Урок №38
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.4.Вправа «Таємничий малюнок»
Перший учень показує по таблиці (або на екрані) частини рефлекторної дуги, другий учень дає їм назви, а третій – вказує на функції. Потім учні міняються ролями.
2.5. «Біологічна задача»
4.Засвоєння нового матеріалу
1. Значення і будова нервової системи.
Розповідь вчителя:
Нервова система — цілісна морфологічна і функціональна сукупність різних взаємопов'язаних нервових структур.
Запитання до учнів:
Обговорення відповідей учнів, складання опорного конспекту:
Значення нервової системи:
Чим би ми не займались, наша нервова система незримо бере участь в кожній нашій дії. Це найскладніша і найважливіша сітка управління і зв’язку в організмі людини. «Робочим елементом» нервової системи являються мільйони взаємозв’язаних клітин - нейронів, які виконують ту ж функцію, що і дроти в складній електричній машині. Нейрони приймають сигнали в одній частині нервової системи і передають їх в іншу її частину, де ці сигнали можуть поступити на інші нейрони або викликати якусь дію, наприклад, скорочення м’язових волокон. Нейрони – це дуже ніжні клітини, які можуть легко пошкоджуватись або знищуватись в результаті травми, інфекції, хімічної дії або недостачі кисню.
Скупчення тіл нейронів у спинному і головному мозку утворює сіру речовину, а скупчення відростків – білу речовину.
Відростки, що відходять від нейронів, розташованих у головному і спинному мозку, утворюють нервові волокна. Ці нервові волокна збираються у пучки – нерви, що виходять за межі головного і спинного мозку. Нерви залежно від складу їхніх волокон поділяють на три групи.
Пошукова робота з підручником:
Визначити:
Очікувана відповідь учнів:
Нерви залежно від складу їхніх волокон поділяють на чутливі, рухові і змішані. Чутливі нерви містять доцентрові волокна (проводять збудження від органів до центральної нервової системи), рухові - відцентрові волокна (проводять збудження від центральної нервової системи до органів), а змішані -обидва види нервових волокон.
Розповідь вчителя:
Багато нервів та їхніх розгалужень на периферії крім нервових волокон мають нервові вузли (ганглії). Вони складаються з тіл нейронів, відростки яких входять до складу нервів, та їхніх розгалужень (нервові сплетіння).
Запитання до учнів:
Очікувана відповідь учнів:
Нерви зв’язують відділи головного і спинного мозку з іншими органами і виконують провідникову функцію – ними передаються нервові імпульси.
2. Центральна і периферична нервова система людини.
Розповідь вчителя:
Анатомічно нервову систему поділяють на центральну, до якої входить головний і спинний мозок, та периферичну, що включає всі нервові тканини за межами центральної.
Проектування зображення на екран:
Вчитель корегує і узагальнює відповіді учнів:
Центральна нервова система регулює всі процеси, що відбуваються в організмі, забезпечуючи індивідуальне пристосування його до мінливих умов існування; сприймає вплив на організм різних подразників, здійснює їх аналіз і синтез та формує потік нервових імпульсів до робочих органів; визначає поведінку людини, її взаємодію з постійно змінюваним зовнішнім середовищем.
Очікувані відповіді учнів:
Нерви, нервові вузли.
Розповідь вчителя:
Нерви, які відходять від головного мозку називаються черепно – мозковими, їх 12 пар, а
від спинного мозку – спинномозковими (31 пара). Загалом від центральної нервової системи відходить 43 пари нервів.
Самостійна робота з підручником:
Очікувана відповідь учнів:
Черепно - мозкові нерви іннервують органи чуттів і деякі м’язи (виняток – блукаючий нерв, що відповідає за роботу органів травлення, серця і дихальних шляхів), а спинномозкові нерви іннервують усі ділянки тіла людини, розташовані нижче шиї.
Складання опорної схеми:
Розповідь вчителя:
Функціонально нервову систему поділяють на соматичну і вегетативну. Соматична нервова система іннервує опорно-руховий апарат і всі органи чуттів, а вегетативна нервова система регулює процеси обміну речовин та роботу всіх внутрішніх органів (серця, нирок, легень та ін.).
Складання опорної схеми:
Повідомлення учня:
Чи знаєте ви, що:
5.Узагальнення і закріплення знань
1. Розгадати кросворд та дати визначення терміну закодованому в ньому.
1.Нервова клітина (нейрон)
2.Функціональний відділ нервової системи, який відповідає за регуляцію функцій внутрішніх органів (вегетативна)
3.Відділ нервової системи (периферична)
4.Вид нервів (чутливі)
5.Короткий відросток нейрона (дендрит)
6.Структурний компонент нервів (волокно)
7.Довгий відросток нейрона (аксон)
Закодоване слово: рефлекс
|
3 |
|
|
6 |
|
|
1 |
2 |
|
4 |
|
||
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
||||
|
|
|
||||
|
|
2. «Ти – мені, я – тобі»
Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його будь-кому зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання