Урок "На язиці медок, а на думці – льодок. Лисиця та їжак (українська народна казка).

Про матеріал
Урок складено до підручника О. Я. Савченко «Літературне читання. 2 клас». Мета уроку: формувати вміння правильно висловлювати свої думки; навчати давати характеристику героїв казки; удосконалювати навички читання, діалогічне мовлення; розвивати увагу, пам'ять, швидкість та чіткість мовлення; виховувати бажання бути чесними і ніколи не обманювати.
Перегляд файлу

Предмет: літературне читання.

Клас: 2-й.

Розділ: Казка вчить, як на світі жить.

Тема: На язиці медок, а на думці – льодок. Лисиця та їжак (українська народна казка). Прислів’я

Мета: формувати вміння правильно висловлювати свої думки; навчати давати характеристику героїв казки; удосконалювати навички читання, діалогічне мовлення; розвивати увагу, пам'ять, швидкість та чіткість мовлення; виховувати бажання бути чесними і ніколи не обманювати.

Обладнання: мікрофон, силуетні зображення тварин: жабка, зайчик, мишка, кабан, ведмедик, лисиця, їжак; презентація уроку, маски «Лисичка» і «Їжачок», картки із завданнями для груп, комп’ютер, відеозапис пісні « Сонце» (серія «Пісне Знайка»), картки із словами-характеристиками героїв.

Тип уроку: комбінований, урок-зустріч.

Хід уроку

І. Організаційна частина

Учитель декламує вірш.

                                               Встаньте, діти, не баріться,

                                               Один одному всміхніться

                                               І на мене подивіться,

                                               Знову дружно посміхніться!

                                               Успіхів усім бажаю,

                                               Урок читання розпочинаю!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  •                   На уроках читання ми вчимося читати … (правильно, виразно і свідомо).
  •                   Для чого потрібно вміти гарно читати? (Щоб більше дізнатися про навколишній світ, щоб зуміти прочитати, зрозуміти і виконати завдання, розв’язати задачу тощо.)

Вправа «Очікування».

- Що очікуєте від сьогоднішнього уроку? (На сьогоднішньому уроці я продемонструю, як навчився читати казку «Рукавичка». Сьогодні я навчуся краще читати. Сьогодні я очікую цікаві завдання.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Гра «Продовж речення» («Мікрофон»).

- Пригадаємо, що ми вивчили на попередньому уроці. Продовжте речення у мікрофон.

- Ми опрацьовуємо розділ … («Казка вчить, як на світі жить»).

- Перша тема розділу … («Українські народні казки»).

- У народних казок немає … (автора).

- Найдавніші казки про  (тварин).

- За словами та вчинками Їхніх героїв можна розпізнати … (людські якості: доброту, правдивість, розум, сміливість, хитрість, жадібність, злість тощо).

- На минулому уроці прочитали українську народну казку … («Рукавичка»).

- ЇЇ героями є … (мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка, зайчик-побігайчик, лисичка-сестричка, вовчик-братик, кабан-іклан, ведмідь-набрідь).

ІV. Читацька розминка

- Сьогодні тварини-герої казки «Рукавичка» завітали на урок і приготували вам           цікаві завдання, щоб ви навчилися ще краще читати.

  1. Вправи для встановлення правильного дихання при читанні.

- Жабенятко пропонує вправи для встановлення правильного дихання при         читанні:

«Комарик»: Навколо мене комарик кружляв,

                     Тоненько так пищав:

                     - Дз-дз-дз-дз…

«Джмелик»: На квітучому лужку джмелик літав,

                      Веселу пісеньку співав:

                      - Дж-дж-дж-дж…

2. Чистомовка. Гра «Світлофор».(Слайд 1.)

- Зайчик приніс чистомовку для розвитку артикуляційного апарату.

                          Єць-єць-єць – довговухий заєць ніс хліба окраєць.

                            Ця-ця-ця – добиралася до зайця хижа лисиця.

                            Ни-ни-ни – вискочили кабани.

                            Ли-ли-ли – всі жолуді зїли.

V. Перевірка домашнього завдання

1. Гра «Редактор». Робота в групах.

- Я з Мишкою хочу перевірити, чи старанно ви готувалися до уроку. Мишка «вигризла» букви зі слів з казки «Рукавичка». Спробуйте їх прочитати, попрацювавши в групах.

І група. М..ШК.. (мишка)                   ІІ група. З..ЙЧ..К (зайчик)

              Ж..БК.. (жабка)               Л..С..ЧК.. (лисичка)

              Б..Ж..ТЬ (біжить)                                Б..Ж..ТЬ (біжить)

              ПЛ..Г..Є (плигає)                                   Ч..ТВ..Р.. (четверо)

ІІІ група. В..ВЧ..К (вовчик)                ІV група. В..ДМ..ДЬ (ведмідь)

                 К..Б..Н (кабан)                                     П..Т..ЄТЬС.. (питається)

                 БР..Т..К (братик)                                 Ш..СТ..Р.. (шестеро)

                 С..Д..ТЬ (сидить)                                 Б..Г..Т.. (багато)

- Які звуки позначають букви, що «вигризла» Мишка? (Голосні звуки.)

- Ці звуки, діти, допомагають робити наше мовлення чітким, мелодійним, красивим.

2. Робота з підручником О. Я. Савченко «Літературне читання». Читання української народної казки «Рукавичка» (с. 33-35).

- Ведмедик просить прочитати йому казку «Рукавичка».

2.1. Читання в особах уривка казки від початку до слів «Ото вже їх четверо сидить».

- Продемонструйте Ведмедику, як ви навчилися читати в особах. (Діти отримують ролі: автор, мишка, зайчик, лисичка.)

- Молодці, діти. Ви чудово справилися із проханням Ведмедика.

2.2. Вибіркове читання.

- Кабан хоче почути уривок, як він просився до рукавички. Знайдіть і прочитайте його. (Один учень читає вголос, всі інші – слідкують.)

- Молодець, ти добре прочитав. Тепер Кабан перевірить вашу увагу. Скільки стало звірят у рукавичці, коли заліз кабан? (Шестеро звірят.)

- Де взялася рукавичка у лісі? (Ішов дід лісом та й загубив рукавичку.)

2.3. Підсумок перевірки домашнього завдання.

- Діти, ви добре підготувалися до уроку. Яка ж головна думка казки «Рукавичка»? (Потрібно допомагати один одному у скрутну хвилину.)

- Чи були у вашому житті такі випадки, коли ви допомогли комусь у важку хвилину? (Діти наводять приклади із життя.)

Фізкультхвилинка

(Виконання рухів стоячи під пісню «Сонце» із серії «ПіснеЗнайка».)

VІ. Повідомлення теми і мети уроку

- На сьогоднішньому уроці ми прочитаємо ще одну українську народну казку. Як вона називається, дізнаєтесь, відгадавши загадку від Вовчика.

                    В темнім лісі проживає,

                    Довгий хвіст пухнастий має.

                    Їй на місці не сидиться,

                    А зовуть її … (лисиця).

                                         В мене шубка з колючок,

                                         В мене сіра спинка,

                                         Ніс, як чорний п’ятачок,

                                         Очі – намистинки.

                                         Здогадався, мабуть, всяк,

                                         Що зовуть мене … (їжак).

- Як називається казочка, здогадалися? («Лисиця та їжак»)

- Тема уроку звучить так (слайд 2):

На язиці медок, а на думці – льодок.

- Як ви розумієте це прислів’я? (Можна говорити хороші слова, а замислити погану справу.)

- Чи може бути це прислів’я головною думкою казки «Лисиця та їжак», скажете в кінці уроку.

VІІ. Опрацювання казки «Лисиця та їжак»

Технологія «Вмикаємо телевізор».

- Доброго дня! В ефірі шкільне телебачення. У програмі «На гостині у казки» послухайте українську народну казку «Лисиця та їжак».

1. Слухання казки (читають підготовлені учні-«актори» в масках-шапочках лисиці та їжака).

- Запам’ятайте, звідки йшла лисичка. Якою вона була в той момент? (Поверталася лисиця з невдалого полювання. Вона була голодною.)

2. Словникова робота.

- Підготуємося до правильного і свідомого читання казки.

2.1. Вправа на миттєве зчитування слів (слайд 3-9).

       Їжак, каже, стара, хотів, лисиця, тугіше, ніколи, позирає, невдале, потупав, не можу.

2.2. Уточнення значення деяких слів. «Скарбничка слів» (слайд 10).

- Погляньте на монітор, виберіть пояснення до слів лівого стовпчика з правого стовпчика.

                             Невдале                   нема часу

                             Позирає                   пішов

                             Потупав                   щільніше

                             Тугіше                     безрезультатне, погане

                             Ніколи                     розглядає довкола, дивиться

- Запам’ятайте ці слова та їхні значення.

2.3. Читання пояснення вислову «солодкими оченятами» з підручника (с.36).

        Солодкими оченятами – тут: улесливо, нещиро.

  1.               Читання казки учнями вголос.

- Слова лисиці читайте улесливо, а слова їжака – впевнено.

4. Аналіз казки з елементами вибіркового читання.

- Який настрій мала лисиця, коли поверталася з полювання? (була незадоволена.)

- Чому вона була незадоволена? Доведіть це за допомогою методу «Прес» (слайд 11).

На моніторі – кліше:

                             Я вважаю, що …

                             …, тому що … .

                             …, наприклад, … .

                             Таким чином, … .

- Що зробив їжачок, коли привітався? (Згорнувся клубочком.)

- Чому їжачок згорнувся клубочком? (Лисиця могла його з’їсти.)

- Чи повірив їжак лисиці, що вона не їсть м’яса, тільки овочі? Чому? (Ні, тому що лисиця – хижа тварина.)

- Як змінився настрій лисиці, коли вона почула про виводок тетеревенят? (Вона зраділа.)

- Доведіть це словами тексту. (- Де це? – так і підскочила лисиця.)

- Чи справді їжак бачив виводок тетеревенят? (Ні, він обдурив лисицю.)

- Чому ж він обманув лисицю, адже обманювати не можна? (Щоб врятувати собі життя.)

5. Читання казки напівголосно. Гра «Бджілки».

- Прочитайте казку ще раз «бджілкою», запам’ятайте, де слова автора, лисиці та їжака.

Гімнастика для очей

6. Читання казки повторно.

6.1. Читання за особами.

- Подумайте, якою була лисиця, а яким – їжак.

6.2. Інсценізація казки без слів автора.

- Щоб краще уявити лисицю і їжака, прочитаємо діалог між лисицею та їжаком ще раз. Не забувайте слова лисиці читати улесливо, а слова їжака – впевнено.

7. Складання характеристики героїв казки. Робота в парах.

- Складемо характеристики героїв казки.

(Діти отримують картки зі словами, які характеризують лисицю і їжака:

                             Улеслива

                             Розумний

                             Кмітливий

                              Хитра

                             Винахідливий

                             Підступна

                             Допитливий

                             Зла)

- Прочитайте слова і поміркуйте, кого з героїв вони характеризують. (Діти читають всі слова і відмічають, які з них і кого характеризують.)

- Якою показана лисиця у казці? (Улеслива, хитра, підступна, зла.)

Слайд 12.

- Який же їжак? (Розумний, винахідливий, кмітливий, допитливий.)

Слайд 13.

8. Робота над прислів’ями в підручнику, с.36.

- Прочитайте прислів’я. Відчиніть «віконечка». (Казки маленькі, а розуму в них багато. Доброго тримайся, а злого цурайся.)

VІІІ. Підсумок уроку

- Яку казку прочитали? (Прочитали українську народну казку «Лисиця та їжак».)

- На кого хочете бути схожими: на лисицю чи їжака? Чому? (Я хочу бути схожим на …, тому що … .)

- Чи може бути прислів’я, яке є темою уроку (слайд 1), головною думкою казки? Чому? (Так, тому що лисиця говорила їжаку гарні слова, а на думці у неї було – з’їсти їжака.)

- Від чого застерігає нас ця казка? (Не можна довіряти будь-кому.)

- Чи справдилися ваші очікування? (Мої очікування справдилися, тому що … .)

ІХ. Домашнє завдання

  •                   Відпрацювати читання казки в особах, с. 36.
  •                   Скласти свою казочку про лисичку та їжачка (для учнів, які вміють добре читати.)(Слайд 14.)

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

1. Інтерактивні технології навчання у початкових класах / Авт.-упор. І. І. Дівакова. – Тернопіль: Мандрівець, 2009. – 180 с.

2. Ковальчук Н. О., Настенко А. І. Літературне читання. 2.клас. І семестр (за підручником О. Я. Савченко) – Х.: Вид. група «Основа», 2014. – 109, (3) с. – (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).

3. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. зал. Із навчанням українською мовою. 1-4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 392 с.

4. Савченко О. Я. Літературне читання: підруч. для 2 кл./О. Я. Савченко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 160 с.: іл.

 

doc
Додано
7 серпня
Переглядів
121
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку