Урок № 34
Робота м’язів. Втома м’язів.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
1. Вправа «Знайди суму»
На дошці написані правильні відповіді за номерами у двох варіантах.
Завдання: запишіть лише номери правильних відповідей, знайдіть їх суму.
Учитель зачитує питання за варіантами, учні знаходять правильні відповіді.
1 варіант
1. Ці м'язи здійснюють акт жування. (1)
2. Завдяки цим м'язам ми можемо здійснювати нахили та повороти голови. (3)
3. Ці м'язи захищають органи внутрішньої порожнини: кишечник, печінку, сечовий міхур. (5)
4. Завдяки цим м'язам ми можемо вільно рухатися в просторі. (7)
2 варіант
1. Завдяки цим м'язам ми можемо визначити настрій. (2)
2. Ці м'язи беруть участь у диханні. (4)
3. Завдяки цим м'язам ми можемо виконувати різні рухи: писати, плести, підіймати важкі речі, мити посуд. (6)
4. На цю групу м'язів припадає найбільше навантаження. (7)
Перелік відповідей:
1. Жувальні м'язи голови.
2. Мімічні м'язи голови.
3. М'язи шиї.
4. М'язи грудної клітки.
5. М'язи живота.
6. М'язи верхньої кінцівки.
7. М'язи нижньої кінцівки.
Учні самостійно здійснюють взаємоперевірку:
І варіант — сума дорівнює 16
(1 + 3 + 5 + 7=16).
II варіант — сума дорівнює 19
(2 + 4 + 6+7 = 19).
4.Засвоєння нового матеріалу
1.Сила м’язів. Втома м’язів
Розповідь вчителя:
До фізичних якостей м'язів відносяться сила, швидкість скорочення і витривалість.
Складання опорної схеми:
Пригадайте з курсу фізики:
(Сила — фізична величина, що характеризує ступінь взаємодії тіл)
Питання для обговорення:
Вчитель вислуховує міркування учнів, а потім рекомендує звернутись до підручника і прочитати визначення цього поняття.
Сила м’язів – величина максимального напруження, яке може розвинути мяз під час свого збудження.
Запитання до учнів:
Очікувана відповідь учнів:
Сила м’яза залежить від величини м’яза, його довжини.
Доповнення вчителя: Сила м’яза також залежить від кількості одночасно збуджених волокон, частоти нервових імпульсів, що надходять до м’яза.
Пригадайте з курсу фізики:
(Швидкість — фізична величина, що відповідає відношенню переміщення тіла до проміжку часу, за який це переміщення відбувалось)
Запитання до учнів:
Вчитель вислуховує міркування учнів, а потім рекомендує звернутись до підручника і прочитати визначення цього поняття.
Швидкість скорочення м’яза – час, за який м’яз скорочується і розслаблюється. Чим коротший цей час, тим більша швидкість скорочення.
Розповідь вчителя:
Витривалість – це здатність м’язів тривалий час підтримувати заданий ритм роботи. М’язи людини завжди перебувають в тонусі. Тонус м'язів -це стан їхнього постійного незначного напруження. Тонічне напруження різних м'язів забезпечує підтримку постави, кровоносного тиску, утримання внутрішніх органів. Причиною зниження тонусу можуть бути негативні емоції, порушення режиму дня, перевтома, нестача вітамінів.
Під час скорочення скелетні м'язи виконують механічну роботу.
Запитання до учнів:
Очікувана відповідь учнів:
А=FxS =mgh
Розповідь вчителя:
Розрізняють статичну і динамічну роботу.
Самостійна робота з підручником:
Очікувані відповіді учнів:
При статичній роботі м'язи напружуються, але не скорочуються (утримання вантажу, при поставі тіла). Така робота вимагає великої затрати енергії. Цей процес регулюється нервовими центрами. Коли нервові центри втомлюються, наступає стомлення.
При динамічній роботі м'язи по черзі скорочуються і розслаблюються (біг, ходіння, спортивні ігри).Динамічна робота менше стомлює, тому що м'язи під час розслаблення встигають відпочити.
Лабораторне дослідження
Тема: Розвиток втоми при статичному і динамічному навантаженні.
Мета: встановити рівень втоми під час статичного та динамічного навантаження
Обладнання та матеріали: гантелі, (або інший вантаж масою 3- 5кг, наприклад, декілька підручників), секундомір, годинник.
Хід дослідження
1.Візьміть вантаж масою 3-5 кг і тримайте його витягнутою рукою на рівні плеча. Зафіксуйте час, коли рука почне опускатися, тремтіти і зовсім опуститься. Це настала втома.
2.Після відпочинку візьміть той самий вантаж в руку, піднімайте його на той самий рівень і опускайте. Зафіксуйте час втоми в цьому випадку.
3.Зробіть висновок.
Це цікаво:
Розповідь вчителя:
Робота м'язів супроводжується втратами енергії. Енергія, необхідна для скорочення м'язів, утворюється в процесі окислення вуглеводів. Кінцевими продуктами цього процесу є вуглекислий газ і вода. Вуглекислий газ з кров'ю надходить у дихальний центр, який знаходиться в довгастому мозку. Він регулює необхідну концентрацію кисню в крові. Така регуляція називається гуморальною.
Запитання до учнів:
Очікувані відповіді учнів:
Найпродуктивнішою є робота, яка виконується із середнім навантаженням і в середньому ритмі.
Лабораторне дослідження
Тема: Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми.
Мета: визначити вплив ритму і навантаження на розвиток втоми;
Обладнання та матеріали: гантелі, (або інший вантаж масою 3- 5кг, наприклад, декілька підручників), секундомір, годинник.
Хід дослідження
1.Вплив ритму роботи і навантаження на розвиток втоми
Маса гантелі |
Шлях руху (м) |
Кількість рухів (n), разів |
Робота (А= 9,8 x m x s) в кДж |
1 кг |
0, 5 м |
|
|
2 кг |
0, 5 м |
|
|
3 кг |
0, 5 м |
|
|
2. Залежність роботи від ритму
ритм |
маса |
Шлях руху (м) |
Кількість рухів (n), разів |
Робота (А = 9,8 x m x s) |
повільний |
3 кг |
0,5 м |
|
|
середній |
3 кг |
0,5 м |
|
|
швидкий |
3 кг |
0,5 м |
|
|
Розповідь вчителя:
Виконання тривалої або інтенсивної роботи призводить до втоми мязів. Втома – це тимчасове зниження або втрата працездатності м’яза, що наступає як результат його роботи і зникає після відпочинку. Втома м’яза наступає в результаті розвитку процесу втоми (відмови від роботи) в рухових нервових центрах ЦНС, нервово – мязовому синапсі і безпосередньо у мязі в результаті накопичення продуктів обміну і нестачі кисню.
Запитання до учнів:
Очікувана відповідь учнів:
Шкідлива
Розповідь вчителя:
Але вчені стверджують, що вона корисна.
Запитання для самостійного опрацювання з підручником:
(обговорення відповідей учнів)
Створення опорного конспекту:
Усунення причин стомлення мязів
1.Відновлення працездатності стомлених мязів відбувається швидше під часу переключення з одного виду роботи на інший. Такий відпочинок І.М.Сеченов назвав активним відпочинком. Наприклад, стомлена рука відпочиває швидше коли працюють мязи іншої руки;
2.При розслабленні стомленого м’яза (стан спокою) кров виносить з нього продукти розпаду і приносить мязу поживні речовини і кисень; стомлення зникає;
3.Під час відпочинку відбувається не тільки відновлення працездатності мязів, але навіть її збільшення (понадвідновлення). Завдяки цьому мязи можуть виконувати ще більшу роботу, ніж до стомлення.
5.Узагальнення і закріплення знань
1. «Коло ідей»
2. «Перехресне опитування»
Учні обєднуються в групи. Кожна група склада по 2 питання іншим групам.