Тема уроку.
Історична народна память та українські символи в поезії Д. Павличка. Поняття «рима», «білий вірш». Д. Павличко «На щастя». І. Жиленко «Підкова».
Мета уроку.
навчальна:
закріпити знання учнів про Д. Павличка, ознайомити із життям і творчістю І. Жиленко; вчити аналізувати їх програмові поетичні твори, вміти прокоментувати їхній зміст, знаходити і пояснювати художні засоби; висловлювати власні роздуми про щастя і шлях до нього, про цінності, які потрібно берегти в сучасному світі;
розвивальна:
розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, спостережливість, уміння творчо мислити, робити власні висновки; формувати кругозір, світогляд учнів;
виховна:
виховувати почуття дружби, вміння бачити красу навколо, цінувати доброту, прищеплювати повагу до творчості поетів, інтерес до наслідків власної праці.
Очікувані результати:
- вміння виразно читати ліричні твори;
- вміння знаходити і пояснювати художні засоби
- вміння порівнювати твори, знаходити подібне
- вміння самостійно працювати і чітко викладати свої думки та почуття
- вміння працювати у групах
Тип уроку: комбінований
Методи і прийоми роботи: психологічний настрій, робота в групах, індивідуальна робота, пошукова робота, самооцінювання, ігри, декоративна лінгвістика
Обладнання: презентація, проектор, ноутбук, музичний супровід, підкови, паспорт поета, тлумачний словник, картка самооцінки,
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Доброго дня, шановні діти! Я рада вас вітати сьогодні на нашому уроці. А тепер тихенько встаньте і підійдіть до мене. Станьте будь ласка зліва і справа від мене.
ІІ. Психологічна установка.
Який настрій визиває ця погода? Сумний, невеселий
А як ви думаєте, що треба зробити, щоб наш настрій покращився, щоб на душі стало веселіше, тепліше? Ми повинні один одному посміхнутися.
Давайте ж подаруємо один одному посмішку, хороший настрій. Я сподіваюся, що наш урок принесе багато позитивних моментів. Я в вас вірю. І сьогодні на уроці я запрошую Вас в чарівний казковий світ поезії. А квитком в цю казкову країну стануть картки, які лежать на цій парті. Візьміть будь ласка по одній . Прочитайте. Рядки з якого твору записані на картці.
( «Вітряк»). Хто автор цього віршика? Д. Павличко.
Ось ваше завдання розподілитися по групах. За І стіл сядуть учні, у яких віршик написаний червоним кольором, за ІІ- зеленим, за ІІІ – синім, за IV –фіолетовим.
Дом. завдання |
Робота в групах |
Колективна робота |
Читання
|
Бесіда за прочитанним |
підкова |
всього |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання
Я пропоную перевірити домашнє завдання. Ви, мабуть, звернули увагу, що віршик «Вітряк» розрізан на частинки. Складіть ці частинки за змістом. Прочитайте або ланцюжком, або може прочитати той, кому довіряє група. Молодці. Той, хто читав оцініть свою відповідь. Якщо ви гарно читали, поставте 1б, якщо ні – поставте 0б. Якщо ви брали участь у складанні вірша за змістом, то теж поставте в графу д/з – 1б.
IV. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над творчістю Д. Павличка, прочитаємо і проаналізуємо його вірш «На щастя» та ознайомимося із життям та творчістю І. Жиленко.
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1.Читання вчителем вірша «На щастя» Д. Павличка
2. Робота в групах
а) пошукова робота
Послухайте уважно наступне завдання:
І група – ви бібліографи. На столі лежить інформаційну картку, є стаття , вам потрібно заповнити паспорт письменника, використовуючи даний матеріал. ( І. Жиленко). Будь ласка працюйте.
ІІ група – ви дослідники
Використовуючи тлумачний словник , довідайтеся про лексичне значення слів
Вершник -
Підкова –
Відповідальний розподіли кому яке слово. Працюйте.
ІІІ група – ви редактори, відредактуйте вірш, у якому змінені слова
Є на світі річка,
а на річці — берег,
а на березі — травка,
а на траві — квіти,
а на квітах — бджілки,
а у бджілок — крильця,
розмальовані золотими нитками.
IV група – ви історики, спробуйте пояснити історію вислову «Підкова - на щастя»
( група, яка закінчила роботу, з’єднайте руки над партою)
3. Фізхвилинка
Перед тим, як представити свою пошукову діяльність, ми трошки відпочинемо.
Отже почнемо з ІІ групи. Дослідники, будь ласка. Подивіться, чи збіглися їх думки з еталоном. Давайте оцінимо роботу цієї групи. Оцініть будь ласка свою роботу в картці самоконтролю.
Ве́ршник — той, хто їздить верхи на чомусь або комусь (найдавніше значення — верхи на коні).
- як по іншому назвати вершника (слово в різних мовах: кіннотник, лицар, рыцарь, всадник, наездник, конник, equitus, cavalier (шевальє, кавалер), caballero (кабальєро), reiter, ritter, фарс (перс)...)
Підкова – металева, вигнута за формою кінського копита пластина, що прибивається до копита з метою запобігти його пошкодженню та сковзанню тварини.
Добре, оцініть роботу цієї групи. Заповніть картку самоконтролю.
4. Колективна робота.
а) Мовленнєва розминка
Робота над чистомовкою
Ло-ло-ло — сонце зайшло, Се-се-се — сутінки обгорнули все. Уг-уг-уг — тихо стало навкруг. Ка-ка-ка — місяць світить з висока. Ять-ять-ять — зірки миготять. Ець-ець-ець — стихнув вітерець.
в) Гра "Доповніть речення"
Вершник
Вершник усміхнувся
Вершник на коні, що за вершник
А на площі — вершник
г) читання вірша ланцюжком в кожній групі
д) бесіда за прочитаним
- Яким ви уявляєте собі вершника? коня? хлопчика?
- Як ви гадаєте, з якою метою поет розповів цю історію?
- Спробуйте довести, що «На щастя» — білий вірш, тобто вірш без рими.
ж) Гра «Що де?».
на світі - море,
в морі — острів,
на острові — місто,
в місті — площа,
на площі — вершник,
під вершником — кінь
- Оцініть свою усну роботу .
5. Робота в групах
а) пошукова робота
- Продовжимо перевіряти роботу в групах
Редактори будь ласка зачитайте відновлений текст (Оцініть свою роботу ).
- А зараз надамо слово групі бібліографи. Будь ласка познайомте нас с паспортом письменниці, у якою теж є вірш «Підкова». Отже, хто буде представляти свої дослідження? Будь ласка. (слайд)
ІРИНА ВОЛОДИМИРІВНА ЖИЛЕНКО (народилась у 1941 році)
Яка вона, Ірина Жиленко? (Учні розглядають портрет поетеси.) Невисока на зріст, з очима веселими й печальними водночас, здивована дівчинка і зріла мудра жінка.
Народилась Ірина Володимирівна в Києві. Дитячі роки дівчинки припали на грізний воєнний і післявоєнний час, коли довелося і вчитися, і працювати одночасно. Закінчила вечірню школу робітничої молоді, потім — філологічний факультет Київського університету. Працювала вихователькою у дитячому садку, згодом — у редакціях газет та журналів.
Перші книжки Ірини Жиленко — «Автопортрет у червоному», «Вікно у саду», «Останній вуличний шарманщик» та інші.
Писати для дітей, вважає письменниця, — велика честь, бо для неї дитина — це чудо, а дитинство — святкова казка.
Перша книжка для малят «Достигають колосочки» з’явилася в 1964 році.
Для молодших школярів поетеса випустила книжку «Вуличка мого дитинства».
Ірину Жиленко вважають найбагатшою на кольори поетесою. Навіть підраховано, що в її збірках назви кольорів вжито 1059 разів.
Давайте оцінимо роботу цієї групи. Оцініть будь ласка свою роботу в картці самоконтролю.
в) читання вірша І. Жиленко «Підкова» учнями під музику
VІ. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань
1. Пошукова робота
Історики, спробуйте пояснити історію вислову «Підкова - на щастя» (Оцініть свою роботу ).
Учні.
Прикмета про те, що підкова приносить щастя, найімовірніше зародилася в Давньому Єгипті, де Фараон, проїжджаючи повз тріумфуючого натовпу своїх підданих, можливо, і не підозрював, що коні, запряжені в його колісницю, регулярно втрачають підкови. Нічого особливого, справа звична, але весь секрет полягав у тому, що ці підкови були виготовлені із золота! І природно, що, така золота підкова приносила людині, яка її знайшла, в прямому сенсі, додаткове благополуччя.
Учитель.
Підкова приносить удачу, бо належить коневі — древній магічній тварині, пов'язаній із сонцем і богами. Важливо, щоб підкова була знайдена випадково. Дієвість підкови посилюється, якщо в ній є цвяхи. За правилами, підкову потрібно прибити зсередини на двері будинку.
Ось, діти, подивіться на виставку, яку ви приготували на урок. Тут підкови, виготовлені своїми руками і з різного матеріалу. Є підкови з картону, тіста, ниток, у техніці квілінг багато інших. За цю роботу поставте у картку самооцінки 1 б. А ще у нас є одна велика підкова для всіх, яка принесе успіх і гарний результат на уроці кажному з вас.
2. Вибіркове читання ( робота в групах)
І група - знайдіть і прочитайте метафори у віршику
Метафора - це перенесення назви з одних предметів, явищ, дій, ознак на інші на основі подібності між ними.
метафори: «ішов сніг», «Дід Мороз протрюхикав», «розгубились в небі літаки», «літали, кричали, крильцями дрижали».
ІІ група
епітети: «сніг зелений, фіалковий, рожевий», «золота підкова».
Епітет - це визначення, яке надає висловам образність, емоційність, авторську забарвленість
ІІІ група
риторичні оклики: «Мама!», «Щоб все мені збулося!». Сюди ж відносимо звертання, оклики
IV група
Якою у творі ми побачили підкову? (Золота, схожа на місяць, «серпиком лежала»)
3. Виразне читання твору (пошепки, голосніше, голосно, пошепки і т. д.)
І група
Тема: зображення ліричної героїні твору, яка знайшла золоту підкову, загублену конем Дідуся Мороза, і прагнула, щоб за її допомогою здійснилися всі бажання і мрії.
ІІ група
Ідея: кожна дитина відчуває себе щасливою, коли у новорічні свята всі її сподівання і мрії стають реальністю.
ІІІ група
Основна думка: кожна дитина мріє про здійснення власних бажань, вірить у Діда Мороза, щасливу підкову.
IV група
Сюжет поезії.
Ліричною героїнею твору є дівчина (можливо, сама поетеса в дитинстві). Дівчина знайшла дивовижну (золоту) підкову, яку загубив кінь Діда Мороза. Ця чарівна річ всіх здивувала, навіть «розгубились в небі літаки», «зійшлися … сімсот роззяв». Героїня звертається до підкови, щоб та допомогла їй у здійсненні мрій і бажань. Але враховуючи те, що підкова не її, а коня Діда Мороза, дівчина вирішує купити шубу і поїхати до нього в Лапландію, щоб повернути загублену річ.
4. Бесіда за змістом
- Якою ви уявляєте героїню твору.
вірить у силу чарівних речей, фантазерка, мрійниця, порядна, відповідальна
- З яким проханням звернулася дівчинка до підкови? («Щоб все мені збулося!»)
- Чи здійснюються бажання, які вами загадуються у Новий рік?
- За що ми любимо це свято?
- А що необхідно зробити для обов’язкового здійснення наших мрій?
- Чим ця поезія пов’язана з попередньою?
- Згадайте, яким ви бачили сніг взимку за сонячної погоди? Якими фарбами він переливався? Як про це сказано у поезії? (Сніг зелений, рожевий, фіалковий, голубий, ніжно-фіалковий)
За активну роботу поставте б.
Давайте оцінимо кожен свою роботу на уроці. Обсудіть оцінку з керівником групи. Підніміть руку, чия робота оцінена на 6б., 7, 8, 9, 10, 11, 12
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Слово вчителя:
- Ось і завершена робота. Діти, для того, щоб наші мрії збулися, щоб підвищити дійство підкови, то на неї вішають стрічки і пишуть бажання. Тому я зараз роздам стрічки кожній групі а ви напишіть побажання, обов’язково використовуючи метафори, епітети, прикметники, порівняння.
Згадайте, з чого ми починали урок? З посмішки.
Тож посміхніться один одному. Я всім дякую за урок.
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.
Прочитати вірші, дати відповіді на запитання, виконати індивідуальну роботу на картках. А нашим гостям ми хочемо подарувати підкову на щастя.