Робота над дикцією та артикуляцією у музичних творах

Про матеріал
Головне завдання вчителя - вчити дітей правильній вимові скоромовок, знайомити з поняттями: дикція та артикуляція, формувати мовну культуру.
Перегляд файлу

 

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSDxgr5Q1LUL5HK__Tn0BhdyqpYKcjM-WYNqInf6xPcJ_qKGGfC

Заняття гуртка

"Вокальний спів"

 

        Керівник гуртка:

                          Гончарова Людмила Анатоліївна

 

 

 

 

 

 

 

Тема заняття: Робота над дикцією і артикуляцією у вокальних вправах і музичному творі з починаючими вокалістами.

 

Тип заняття: комбінований

 

Мета: Розвиток артикуляційного апарату вокаліста за рахунок відпрацювання правильної вимови слова під час виконання музичного твору.

Завдання:                                                                                                                         освітні:

- вчити правильній вимові скоромовок;

- вчити проспівувати дикційні обороти в музично-тренувальному матеріалі і при виконанні музичного твору;

- ознайомити з поняттями: дикція, артикуляція;

розвиваючі:

- розвивати співочий артикуляційний апарат ;

- формувати навички фразування музично-вокального твору на дикційну опору;

виховні:

- формувати мовну культуру;

- виховувати уважність і сумлінне ставлення до праці;

- виховання усвідомленого підходу до навчання.

 

Методи навчання:

- наочний (слуховий і зоровий);

- словесний (розповідь, пояснення, діалог);

- ілюстративний в поєднанні з репродуктивним (вокальний показ учителем і відтворення почутого учнем);

- емпіричний метод (метод практичного пошуку зрозумілих для дитини слів, визначень для опису вокальних прийомів).

 

Методичні прийоми:

- творчі завдання і питання, які спонукають розумову діяльність;

- спонукання до самоконтролю;

- промовляння тексту пісні «співуче»;

- заохочення (з метою стимуляції їх інтересу до занять) як спосіб викликати позитивні емоції.

 

Обладнання та матеріали:

-фортеіано;

- компютер;

- звукова підсилювальна апаратура.

 

 

 

Хід заняття

Вступна частина

I. Організаційний момент.

Тема нашого заняття - «Дикція та артикуляція у виконанні вправ і вокального твору». Сьогодні  ми будемо працювати над розвитком артикуляційного апарату, над чіткою і правильною вимовою слів при виконанні пісні.

II. Пояснення теми.

Дикція - це чітка, ясна, розбірлива вимова (проспівування) всіх звуків тексту. Залежить вона від активності губ і язика, правильного дихання і артикуляції в цілому. Людина з хорошою «дикцією» економно витрачає повітря, у неї відсутні сторонні додаткові звуки.

Формування мови здійснюється артикуляційним апаратом. До нього відносяться губи, язик, щелепи, гортань з голосовими зв'язками, зуби.

 

Робота апарату артикуляції (далі - АА) для досягнення гарної дикції називається артикуляцією. Правильна робота АА дозволяє зробити звучання голосу красивим. Для цього необхідно не затискати нижню щелепу, а вільно її опускати, мова має бути м'якою, вільною, м'якою піднебіння - «на позіху», гортань опущена. Можна уявити, що в роті лежить гаряча картопля, або маленька слива.

 

III.Підготовка співочого апарату до процесу фонації

Дихальні вправи.

Вправа на тренування черевного преса: активні рухи передньої стінки живота ("випинання" - при вдиху, "втягування" - при видиху). Необхідно стежити за тим, щоб при вдиху не піднімалися плечі, не напружувалися м'язи шиї.

Вправа «Надуй кульку».

 «Надуваючи кульку» широко розвести руки в сторони і зробити глибокий вдих, потім повільно зводити руки, з'єднуючи долоні перед грудьми і видуваючи повітря - «ссс». Для правильного вдиху рекомендуються порівняння: «Вдихни так, щоб повітря дійшло до пояса», «вдихни глибоко, із задоволенням, як ніби нюхаєш запашну красиву квітку». Взявши подих, не слід відразу видихати повітря. Необхідна невелика затримка дихання, потім дуже економний, тривалий видих.

 

Вправа «Обійми плечі» (Вдих на стисненні грудної клітини).

  Початкове положення: встаньте прямо. Руки зігнуті в ліктях і підняті на рівень плечей кистями один до одного. У момент короткого галасливого вдиху носом кидаємо руки назустріч один одному, як би обіймаючи себе за плечі. Важливо, щоб руки рухалися паралельно один одному, а не навхрест. Руки повинні рухатися паралельно, їх положення протягом усього вправи міняти не можна.

 

 

ІV.Артикуляційні вправи.

Артикуляційна гімнастика («язичок», робота м'язів губ).

Скоромовки.

V.Розспівка 

 Вокальні вправи

Формування високої позиції звуку, округлості голосного, гострого інтонування терцевих тонів, опорного дихання.

Вправа на роботу кінчика язика . Поспівка "Киця"

Киця зажурилася,

Звечора не вмилася,

Ой- ой-ой.

 

Основна частина

Робота над дикцією і артикуляцією у пісні «Країна чарівна» (музика Ігора Гончарова, слова Людмили Гончарової)

Педагог: Давайте згадаємо пісню «Країна чарівна»), яку ми розучили на попередньому занятті. (Розучили мелодію по фразах)

 1. Бесіда про настрій пісні  (радісна, піднесена).

 2. Перевірка домашнього завдання

-вам  потрібно було відзначити опорні слова в кожному рядку 1-го куплета і приспіву

                               «Країна чарівна»

1. Ніч сьогодні тихенько фарби в руки взяла,

І малює таємно різні-різні дива,

І малює таємно різні-різні дива,

 І з’явилася знову казка дивна така.

 

 

Приспів:

Країна чарівна – де казка розмовля,

У вирії нових подій кружля,

Країна чарівна – де друзі ти і я,

У вирії нових пригод кружля,

 

2. Сонця промінь  сміливо знов іде по землі,

Казку хмарою білой розсипа по землі,

Казку хмарою білой розсипа по землі,

І кружляють на небі візерунки смішні.

 

Приспів:

Країна чарівна – де казка розмовля,

У вирії нових подій кружля,

Країна чарівна – де друзі ти і я,

У вирії нових пригод кружля,

 

3. Прочитати текст, виділяючи опорні слова (спочатку в рядках, потім в куплеті і в пісні), що дозволяє відчути зміст фрази, куплета, а після, при співі, використовувати правильну інтонацію, емоційно забарвити текст, зробити відповідну кульмінацію.

 

4. Прочитати 1 куплет «співуче» - протягувати голосні і коротко вимовляти приголосні:

1. Ніч сьо-го-дні  ти-хень-ко фар-би в ру-ки взя-ла,

І ма-лю-є та-єм-но різ-ні-різ-ні ди-ва,

І ма-лю-є та-єм-но різ-ні-різ-ні ди-ва,                                                                                 

  І з’яви-ла-ся зно-ву каз-ка див-на та-ка.

 

 

 

Особливості вимови в приспіві:

Країна чарівна – де казка розмовля,

У вирії нових подій кружля,

Країна чарівна – де друзі ти і я,

У вирії нових пригод кружля,

 

Мета - відпрацювати правильну вимову тексту.

 

5. Виконання 1 куплета і приспіву спочатку в повільному темпі (стежити за виконанням попереднього завдання), а потім в темпі пісні, звертаючи увагу на смислове навантаження фраз.

 

IV. Заключний етап.

Підведення підсумків

 

 

docx
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
1123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку