Дидактичний матеріал до уроків української мови у 6 класі. Сторінки робочого зошита для учнів ( урок № 1) за календарно-тематичним планом. Учителю можна використати під час проведення уроку української мови з учнями 6 класу. Також подаються завдання у формі лінгвістичного дослідження.
Урок № 1 дата _________
Краса і багатство української мови
Вправа 1. Творче конструювання
► Доповнити синонімічний ряд прикметників, що виражають красу й багатство української мови. Доповни хмаринку слів власними прикладами.
Мова — барвінкова, калинова, квітуча, солов’їна, …
► Із двома-трьома прикметниками скласти речення про рідну мову.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Робота з текстом
► Прочитати текст. Визначити тему й основну думку. Що виражає заголовок? Сформулювати ставлення автора до предмета мовлення.
ПЕРЕВАГИ НАШОЇ МОВИ
Та найкраще переваги нашої мови видно з наведених нижче українських слів:
мова розмова мовчки мовити мовлення мовний мовчати мовчання мовчазний домовленість
|
замовкати змовлятися примовка мовляв скоромовка умовляти промовець промовистий замовляти змова |
безумовно передумова мовознавець безмовний невгамовний обмова обмовка умовний обмовлятися зумовлювати |
Таких довгих рядів спільнокореневих слів не має жодна мова світу. Наведені українські слова логічно творилися давніми українцями у процесі природного розвитку мови впродовж багатьох тисячоліть з одного кореня «мов» широкою і багатою системою префіксів і суфіксів, що свідчить про давність, народність, природність, закономірність походження, велику мудрість нашої мови, її започаткування від наших слов’янських богів. Опанувати таку систему українських спільнокореневих, логічно пов’язаних між собою слів, і дитина, і дорослий можуть легко й швидко (В. Кожевніков).
► Робота за варіантами. Виписати спільнокореневі слова: варіант 1 — іменники; варіант 2 — прикметники; варіант 3 — дієслова. Виділити у словах корінь, префікси й суфікси.
Вправа 3. Прочитай інформацію, зчитавши QRкод. Дай відповіді на питання:
Вправа 4. Пограємося. Перейди за посиланням і виконай вправу.
Уникаємо русизмів! Боремось за чистоту мови!
Вправа вчить уникати "русизмів", розмовляти чистою українською мовою.
Домашнє завдання.
Записати 5-6 прислів’їв про мову.