Предмет: літературне читання.
Клас: 2-й.
Розділ: Казка вчить, як на світі жить.
Тема: На язиці медок, а на думці – льодок. Лисиця та їжак (українська народна казка). Прислів’я
Мета: формувати вміння правильно висловлювати свої думки; навчати давати характеристику героїв казки; удосконалювати навички читання, діалогічне мовлення; розвивати увагу, пам'ять, швидкість та чіткість мовлення; виховувати бажання бути чесними і ніколи не обманювати.
Обладнання: мікрофон, силуетні зображення тварин: жабка, зайчик, мишка, кабан, ведмедик, лисиця, їжак; презентація уроку, маски «Лисичка» і «Їжачок», картки із завданнями для груп, комп’ютер, відеозапис пісні « Сонце» (серія «Пісне Знайка»), картки із словами-характеристиками героїв.
Тип уроку: комбінований, урок-зустріч.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Учитель декламує вірш.
Встаньте, діти, не баріться,
Один одному всміхніться
І на мене подивіться,
Знову дружно посміхніться!
Успіхів усім бажаю,
Урок читання розпочинаю!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Очікування».
- Що очікуєте від сьогоднішнього уроку? (На сьогоднішньому уроці я продемонструю, як навчився читати казку «Рукавичка». Сьогодні я навчуся краще читати. Сьогодні я очікую цікаві завдання.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Продовж речення» («Мікрофон»).
- Пригадаємо, що ми вивчили на попередньому уроці. Продовжте речення у мікрофон.
- Ми опрацьовуємо розділ … («Казка вчить, як на світі жить»).
- Перша тема розділу … («Українські народні казки»).
- У народних казок немає … (автора).
- Найдавніші казки про … (тварин).
- За словами та вчинками Їхніх героїв можна розпізнати … (людські якості: доброту, правдивість, розум, сміливість, хитрість, жадібність, злість тощо).
- На минулому уроці прочитали українську народну казку … («Рукавичка»).
- ЇЇ героями є … (мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка, зайчик-побігайчик, лисичка-сестричка, вовчик-братик, кабан-іклан, ведмідь-набрідь).
ІV. Читацька розминка
- Сьогодні тварини-герої казки «Рукавичка» завітали на урок і приготували вам цікаві завдання, щоб ви навчилися ще краще читати.
- Жабенятко пропонує вправи для встановлення правильного дихання при читанні:
«Комарик»: Навколо мене комарик кружляв,
Тоненько так пищав:
- Дз-дз-дз-дз…
«Джмелик»: На квітучому лужку джмелик літав,
Веселу пісеньку співав:
- Дж-дж-дж-дж…
2. Чистомовка. Гра «Світлофор».(Слайд 1.)
- Зайчик приніс чистомовку для розвитку артикуляційного апарату.
Єць-єць-єць – довговухий заєць ніс хліба окраєць.
Ця-ця-ця – добиралася до зайця хижа лисиця.
Ни-ни-ни – вискочили кабани.
Ли-ли-ли – всі жолуді зїли.
V. Перевірка домашнього завдання
1. Гра «Редактор». Робота в групах.
- Я з Мишкою хочу перевірити, чи старанно ви готувалися до уроку. Мишка «вигризла» букви зі слів з казки «Рукавичка». Спробуйте їх прочитати, попрацювавши в групах.
І група. М..ШК.. (мишка) ІІ група. З..ЙЧ..К (зайчик)
Ж..БК.. (жабка) Л..С..ЧК.. (лисичка)
Б..Ж..ТЬ (біжить) Б..Ж..ТЬ (біжить)
ПЛ..Г..Є (плигає) Ч..ТВ..Р.. (четверо)
ІІІ група. В..ВЧ..К (вовчик) ІV група. В..ДМ..ДЬ (ведмідь)
К..Б..Н (кабан) П..Т..ЄТЬС.. (питається)
БР..Т..К (братик) Ш..СТ..Р.. (шестеро)
С..Д..ТЬ (сидить) Б..Г..Т.. (багато)
- Які звуки позначають букви, що «вигризла» Мишка? (Голосні звуки.)
- Ці звуки, діти, допомагають робити наше мовлення чітким, мелодійним, красивим.
2. Робота з підручником О. Я. Савченко «Літературне читання». Читання української народної казки «Рукавичка» (с. 33-35).
- Ведмедик просить прочитати йому казку «Рукавичка».
2.1. Читання в особах уривка казки від початку до слів «Ото вже їх четверо сидить».
- Продемонструйте Ведмедику, як ви навчилися читати в особах. (Діти отримують ролі: автор, мишка, зайчик, лисичка.)
- Молодці, діти. Ви чудово справилися із проханням Ведмедика.
2.2. Вибіркове читання.
- Кабан хоче почути уривок, як він просився до рукавички. Знайдіть і прочитайте його. (Один учень читає вголос, всі інші – слідкують.)
- Молодець, ти добре прочитав. Тепер Кабан перевірить вашу увагу. Скільки стало звірят у рукавичці, коли заліз кабан? (Шестеро звірят.)
- Де взялася рукавичка у лісі? (Ішов дід лісом та й загубив рукавичку.)
2.3. Підсумок перевірки домашнього завдання.
- Діти, ви добре підготувалися до уроку. Яка ж головна думка казки «Рукавичка»? (Потрібно допомагати один одному у скрутну хвилину.)
- Чи були у вашому житті такі випадки, коли ви допомогли комусь у важку хвилину? (Діти наводять приклади із життя.)
Фізкультхвилинка
(Виконання рухів стоячи під пісню «Сонце» із серії «ПіснеЗнайка».)
VІ. Повідомлення теми і мети уроку
- На сьогоднішньому уроці ми прочитаємо ще одну українську народну казку. Як вона називається, дізнаєтесь, відгадавши загадку від Вовчика.
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться,
А зовуть її … (лисиця).
В мене шубка з колючок,
В мене сіра спинка,
Ніс, як чорний п’ятачок,
Очі – намистинки.
Здогадався, мабуть, всяк,
Що зовуть мене … (їжак).
- Як називається казочка, здогадалися? («Лисиця та їжак»)
- Тема уроку звучить так (слайд 2):
На язиці медок, а на думці – льодок.
- Як ви розумієте це прислів’я? (Можна говорити хороші слова, а замислити погану справу.)
- Чи може бути це прислів’я головною думкою казки «Лисиця та їжак», скажете в кінці уроку.
VІІ. Опрацювання казки «Лисиця та їжак»
Технологія «Вмикаємо телевізор».
- Доброго дня! В ефірі шкільне телебачення. У програмі «На гостині у казки» послухайте українську народну казку «Лисиця та їжак».
1. Слухання казки (читають підготовлені учні-«актори» в масках-шапочках лисиці та їжака).
- Запам’ятайте, звідки йшла лисичка. Якою вона була в той момент? (Поверталася лисиця з невдалого полювання. Вона була голодною.)
2. Словникова робота.
- Підготуємося до правильного і свідомого читання казки.
2.1. Вправа на миттєве зчитування слів (слайд 3-9).
Їжак, каже, стара, хотів, лисиця, тугіше, ніколи, позирає, невдале, потупав, не можу.
2.2. Уточнення значення деяких слів. «Скарбничка слів» (слайд 10).
- Погляньте на монітор, виберіть пояснення до слів лівого стовпчика з правого стовпчика.
Невдале нема часу
Позирає пішов
Потупав щільніше
Тугіше безрезультатне, погане
Ніколи розглядає довкола, дивиться
- Запам’ятайте ці слова та їхні значення.
2.3. Читання пояснення вислову «солодкими оченятами» з підручника (с.36).
Солодкими оченятами – тут: улесливо, нещиро.
- Слова лисиці читайте улесливо, а слова їжака – впевнено.
4. Аналіз казки з елементами вибіркового читання.
- Який настрій мала лисиця, коли поверталася з полювання? (була незадоволена.)
- Чому вона була незадоволена? Доведіть це за допомогою методу «Прес» (слайд 11).
На моніторі – кліше:
Я вважаю, що …
…, тому що … .
…, наприклад, … .
Таким чином, … .
- Що зробив їжачок, коли привітався? (Згорнувся клубочком.)
- Чому їжачок згорнувся клубочком? (Лисиця могла його з’їсти.)
- Чи повірив їжак лисиці, що вона не їсть м’яса, тільки овочі? Чому? (Ні, тому що лисиця – хижа тварина.)
- Як змінився настрій лисиці, коли вона почула про виводок тетеревенят? (Вона зраділа.)
- Доведіть це словами тексту. (- Де це? – так і підскочила лисиця.)
- Чи справді їжак бачив виводок тетеревенят? (Ні, він обдурив лисицю.)
- Чому ж він обманув лисицю, адже обманювати не можна? (Щоб врятувати собі життя.)
5. Читання казки напівголосно. Гра «Бджілки».
- Прочитайте казку ще раз «бджілкою», запам’ятайте, де слова автора, лисиці та їжака.
Гімнастика для очей
6. Читання казки повторно.
6.1. Читання за особами.
- Подумайте, якою була лисиця, а яким – їжак.
6.2. Інсценізація казки без слів автора.
- Щоб краще уявити лисицю і їжака, прочитаємо діалог між лисицею та їжаком ще раз. Не забувайте слова лисиці читати улесливо, а слова їжака – впевнено.
7. Складання характеристики героїв казки. Робота в парах.
- Складемо характеристики героїв казки.
(Діти отримують картки зі словами, які характеризують лисицю і їжака:
Улеслива
Розумний
Кмітливий
Хитра
Винахідливий
Підступна
Допитливий
Зла)
- Прочитайте слова і поміркуйте, кого з героїв вони характеризують. (Діти читають всі слова і відмічають, які з них і кого характеризують.)
- Якою показана лисиця у казці? (Улеслива, хитра, підступна, зла.)
Слайд 12.
- Який же їжак? (Розумний, винахідливий, кмітливий, допитливий.)
Слайд 13.
8. Робота над прислів’ями в підручнику, с.36.
- Прочитайте прислів’я. Відчиніть «віконечка». (Казки маленькі, а розуму в них багато. Доброго тримайся, а злого цурайся.)
VІІІ. Підсумок уроку
- Яку казку прочитали? (Прочитали українську народну казку «Лисиця та їжак».)
- На кого хочете бути схожими: на лисицю чи їжака? Чому? (Я хочу бути схожим на …, тому що … .)
- Чи може бути прислів’я, яке є темою уроку (слайд 1), головною думкою казки? Чому? (Так, тому що лисиця говорила їжаку гарні слова, а на думці у неї було – з’їсти їжака.)
- Від чого застерігає нас ця казка? (Не можна довіряти будь-кому.)
- Чи справдилися ваші очікування? (Мої очікування справдилися, тому що … .)
ІХ. Домашнє завдання
Список використаної літератури
1. Інтерактивні технології навчання у початкових класах / Авт.-упор. І. І. Дівакова. – Тернопіль: Мандрівець, 2009. – 180 с.
2. Ковальчук Н. О., Настенко А. І. Літературне читання. 2.клас. І семестр (за підручником О. Я. Савченко) – Х.: Вид. група «Основа», 2014. – 109, (3) с. – (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).
3. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. зал. Із навчанням українською мовою. 1-4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 392 с.
4. Савченко О. Я. Літературне читання: підруч. для 2 кл./О. Я. Савченко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 160 с.: іл.