Розвиток емоційного інтелекту на уроках зарубіжної літератури
І. Розвиток емоційного інтелекту засобами арт-методів.
Е. Хемінгуей «Старий і море». Море. Що воно уособлює? Чи є у величному світі моря місце для людини?
1.Звуковий супровід (запис шуму моря, музичні композиції).
-Клод Дебюсі. Сюїта «Море»(«Море від зорі до полудня», «Гра хвиль», «Розмова вітру з морем»)
-Шум моря https://www.youtube.com/watch?v=Pztg5HhK8gs
-Р.Паулс «Довга дорога в дюнах» (шум моря) https://www.youtube.com/watch?v=3qpM9EplKu8
2. Живописні зображення у виконанні професійних мариністів і учнів.
І.Айвазовський «Рибалки на березі моря»
І.Айвазовський «Неаполітанська затока»
А. Куїнджі «Море. Крим.1898»
Клод Моне «Ранок на морі»
Георгій Дмітрієв «Маяк і сонце»
“Старий поглянув на безмежний простір моря й збагнув, який він тепер самотній. Проте побачив він і райдужні відсвіти в темній товщі води, й туго напнуту жилку, що зникала в глибині, й дивне коливання тихої морської гладіні. Тепер і над морем скупчувались хмари, віщуючи пасат, а глянувши вперед, старий побачив табун диких качок, що летіли над водою, чітко вирізняючись на тлі неба,— на якийсь час їх обриси неначе затуманювались, тоді знов ставали чіткі,— і він зрозумів, що людина в морі ніколи не буває самотня.”
Море у Хемінгуея – явище самодостатнє, воно живе за своїми законами, і запорукою цього є передусім неосяжність і безмежність. Саме неосяжність моря гарантує його велич та непохитність, а відтак дає змогу залишатися вільним і незалежним та ігнорувати будь-які втручання, що на тлі такої безмежності залишаються дрібними, незначущими подряпинами, які загоюються за лічені хвилини, не залишаючи по собі навіть найменшої згадки. Водночас краса моря, як і його жорстокість,- амбівалентні, оскільки усвідомлюються тільки сторонніми спостерігачами. А щодо самого моря, то його зовнішні ознаки, як, зрештою, і його сутність, ним не усвідомлюються, та й не можуть усвідомлюватися, і це становить ще одну причину та запоруку його величі та непохитності. Нарешті, вічне. Якщо мати на увазі осяжне минуле та майбутнє, то мусимо погодитися, що море завжди було, є і буде.
Спільне у людини і стихії те, що вони гідні одне одного у тому сенсі, що ані стихія не може підкорити, ні знищити людину, ані людина не здатна ні підкорити, ні знищити стихію.
Старий і море – це рівноцінні, рівноправні поняття, саме тому вони з’єднані сполучником сурядності. Не «в морі», «на морі» чи «серед моря», де слова залежні одне від одного, а саме «старий і море».
ІІ.Художній твір учні краще засвоюють, коли у їхній уяві виникають яскраві образи, пейзажі, інтер’єр, пов’язані з цим твором. Для цього варто запропонувати учням уявити себе акторами, «вжитися» в образ, відпрацювати сцени. Наприклад, перед затвердженням на роль Лисиці, Вовка, Ягняти застосувати усне словесне малювання: «Яким я уявляю героя». Діти намагатимуться дібрати і записати якомого більше слів, словосполучень, які допоможуть відтворити образ. Далі один учень зачитуватиме складений усний портрет, а другий – жестами, позою, мімікою «оживлятиме» його.
ІІІ.Твори Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі» та М.Гоголя «Ніч перед Різдвом» учні вивчають саме напередодні зимових релігійних свят. Отож, доречно у класі створити відповідну атмосферу, піднесений, урочистий настрій. Чому б не розпочати урок з колядування. У кожному класі знайдуться творчі учні, готові підтримати ініціативу: вивчити тексти колядок чи стилізувати одяг. Мотиваційний етап уроку однозначно буде успішним. А на завершення теми можна запропонувати підготувати власноруч виготовлені різдвяні подарунки, приклавши до цього свої вміння та старання.
IV.Колаж. Головне у колажі – можливість висловити свої думки, ідеї, погляди, розуміння теми. Ця техніка допомагає кожному отримати успішний результат і сформувати позитивну установку на подальшу творчу діяльність, виразити свої думки, погляди, розвинути художні здібності і підвищити самооцінку, проявити оригінальність і унікальність. Наприклад, колаж при вивченні оповідання Р.Бредбері «Усмішка».
V.Вправи для розвитку емоційного інтелекту при вивченні казки.
«Казка навпаки». Як, на вашу думку, розвивалися б події у казці «Фарбований шакал», якби головним героєм був лев? Чи видавав би він себе за іншого? Змоделюйте можливі пригоди фарбованого царя звірів.
Складіть сюжетний ланцюжок казки «Іссумбосі», уявивши, що Мізинчик перетворюється у велетня. Чи зникнуть чесноти героя?
Складіть монолог пензлика із казки «Пензлик Маляна», його розповідь про хлопчика, поміщика, імператора. Яку характеристику міг би він дати цим персонажам?
Уявіть, що пензлик Маляна потрапив вам до рук. Як ви ним скористаєтеся, що намалюєте, знаючи, що картина має здатність оживати?
ВИКОРИСТАННЯ QR КОДІВ НА УРОЦІ
І.Завітайте у віртуальний музей Михайла Булгакова та підготуйте інформацію про:
1.Життєвий і творчий шлях письменника.
2.Фільми, зняті за творами М.Булгакова.
3. Муз майстра слова.
ІІ.Перегляньте відео до твору Р.Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон» та підготуйте його коментований супровід (озвучте його).
ІІІ. Проведіть дослідження, як справа викрадення «Мони Лізи» пов’язана з ім’ям Гійома Аполлінера
IV.Пройдіть тест на перевірку змісту твору Р.Бредбері «451 градус за Фарингейтом».