Робота над словниковими словами з дітьми з вадами слуху

Про матеріал
Збагачення словникового запасу молодших школярів є одним із основних напрямів розвитку мовлення, який необхідно реалізувати під час вивчення граматики та орфографії. Правильно організувати словникову роботу вдається лише тоді, коли вчитель має уявлення про стан словника дитини на час її вступу до школи і знає перспективи розвитку словника за роки навчання у початкових класах. Слово входить до активного словника школяра лише тоді, коли він добре розуміє його значення, усвідомлює правильність граматичних форм, структуру словосполучень і речень, тобто закріплюється у пам'яті учня лише через активне застосування у мовленні. Ефективність словникової роботи залежить від того, наскільки систематично вона проводиться і наскільки вона доцільна.
Перегляд файлу

Наталія  Володимирівна Коваленко,

вчитель початкових класів 

Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №6

Смілянської міської ради Черкаської області

 

РОБОТА НАД СЛОВНИКОВИМИ СЛОВАМИ З ДІТЬМИ З ВАДАМИ  СЛУХУ

Збагачення словникового запасу молодших школярів є одним із основних напрямів розвитку мовлення, який необхідно реалізувати під час вивчення граматики та орфографії. Правильно організувати словникову роботу вдається лише тоді, коли вчитель має уявлення  про стан словника дитини на час її вступу до школи і знає перспективи розвитку словника за роки навчання у початкових класах. Слово входить до активного словника школяра лише тоді, коли він добре розуміє його значення, усвідомлює правильність граматичних форм, структуру словосполучень і речень, тобто закріплюється у пам'яті учня лише через активне застосування у мовленні. Ефективність словникової роботи залежить від того, наскільки систематично вона проводиться і наскільки вона доцільна.

Так, у 2  класі роботу  над новими  словами  ми з асистентом розподілили  за розділами вивчення предмету «Літературне читання: «В рідній школі рідне слово», «Розвивайся, звеселяйся, моя рідна, мово…», «Казка вчить,  як на світі жить», «Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини», «Зимонько - снігурочко, наша біло грудочко…», «Тарас Григорович Шевченко – великий народний поет і художник», «Твори українських письменників», «Ой весна, весна, днем красна», «Я хочу сказати своє слово», «Сільки на землі іще цікавого», «Стежиною творчості», «У дружньому колі».

Кожна група слів відпрацьовується протягом декількох уроків  (тем, розділів).  А на узагальнюючому уроці кожного розділу учениця  виконує ряд перевірних завдань, щоб визначити рівень сформованих знань, умінь і навичок.

 

І. В рідній школі рідне слово

Школа, рідна школа, діти, Україна, Державний Гімн України, ліс, птахи, кордон, портфель, ручка, телефон, яблуко, червоне яблуко, груша, смачна груша, кіт, горобець, розум, місяць, пора  року, вірш,  дорога, хата, стежка.

 

1. Записати слово у власний словничок  з ілюструванням.

 

2. Ознайомити  учня з лексичним значенням нового слова.

ДІТИ

ШКОЛА

 

3. Продактилювати учневі.

 

4. Позначити наголос.

 

 

УКРАЇНА

ЯБЛУКО - ЧЕРВОНЕ ЯБЛУКО

 

5. Поділити слово на склади.

6.Записати по  пам’яті.

7. Вставити пропущену літеру.

ДОРОГА

ЛІС

8. Утвори слово із поданих складів:

лі

ха

шко

до

ді

Ук

го

кі

яб

СТЕЖКА

ХАТА

 

 

9. Встановити логічний зв'язок: хата- кіт, дорога - …, Україна - …, діти - …,

ліс -… .

 

ГОРОБЕЦЬ

КІТ

 

 

ІІ. Розвивайся, звеселяйся, моя рідна, мово…

Пісня, колискова пісня, молоко, суниці, півень-півник, хата- хатонька, заєць – зайчик, озеро, листок, осінь, небо, синє небо, похмуре небо, дід – дідусь, сестра, квітка, бджола.

 

 

1. Записати слово у власний словничок  з ілюструванням.

 

 

М’ЯТА

МОЛОКО

 

 2.Ознайомити  учня з лексичним значенням нового слова.

3.Продактилювати назви предметів.

4. Позначити наголос.

 

СУНИЦІ

ОЗЕРО

5. Знайти малюнок  за дактилем.

6. Вчити дитину створювати в уяві образи на основі схематичних зображень предметів по змісту прочитаного.

 

ЗАЄЦЬ

ЗАЙЧИК

 

7.  Формувати зв’язне плавне читання.

 

8. Працювати над темпом та технікою читання.

 

ПОХМУРЕ НЕБО

НЕБО- СИНЄ НЕБО

9. Розширявати і уточнювати значення слів, які відрізняються за розмірами:  заєць – зайчик, півень – півник.

 

ПІВЕНЬ

ПІВНИК

 

 

ІІІ. Казка вчить,  як на світі жить

Лисиця, стара лисиця , лисеня, струмок, косар, вовк, легкий, важкий, виноград – виноградник, каміння, змія, пес, з’їли, сорока, сова, горлиця.

 

 

1. Записати слово у власний словничок  з ілюструванням.

 

 

КАМІННЯ

 

ЗМІЯ

 

 

 2. Ознайомити  учня з лексичним значенням нового слова.

 

3.Знайти слова за дактилем учителя.

ВИНОГРАД

ВИНОГРАДАР

 

4. Поділити на склади.

5. Розширявати і уточнювати значення слів за схемою:  у кого хто? У лисиці – лисеня, у корови – теля, у кішки – кошеня.

ЛИСИЦЯ

ЛИСЕНЯ

6. Вчити роз пізнавати зображення тварин,  запам’ятовувати їх і співвідносити малюнки та слова усно, дактильно, жестово.

 

СОБАКА

ВОВК

7. Розширювати кругозір, лексичний запас, тренувати пам'ять. Вчити

8. Визначати дії тварин: сорока літає, собака – гавкає, вовк виє.

СОРОКА

ГНІЗДО

 

 

 

ІV. Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини

Країна, українці,  я - українка, калина, сім’я, ласка, тепло, річка, човен, кущ, кошеня, кошеня мурчить, кошеня нявчить, сидить, тремтить, друзі, мова, сад, поле, природа, хліб, Батьківщина, осінь, зима.

 

1. Записати слово у власний словничок  з ілюструванням.

 

УКРАЇНЦІ

Я- УКРАЇНКА

 

 2.Ознайомити  учня з лексичним значенням нового слова.

3.Знайти слова за дактилем учителя.

СІМ’Я

ДРУЗІ

 

4. Розвивати навички читання з губ знайомих слів, словосполучень.

 

 

КУЩ

          КАЛИНА

 

5. Формувати навички плавного виразного читання.

6. Формувати поняття дії, місце дії.

 

РІЧКА

ЧОВЕН

 

7.  Вчити розуміти питання «Хто це?», «Що це?»

САД

ПОЛЕ

 

8. Співставляти слова

та предмети, слова та дію: вода тече, човен стоїть, кошеня сидить, нявчить, тремтить.

 

КОШЕНЯ СИДИТЬ

КОШЕНЯ НЯВЧИТЬ

 

V. Зимонько- снігуронько, наша білогрудонько…

Новий рік, зима, сніг, сніжинка, сніговик, білий, лижі, ковзани, мороз, годівниця, пташки, ялинка, саночки, пісенька, ніч, свято, Різдво, коляда, радіти.

 

 

1. Записати слово у власний словничок  з ілюструванням.

 

 

 

ЗИМА

 

СНІЖИНКА

 

 2.Ознайомити  учня з лексичним значенням нового слова.

 

3.Продактилювати нові слова.

 

СНІГОВИК

 

МОРОЗ

 

4. Позначити наголос.

 

5.  Розвивати зорову увагу й запам’ятовування, називати предмети.       

ЛИЖІ

КОВЗАНИ

 

6. Активізувати мовлення, учити розуміти запитання і відповідати на них.

 

7. Доповнювати речення за малюнками.

САНОЧКИ

ЯЛИНКА

 

8. Учити визначати пору року за малюнком та за описом у тексті.

 

9. Робота над темпом та виразністю читання.

РІЗДВО

КОЛЯДА

 

VІ. Тарас Григорович Шевченко – великий народний поет і художник

Кобзар, Тарас Шевченко,  хлопчик, соловей, жайворонок,  пташка, Дніпро, веселка, дуб, береза, тополя,  дерева, зозуля,  птахи, зоря, гора.

 

1. Записати слово у власний словничок  з ілюструванням.

 

 

 

ХЛОПЧИК ТАРАС

 

 

2.Ознайомити  учня з лексичним значенням нового слова.

 

3. Знайти малюнок за дактилем.

СОЛОВЕЙ

ЖАЙВОРОНОК

 

 4. Розвивати навички читання з губ знайомих слів, словосполучень.

 

5. Корекція мови і мислення на основі схематичних малюнків.

ДНІПРО

ВЕСЕЛКА

 

 

6. Доповнення речень даним словом.

 

7. Робота над свідомістю читання.

ДУБ

          ТОПОЛЯ

8. Закріпити вміння називати предмети узагальнювальним словом: пташка, Дніпро, веселка, дуб, тополя , гора – природа.

 

 9. Проговорювання та вивченні вірша «Зоре моя вечірняя» напамять.

 

ЗОРЯ

 

 

ГОРА

 

VІІ. Твори українських письменників

Максим Рильський, поет, мед, праця,  Ліна Костенко, поетеса, равлик,  павук, квіти, нитки, пряде, пряля, курча, їжак, сонце світить, зорі сяють, Іван Франко, казка, журавель, приятель, друг, дякувати - не дякувати, очі, брови, руки, лебідь, жаба,  риба,  трамвай, люди, щиглик, боятися, гратися, мишеня, місяць, доброти, щедрість, метелик, вагон, поїзд, гра, гратися, сміятись, цукерка, заплакала, морозиво гірке, морозиво солодке, окуляри, монета,  хмара, дощ, музей, іграшка, фабрика.

 

1. Записати слово у власний словничок  з ілюструванням.

 

МЕД

ПРАЦЯ

2.Ознайомити  учня з лексичним значенням нового слова.

 

3. Знайти малюнок за дактилем.         

ПРЯЛЯ

НИТКИ

 

4.Поділити на склади.

5. Побудувати звукову модель.

6. Розучити пальчикову зарядку «Павучок».

РАВЛИК

ПАВУК

 

7. Вчити наслідувати дії героя  (назвати тварину, знайти зображення та проговорити її дію:  журавель прийшов, стукав, запросив; лисиця варила, нюхала,  …).

      ЖУРАВЕЛЬ

КАЗКА

 

8. Вчити передавати словосполученнями послідовність подій прочитаного.

9. Читати злито, цілими словами.

ЛЕБІДЬ

РИБА

 

1. Записати слово у власний словничок  з ілюструванням.

 

ЩИГЛИК

ЛЮДИ  У ТРАМВАЙ

 

2. Знайти малюнок за дактилем.

 

3. Поділити на склади.

ТРАМВАЙ

ПОЇЗД

 

4.Визначити в слові голосні та приголосні звуки.

5. Побудувати звукову модель слова.

 

ЦУКЕРКА

МЕТЕЛИК

6. Розвивати зорове сприймання нових слів.

 

7. Розрізняти предмети за ознаками: морозиво солодке, а перець - гіркий.

МОРОЗИВО

ОКУЛЯРИ

 

8. Активізувати мовлення, учити розуміти запитання  і відповідати на них.

 

 

МОНЕТА

ІГРАШКА

9. Уточнювати уявлення дитини про професії, заняття і трудові дії людей.

10. Читати злитно, цілими словами.

 

МУЗЕЙ

ФАБРИКА

 

 

 

 

VІІІ.  Ой весна, весна, днем красна

Білка-білченя,  заєць – зайченя, дупло, нора, гуси, шпак – шпаченята,  шпаківня, білі лебеді, плавають, Великдень, писанка, вогонь, повітря, проліски, ряст, сон, фіалка, весняні квіти,  овочі, помідори, огірки, буряки,  березень, квітень, травень, колиска, немовля.

 

1. Записати слово у власний словничок  з ілюструванням.

 

2. Знайти в тексті слово за дактилем вчителя.

 

ШПАК

ГУСИ

 

 3. Поділити на склади.

 

4. Визначити в слові голосні та приголосні звуки

 

ЗАЄЦЬ

НОРА

 

5. Розширювати і уточнювати значення слів - назв тварин і слів, пов’язаних із місцем життя: заєць -нора, білка - дупло.

БІЛКА

ДУПЛО

 

 

6. Вчити дитину створювати в уяві образи на основі схематичних зображень по змісту прочитаного.

 

ПИСАНКИ

ПРОЛІСКИ

 

7. Вчити граматично правильно будувати речення.

 

8. Відповідати на запитання.

 

РЯСТ

ФіАЛКА

 

 

ІX. Я хочу сказати своє слово

Жаба, коник,  видра, лопата, молоток, сокира, море, звірі, літак, коса, бант, велосипед,  удав, крокодил, мавпа, літо, вишня, трава.

1. Записати слово у власний словничок  з ілюструванням.

 

2. Ознайомити  учня з лексичним значенням нового слова.

 

ЖАБА

 

КОНИК

 

3. Продактилювати вчителеві нове слово.

 

4.Виконати звуковий розбір.

 

ЛОПАТА

МОЛОТОК

 

5. Поділити слово на склади.

6. Записати по  пам’яті.

7. Вставити пропущену літеру.

СОКИРА

 

ЛІТАК

 

8. Утвори слово,  словосполучення.

 

9. Формувати уявлення про те, що кожна пора року має свій колір: літо –

 різнобарвне, зима – біла, весна – зелена, осінь – жовта.

КОСА

БАНТ

10. Закріпити вміння називати предмети узагальнювальним словом: крокоди, мавпа,

жаба – тварини.

11. Читати злитно,  цілими словами.

КРОКОДИЛ

МАВПА

 

X. Скільки на землі іще цікавого

Море,вінок, крокодил, мавпа, горобець,черепаха, сніг, географічна карта, пазли, книга, зошит, ручка, ластівка, зяблик, свято, гай.

 

1. Записати слово у власний словничок  з ілюструванням.

 

 

МОРЕ

ЧЕРЕПАХА
 

 

 2.Ознайомити  учня з лексичним значенням нового слова.

 

3.Співвідносити слово з малюнком.

ГЕОГРАФІЧНА КАРТА

ПАЗЛИ
 

 

4. Позначити наголос.

 

5. Визначити кількість голосних та приголосних звуків у слові.

 

ЛАСТІВКА

 

ЗЯБЛИК

 

6. Вчити дитину створювати в уяві образи на основі схематичних зображень предметів по змісту прочитаного.

 

ГАЙ

 

СВЯТО

 

 

7. Складати прості речення з новим словом.

 

8. Формувати навички свідомого опанування тексту під час читання.

 

 

КНИГА

 

 

ЗОШИТ

 

 

XІ. Стежиною творчості

Метелик, трава,  літо, вітер, малювати, писати, говорити, думати,  мені 9 років, я знаю, я читаю, я слухаю, урок читання, дід, онук, батіг, сопілка,  труба, сумно, весело.

 

1. Записати слово у власний словничок  з ілюструванням.

 

2. Знайти малюнок за дактилем.

 

ТРАВА

ЛІТО

 

 

3. Поділити на склади.

 

4. Визначити в слові голосні та приголосні звуки

 

МАЛЮВАТИ

 

ПИСАТИ

5. Побудувати звукову модель слова.

 

6. Учити правильно використовувати слова назви дій.

ЧИТАТИ

 

ГОВОРИТИ

 

7. Розвивати вміння складати речення із знайомими словами.

 

8. Вчити розуміти послідовність подій  та свіввідностити події  з настроєм.

 

ВЕСЕЛО

 

СУМНО

 

 

9. Розвивати зорове сприймання нових слів, спів ставляти слово та малюнок.

10. Поступовий перехід до фразового читання.

СОПІЛКА

ТРУБА

 

 

 

XІІ. У дружньому колі

Грати разом, дружба, коло,  друзі, жадність, м’яч, грати з м’ячем, танцюйте, співайте, червень, липень, серпень, місяць,  тепло, жарко, черешні, весна, кульбаба.

1. Записати слово у власний словничок  з ілюструванням.

 

2.Ознайомити  учня з лексичним значенням нового слова.

ГРАТИ РАЗОМ

 

КОЛО ДРУЗІВ

 

 

3.Знайти слова за дактилем учителя.

 

4.Відшукати слово в тексті.

М’ЯЧ

 

ГРАТИ  М’ЯЧЕМ

 

 

4. Розвивати навички читання з губ знайомих слів, словосполучень.

 

5.Учти складати розповідь за сюжетним малюнком.

ЧЕРВЕНЬ

 

         ЛИПЕНЬ

6. Учити визначати пору року, назву місяця за малюнком, встановлю-вати причинно-наслідкові зв’язки.

 

7. Графічне ілюстрування тексту.

СЕРПЕНЬ

ТЕПЛО

 

8. Скласти речення з одним із словникових слів і записати.

 

9. Розучити напам’ять лічилку, мирилку.

 

ЖАРКО

ЧЕРЕШНІ

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Соколюк Лілія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 серпня 2019
Переглядів
860
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку