1.Книжка – це найбільше чудо з усіх чудес
(Усна народна творчість)
"Ум без книг, як птиця без крил. Як і вона злетіти не може, так і ум не домислиться досконалого розуму без книг"
Умовні позначення
! ■ – правила, твердження, висновки, що потрібно запам’ятати.
? – подумай, пригадай, дай відповідь
▲ – доповни, продовж записи
≡ - додатковий матеріал
☺ - домашнє завдання
* - завдання підвищеної складності
◊ - завдання творчого характеру
☼ - словник
І. Вступ
Книжка в житті людей
(Усна народна творчість)
"Ум без книг, як птиця без крил. Як і вона злетіти не може, так і ум не домислиться досконалого розуму без книг" (З "Повісті минулих літ")
? Пригадай і запиши прислів’я, приказки, загадки про книжку __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? До художньої літератури належить: _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
в яких розповідається про… _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Письменник – особливо обдарована людина.
▲ опрацюй матеріал підручника і дай відповідь на запитання: "Як письменник працює над створенням художнього тексту?" _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
! ■ Запам’ятай! Письменник не тільки малює словами образи людей, подій, явищ, предметів, а й виражає своє ставлення до них.
▲ Пригадай і запиши свої улюблені книжки-_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
≡ Перші рукописні книги – літописи
? Пригадай, що таке літописи? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
≡ Найдавнішим з них є "Повість минулих літ", створений Нестором Літописцем.
? Чому Нестора Літописця називають батьком нашої історії і літератури? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Опрацювавши фрагмент із "Повісті минулих літ" ("Похвала книгам"), напиши зв’язне висловлювання на тему "Велика ж бо користь людині від учення книжного" _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Київський князь Ярослав Мудрий – великий шанувальник книжкової мудрості. Пригадай, що ти знаєш про це. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺* 1. Написати невелике міркування: "Яка роль читача в житті художнього тексту?"________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІ. Загадково прекрасна і славна давнина України
(15 год)
Календарно-обрядові пісні
☼ Пісня –_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
≡ Маруся Чурай відома народна поетеса, що створила багато пісень ("Засвіт стали козаченьки", "Їхав козак за Дунай" та ін.)
!■ Найдавніші пісні: трудові та календарно-обрядові.
? Пригадай, які ти знаєш народні обряди? Яких обрядів дотримуються у вашій родині?________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☼ Обрядові пісні – _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
!■ Обрядові пісні
літнього календарного циклу: зимового календарного циклу; весняного календарного циклу
русальські
купальські
жниварські
колядки
щедрівки
веснянки
гаївки
маївки
Пісні літнього календарного циклу
Русальські пісні – _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☼ Русалки – це істоти, що ніби живуть в озерах та річках, а в русальський тиждень виходять із води, ховаються в житі, в лісах та гойдаються на гіллі дерев.
≡ Обрядове свято Русалії припадає на кінець травня – початок червня, коли починало колоситись жито.
Це свято дівчат.
Цей обряд відомий вже з ХІ-ХІІ ст.
? Пригадай легенди або перекази про русалок. Можливо, ти знаєш обрядові ігри "Тополя" чи "Завивання берізки"? Якщо так, то розкажи про це однокласникам.
Прочитай пісню "Проведу я русалочки до бору". Придумай з чим осмислювалися народом проводи русалок.__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Уяви і намалюй русалок.
Купальські пісні –_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
≡ Свято Івана Купала – це одне з найголовніших свят за язичництва.
? Що ти знаєш про святкування Купала? Чи доводилось тобі побувати на такому святі? Розкажи про свої враження. _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Пригадай легенду про цвітіння папороті, розкажи її своїм однокласникам. Як ти гадаєш, з чим пов’язували наші предки перекази про цю дивовижну квітку? Виcлови власну думку про цей обряд. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Прочитай пісні "Заплету віночок", "Ой вінку мій, вінку". Поясни, з чим пов’язаний обряд плетіння вінків та ворожіння з ними? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲* З пісні "Ой віночку мій, вінку" випиши пестливі слова. Поясни, яка їх роль в пісні?______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Жниварські пісні – _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Групи жниварських пісень
зажинкові жнивні обжинкові
? Чи дотримується ваша родина якихось жниварських обрядів, виходячи в поле на жнива? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Які пісні ви співаєте, жнучи свою ниву? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Що прославляється в обжинкових піснях? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? До яких груп жниварських пісень віднесем ці пісні "Маяло житечко, маяло", "Там у полі криниченька", "А сонечко котиться, котиться"? __________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺◊ Дай відповідь на запитання:
Яке значення пісень літнього календарного циклу в естетичному, духовному і трудовому вихованні людини? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Запиши від своєї бабусі 1-2 пісні літнього календарного циклу або один із обрядів цього циклу. __________________________________________________________________________________________________________________________________________
Пісні зимового календарного циклу
? Чому серед народу найбільшої популярності набули колядки і щедрівки? Коли вони виконуються? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Який основний зміст колядок і щедрівок? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Чому колядки та щедрівки є величальними піснями? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Чи відомий тобі обряд "водіння кози"? Якщо так, то поділися своїми знаннями з однокласниками.
Прочитавши колядку "Добрий вечір", назви основні три свята зимового календарного циклу? __________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲* Заповни таблицю
Назва колядки, щедрівки |
Зміст, тема |
|
|
☺◊ Склади зв’язну відповідь "Колядки мого дитинства" або "Як моя родина святкує Свят-вечір"/
Запиши улюблену колядку, або щедрівку своїх рідних, або свою власну.
\
Пісні весняного календарного циклу
▲Веснянки – це_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Пригадай, які відомі тобі з початкової школи веснянки? Про що вони? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
≡ Веснянки – це дівочі пісні.
? Чому основна ознака веснянок – закличність? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Основним персонажем веснянок є… ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Прочитавши веснянку "Ой весна, весна – днем красна", запиши, які дарунки принесла людям весна. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Знайди пестливі слова, епітети, повтори, за допомогою яких виражені радісні почуття у веснянці "Ой весна, весна – днем красна", випиши їх.__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☼ Постійні епітети – епітети часто вживаються з певним іменником, становлячи разом з ним сталий вислів: холодна водиця, хрещатий барвінок, зелене жито тощо.
☼ Рефрен (повтор) – це слова, що повторюються після кожного куплета (в піснях це приспів)
☼ Анафора – Єдинопочаток. Повторення таких самих слів, на точатку віршованих рядків, частин фрази, абзаців, строф, розділів твору.
☺ Запиши кілька прислів’їв та приказок про весну.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Уяви основний персонаж веснянок і намалюй його.
* Що спільного і відмінного в обрядових піснях? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Коломийки
≡ Коломийки виникли як приспівки до танцю, тому мають жвавий танцювальний ритм. Родина коломийок – Західна Україна
? Поясни походження слова "коломийки"
* Чому коломийку вважають художньою історією нашого народу? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Які із прочитаних коломийок тобі найбільш сподобалися? Чим саме? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☼ Риторичні фігури – стилістичні звороти, що підсилюють виразність і емоційний вплив художньої мови. До них належать риторичні звертання, риторичні запитання, риторичні ствердження і заперечення.
☺* Знайди у коломийкох риторичні фігури і поясни, які почуття вони допомагають висловити? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вибери коломийки в яких відображено любов до матері, запиши їх. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
◊ Напиши твір – мініатюру на тему: "Пісня – душа українського народу".
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Пісні літературного походження
Літературна пісня – це…_______________________________________________ _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Яка різниця між народними і літературними піснями? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
О. Кониський "Молитва"
? Пригадай, що таке легенда? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прочитавши легенду про дівчину – Україну, яку Господь обдарував піснею, порівняй з піснею О. Кониського. Встанови зв’язок між ними. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
≡ Пісня "Молитва" є народно-церковним гімном нашої держави. Музику до неї написав Микола Лисенко.
☼ Гімн – це… _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Визнач ознаки гімну у пісні "Молитва" __________________________________________________________________________________________________________________________________________
Головна думка твору – __________________________________________________________________________________________________________________________________________
Як ти розумієш слова "В чистій любові до краю ти нас, Боже, зрости"? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺◊ Дай письмову відповідь на запитання: "Як мрії поета про волю і щасливу долю нашої країни нині втілюються в життя?"
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Якою в майбутньому ти бачиш нашу Україну?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
П. Чубинський, М. Вербицький "Ще не вмерла Україна!"
≡ 1862р. – написана пісня "Ще не вмерла Україна"
1918р – вперше ця пісня виконувалась як державний гімн Української Народної Республіки (УНР). За радянських часів пісня була забороненою.
? Пригадай патріотичні пісні, що були своєрідними гімнами.
? Як ти гадаєш, чим були ці пісні для нашого народу на дорогах визвольних змагань?_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Випиши рядки, в яких автор стверджує про незнищенність нашого народу та віру у світле майбутнє? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Як змальовано у пісні борців за свободу? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Доведи, що ця пісня має ознаки гімну. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺ Вивчи Гімн України напам’ять.
* Як ти розумієш такі слова: "Кожен народ, як і кожна людина, має святе природне право бути господарем у своєму домі, на своїй землі"? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Б. Лепкий "Журавлі"
М. Ткач "Сину, качки летять"
☼ Еміграція – переселення з батьківщини в іншу країну на постійне проживання чи на тривалий строк.
Емігрант – особа, що добровільно або примусово залишила батьківщину і виїхала в іншу країну на постійне чи тривале проживання.
≡ "Журавлі" – один із трагічніших ліричних віршів поета. Озвучений в 1915 році братом поета Левком.
? Яка головна думка вірша? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Які переживання і почуття в поезії втілені? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Чи актуальна ця поезія в наш час? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Уяви на хвилину себе керівником нашої держави. Щоб ти зробив, щоб зупинити масову еміграцію українців сьогодні? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Випиши з тексту твору слова, речення, що передають тугу за рідним краєм. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺ Які художні засоби використовує поет, щоб відтворити тугу за батьківщиною? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Напиши твір-міркування: "Під чужим небом"
М. Ткач "Сину, качки летять"
? Головна думка твору – _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Чим подібна ця пісня до пісні "Журавлі"? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Розкажи, як поет відобразив материнську любов в поезії?_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Які художні засоби використовує поет, щоб змалювати образ матері? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Випиши риторичні фігури з тексту пісні. __________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Поясни, як ти розумієш вислови "в час, коли про долю зорі летять", "на світанку, сину, важко недіждати, а важче в ночі очі видивлять"? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☼ Символи – предмет чи слово, що умовно виражає сутність якогось явища.
Знайди символи в обох віршах "Журавлі" і "Сину, качки летять", поясни їх значення.
Назва поезії |
Символи |
Їх значення |
|
|
|
☺ * Що поєднує вивчені тобою пісні літературного походження?
Як розкривається ідея вірності батьківщині в піснях "Журавлі" та "Сину, качки летять"?
Стрілецькі пісні –
? Що ти знаєш про січових стрільців? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
≡ 1914 р. На початку Першої світової війни у Галичині національно свідомі юнаки та дівчата вирішили добровільно організувати військо УСС, щоб вибороти Україні незалежність. Стрілецькі поети: Л. Лепкий, Р. Купчинський, С. Чернецький тощо.
▲ Опрацювати зміст пісні С. Чернецького і Г. Труха "Ой у лузі червона калина похилилася", подумай і дай відповідь, чим ця пісня подібна до гімну? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? З якою метою йдуть в бій січові стрільці? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Чому наша славна Україна "зажурилася"? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Як ми сьогодні бережемо стрілецьку славу?___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Підбери синоніми і антоніми до слів
зажурилася слава похилилася
▲ Заповни таблицю
образі засоби мови в пісні |
приклади |
епітети риторичні звертання риторичні ствердження метафора |
червона калина, … |
☺◊ Напиши твір: "Пісні наших дідусів та бабусь" або "Наша дума – наша пісня не вмре, не загине".
Підготуйся до тематичного оцінювання.
М. Вороний "За Україну"
≡ Поет, перекладач, актор, театральний діяч.
В 30-х роках був репресований, у 1938р був засуджений до страти й розстріляний.
Творчість поета довгі роки була заборонена, ім’я – призабуте.
1917р. був написаний вірш-пісня "За Україну". Музику до неї написав композитор Ярослав Ярославенко.
? До яких пісень близька ця пісня? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Головна думка твору? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Як ти розумієш такі вислови "Слушний час кличе нас", "ганебні пута ми порвали", "ми йдем на вільний світ"? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Які почуття охоплюють тебе, коли ти читаєш цю пісню? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺ * Яке значення у пісні мають риторичні звертання та риторичні оклики?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
◊ Прочитавши цю пісню, ознайомившись з біографією поета, шо ти можеш сказати про нього? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Що, на твою думку, означає бути патріатом рідної землі? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
В. Вороний "Євшан-зілля"
☼ Епіграф – уривок з якогось твору, афоризм чи прислів’я, що ставиться перед літературним твором або його частиною з метою увиразнення теми, ідеї чи створення певного настрою.
≡ 1899р. – написаний твір "Євшан-зілля" на основі літописних джерел.
? З якою метою автор використовує для епіграфа уривок з літопису? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Склади план твору. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Визнач тему та основну думку твору. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Поясни символи у творі. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Як ти думаєш, чому в поемі відсутнє ім’я юнака? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Які художні засоби наближають поему до усної народної творчості?
Заповни таблицю
Художні засоби |
Приклади з тексту |
|
|
☺* Дай відповідь чому поезія закінчується риторичним запитанням? Які роздуми і почуття збудив у тебе твір? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Зістав епіграф до поеми з висловлюваннями юнака. Що в них спільне?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Т. Шевченко "Іван Підкова"
Ліричний твір – твір, в якому предметом зображення є внутрішній світ людини, її почуття, настрої переживання і думки, породжені певними життєвими обставинами.
☼ Поема – це віршований ліро-епічний твір, у якому розвинутий сюжет поєднаний з ліричними відступами.
Ліричні відступи - позасюжетний елемент у ліричному чи ліро-епічному творі, коли письменник тимчасово перериває опис подій, а починає від себе коментувати їх, вступає в пряму розмову з читачами, висловлює своє ставлення до зображеного, робить екскурси в минуле тощо.
≡ І. Підкова – особа історична. Він походив з молдаван, був запорізьким козаком, очолював боротьбу молдавського народу проти турецько-татарської навали.
В історії невідомий його похід в Туреччину.
▲ Поема складається з 2-х частин. В першій розповідається… ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
У другій зображено… ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Пригадай, що таке гіпербола? В якому творі ти зустрічався з нею? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Визнач елементи гіперболи у творі. З якою метою їх автор використав? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Випиши з поеми основні риси характеру козацького ватажка ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Як ти розумієш таке висловлювання "Було колись – в Україні лихо танцювало…"? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺ Випиши з твору художні засоби
Образні засоби |
Приклади |
Епітети
метафори
порівняння
|
|
◊ Поясни висловлювання "запорожці вміли панувати. Панували, добували і славу, і волю…" _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Т. Шевченко "Сонце заходить, гори чорніють"
? Чи доводилось тобі бачити захід сонця? Опиши це видовище. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Як автор змальовує захід сонця в природі? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Про що природа казахського краю нагадує поету? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Які почуття і переживання відтворює автор в поезії? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Випиши з тексту дієслова, визнач, в якій формі вони вжиті. Яку роль вони відіграють в поезії. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☼ Строфа – поєднання кількох віршованих рядків, певним чином заримованих, що становлять відносну цінність.
☺ Вивчи вірш напам’ять.
Намалюй захід сонця за поезією Т. Шевченка.
Т Шевченко " І досі сниться: під горою…"
Яка основна думка поезії? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Що ти” побачив”, читаючи цей твір? А що "почув"? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Доведи, що автор в поезії висловлює тугу за Україною?
Випиши художні засоби, використані в обох поезіях
Художні засоби |
"Сонце заходить…" |
"І досі сниться…" |
|
|
|
☺ Підготуйся до тематичного оцінювання
* Які образи і картини найяскравіше вимальовуються у твоїй уяві, коли ти читаєш вірш "Сонце заходить…"? Яка роль пестливих слів, повторів окличних і запитальних речень у цьому вірші. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІІ. Моя родина, мій рід, який я?
(13 год)
Володимир Мономах "Поучення" ("Повчання дітям")
≡ Володимир Мономах – онук Ярослава Мудрого. Збудував перший міст через Дніпро, нові церкви. Залишивши своїм синам заповіт про чесне і праведне життя.
? Яке перше "поучення" своїм дітям заповідає Володимир Мономах? Як ти його зрозумів?________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Яким повинно бути ставлення дітей до батьків, родини, старших? Випиши цю заповідь у зошит і запам’ятай назавжди. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Поясни слова з "Повчання дітям": "Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтесь"? Чи погоджуєшся ти з даним висловом? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Чому київський князь на перше місце в житті ставить працелюбство? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺◊ Напиши міркування на тему: "Батьківське клопотання київського князя про виховання дітей у християнському дусі".
Колискові пісні
☼ Колискові пісні – _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Прочитавши колискову "Ой ти коте, коточок", розкажи, якою зображено матір у пісні? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Які материнські почуття і побажання виявляються у цих піснях?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Випиши з колискових пісень пестливі слова, епітети? Яка їх роль у піснях? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Як ти гадаєш, яку роль відіграє колискова у вихованні дитини? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Які казкові істоти найчастіше зустрічаються в цих піснях? __________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Запиши кілька прислів’їв, приказок про матір. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺ Запиши колискову, яку співала тобі матуся.
◊ Напиши твір "Мамина пісня колискова"
Леся Українка "Колискова"
? Перечитайте другу і третю строфу. Знайди прислів’я, подумай, з якою метою вони вживаються в творах? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Яка головна думка твору? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Випиши пестливі слова, поясни, з якою метою вони використані? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Який настрій викликав у вас твір? Чому? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
◊ Створи словесний портрет матері, котра схилилася над дитячою колискою і співає колискову пісню.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
"Мамо, іде вже зима"
? Які птахи зимують у твоїх краях? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Як ти розумієш слова "Не боїться морозу вона; не покине країни рідної, не боїться зими навісної…" ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? * Як ти допомагаєш птахам пережити люту зиму? (напиши твір-мініатюру)
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Випиши художні засоби, які використані в поезії? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Леся Українка "Як дитиною, бувало…"
? Якою ти уявляєш маленьку дівчинку з поезії? Назви основні риси характеру цієї дитини. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Поясни значення виразу " Безпощадній зброї сміху я боюся піддаватись…" ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Чому з роками поетеса "забувши давню гордість, плачу я, щоб не сміятись". ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☼ Епіграма – коротенький, переважно в одну строфу, сатиричний вірш, в якому дотепно висміюється негативне явище чи особа.
* Напиши твір-міркування "Мої роздуми над поезією Лесі Українки"
В. Винниченко "Федько-халамидник"
Халамидник – шибеник.
Склади план оповідання.
? Визнач тему оповідання. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Як Федько ставиться до своїх друзів? Що в його поведінці тобі подобається, а що – ні? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Чого у хлопця було більше: чеснот чи безрозсудства? Обґрунтуй свою відповідь____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
? Чому автор не дав портрет Федька? Створи словесний портрет хлопчика. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Склади порівняльну характеристику Федька і Толі.
|
Федько |
Толя |
Портрет
Соціальний статус (походження)
Основні риси характеру
|
|
|
? Яка людина на твою думку, могла б вирости з Федька, а яка – з Толі? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Перечитай прикінцевий епізод оповідання. Що ти нового дізнався про вдачу Толі?_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Чи займалися вихованням Федька батьки? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
◊ * Від чого все-таки залежило життя Федька? Хто найбільше винен у його смерті?_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Яких висновків ти дійшов, проаналізувавши оповідання "Федько-халамидник"? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Як ти гадаєш, яку роль відіграють батьки у вихованні дітей? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Добери синоніми і антоніми до слів
хоробрість чесний стрімко
◊ Уяви подальше життя хлопчиків. Яка доля, на твою думку, їх чекала? Чи залежить доля від самої людини? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
В оповіданні є русизми: криша, бумага, обіщати, робочий, ловкий, розтератися, бархатовий тощо. Перекладіть ці слова сучасною українською мовою. Які ще нові для вас слова ви запам’ятали з твору В. Винниченка? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺ Підготуй розповідь на тему: "Моє ставлення до Федька і Толі".
* Склади цитатний план до характеристики Федька і Толі.
Спиридон Черкасенко "Маленький горбань"
? Які ще твори про дітей написав С. Черкасенко? __________________________________________________________________________________________________________________________________________
Що спонукало його писати для дітей і про дітей? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Як ти гадаєш, які вічні, непідвладні часу цінності? В людських стосунках так багато зла. Чому? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Випиши портрет Павлика _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Кажуть, очі – дзеркало душі. Якщо так, то що ти скажиш про душу хлопчика з такими очима? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Зверни увагу, як мама звертається до хлопчика. Випиши ці звертання. Про що вони свідчать? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Порівняй батьківське виховання Павлика і Федька – халамидника. Яка твоя думка?_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Про що мріяв Павлик? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Як ти назвеш поведінку Захарка? Які слова Захарка змусили тебе здригнутися?_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________ Як ти вважаєш, чи треба, відповідати добром на зло? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Чи зрозумів Захарко свою провину7 Ти віриш йому? Чи стануть хлопці друзями?____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Чи погоджуєшся з "чорними думками" матері та дідуся, коли ті розмірковували про майбутнє хлопчика? які це” чорні”? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
◊ Кажуть, краса врятує світ. Що ще, по-твоєму, може врятувати світ від жорстокості?_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
◊ Як, по-твоєму, складеться доля Павлика? Чи збереже він своє добре серце? Що для цього треба? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☼ Головний герой – це… __________________________________________________________________________________________________________________________________________
Другорядний герой – це… __________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺ * Яких висновків дійшовся, прочитавши оповідання "Маленький горбань"?
◊ Напиши лист Захаркові.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
О. Довженко "Зачарована Десна"
Як писав О. Довженко: " Спогади, викликані довгою розлукою з землею батьків і бажання усвідомити свою природу на ранній досвітній зорі", спричинили до написання повисті.
Працював над твором 14 років: з 1942 по1956р.
☼ Автобіографічний твір – це твір, в основу якого автор кладе факти свого власного життя.
* Чому землю біля Десни Довженко вважає таким собі земним раєм, що його автор не бачив більше ніколи в дорослому своєму житті? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Які враження про довколишній світ переповнюють душу малого Сашка? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Пригадай історію з левом. Як поєдналася в ній реальність та уява хлопчика? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Чому навчила О. Довженка його сім’я? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Що взяв митець зі свого дитинства в далеку мандрівку життя? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Сашко був маленьким ангелом серед великих грішних – родичів.
До якого часу "фактично святим був на всю хату один"? І чому втрата ангелоподібності – катастрофа для хлопця? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Поясни слова письменника "Вельми давно все минуло й розгубилось на шляхах… Одні тільки бажання творити добрі діла й зостатись з дитинства при мені на все життя"? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Заповни таблицю ,виписуючи цитати з тексту
В чому автор бачить красу |
Цитати |
Батьківське подвір’я і город
Красиві люди: Дід
Батько
Дядько Самійло-косар
Красива природа коло Десни
|
|
?◊ Автор вважає, що краса відіграє визначну роль в житті людини і треба повернути їй здатність бачити красу? А яка твоя власна думка з цього приводу?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺ ◊ Чи вмієш ти бачити в звичайному – незвичайне, в буденному – святкове? Розкажи про власні спостереження і захоплення красою навколишнього світу (Твір-опис природи)
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
БОРИС ГРІНЧЕНКО “БАТЬКО ТА ДОЧКА “
Пригадай, що називається оповіданням ? Доведи, що цей твір –оповідання.____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Назви головних та другорядних персонажів твору ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Б.Грінченко один з перших в українській літературі почав писати про дітей і для дітей. Такі оповідання він використовував у своїй учительській практиці - намагався прищепити своїм вихованцям найкращі морально-етичні цінності
Склади короткий план оповідання.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Випиши окремі рядки з тексту твору, як жилося Марусі в тітки. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Чому в дитячій душі зберігся назавжди образ матері такий звабливо-чарівний ? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Як ставиться до Марусі її батько Максим? Випиши кілька пестливих слів-звертань батька до доньки. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________На уроках української мови ти вивчав таке поняття як інтер’єр. Випиши з оповідання опис землянки, в якій мали жити Маруся з батьком та інтер’єр, коли Маруся облаштувала землянку. Для чого все це зробила дівчинка? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Маруся була трудолюбивою дитиною. Доведи це, виписуючи з тексту твору окремі рядки. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Якою була найзаповітніша мрія у дівчинки? Чому від таких мрій і розмов про це «кращало життя Максимові та Марусі»? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Опиши переживання Марусі, коли вона дізналася про те, що затопило шахту водою. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Дай оцінку вчинкам дівчинки ,коли вона довгими днями сиділа біля шахтної ями , переживаючи за долю батька. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Напиши домашній твір-мініатюру на тему : “Мої роздуми про любов до рідних і турботу про них“.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Станіслав Чернелевський "Теплота родинного інтиму"
☼ Інтим, інтимний – який стосується глибоко особистого, задушевний, близький.
? Головна думка вірша – _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Який настрій та почуття викликала в тебе ця поезія? -____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Розкрий роздуми автора про батьківський дім, матусю. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Як ти розумієш речення "Мотузочком диму хату прив’язала до небес"? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Випиши метафори і уособлення з поезії. Яка роль їх у творі? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Випиши з вірша кілька слів, що римуються, підкресли рими. Запиши, до яких частин мови належать слова, що римуються _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Слова, що римуються |
Частини мови |
|
|
▲ Підбери синоніми і антоніми до слів:
весело гіркотина катує світліє вогонь
"Забула внучка в баби черевички"
☼ Зело – зелень
▲ Випиши з поезії пестливі слова. Яка роль їх у творі? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Склади цитатний план до поезії.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Випиши рядки, де автор говорить про любов, доброту бабусі до внучки. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Як ти зрозумів цю строфу: "Лягла собі. І світло не світила.
Торкнулась черевичків перед сном –
І осінь їй тихенько опустила
Горіховий листок перед вікном."
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Назви метафоричні образи вірша. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Ти читав прозові та віршові художні твори.
Чим відрізняється прозові та віршові твори. Запивни таблицю.
Ознаки прозових творів |
Ознаки віршових творів |
|
|
☺ Підготуйся до тематичного оцінювання.
IV. Гумористичні твори
(8 год)
☼ Гумор – це…_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Сатира – це…_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Жанрова різноманітність гумористичних творів
анекдоти байки усмішки гуморески співомовки
* Як ти гадаєш, яку роль гумору в житті українців? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Л. Глібов "Жаба і Віл"
≡ Протягом останніх років життя багато писав для дітей під псевдонімом Дідусь Кенар.
☼ Байка – це… __________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Більшість байок складається із двох частин: _____________________________________________________________________
▲ Обов’язкові елементи байки такі:
☼ Алегорія – це… __________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Ознаки байки такі: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Літературні байки здебільшого пишуться у … ________________ формі, але бувають і …__________________________________________________________
Головна думка байки – __________________________________________________________________________________________________________________________________________
Заміни розповідні речення плану цитатами.
Розкрий алегорію в байці
|
Байка |
Казка |
Оповідання |
Спільне
Відмінне
|
|
|
|
"Вовк та ягня"
Головна думка байки – _____________________________________________________________________
Запиши, які прислів’я та приказки використовує Л. Глібов. __________________________________________________________________________________________________________________________________________
Випиши риторичні фігурки з висловлювань героїв. __________________________________________________________________________________________________________________________________________
Розкрий алегорію в байці _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Заповни таблицю (твори Глібова і Крилова)
|
Глібов |
Крилов |
Якими мовами писали автори? |
|
|
Випиши мораль байки кожного з авторів |
|
|
Напиши назви відомих тобі творів байкарів |
|
|
Дай порівняльну характеристику байки "Вовк і ягня" |
|
|
"Муха й Бджола"
? Основна думка байки – __________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Яких тварин виводить байкар в байці і які людські риси вони уособлюють?
Тварини |
Людські риси, які вони уособлюють |
Муха
|
|
Бджола
|
|
☺▲ Склади цитатний план байки.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Зроби власне зіставлення описаного в байці із реальним сьогоднішнім життям.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
С. Руданський "Вовки"
≡ С. Руданський залишив багатожанрову спадщину: ліричні вірші, балади, поеми, казки, байки, багато перекладів. Особливе місце посідають співомовки, які вперше в світовій літературі започаткував наш славний поет.
! Співомовка – це невеликі гумористичні й сатиричні вірші, створені на основі народних анекдотів, казок та приказок.
▲ Порівняй байку і співомовку
|
Байка |
Співомовка |
Спільні ознаки
|
|
|
Відмінні ознаки
|
|
|
▲ Яку рису характеру людини автор висміяв у співомовці "Вовки"? __________________________________________________________________________________________________________________________________________
☼ Їден – один
С. Руданський "Пан і Іван в дорозі"
☼ Чемерка - вид верхнього одягу у чоловіків
Свитина – вид селянського верхнього одягу з домашнього сукна.
До Адесу – до Одеси.
Коловорот - ворота, якими замикаються виходи з села.
Марципани – вид тістечка.
▲ Склади план співомовки ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Визнач, які моральні вади пана висміяв С. Руданський у цій співомовці. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺ ? Яка головна думка твору? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Розкажи про ставлення автора до героїв співомовки. Як ти гадаєш, на чиєму боці симпатії автора? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
У чому полягає комізм ситуації, зображеної у творі? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
С. Руданський "Козак і король"
▲ Вияви у цьому творі жанрові особливості співомовки. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Виділи в тексті діалектизми й заміни їх відповідними за змістом словами сучасної української мови. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☼≡ Інверсія – незвичайна розстановка слів у реченні. В українській мові група підмета стоїть на першому місці в реченні, а група присудка – на другому. Прикметник стоїть перед іменником, додаток і обставина – після слів, до яких належать. В інверсованому реченні перший порядок порушується.
▲ Найди і випиши приклади інверсії. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Визнач головну думку твору. Підбери прислів’я або приказки на її підтвердження. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Як ти гадаєш, який вплив співомовок С. Руданського на українську гумористику?________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺ * В творах С. Руданського визнач гумор і сатиру. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
С. Васильченко "Свекор"
≡ Тематика його творчості різноманітна, але особливе місце посідають у ній твори про дітей і для дітей.
▲ Випиши з підручника назви творів автора про дітей. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Пригадай, що таке портрет? Випиши з тексту твору портрет Васька. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Як ти зрозумів вислів "Дома Василько часом як почне "старувати"? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? За що отримав Василько прізвисько "свекор"? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Якою була атмосфера у родині хлопчика? Як батько ставився до Васька, а як хлопчик до них? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Визнач елементи комічного в творі. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
С. Васильченко "Басурмен"
☼ Басурмен – __________________________________________________________________________________________________________________________________________
Шелевіти – колихати, ворушити.
▲ Назви основні риси Семена. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Проаналізуй поведінку хлопчика. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Яка атмовфера у цій родині? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Пригадай твір О. Довженка "Зачарована Десна". Порівняй його з твором С. Васильченка "Басурмен". Який спільний епізод у цих творах? Твоє ставлення до нього? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Випиши інтер’єр хати Семена. Який настрій створює цей опис? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Пригадай, що таке пейзаж. Випиши один із пейзажів. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☼ Уособлення – різновид метафори, який виявляється у перенеенні властивостей живих істот на предмети, явища, немовби оживлює їх з метою яскравішого зорбаження.
▲ Випиши з твору кілька прикладів уособлення. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Визнач елементи комічного в творі. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺ Зроби опис природи з використанням уособлення.
Підготуйся до тематичного оцінювання. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Наше дитинство (19 год.)
Ліна Костенко "Дощ полив"
≡ Ліна Костенко – королева української поезії ХХ ст. Перша друкована збірка віршів – "Проміння землі".
Написала роман у віршах "Маруся Чурай", за нього поетесі присуджено Державну премію ім. Т. Шевченка.
В 1987 р. вийшла збірка віршів для дітей "Бузиновий цар".
▲ Головна думка вірша – __________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Автор вдається до цих художніх засобів, щоб:
1)
2)
3)
▲ Випиши з вірша слова, що римуються, підкресли рими __________________________________________________________________________________________________________________________________________
Намалюй прочитане
"Пісенька про космічного гостя"
? Головна думка твору – ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Запиши реальне і уявне, фантастичне і земне в поезії ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Про що ти мрієш, дивлячись на зоряне небо? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
◊ Склади невелику фантастичну розповідь про уявну зустріч з космічним гостем.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
"Кольорові миші"
? Головний моральний мотив поезії – _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Визнач основні риси характеру дівчинки Анни __________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Як ти вважаєш, яка причина її виокремленості серед загалу? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Прочитай, що таке алегорія? Розкрий алегоричний образ кольорових мишей. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺ * Які роздуми виникли в тебе під час читання цієї поезії? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ірина Жиленко "Жар – птиця"
≡ Місто Київ назавжди залишилося колискою творчої душі Ірини Жиленко..
Емоції – головний рушій, джерело її поезій.
Перша книжка виданих віршів була для дітей – "Достигають колосочки".
"Для поетеси дитинство – святкова казка" (Б. Чайковський)
▲ Випиши з підручника назви інших збірок творів для дітей. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Порівняй, як жилося людям з Жар-птицею і без неї? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Як ти думаєш, чому ґави зчинили таку люту стрекотняву? Твоє ставлення до таких людей. _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Намалюй Жар-птицю
|
Ірина Жиленко "Підкова"
? Чи часто ти спостерігаєш, як іде сніг? Якого кольору він тобі уявляється? А яким він зображений у поезії? Випиши цитати, які стосуються снігу в поезії. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Що символізує підкова? Чи принесла щастя знайдена підкова поетесі? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Чому героїня вирішує повернути підкову Діду Морозу? Твоя думка з цього приводу.____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
◊ Напиши твір –міркування на тему: "В чому щастя людини?"
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ігор Калинець "Писанки"
≡ Написав збірку творів для дітей "Книжечка для Дзвінки". Дзвінка - донька поета, перший читач творів автора.
Що ти знаєш про писанку? Що вона символізує? Як з’явилася? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Намалюй писанку
|
? Як автор зображує образ найдорожчої людини – мами? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Пригадай, що таке метафора? Випиши метафори, продовжуючи ряд.
Цибулиний золотий узвар, писанка оранжево горить… ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Які почуття навіяла тобі поезія "Писанки". _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
І. Калинець "Дивосвіт" (фрагменти)
1. Стежечка"
? Героїня твору – нежива істота. Це – ______________________________
▲ Кого вона тобі нагадує і чому? __________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Якою бачиться тобі твоя стежичка в житті? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. "Блискавка"
▲ автор вважає, що блискавка – це королева…____________________________
▲ Випиши метафори з твору. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. "Веселка"
? Кого нагадує тобі Веселка? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Поміркуй над образами поезії. Чому вони такі яскраві, мальовничі, "упізнані" нами?_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺ Уяви і намалюй Веселку і князенка Соняшника.
|
◊ Зроби художній опис явища природи «Сонечко виглядає з-за хмаринки»
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Віктор Близнець "Женя і Синько"
≡ Все життя автора пов’язане з книжкою.
Спеціально для дітей переклав із давньоруської сучасною українською мовою літопис "Повість минулих літ".
▲ Випиши найпопулярніші твори автора для дітей. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☼ Синько – вигадана автором фантастична істота.
☼ Повість – це прозовий епічний художній твір, в якому змальовано широку картину життя ряду персонажів протягом тривалого часу.
▲ Склади план до одного з прочитаних уривків із твору. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Як жилося дітям у великому місті? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Як ти думаєш, чому Андрій Куцолоб, тобто Бен став розбишакою? Що і хто вплинув на його поведінку? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Назви основні риси характеру Бена та Жені.
Бен |
Женя |
|
|
? Чому про Бена Женина мама говорила "Не дивую йому. Воно росте неприкаяне"?______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
? Як ти оцінюєш вчинок Бена і його "компанії", коли ті зневечили дерева в парку? З якою ціллю вони це зробили? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Дай оцінку вчинкам і поведінці Бена. _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Поміркуй, чи зміниться поведінка Бена після того, як він потоваришує з Женею?_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☺ Напиши твір-міркування на тему: "Чи актуальний цей твір сьогодні. Твоє бачення розв’язання основної проблеми твору".
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Всеволод Нестайко "Тореодори з Васюківки"
≡ За повістю знятий фільм, котрий одержав Гран-Прі на Міжнародному фестивалі в Мюнхені і Головну премію на Міжнародному фестивалі в Австралії. Рішенням Міжнародної ради з дитячої та юнацької літератури твір включено до особливого Почесного списку Г-Х Андерсена.
? Назви основних героїв твору. __________________________________________________________________________________________________________________________________________
▲ Назви твого улюбленого героя твору "Тореодори з Васюківки", аргументовано умотивуй свій вибір, вкажи на риси характеру цього героя. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Чи можна цей твір віднести до пригодницьких? Чому? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☼ Пригодницькі твори – твори із захоплюючим сюжетом. В основі цих творів гострі конфлікти, а герої – учасники багатьох цікавих подій, у яких з великою силою виявляються їх розум, винахідливість і мужність. Ці герої розкривають таємниці, здійснюють відкриття, показують чудеса відваги.
Заповни таблицю.
Комічне у творі |
|
Смішне |
Захоплююче |
|
|
? Які фрагменти, на твір розсуд, найцікавіші? Чому? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Чи траплялися в твоєму житті такі пригодницькі епізоди (комічні, смішні, захоплюючі)? Розкажи про один із них. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________