Презентація "Частини мови"

Про матеріал

Презентація містить різні види завдань, сучасні інтерактивні форми і методи роботи, як-от: асоціативний кущ, мозковий штурм,поетичну п'ятихвилинку, лінгвістичні ігри, диктант-вікторину, ігри "Конструктор", "Четверте зайве", а також рефлексію (настрій на початку уроку) і рефлексію - підсумок.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

  Тема. Морфологія. Орфографія. Загальна характеристика частин мови Народ скаже, як зав’яже. Усна народна творчість

Номер слайду 2

Готовий до роботи,задоволений. Рефлексія-настрій. Не зовсім впевнений у собі , не дуже задоволений. Не впевнений, потрібна допомога, незадо-волений

Номер слайду 3

«Асоціативний кущ»Розділи науки про мову 1)Морфологія (Вивчає частини мови) 2) Фонетика (Звуки) 3) Графіка (Букви) 4) Орфографія (Правильне написання) 5) Орфоепія (Правильна вимова) 6) Лексикологія ( Лексика, значення, вживання і походження) 7) Словотвір (Способи творення слів) 8) Лексикографія (Правила укладання словників) 9) Стилістика ( Стилі мовлення) 10) Фразеологія ( Стійкі сполучення слів) 11) Пунктуація ( Вживання розділових знаків) 12) Синтаксис (Словосполучення і речення) 13) Етимологія (Походження слів) 14) Морфеміка (Значущі частини слова)

Номер слайду 4

«Мозковий штурм»Частини мови10 пальців6+3+1=10

Номер слайду 5

Частини мови. ЧИСЛІВНИКДІЄСЛОВОПРИСЛІВНИКІМЕННИКПРИКМЕТНИКЗАЙМЕННИКПРИЙМЕННИКСПОЛУЧНИКЧАСТКАСЛУЖБОВІСАМОСТІЙНІ

Номер слайду 6

Частини мови

Номер слайду 7

«Поетична п’ятихвилинка» «Злитки золоті» Д. Білоуса. Чи ти задумувавсь, відкіль оті У нашій мові злитки золоті?Як намистини, диво калинове –Частини мови! Який співець, поет, який письменник. Уперше слово вигадав – іменник!Іменник! Він узяв собі на плечіВелике діло – визначати речі, -Ім’я, найменування і наймення: Робота. Біль. І радість і натхнення. Ну, а візьмімо назву – дієслово,Само підказує, що діє слово!Ще й прикладу на нього не навів, а вже до півдесятка дієслів!Прикметник дасть іменнику – предмету. Якусь ознаку чи прикмету. Числівник може визначить тобі Число речей, порядок при лічбі.

Номер слайду 8

“Злитки золоті” Д. Білоуса. А поспитай звичайного займенника,За кого він у мові? За іменника!(хоч може цей наш скромний посередник замінювати і числівник,і прикметник). Прислівник звик, незмінюваний в мові,Ознаки різні виражать при слові,Сполучник каже: скромну роль я маю,Але слова у мові сполучаю.І частка мовить: слово я службове, Але людині чесно я служу.І , будьте певні, в інтересах мовиІ так, і ні, де треба , я скажу. А вигук може пролунать, як дзвін,У мові, мабуть, найщиріший він!“Ура! – гукнеш ти неодмінно. –Сьогодні з мови я дістав “відмінно”!Частини мови! Назви наче й звичні,Полюбиш їх – красиві, поетичні!“Відмінно” заслужив ти. Знав – чудово. Це за любов найвища з нагород. Хто ж так назвав оці частини мови?Назвали вчені. Й підхопив народ!

Номер слайду 9

“Дерево морфології” Розділ науки про мову морфологію можна уявити деревом, його гілки - частинами мови, листя на гілках – словами. Намалюйте дерево морфології, наведіть приклади слів на кожну з частин мови.

Номер слайду 10

  казка про частини мови Одного разу, коли матері Мови не було вдома, її діти – частини мови – засперечалися, хто з них найважливіший. -Я, - сказав Іменник, - приношу найбільше користі, бо я даю всім імена: істотам, предметам, подіям. Одягнувши їх у сім відмінків, два числа і три роди, я можу виступати будь- яким членом речення... Тож, безумовно, я найголовніший. Червоний від обурення Прикметник негайно перебив його: - Зачекай, Іменнику! Та ж без моєї прикмети ти не був би ні гарним, ні розумним. Це я всіх прикрашаю, вказую на належність предмета особі. А в реченні виступаю означенням і присудком...

Номер слайду 11

Казка про частини мови Тут у мову втрутився Числівник: - От задаваки! Та без мене ви б не знали ні року свого народження, ні скільки живете на світі. Я теж маю відмінки, а подекуди числа і всі три роди. І разом з тобою, Іменнику, можу бути і головним, і другорядним членом речення. Займенник слухав суперечку й іронічно посміхався: - Які ви розумні! Та що б ви робили, якби не було б мене. Я в реченні можу замінити вас усіх. Маю відмінки, роди і числа, а в реченні виконую будь-яку роль. А чи зможете ви без мене запитати про когось чи про щось? Дієслово зверхньо, поблажливо поглядало на всіх, потім примирливо сказало: - Заспокойтесь всі! Без моєї Гераклової сили всі ніщо, тільки байдики б’єте. А як з’явлюсь та запущу в дію усі мої три часи в однині й множині, то тільки тоді ви значите. Я вже не кажу про те, що в реченні блискуче виконую і головну, і другорядну роль.

Номер слайду 12

Казка про частини мови Прислівник виглянув з-під руки Дієслова і собі: - А чим ви хвалитеся? Тим, що з вас ліплять люди те, що заманеться? Повчіться краще в мене. Я серед вас один і гордий, і твердий, як криця, стою непорушно. Себе викривляти у різних числах, відмінках і родах я не дозволю. І в реченні я постійно виступаю обставиною. Т а й у дружбі я надійніший – завжди поряд з Дієсловом . Тут між частин мови просунув голову Прийменник. - Так я твій брат. Я теж незмінний. Без мене ви і думку не можете висловити як слід. Ось, наприклад:” Учень йде ... школи”. Нічого не зрозуміло. А як тільки я з’явлюсь, так і стає ясно до чи зі школи він іде. Поважно походжаючи між частинами мови, Сполучник з притиском сказав: - Ви, най-най-най...зарубайте собі на носі, що в реченнях всіх з’єднаю вас я, без мене ви ходили б, як загублене телятко.

Номер слайду 13

Казка про частини мови - Та й без мене вам не обійтися, - промовила Частка. – Ні тобі запитати, ні заперечити чи висловити сумнів... - Гай, гай, діти однієї матері, а не можуть у мирі жити, - засмучено сказав Вигук. Ох, коли б я вмів говорити зрозуміліше, то вчив би вас розуму. А то тільки від радості, горя, страху чи здивування можу подати свій голос. У цей час повернулася до своєї рідної домівки мати Мова. - Не сваріться, любі діти. Кожен з вас мені потрібен. Без вас я не була б така гарна, мила людям у розмові, у пісні, на письмі. Хай між вами запанує дружба й злагода назавжди. Усі частини мови з’єднали руки і пообіцяли матері: - У дружбі та злагоді будемо здорові й щастя дамо нашій матері Мові.  

Номер слайду 14

Лінгвістична гра Знайомий, один, пахучий, пусто, обов’язок, два, дев’яносто, вночі, спритний, думка, тридцятий, окуляри, жадібно, сімсот, сумно, світанок, найкращий, вправна, скоро, великий, привабливі, дихання, чудово, вільний. Іменник Прикметник Прислівник Числівник 

Номер слайду 15

Відгадайте загадки. Слова якої частини мови підкреслені в них? Голі поля, мокра земля,Дощ поливає, коли це буває? У вінку зеленолистім,У червоному намисті,Видивляється у воду. На свою хорошу вроду. Я руда, низького росту,Хитра я і довгохвоста. На курей я дуже ласа – В них таке смачненьке м’ясо.

Номер слайду 16

Фізкультхвилинка. Якщо називають іменник – руки підняти вгору, прикметник – розвести у сторони, числівник – витягнути вперед. Стотисячний, семиденний, п’ятиденка, дев’ятиповерховий, двадцятип’ятимільйонний, столітній, восьмирічка, трьохтисячний, п’ятнадцятирічний.

Номер слайду 17

Диктант-вікторина. Знайдіть займенники в лічилках і скоромовках, запишіть. ( Крім особових займенників, є й інші розряди за значенням, спробувати відшукати і їх ).  Я, ти, він, вона –Разом дружна вся сім’я. Хто запізниться, Той буде жмуриться. Тут циганка ворожила,Шматок сала положила,Ось воно є – щастя твоє. Котилася торба з високого горба,А в тій торбі хліб – паляниця, Кому доведеться, той буде жмуриться. 

Номер слайду 18

Гра “Конструктор”За, поженешся, жодного, не, зайцями, двома, спіймаєш. Хата, не, господинь, де, там, сім, метена. Одна, ще, голова, добре, а, краще, дві. Сім відмір, а, разів, відріж, один.

Номер слайду 19

Гра “Четверте зайве”П’ять, п’ятірка, п’ятий, п’ятеро. ( іменник + числівники)Навесні, взимку, дружні, зранку. ( прикметник + прислівники)Я, від, його, тебе. ( прийменник + займенники)Стук-стук, ох, ку-ку, ойкає. (дієслово + вигуки) Не, але, та, або. ( частка + сполучники) 

Номер слайду 20

а)Сподобався урокб)Почувався впевнено, спокійнов)Було цікавог)Самостійно здобували і застосовували знанняд)Застосовували різні форми роботие)Повторили необхідні матеріалиє)Розвивали логічне мисленняж)Удосконалювали творчі здібностіРефлексія - підсумок. З'єднати слова з рефлексією. Так. Не дуже. Ні

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Могила Алла Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бурамбаєва Оксана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
11244
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку