Розвиток опорно - рухової системи людини.

Про матеріал
Стан скелета і м’язової системи має важливе значення для здоров’я людини. Правильна постава, тобто правильне положення тіла під час ходіння, стояння, сидіння, виконання різних видів роботи, є необхідною умовою для нормального розвитку і повноцінного функціонування внутрішніх органів. Розвитку правильної постави сприяє тренування м’язів. Під впливом тренувань м’язові волокна потовщуються, покращується автоматизація і координація м’язових рухів. Тренований м’яз швидко відновлює свою силу. Тренування діє сприятливо не тільки на м’язи, але й на стан скелета.
Перегляд файлу

Урок № 35

Розвиток опорно - рухової системи людини.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.2.«Творча лабораторія» (робота в творчих групах)

  • Кілька років тому в газетах було надруковано повідомлення про семирічного хлопчика, який установив рекорд по кількості віджимань від полу (близько 5000 разів). Дитина росте та займається гімнастикою, але свій рекорд її відновити не вдається. Чому?

 (Сила м'язів зумовлена їхньої товщиною. Тренування збільшує силу м'язів. Щоб хлопчик зміг побити свій рекорд, йому треба займатися силовими видами спорту, але ці заняття можна починати лише у 14—15років, тому що такі заняття в ранньому віці провокують затримку розвитку скелета та м'язів)

  • При тривалій хворобі, коли людина довгий час лежить, її потім знову вчать ходити. Із чим це пов'язано?

 (При тривалій хворобі в людини, що довгий час лежить, відбувається порушення координації рухів унаслідок часткової втрати навичок прямоходіння. Відбувається зниження тонусу м'язів)

  • Спортсмен кидає ядро. Які м'язи виконують під час кидання ядра статичну роботу, а які — динамічну?

(Динамічну роботу виконують м'язи плечового поясу та вільної верхньої кінцівки, статичну — м'язи нижньої кінцівки)

  • Прийом дітей у більшість спортивних секцій проводить в 7-10 років. Чи знаєте ви види спорту, заняття якими починаються значно пізніше? Із чим це пов'язано?

(Це секції важкої атлетики. Підіймання важких речей у ранньому віці провокує затримку розвитку скелета та м'язів)

 

2.3.Вправа «Мозковий штурм»

  • Вранці люди мають один зріст, а ввечері він зменшується. Як пояснити це явище?
  • Яка людина швидше стомлюється: та що стоїть протягом 2 годин, очікуючи чого – небудь, чи та, яка 2 години ходить?
  • Кістки, які утворюють скелет, - найміцніші частини організму. А ось у спортсмена кістки скелета, які виконують велику фізичну роботу, мають потовщення, горбики та інші особливості будови. Як це ви можете пояснити?
  • Чому після тривалого переходу з вантажем за плечима туристи відчувають різкий біль у спині?

4.Засвоєння нового матеріалу

1. Розвиток опорно - рухової системи людини. Формування постави. Рухова активність і здоров’я

Розповідь вчителя:

Стан скелета і м’язової системи має важливе значення для здоров’я людини. Правильна постава, тобто правильне положення тіла під час ходіння, стояння, сидіння, виконання різних видів роботи, є необхідною умовою для нормального розвитку і повноцінного функціонування внутрішніх органів. Розвитку правильної постави сприяє тренування м’язів. Під впливом тренувань м’язові волокна потовщуються, покращується автоматизація і координація м’язових рухів. Тренований м’яз швидко відновлює свою силу. Тренування діє сприятливо не тільки на м’язи, але й на стан скелета.

Проектування зображення на екран:

http://zanny.ru/tw_files2/urls_3/70/d-69778/69778_html_16cecafb.jpg

Запитання до учнів:

  • Розгляньте зображення плостави людини  та вкажіть на якому з них показана правильна постава.
  • Назвіть ознаки правильної постави людини.

Очікувані відповіді учнів:

Помірні вигини хребта, розгорнуті плечі, прямі ноги з нормальним склепінням стопи, голова тримається прямо, живіт підтягнутий.

Завдання учням для самостійного опрацювання з підручником:

  • Які порушення постави розрізняють? Які причини їх виникнення?

(обговорення відповідей учнів)

Розповідь вчителя:

Найбільший відсоток дітей страждає від сколіозу.

  • Вкажіть дії, яких необхідно дотримуватись, щоб запобігти розвитку сколіозу?

Очікувані відповіді учнів:

Переносячи вантажі необхідно їх рівномірно навантажувати на обидві руки; за столом сидіти рівно, не згибатись у бік; спати на ліжку з твердою поверхнею; регулярно виконувати фізичні вправи для поліпшення постави

Проектування зображення на екранта обговорення правил:

http://www.megakniga.com.ua/images/mod_catalog_prod/449487/507089606%20price.JPG

 

Вправа «Перевір свою поставу»

Для того щоб перевірити свою поставу, потрібно стати спиною до рівної стіни таким чином, щоб торкатися її потилицею, лопатками, сідницями,  п'ятами і кінчиками мізинців опущених і притиснутих до тіла рук. При цьому плечі повинні бути розправлені і опущені. Якщо утримання цієї пози не викликає незручності і вона залишається такою ж і після того, як ви відійшли від стіни, значить, у вас закріпилася правильна постава. У випадку напруження і зміни пози при відході від стіни (голова опускається, живіт виставляється вперед) звична постава вимагає виправлення.

 

http://subject.com.ua/textbook/health/1klas/1klas.files/image086.jpg

 

Захист проекту на тему «Рухова активність-основа фізичного здоров’я»

Складання опорного конспекту:

Вплив рухової активності на організм людини:

  • на опорно-рухову систему: розвиваються м'язи тіла, стають міцнішими кістки скелета, формується правильна й красива постава тіла;
  • на серцево-судинну систему: підвищується працездатність серцевого м'яза, тонус судин, зменшується ризик виникнення серцево-су­динних захворювань;
  • на обмін речовин: поліпшується кровопостачання тканин, постачання їх необхідними поживними речовинами і киснем;
  • на травну систему: збільшується секреція травних соків, поліпшуєть­ся перетравлення і всмоктування поживних речовин;
  • на нервову систему: активізується кора і підкірка, що позначається на самопочутті, бадьорості людини, на її поведінці;
  •  на імунну систему: підвищуються захисні властивості крові, стійкість організму до інфекційних захворювань, нестачі кисню, до низьких і високих температур тощо.

2. Ушкодження опорно- рухової системи.

«Мікрофон»

  • Які ви знаєте пошкодження опорно - рухового апарату людини?

Всі відповіді учнів вчитель записує на дошці:

До пошкоджень опорно – рухового апарату людини відносяться:

  • Вивихи;
  • Розтяги (розтягнення)
  • Удари;
  • Переломи (закриті, відкриті)

 

Пояснення вчителя:

 

Після будь – якого ушкодження потерпілому необхідно надати першу долікарську допомогу.

      Перша долікарська допомога - це комплекс екстрених  заходів, що проводяться  хворому або постраждалому на місці події або в період доставки його до медичної установи.

 

 Спочатку ми розглянемо причини та наслідки розтягнення зв'язок. Розтягнення зв'язок відбувається, коли кістка виходить за межі звичайної амплітуди руху. Надмірне навантаження на суглоб може привести до повного розриву зв'язок і вивиху кістки. При цьому не виключена можливість перелому кістки. При легких розтягах зв'язок загоювання звичайно відбувається досить швидко. Постраждалий може протягом короткого часу відчувати біль, але скоро зможе відновити фізичну активність при незначній болючості або повній її відсутності. Тому люди часто не звертають ніякої уваги на подібну подію і, в результаті, суглоб може бути травмований повторно. Тяжкі форми розтягу звичайно викликають сильний біль при незначному русі суглоба. Найбільш поширеними є розтяги зв'язок гомілкового і колінного суглобів, пальців і зап'ястя.

Іноді розтяг зв'язок може мати більш серйозні функціональні наслідки.  Суглоб після розтягнення або розриву зв'язок може стати менш стійким, що підвищує імовірність повторної травми.

 

Бесіда з учнями:

  • Що таке удар?

(Удар – це ушкодження мяких тканин)

  • Які характерні ознаки удару?

 

Вчитель вислуховує відповіді учнів та узагальнює їх:

 

Ознаки удару:

  • біль,
  • травматичний набряк тканин,
  • синець,
  • підвищення температури та порушення функцій,
  • крововиливи

 

  • Пригадайте, що таке вивих?

(це зміщення кісток , при якому суглобова головка виходить із суглобової западини)

 

Проектування зображення на екран:

 

http://ua.textreferat.com/images/referats/3827/image005.gif

 

http://ubaradio.com/uploads/images/jak-likuvati-vivih_1.jpg

 

  • Які характерні ознаки вивиху?

Вчитель вислуховує відповіді учнів та узагальнює їх:

 

Характерні ознаки вивихів:

  • порушення звичних обрисів суглоба,
  • виступання кістки на новому місці - іноді цю кістку видно через шкіру.

 

Доповнення вчителя:

 

Вивих є досить складним видом пошкодження, оскільки при цьому порушується не лише суглобний мішок, а й зв'язки, судини, а іноді й нерви.

 

  • Що таке перелом?

 

(Перелом – це порушення цілісності кісток за певних умов)

 

http://www.vetkzn.ru/files/rentgen/rentgen_011.jpg

 

 

http://volkswagen-das.ru/wp-content/uploads/2015/07/10.jpg

 

  • За якими ознаками можна встановити перелом кісток кінцівки?

 

Вчитель вислуховує відповіді учнів та узагальнює їх:

 

До ознак перелому кісток кінцівки належать:

 

- Різкий біль при обмацуванні місця перелому, при спробі зробити рух або спертися на пошкоджену руку або ногу;

 

- Припухлість або крововилив на місці передбачуваного перелому;

 

- Неправильна, незвичайна форма кінцівки (вона вкорочена або зігнута в такому місці, де немає суглоба);

 

- Рухливість, кісткове похрускування в місці перелому;

 

  • Чим відрізняється закритий перелом від відкритого?

 

(Перелом кістки з порушенням цілості шкіри, мязів, кровоносних судин та нервів називається відкритим, без пошкодження - закритим. Відкритий перелом небезпечний кровотечею та проникненням мікробів в глибину рани)

 

Проектування зображення на екран:

 

http://www.i.tepka.ru/OBZh_6/165.2.jpg

 

Розповідь вчителя:

    Надавати допомогу пораненому з переломами кісток, а також переносити або відтягувати його необхідно обережно, адже гострі кісткові уламки можуть пошкодити кровоносні судини і викликати сильну кровотечу або проткнути шкіру, перетворивши закритий перелом у відкритий (більш важкий). Крім того, різкий біль при необережному перенесення (евакуації) може викликати шок у пораненого.

 

Робота в парах:

1.Надання першої допомоги при ударах, розтягненнях в розривах зв’язок.

Виконуйте попарно: один – «потерпілий», другий надає допомогу.

Інструктивна картка:Перша допомога при ударах і розтяг­ненні:

  • до пошкодженого місця потрібно прикласти холодний предмет, торбинку з льодом або змочений холодною во­дою рушник;
  • на пошкоджене місце потрібно накласти тугу пов'язку; звернутися до лікаря.

Пам'ятайте! Не можна витягувати, смикати, нагрівати по­шкоджену кінцівку.

2.Надання першої допомоги при вивихах

Виконуйте попарно: один – «потерпілий», другий надає допомогу.

Інструктивна картка. Перша допомога при вивихах:

  • прикласти на пошкоджене місце рушник змочений холодною водою;
  • руку потрібно підвісити на косинці або бинту (на ногу накласти тугу пов'язку)
  • потерпілого направити до лікаря.

Пам'ятайте! Спроба виправити вивих без лікаря може спри­чинити ще серйозніші пошкодження.

3.Надання першої допомоги при переломах

Виконуйте попарно: один – «потерпілий», другий надає допомогу.

Інструктивна картка. Перша допомога при переломах кінцівок:

  • при відкритих переломах обробляють рану і закривають чистою пов'язкою;
  • щоб знерухомити кінцівку, накладають шину, використо­вуючи для цього підручні матеріали: дощечки, палку;
  • щоб шина не тиснула на перелом, під неї підкладають м'яку підстилку;
  • шина повинна захоплювати не лише вражену, а й сусідні ділянки;
  • шину прикріплюють до кінцівки щільно за допомогою широких бинтів, рушника тощо;
  • якщо немає шини, то переламану руку прибинтовують до тулуба, а пошкоджену ногу — до здорової ноги.
  • потерпілого направити до лікаря

5.Узагальнення і закріплення знань

1.Розгляньте зображення та вкажіть який з учнів правильно сидить за партою? Відповідь поясніть.

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/osnovy-5-boychenko_files/108.png

 

2. «Цікаві питання»

  • Люди давно помітили, що під ритмічну музику легче йти, працювати, танцювати. Як це можна пояснити з точки зору фізіологів?

3. Інтерактивна гра «Швидка допомога».

Учням пропонується швидко поставити вчителю запитання з тих частин теми, які були незрозумілими або не зовсім зрозумілими

 

 

 

 

doc
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
1386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку