Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.

Про матеріал
Нервова система за допомогою своїх нейронів здійснює взаємозв’язок окремих органів між собою і всього організму з навколишнім середовищем, сприймає зовнішні та внутрішні подразнення, аналізує інформацію, що надходить до організму, регулює діяльність усіх його органів і систем, формує поведінку, вищу нервову і психічну діяльність людини.
Перегляд файлу

Урок №37

Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.

4.Засвоєння нового матеріалу

1.Нейрон як основна структурно-функціональна одиниця нервової системи.

Розповідь вчителя:

Нейрон – це основна структурна і функціональна одиниця нервової системи.

Проектування зображення на екран:

Результат пошуку зображень за запитом "нейрони"

Нервова система за допомогою своїх нейронів здійснює взаємозв’язок окремих органів між собою і всього організму з навколишнім середовищем, сприймає зовнішні та внутрішні подразнення, аналізує інформацію, що надходить до організму, регулює діяльність усіх його органів і систем, формує поведінку, вищу нервову і психічну діяльність людини.
Пригадайте:

  • Яку будову має нейрон? (тіло і відростки: аксон, дендрити)
  • Яку функцію виконують дендрити і  аксони? (за допомогою аксона передаються імпульси від нервової клітини до інших нервових клітин або робочого органа, а дендрити сприймають і передають інформацію до тіла нейрона)

 

Самостійна робота з підручником, метод «Позначки»

Завдання для опрацювання:

  • Які особливості будови аксонів та дендритів?

Учні роблять позначки олівцем на полях під час самостійного опрацювання теоретичного матеріалу:

«V» – інформація  підтверджує попередні знання учнів;

«+» – нова інформація для учня;

«–» – інформація суперечить знанням учнів,

«?» –  інформація незрозуміла під час читання, яка потребує додаткового пояснення.

Обговорення інформації, яка була незрозуміла для учнів під час самостійного опрацювання.

 

Пояснення вчителя:

Нейрони бувають: а) уніполярні (від тіла нейрона відходить єдиний відросток, який далі поділяється на гілки одного аксона); б) біполярні (від кожного кінця видовженого тіла нейрона відходить два відростки); в)псевдоуніполярні (мають два відростки - один йде з периферії від рецепторів, інший - в структури центральної нервової системи. Обидва відростка зливаються поблизу тіла клітини в єдиний відросток)

г) мультиполярні (від тіла нейрона відходить багато відростків; нейрон цього типу, локалізується у корі головного мозку)

 

Проектування зображення на екран:

 

http://y-ra.com/imgs/1426233449image041.gif

 

1.Уніполярний   2.Біполярний     3.Псевдоуніполярний    4.Мультиполярний

 

 

Розповідь вчителя та складання опорного конспекту:

Нейрони за функціональним призначенням поділяються на:

  • Чутливі (аферентні, доцентрові) нейрони сприймають і передають збудження від рецепторів;
  • Рухові (еферентні, відцентрові) нейрони посилають нервові імпульси до виконавчих органів;
  • Вставні нейрони зв’язують одні нейрони з іншими.



2. Рефлекс і рефлекторна дуга. Види рефлекторних дуг. Класифікація рефлексів

Розповідь вчителя

Діяльність нервової системи здійснюється за допомогою рефлексів.

Пригадайте, що таке рефлекс?

Очікувана відповідь учнів:

Рефлекс - відповідна реакція організму на подразнення, що відбувається за участю нервової системи і під її контролем.

Рефлекси забезпечують регуляцію всіх фізіологічних функцій організму і пристосування діяльності окремих органів і систем до його потреб. Так, за до­помогою рефлексів під час травлення регулюється виділення слини, шлунко­вого і підшлункового соку; під час фізичної праці змінюється інтенсивність кровообігу і дихання, регулюється тонус м'язів. Рефлекторними процесами підтримується сталість внутрішнього середовища організму (гомеостаз). Видатний російський учений І.П. Павлов поділив усі рефлекси людини на без­умовні (природжені) та умовні (набуті).

Завдання учням:

  • Наведіть приклади умовних і безумовних рефлексів, які притаманні  тваринам різних систематичних груп.

Обговорення відповідей учнів

 

Пояснення вчителя

В основі будь-якого рефлексу лежить рефлекторна дуга.Це шлях, по якому сигнали від рецепторів передаються нейронами до центральної нервової системи і від неї до робочих органів.

До складу рефлекторної дуги зазвичай входять:

  •                      рецептори;
  •                      чутливі (доцентрові) нейрони;
  •                      вставні нейрони;
  •                      рухові (відцентрові) нейрони,
  •                      робочий орган.

Рецептори – чутливі нервові закінчення або спеціалізовані клітини, які сприймають енергію подразника та перетворюють її у нервові імпульси. І.П. Павлов назвав їх «щупальцями головного мозку». Усі рецептори поділяють на дві великі групи: зовнішні і внутрішні. До зовнішніх належать: слухові, зорові, нюхові, смакові, дотикові. До внутрішніх – рецептори внутрішніх органів та опорно-рухового апарату. Також рецептори поділяють на дистантні – ті, що отримують інформацію на певній відстані від джерела подразнення (зорові, слухові, нюхові) та контактні, які збуджуються лише за безпосереднього контакту подразника з ними (дотикові).

Самостійна робота учнів з підручником

Завдання для опрацювання:

  • На які групи поділяють рецептори залежно від природи подразнення?

Очікувана відповідь учнів:

Залежно від природи подразнення рецептори поділяють на механічні – які збуджуються при механічному подразненні звуковою хвилею (слухові), дотиком, тиском (дотикові); хімічні (хеморецептори) – рецептори смаку, нюху; світлові (фоторецептори) – рецептори ока; температурні (терморецептори); рецептори положення тіла і його частин у просторі (у м’язах, суглобах, зв’язках, внутрішньому вусі).

 

Розповідь вчителя:

Найпростіша (двонейронна) рефлектор­на дуга складається з двох нейронів - чутливого й рухового.

 

Проектування зображення на екран:

 

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/biology_files/tmpad1d-34.pngЗавдання учням:

  • Складіть схему двонейронної рефлекторної дуги

Пояснення вчителя:

Передача сигналу з чутливого на руховий нейрон відбувається за рахунок спеціальних утворень, що дістали назву синапси.. Це місце контакту нейронів між собою та з органами, які вони іннервують.             

 

Проектування зображення на екран:

http://www.bestreferat.ru/images/paper/89/51/7375189.jpeg

 

 

 

Збудження в синапсі передається за допомогою хімічних речовин - медіаторів, які синтезуються на мембрані аксона. Вона називається пресинаптичною, а мембрана рухового нейрона, що сприймає інформацію, - постсинаптичною. Між цими мембранами є простір –синаптичнащілина. Коли нервові імпульси доходять до синапсу, пухирці з медіатором лопаються і він виливається в синаптичнущілину, впливаючи на мембрану клітини, яка й приймає інформацію. Це може бути інший нейрон або м'язова чи секреторна клітина. Залежно від складу і кількості медіаторів, клітина, яка приймає інформацію, може збуджуватися і посилюватисвою функцію, або гальмуватися і послаблювати функцію, або й зовсім припинити її.

Клітини, які сприймають інформацію, зазвичай мають багато синапсів. Че­рез одні синапси вони отримують стимули, поштовх до дії, через інші - сигнал про призупинення або й повну зупинку роботи.

Переважна частина рефлекторних дуг в організмі людини складається з трьох нейронів. У такій дузі передача з чутливого на руховий нейрон здійснюється через вставний нейрон.

Проектування зображення на екран:

 

Рефлекторна дуга парасимпатичної нервової системи

 

 

За рахунок відростків нейронів рефлек­торні дуги мають різноманітні зв'язки з різними відділами нервової системи.

 

5.Узагальнення і закріплення знань

1.Розгляньте рефлекторну дугу колінного рефлекса та підпишіть її частини:

сканирование0010

 

3. «Мозковий штурм»

Опишіть механізм виникнення й передачі нервових імпульсів.

doc
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
14788
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку