Презентація містить різні види завдань, сучасні інтерактивні форми і методи роботи, як-от: асоціативний кущ, мозковий штурм,поетичну п'ятихвилинку, лінгвістичні ігри, диктант-вікторину, ігри "Конструктор", "Четверте зайве", а також рефлексію (настрій на початку уроку) і рефлексію - підсумок.
«Асоціативний кущ»Розділи науки про мову 1)Морфологія (Вивчає частини мови) 2) Фонетика (Звуки) 3) Графіка (Букви) 4) Орфографія (Правильне написання) 5) Орфоепія (Правильна вимова) 6) Лексикологія ( Лексика, значення, вживання і походження) 7) Словотвір (Способи творення слів) 8) Лексикографія (Правила укладання словників) 9) Стилістика ( Стилі мовлення) 10) Фразеологія ( Стійкі сполучення слів) 11) Пунктуація ( Вживання розділових знаків) 12) Синтаксис (Словосполучення і речення) 13) Етимологія (Походження слів) 14) Морфеміка (Значущі частини слова)
«Поетична п’ятихвилинка» «Злитки золоті» Д. Білоуса. Чи ти задумувавсь, відкіль оті У нашій мові злитки золоті?Як намистини, диво калинове –Частини мови! Який співець, поет, який письменник. Уперше слово вигадав – іменник!Іменник! Він узяв собі на плечіВелике діло – визначати речі, -Ім’я, найменування і наймення: Робота. Біль. І радість і натхнення. Ну, а візьмімо назву – дієслово,Само підказує, що діє слово!Ще й прикладу на нього не навів, а вже до півдесятка дієслів!Прикметник дасть іменнику – предмету. Якусь ознаку чи прикмету. Числівник може визначить тобі Число речей, порядок при лічбі.
“Злитки золоті” Д. Білоуса. А поспитай звичайного займенника,За кого він у мові? За іменника!(хоч може цей наш скромний посередник замінювати і числівник,і прикметник). Прислівник звик, незмінюваний в мові,Ознаки різні виражать при слові,Сполучник каже: скромну роль я маю,Але слова у мові сполучаю.І частка мовить: слово я службове, Але людині чесно я служу.І , будьте певні, в інтересах мовиІ так, і ні, де треба , я скажу. А вигук може пролунать, як дзвін,У мові, мабуть, найщиріший він!“Ура! – гукнеш ти неодмінно. –Сьогодні з мови я дістав “відмінно”!Частини мови! Назви наче й звичні,Полюбиш їх – красиві, поетичні!“Відмінно” заслужив ти. Знав – чудово. Це за любов найвища з нагород. Хто ж так назвав оці частини мови?Назвали вчені. Й підхопив народ!
казка про частини мови Одного разу, коли матері Мови не було вдома, її діти – частини мови – засперечалися, хто з них найважливіший. -Я, - сказав Іменник, - приношу найбільше користі, бо я даю всім імена: істотам, предметам, подіям. Одягнувши їх у сім відмінків, два числа і три роди, я можу виступати будь- яким членом речення... Тож, безумовно, я найголовніший. Червоний від обурення Прикметник негайно перебив його: - Зачекай, Іменнику! Та ж без моєї прикмети ти не був би ні гарним, ні розумним. Це я всіх прикрашаю, вказую на належність предмета особі. А в реченні виступаю означенням і присудком...
Казка про частини мови Тут у мову втрутився Числівник: - От задаваки! Та без мене ви б не знали ні року свого народження, ні скільки живете на світі. Я теж маю відмінки, а подекуди числа і всі три роди. І разом з тобою, Іменнику, можу бути і головним, і другорядним членом речення. Займенник слухав суперечку й іронічно посміхався: - Які ви розумні! Та що б ви робили, якби не було б мене. Я в реченні можу замінити вас усіх. Маю відмінки, роди і числа, а в реченні виконую будь-яку роль. А чи зможете ви без мене запитати про когось чи про щось? Дієслово зверхньо, поблажливо поглядало на всіх, потім примирливо сказало: - Заспокойтесь всі! Без моєї Гераклової сили всі ніщо, тільки байдики б’єте. А як з’явлюсь та запущу в дію усі мої три часи в однині й множині, то тільки тоді ви значите. Я вже не кажу про те, що в реченні блискуче виконую і головну, і другорядну роль.
Казка про частини мови Прислівник виглянув з-під руки Дієслова і собі: - А чим ви хвалитеся? Тим, що з вас ліплять люди те, що заманеться? Повчіться краще в мене. Я серед вас один і гордий, і твердий, як криця, стою непорушно. Себе викривляти у різних числах, відмінках і родах я не дозволю. І в реченні я постійно виступаю обставиною. Т а й у дружбі я надійніший – завжди поряд з Дієсловом . Тут між частин мови просунув голову Прийменник. - Так я твій брат. Я теж незмінний. Без мене ви і думку не можете висловити як слід. Ось, наприклад:” Учень йде ... школи”. Нічого не зрозуміло. А як тільки я з’явлюсь, так і стає ясно до чи зі школи він іде. Поважно походжаючи між частинами мови, Сполучник з притиском сказав: - Ви, най-най-най...зарубайте собі на носі, що в реченнях всіх з’єднаю вас я, без мене ви ходили б, як загублене телятко.
Казка про частини мови - Та й без мене вам не обійтися, - промовила Частка. – Ні тобі запитати, ні заперечити чи висловити сумнів... - Гай, гай, діти однієї матері, а не можуть у мирі жити, - засмучено сказав Вигук. Ох, коли б я вмів говорити зрозуміліше, то вчив би вас розуму. А то тільки від радості, горя, страху чи здивування можу подати свій голос. У цей час повернулася до своєї рідної домівки мати Мова. - Не сваріться, любі діти. Кожен з вас мені потрібен. Без вас я не була б така гарна, мила людям у розмові, у пісні, на письмі. Хай між вами запанує дружба й злагода назавжди. Усі частини мови з’єднали руки і пообіцяли матері: - У дружбі та злагоді будемо здорові й щастя дамо нашій матері Мові.
Відгадайте загадки. Слова якої частини мови підкреслені в них? Голі поля, мокра земля,Дощ поливає, коли це буває? У вінку зеленолистім,У червоному намисті,Видивляється у воду. На свою хорошу вроду. Я руда, низького росту,Хитра я і довгохвоста. На курей я дуже ласа – В них таке смачненьке м’ясо.
Диктант-вікторина. Знайдіть займенники в лічилках і скоромовках, запишіть. ( Крім особових займенників, є й інші розряди за значенням, спробувати відшукати і їх ). Я, ти, він, вона –Разом дружна вся сім’я. Хто запізниться, Той буде жмуриться. Тут циганка ворожила,Шматок сала положила,Ось воно є – щастя твоє. Котилася торба з високого горба,А в тій торбі хліб – паляниця, Кому доведеться, той буде жмуриться.
а)Сподобався урокб)Почувався впевнено, спокійнов)Було цікавог)Самостійно здобували і застосовували знанняд)Застосовували різні форми роботие)Повторили необхідні матеріалиє)Розвивали логічне мисленняж)Удосконалювали творчі здібностіРефлексія - підсумок. З'єднати слова з рефлексією. Так. Не дуже. Ні