Урок № 35
Розвиток опорно - рухової системи людини.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.2.«Творча лабораторія» (робота в творчих групах)
(Сила м'язів зумовлена їхньої товщиною. Тренування збільшує силу м'язів. Щоб хлопчик зміг побити свій рекорд, йому треба займатися силовими видами спорту, але ці заняття можна починати лише у 14—15років, тому що такі заняття в ранньому віці провокують затримку розвитку скелета та м'язів)
(При тривалій хворобі в людини, що довгий час лежить, відбувається порушення координації рухів унаслідок часткової втрати навичок прямоходіння. Відбувається зниження тонусу м'язів)
(Динамічну роботу виконують м'язи плечового поясу та вільної верхньої кінцівки, статичну — м'язи нижньої кінцівки)
(Це секції важкої атлетики. Підіймання важких речей у ранньому віці провокує затримку розвитку скелета та м'язів)
2.3.Вправа «Мозковий штурм»
4.Засвоєння нового матеріалу
1. Розвиток опорно - рухової системи людини. Формування постави. Рухова активність і здоров’я
Розповідь вчителя:
Стан скелета і м’язової системи має важливе значення для здоров’я людини. Правильна постава, тобто правильне положення тіла під час ходіння, стояння, сидіння, виконання різних видів роботи, є необхідною умовою для нормального розвитку і повноцінного функціонування внутрішніх органів. Розвитку правильної постави сприяє тренування м’язів. Під впливом тренувань м’язові волокна потовщуються, покращується автоматизація і координація м’язових рухів. Тренований м’яз швидко відновлює свою силу. Тренування діє сприятливо не тільки на м’язи, але й на стан скелета.
Проектування зображення на екран:
Запитання до учнів:
Очікувані відповіді учнів:
Помірні вигини хребта, розгорнуті плечі, прямі ноги з нормальним склепінням стопи, голова тримається прямо, живіт підтягнутий.
Завдання учням для самостійного опрацювання з підручником:
(обговорення відповідей учнів)
Розповідь вчителя:
Найбільший відсоток дітей страждає від сколіозу.
Очікувані відповіді учнів:
Переносячи вантажі необхідно їх рівномірно навантажувати на обидві руки; за столом сидіти рівно, не згибатись у бік; спати на ліжку з твердою поверхнею; регулярно виконувати фізичні вправи для поліпшення постави
Проектування зображення на екранта обговорення правил:
Вправа «Перевір свою поставу»
Для того щоб перевірити свою поставу, потрібно стати спиною до рівної стіни таким чином, щоб торкатися її потилицею, лопатками, сідницями, п'ятами і кінчиками мізинців опущених і притиснутих до тіла рук. При цьому плечі повинні бути розправлені і опущені. Якщо утримання цієї пози не викликає незручності і вона залишається такою ж і після того, як ви відійшли від стіни, значить, у вас закріпилася правильна постава. У випадку напруження і зміни пози при відході від стіни (голова опускається, живіт виставляється вперед) звична постава вимагає виправлення.
Захист проекту на тему «Рухова активність-основа фізичного здоров’я»
Складання опорного конспекту:
Вплив рухової активності на організм людини:
2. Ушкодження опорно- рухової системи.
«Мікрофон»
Всі відповіді учнів вчитель записує на дошці:
До пошкоджень опорно – рухового апарату людини відносяться:
Пояснення вчителя:
Після будь – якого ушкодження потерпілому необхідно надати першу долікарську допомогу.
Перша долікарська допомога - це комплекс екстрених заходів, що проводяться хворому або постраждалому на місці події або в період доставки його до медичної установи.
Спочатку ми розглянемо причини та наслідки розтягнення зв'язок. Розтягнення зв'язок відбувається, коли кістка виходить за межі звичайної амплітуди руху. Надмірне навантаження на суглоб може привести до повного розриву зв'язок і вивиху кістки. При цьому не виключена можливість перелому кістки. При легких розтягах зв'язок загоювання звичайно відбувається досить швидко. Постраждалий може протягом короткого часу відчувати біль, але скоро зможе відновити фізичну активність при незначній болючості або повній її відсутності. Тому люди часто не звертають ніякої уваги на подібну подію і, в результаті, суглоб може бути травмований повторно. Тяжкі форми розтягу звичайно викликають сильний біль при незначному русі суглоба. Найбільш поширеними є розтяги зв'язок гомілкового і колінного суглобів, пальців і зап'ястя.
Іноді розтяг зв'язок може мати більш серйозні функціональні наслідки. Суглоб після розтягнення або розриву зв'язок може стати менш стійким, що підвищує імовірність повторної травми.
Бесіда з учнями:
(Удар – це ушкодження мяких тканин)
Вчитель вислуховує відповіді учнів та узагальнює їх:
Ознаки удару:
(це зміщення кісток , при якому суглобова головка виходить із суглобової западини)
Проектування зображення на екран:
Вчитель вислуховує відповіді учнів та узагальнює їх:
Характерні ознаки вивихів:
Доповнення вчителя:
Вивих є досить складним видом пошкодження, оскільки при цьому порушується не лише суглобний мішок, а й зв'язки, судини, а іноді й нерви.
(Перелом – це порушення цілісності кісток за певних умов)
Вчитель вислуховує відповіді учнів та узагальнює їх:
До ознак перелому кісток кінцівки належать:
- Різкий біль при обмацуванні місця перелому, при спробі зробити рух або спертися на пошкоджену руку або ногу;
- Припухлість або крововилив на місці передбачуваного перелому;
- Неправильна, незвичайна форма кінцівки (вона вкорочена або зігнута в такому місці, де немає суглоба);
- Рухливість, кісткове похрускування в місці перелому;
(Перелом кістки з порушенням цілості шкіри, мязів, кровоносних судин та нервів називається відкритим, без пошкодження - закритим. Відкритий перелом небезпечний кровотечею та проникненням мікробів в глибину рани)
Проектування зображення на екран:
Розповідь вчителя:
Надавати допомогу пораненому з переломами кісток, а також переносити або відтягувати його необхідно обережно, адже гострі кісткові уламки можуть пошкодити кровоносні судини і викликати сильну кровотечу або проткнути шкіру, перетворивши закритий перелом у відкритий (більш важкий). Крім того, різкий біль при необережному перенесення (евакуації) може викликати шок у пораненого.
Робота в парах:
1.Надання першої допомоги при ударах, розтягненнях в розривах зв’язок.
Виконуйте попарно: один – «потерпілий», другий надає допомогу.
Інструктивна картка:Перша допомога при ударах і розтягненні:
Пам'ятайте! Не можна витягувати, смикати, нагрівати пошкоджену кінцівку.
2.Надання першої допомоги при вивихах
Виконуйте попарно: один – «потерпілий», другий надає допомогу.
Інструктивна картка. Перша допомога при вивихах:
Пам'ятайте! Спроба виправити вивих без лікаря може спричинити ще серйозніші пошкодження.
3.Надання першої допомоги при переломах
Виконуйте попарно: один – «потерпілий», другий надає допомогу.
Інструктивна картка. Перша допомога при переломах кінцівок:
5.Узагальнення і закріплення знань
1.Розгляньте зображення та вкажіть який з учнів правильно сидить за партою? Відповідь поясніть.
2. «Цікаві питання»
3. Інтерактивна гра «Швидка допомога».
Учням пропонується швидко поставити вчителю запитання з тих частин теми, які були незрозумілими або не зовсім зрозумілими