Урок №37
Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.
4.Засвоєння нового матеріалу
1.Нейрон як основна структурно-функціональна одиниця нервової системи.
Розповідь вчителя:
Нейрон – це основна структурна і функціональна одиниця нервової системи.
Проектування зображення на екран:
Нервова система за допомогою своїх нейронів здійснює взаємозв’язок окремих органів між собою і всього організму з навколишнім середовищем, сприймає зовнішні та внутрішні подразнення, аналізує інформацію, що надходить до організму, регулює діяльність усіх його органів і систем, формує поведінку, вищу нервову і психічну діяльність людини.
Пригадайте:
Самостійна робота з підручником, метод «Позначки»
Завдання для опрацювання:
Учні роблять позначки олівцем на полях під час самостійного опрацювання теоретичного матеріалу:
«V» – інформація підтверджує попередні знання учнів;
«+» – нова інформація для учня;
«–» – інформація суперечить знанням учнів,
«?» – інформація незрозуміла під час читання, яка потребує додаткового пояснення.
Обговорення інформації, яка була незрозуміла для учнів під час самостійного опрацювання.
Пояснення вчителя:
Нейрони бувають: а) уніполярні (від тіла нейрона відходить єдиний відросток, який далі поділяється на гілки одного аксона); б) біполярні (від кожного кінця видовженого тіла нейрона відходить два відростки); в)псевдоуніполярні (мають два відростки - один йде з периферії від рецепторів, інший - в структури центральної нервової системи. Обидва відростка зливаються поблизу тіла клітини в єдиний відросток)
г) мультиполярні (від тіла нейрона відходить багато відростків; нейрон цього типу, локалізується у корі головного мозку)
Проектування зображення на екран:
1.Уніполярний 2.Біполярний 3.Псевдоуніполярний 4.Мультиполярний
Розповідь вчителя та складання опорного конспекту:
Нейрони за функціональним призначенням поділяються на:
2. Рефлекс і рефлекторна дуга. Види рефлекторних дуг. Класифікація рефлексів
Розповідь вчителя
Діяльність нервової системи здійснюється за допомогою рефлексів.
Пригадайте, що таке рефлекс?
Очікувана відповідь учнів:
Рефлекс - відповідна реакція організму на подразнення, що відбувається за участю нервової системи і під її контролем.
Рефлекси забезпечують регуляцію всіх фізіологічних функцій організму і пристосування діяльності окремих органів і систем до його потреб. Так, за допомогою рефлексів під час травлення регулюється виділення слини, шлункового і підшлункового соку; під час фізичної праці змінюється інтенсивність кровообігу і дихання, регулюється тонус м'язів. Рефлекторними процесами підтримується сталість внутрішнього середовища організму (гомеостаз). Видатний російський учений І.П. Павлов поділив усі рефлекси людини на безумовні (природжені) та умовні (набуті).
Завдання учням:
Обговорення відповідей учнів
Пояснення вчителя
В основі будь-якого рефлексу лежить рефлекторна дуга.Це шлях, по якому сигнали від рецепторів передаються нейронами до центральної нервової системи і від неї до робочих органів.
До складу рефлекторної дуги зазвичай входять:
Рецептори – чутливі нервові закінчення або спеціалізовані клітини, які сприймають енергію подразника та перетворюють її у нервові імпульси. І.П. Павлов назвав їх «щупальцями головного мозку». Усі рецептори поділяють на дві великі групи: зовнішні і внутрішні. До зовнішніх належать: слухові, зорові, нюхові, смакові, дотикові. До внутрішніх – рецептори внутрішніх органів та опорно-рухового апарату. Також рецептори поділяють на дистантні – ті, що отримують інформацію на певній відстані від джерела подразнення (зорові, слухові, нюхові) та контактні, які збуджуються лише за безпосереднього контакту подразника з ними (дотикові).
Самостійна робота учнів з підручником
Завдання для опрацювання:
Очікувана відповідь учнів:
Залежно від природи подразнення рецептори поділяють на механічні – які збуджуються при механічному подразненні звуковою хвилею (слухові), дотиком, тиском (дотикові); хімічні (хеморецептори) – рецептори смаку, нюху; світлові (фоторецептори) – рецептори ока; температурні (терморецептори); рецептори положення тіла і його частин у просторі (у м’язах, суглобах, зв’язках, внутрішньому вусі).
Розповідь вчителя:
Найпростіша (двонейронна) рефлекторна дуга складається з двох нейронів - чутливого й рухового.
Проектування зображення на екран:
Завдання учням:
Пояснення вчителя:
Передача сигналу з чутливого на руховий нейрон відбувається за рахунок спеціальних утворень, що дістали назву синапси.. Це місце контакту нейронів між собою та з органами, які вони іннервують.
Проектування зображення на екран:
Збудження в синапсі передається за допомогою хімічних речовин - медіаторів, які синтезуються на мембрані аксона. Вона називається пресинаптичною, а мембрана рухового нейрона, що сприймає інформацію, - постсинаптичною. Між цими мембранами є простір –синаптичнащілина. Коли нервові імпульси доходять до синапсу, пухирці з медіатором лопаються і він виливається в синаптичнущілину, впливаючи на мембрану клітини, яка й приймає інформацію. Це може бути інший нейрон або м'язова чи секреторна клітина. Залежно від складу і кількості медіаторів, клітина, яка приймає інформацію, може збуджуватися і посилюватисвою функцію, або гальмуватися і послаблювати функцію, або й зовсім припинити її.
Клітини, які сприймають інформацію, зазвичай мають багато синапсів. Через одні синапси вони отримують стимули, поштовх до дії, через інші - сигнал про призупинення або й повну зупинку роботи.
Переважна частина рефлекторних дуг в організмі людини складається з трьох нейронів. У такій дузі передача з чутливого на руховий нейрон здійснюється через вставний нейрон.
Проектування зображення на екран:
За рахунок відростків нейронів рефлекторні дуги мають різноманітні зв'язки з різними відділами нервової системи.
5.Узагальнення і закріплення знань
1.Розгляньте рефлекторну дугу колінного рефлекса та підпишіть її частини:
3. «Мозковий штурм»
Опишіть механізм виникнення й передачі нервових імпульсів.