статистичних даних Зведення та групування статистичних даних.
Мета: Навчитися систематизувати первинну інформацію, використовуючи методи зведення та групування статистичних даних
Обладнання: практичне завдання, опорний конспект, структурно – логічні схеми :«Зведення – другий етап статистичного дослідження», «Статистичні класифікації», «Статистичні групування»
Хід роботи
І. Дайте відповідь на питання.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
У таблиці 1 наведенні данні про робітників.
Таблиця 1
№ пор. |
Стаж роботи (роки) |
Місячний випуск продукції 1 робітника, грн |
1 |
2 |
3 |
1 |
8,0 |
262 |
2 |
7,0 |
252 |
3 |
7,5 |
253 |
4 |
5,3 |
252 |
5 |
5,0 |
244 |
6 |
2,5 |
240 |
7 |
5,5 |
245 |
8 |
10,1 |
262 |
9 |
6,0 |
256 |
10 |
5,0 |
241 |
11 |
6,5 |
252 |
12 |
9,0 |
264 |
13 |
9,0 |
270 |
14 |
1,0 |
234 |
15 |
10,5 |
276 |
16 |
4,5 |
222 |
17 |
12,0 |
279 |
18 |
11,0 |
295 |
19 |
14,0 |
320 |
20 |
13,2 |
284 |
21 |
16,0 |
310 |
22 |
2,7 |
223 |
23 |
2,5 |
230 |
24 |
6,9 |
280 |
25 |
4,4 |
250 |
26 |
9,2 |
298 |
27 |
6,5 |
290 |
28 |
3,0 |
205 |
29 |
1,0 |
202 |
30 |
1,0 |
200 |
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Таблиця 2. Розподіл робітників за стажем роботи
Групи № пор. |
Групи робітників за стажем роботи, роки |
Кількість робітників |
Кількість робітників, % до суми |
А |
Б |
1 |
2 |
І |
|
|
|
II |
|
|
|
III |
|
|
|
IV |
|
|
|
V |
|
|
|
|
Разом |
|
|
Висновок. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
II. 1. Використовуючи метод групування для взаємозв’язку, необхідно визначити факторну ознаку, яка справляє вплив на взаємопов’язані з ним ознаки. Такою ознакою в даному прикладі є стаж роботи.
У першому пункті рішення ми побудували ряд розподілу, визначивши 5 груп з рівними інтервалами. В основу аналітичного групування покладемо ці ж групи (табл. 2).
Потрібно побудувати групову таблицю, підметом якої є група робітників за стажем роботи, а присудком — чисельність робітників, середній стаж роботи, місячний випуск — разом і в середньому на 1 робітника.
Для цього побудуємо робочу табл. 3
Таблиця 3. Робоча таблиця Розподіл робітників за стажем
№ пор. |
Групи робітників за стажем, роки |
Номер робітника |
Стаж, роки |
Місячний випуск, грн |
А |
Б |
1 |
2 |
3 |
І |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
Разом |
|
|
|
|
II |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
Разом |
|
|
|
|
III |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
Разом |
|
|
|
|
IV |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
Разом |
|
|
|
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
Разом |
|
|
|
|
У цілому |
|
|
|
Групові показники робочої таблиці і розраховані на їх основі середні показники занесемо в табл. 4.
Таблиця 4. Групування робітників за стажем роботи
Групи № пор. |
Групи робітників за стажем роботи, роки |
Чисельність робітників |
Середній стаж роботи, роки |
Місячний випуск продукції, грн |
|
Разом |
На 1 робітника |
||||
А |
Б |
1 |
2 |
3 |
4 |
І |
|
|
|
|
|
II |
|
|
|
|
|
III |
|
|
|
|
|
IV |
|
|
|
|
|
V |
|
|
|
|
|
|
У цілому |
|
|
|
|
Висновок. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
II.2. Для того щоб провести групування за двома ознаками (комбінаційне групування) стаж роботи і місячний випуск продукції, треба в кожній групі робітників за стажем роботи виділити групи за другою ознакою — місячний випуск продукції на 1 робітника й охарактеризувати кожну з цих груп за необхідними показниками.
Розрахуємо розмір інтервалу в групах за другою ознакою, аналогічно до п. І.
Розв’язок
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Таблиця 5. Групування робітників за стажем роботи і продуктивністю праці
№ пор. |
Групи робітників |
Чисельність робітників |
Середній стаж роботи, роки |
Місячний випуск продукції, грн |
||||
За стажем, роки |
За місячним випуском продукції, грн |
Разом |
На 1 робітника |
|||||
А |
Б |
в |
1 |
2 |
3 |
4 |
||
І |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
Разом |
|
|
|
|
||||
II |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
Разом |
|
|
|
|
||||
III |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
Разом |
|
|
|
|
||||
IV |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
Разом |
|
|
|
|
||||
V |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
Разом |
|
|
|
|
||||
|
Разом по підгрупах |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
У цілому по підприємству |
|
|
|
|
||||
Висновок.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторно – практична робота №4
Тема: Обчислення абсолютних величин.
Мета: Навчитись розв’язувати задачі, використовуючи абсолютні величини.
Обладнання: практичне завдання,опорний конспект, структурно – логічні схеми «Поняття, форми вираження та види статистичних показників»
Хід роботи
1. Дати визначення абсолютної величини.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1. Фабрика виготовляє різні зошити. За звітний місяць виконання плану характеризується такими даними:
Таблиця 1
Зошити |
Кількість аркушів у зошиті, арк. |
Випуск, тис. шт |
|
за планом, , Qпл |
фактично, Qt |
||
А |
1 |
2 |
3 |
Шкільні |
12 |
3200 |
3250 |
Загальні |
36 |
2100 |
2080 |
Загальні |
60 |
1520 |
1580 |
Загальні |
84 |
1200 |
1210 |
У цілому |
— |
— |
— |
Визначте, на скільки відсотків виконане планове завдання випуску продукції за звітний період (в переліку на шкільні зошити обсягом 12 аркушів).
Розв’язок
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Коефіцієнт сумірності |
Qпл К |
Q і К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторно – практична робота №5
Тема: Обчислення відносних величин за її видами.
Мета: Навчитись розв’язувати задачі використовуючи відносні величини.
Обладнання: практичне завдання, опорний конспект, структурно – логічна схема «Відносні величини», калькулятор.
Хід роботи
1.Дайте відповідь на запитання.
1. Дати визначення відносних величин.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Назвати види відносних величин.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Практичне завдання.
1. У звітному році порівняно з базовим випуск продукції на підприємстві зріс на 4,5 % , планом передбачалось підвищити на 5,6 %. Визначте на скільки відсотків фактично перевиконано чи недовиконано планове завдання з випуску продукції?
Розв’язок
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. У 2000 р. магазином було продано продовольчих товарів на суму 275 тис. грн, планом на 2001 р. передбачалось продати на 300 тис. грн, фактично було продано на 330 тис. грн.
Визначте: відносні показники планового завдання, виконання плану і динаміки.
Розв’язок
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторно – практична робота №6
Тема: Визначення середньої арифметичної різними способами
Мета: Навчитись розв’язувати задачі, використовуючи арифметичну просту.
Обладнання: практичне завдання. калькулятор, опорний конспект, структурно – логічна схема «Середні величини»,
Хід роботи
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _____
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _____
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _____
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _____
1.Необхідно визначити середньоденну продуктивність праці робітників:
а) по першому цеху;
б) по другому цеху;
Зробити порівняльний аналіз.
Данні для виконання:
Середній виробіток продукції одним робітником за зміну в двох цехах підприємства, які виробляють однорідну продукцію, характеризуються такими даними:
№ бригади |
Цех № 1 |
№ бригади |
Цех № 2 |
||
Обсяг виготовленої продукції, шт. |
Денна продуктивність праці, шт. |
Денна продуктивність праці, шт. |
Чисельність робітників |
||
Мі |
Хі |
Хі |
ті |
||
1 |
120 |
18 |
4 |
36 |
16 |
2 |
432 |
зо |
5 |
38 |
11 |
3 |
510 |
34 |
6 |
21 |
8 |
Розв’язок
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Таблиця 1
Групи робітників за стажем роботи, роки |
Чисельність робітників |
х1 |
т1 |
1 |
2 |
до 1 |
16 |
1—3 |
45 |
3—5 |
10 |
5—10 |
ЗО |
10—20 |
50 |
20 і більше |
8 |
Разом |
159 |
Розв’язок
Групи робітників за стажем, роки |
Групи робітників за стажем, роки |
Відпрацьовані людино-роки |
Хі |
Хі |
Xj • ті |
3 |
4 |
5 |
0—1 |
|
|
1—3 |
|
|
3—5 |
|
|
5—10 |
|
|
10—20 |
|
|
20—30 |
|
|
Разом |
— |
|
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________