Метою даної роботи є висвітлення підходів, методів, форм роботи з обдарованими дітьми, а також досвіду діагностичної роботи щодо виявлення та психолого-педагогічного супроводу обдарованих дітей протягом навчання у школі.
Методичні рекомендації включають у себе поняття про одарованість, психологічні підходи щодо організації роботи з обдарованими дітьми, роботу шкільного психолога з батьками обдарованої дитини, практичні рекомендації щодо роботи з обдарованими дітьми, діагностичні та практичні матеріали.
Відділ освіти Нововоронцовської РДА
Біляївський навчально-виховний комплекс
«загальноосвітня школа – ДНЗ (ясла - сад) І – ІІІ ступенів»
Біляївської сільської ради
Нововоронцовського району
Херсонської області
Робота шкільного психолога
з обдарованими дітьми
Методичні рекомендації
Практичний психолог
Біляївського НВК
Федоровська О.О.
Зміст
Вступ…………………………………………………………………….3
Розділ І. Обдарована дитина як об’єкт дослідження
психологічної науки……………………………………………………4
з обдарованими дітьми……………………………………………8
Розділ ІІ. Практичні рекомендації щодо роботи
з обдарованими дітьми………………………………………………...15
2.1. Діагностика обдарованості…………………………………..15
2.2. Методи та форми навчання обдарованих дітей…………….19
2.3. Тренінг для обдарованих дітей «Пізнай самого себе»……..22
Висновки…………………………………………………………….....27
Список використаних джерел………………………………………...29
Додатки………………………………………………………………...31
Вступ
Обдарованість людини - це маленький росточок,
кий ледь проклюнувся з землі і вимагає до себе величезної уваги.
Необхідно пестити і леліяти, доглядати за ним,
зробити все, щоб він виріс і дав рясний плід.
В.О.Сухомлинский
Епоха, що настала, - епоха змін, інновацій, епоха інтелекту, - диктує свої умови життя, висуває нові вимоги до людини. Якісно нові зміни в суспільстві переконують, що найбільшою цінністю є неповторна людська особистість з її нахилами, вподобаннями, обдаруваннями.
Переживання дитиною світу у собі і себе у світі, що її оточує – це та об’єктивна реальність, яка набирає різних форм: і коли визначається успіх дитини у всіх її проявах, і коли дитина неповторна особистість, і коли дитина з першої хвилини її стосунків з педагогами почуває себе талановитою, обдарованою.
Під обдарованістю дитини розуміють вищу, ніж у її однолітків, спроможність до навчання і більш виражені творчі прояви, здатність до видатних досягнень у будь-якій соціально значущій сфері людської діяльності ( Н.С. Лейтес). [7]
Зміст роботи психологічної служби з обдарованими дітьми включає низку завдань, а саме: якомога раніше виявлення обдарованості кожної дитини та максимальне сприяння її розвиткові.
Метою даної роботи є висвітлення підходів, методів, форм роботи з обдарованими дітьми, а також досвіду діагностичної роботи щодо виявлення та психолого-педагогічного супроводу обдарованих дітей протягом навчання у школі.
Розділ І
Обдарована дитина як об’єкт дослідження
психологічної науки
Обдарування дитини – діамант у корі. Відшукавши
його слід негайно обчистити й показати всім.
О.В.Суворов
Обдарованість - це значне в порівнянні з віковими нормами випередження в розумовому розвитку або виключному розвитку спеціальним здібностей (музичних, художніх, спортивних та інших). Обдарованість дітей може бути встановлена і вивчена тільки в процесі навчання і виховання, в ході виконання дитиною будь змістовної діяльності. Прояв розумової обдарованості у дитини пов'язаний з надзвичайними можливостями дитячих років життя. Треба мати на увазі, що в ранні дошкільні роки швидкий розумовий розвиток відбувається у всіх дітей, що є важливим внеском дитячих років у становленні інтелекту.
Сфери обдарованості дітей
1. Інтелектуальна сфера
Обдарована дитина відрізняється хорошою пам'яттю, мисленням, допитливістю, добре вирішує різні завдання, зв'язно викладає свої думки, може мати здібності до практичного застосування знань.
2. Сфера академічних досягнень
Це успіхи дитини з читання, математики, природознавства та інших навчальних предметів.
3. Творчість (креативність)
Дитина дуже допитлива, виявляє незалежність і оригінальність мислення, висловлює оригінальні ідеї.
4. Спілкування
Добре пристосовується до нових ситуацій, легко спілкується з дорослими та дітьми, виявляє лідерство в іграх і заняттях з дітьми. Ініціативна, бере на себе відповідальність за свої дії.
5. Сфера художньої діяльності
Дитина виявляє великий інтерес до візуальної інформації, захоплюється художніми заняттями, її роботи відрізняються оригінальністю. Проявляє інтерес до музики, легко відтворює мелодію, із задоволенням співає, намагається створювати музику.
6. Рухова сфера
Тонка і точна моторика, чітка зорово-моторна координація, широкий діапазон рухів, добре володіє тілом, високий рівень розвитку основних рухових навичок.
Соціально-психологічний портрет обдарованої дитини
Обдарованість дитини може проявлятися по-різному. У результаті досліджень науковцями виділено такі характерні особливості обдарованих дітей:
Показники творчої обдарованості учнів
Учень як особистість:
1. Стійка, підвищена потреба в самоактуалізації, вияві себе, самоствердженні.
2. Наявність особистої думки.
3. Інтелектуальна незалежність, зневажливе ставлення до стереотипів, авторитетів. Потреба чинити опір шаблону, нав'язаному стилю діяльності.
4. Високе самоставлення, самооцінка, потреба мати свій ''Я - образ''.
5. Схильність до гри, почуття гумору, дотепність.
6. Оригінальність.
7. Імпульсивність, поривчастість.
8. Широта інтересів. Інтерес до філософських питань.
9. Повна відсутність поваги до проторених шляхів.
10. Прагнення самостійно подолати труднощі, які виникли.
11. Постійне прагнення поліпшувати якість своєї продукції, вимогливість до себе.
12. Завзяття й наполегливість думки. Термін невідступно думати про певний предмет.
13. Потреба в серйозній внутрішній роботі, створенні своєї індивідуальності, духовному зростанню.
Типи обдарованих учнів
1. Найкращий учень: усі його люблять, робить те, що йому кажуть і як; любить подобатися.
2. Бунтівник: сперечається, з ним важко спілкуватися, часто в нього виникає стан емоційно вольового напруження, коли щось загрожує досягненню його мети.
3. Підпільник: знає, що за обдарованість не платять, а навпаки вимагають, тому прагне не вистрибувати, а бути як усі.
4. Втікач: випадає з ліцейної системи, не може підлаштуватися до вимог ліцею, викладачів, майстрів виробничого навчання.
5. Двобічний: відстає або має вади фізичні; його розглядають як слабкого, не помічають обдарованості.
6. Цілеспрямований: незалежний, автономний, знає собі ціну, знає, чого хоче. Найкращий тип для розробки індивідуальної програми.
У кожного з цих типів свій стиль поведінки, свої потреби, своя система взаємин, свій емоційно-вольовий статус. Ось чому до кожного має бути індивідуальний підхід, як у школі, так і в сім'ї.
1.2. Психологічні підходи щодо організації роботи
з обдарованими дітьми
Обдарована дитина — дитина, яка вирізняється яскравими, очевидними, інколи визначними досягненнями або має внутрішні задатки для таких досягнень у певному виді діяльності.
Основним принципом роботи загальноосвітньої школи є розкриття в процесі навчання дитячої обдарованості. Упровадженню в життя цього принципу сприяє спільна діяльність практичного психолога, педагогів і батьків. Зміст роботи з обдарованими дітьми містить низку завдань, а саме: сприяння розвитку кожної особистості; виявлення обдарування дітей і максимальне сприяння їхньому розвитку.
Виявлення обдарованих дітей
Як виділити по-справжньому природно обдарованих дітей серед дітей, які показують високі досягнення (іноді завдяки форсованого «натаскування» з боку батьків, репетиторів, педагогів)? Це тонке питання стало визначальним у розгляді питання про критерії виявлення дітей з високими показниками інтелектуальних і креативних здібностей.
1. Виявлення особливостей психічного розвитку дитини, тобто вимірювання рівня вираженості індивідуально-психологічних станів, емоційно-вольової сфери;
2. Сформованості певних психічних новоутворень, тобто вміння виділити суттєві ознаки предметів, об'єктів, явищ; вміння планувати свою діяльність, розвинений самоконтроль;
3. Відповідності рівня знань, умінь, навичок, особистісних, міжособистісних новоутворень, вимог суспільства. Як вже зазначалося, велику роль у розвитку особистості обдарованої дитини відіграють стосунки у сім'ї, взаємини з однолітками і з педагогами.
Н.С. Лейтес виділяє три категорії обдарованих дітей: учні з ранньою розумовою реалізацією; учні з прискореним розумовим розвитком; учні з окремими ознаками нестандартних здібностей. Розвиток творчих здібностей слід розпочинати з ранніх років, використовуючи наявний нахил дитини до праці, саме цей нахил, на думку Н. Лейтеса, є дитячою обдарованістю. [8]
Для оцінки соціального розвитку дитини, творчих здібностей, інтелекту практичні психологи повинні використовувати різні психодіагностичні методи, що доповнюються відомостями батьків, даними спостережень за дитиною. Існує багато методик, які допомагають пізнати творчу, обдаровану дитину з креативністю її мислення. Правильно вибрати метод дослідження - один з найбільш складних етапів. В психології існують два основних підходи до діагностики індивідуальних особливостей: кількісний, заснований на ідеї повторюваності, можливості вимірювання, виявлення статистичних закономірностей, і якісний, що орієнтується на індивіда як на унікальну, неповторну людину і базується на передумові множинної детермінації психічних явищ, але головне - важливе поєднання цих підходів, якісна характеристика отриманих даних.
Із цією метою впроваджується комплекс заходів: медичних, фізіологічних, психологічних, педагогічних, що здійснюються спільно із сім'єю та школою. Важливо використовувати різноманітні методики для виявлення уподобань та здібностей дітей, спостерігати за їхніми подальшими успіхами.
На першому етапі виявлення обдарованих дітей враховуються відомості про досягнення дитини в певній сфері діяльності, надані батьками й педагогами. Можуть бути використані також результати групових тестувань, соціологічних опитувань. Це дозволить визначити коло дітей, з якими слід проводити поглиблені індивідуальні дослідження.
Структура психологічного супроводу обдарованої дитини:
Обдарованими дітьми можна назвати тих, які за оцінкою досвідчених фахівців, демонструють високі досягнення чи мають потенціал.
Види обдарованості:
Ознаки обдарованості дітей різного віку за А. І. Доровським
Раннє дитинство (1-3 роки). Невгамовна цікавість, нескінченні запитання, вміння стежити за декількома подіями, великий словниковий запас, захопленість словесним розфарбуванням, розвинена мова, вживання складних слів і речень. Підвищена концентрація уваги на чомусь одному, завзятість у досягненні результату в сфері, якою цікавиться, здібності до малювання, музики, лічби, багата фантазія.
Дошкільний період (4-7років). Відмінна пам’ять, інтуїтивні стрибки, яскрава уява, нечіткість у розмежуванні реальності й фантазії, перебільшені страхи, егоцентризм, тонка моторна координація, віддає перевагу товариству старших дітей та дорослих. Добрий, відкритий, тямущий; чудове володіння мистецтвом мовної комунікації; величезна допитливість, винайдення власних слів, гостре реагування на несправедливість.
Шкільний період (8 -17 років). Успіх у багатьох починаннях, високі результати, потреба в колекціонуванні, класифікації, із задоволенням приймає складні й довгострокові завдання, чудове почуття гумору, розвинута оперативна пам’ять, логічне мислення, володіння основними компонентами вміння навчатися, оригінальність словесних асоціацій, побудова чіткого образу майбутньої діяльності.
Дорослий період (після 18 років). Легкість засвоєння нових ідей і знань, комбінування знань оригінальними способами, гнучкість у концепціях, способах дій, соціальних ситуаціях. Дуже добре розвинені навики спілкування, відкритий, дружелюбний, цінує гумор. Жива й безпосередня уява. Не тамує свої почуття та емоції. Активний, наполегливий, енергійний, схильний до ризику. Незалежний у судженнях, поведінці.
Психологи розрізняють загальні та спеціальні здібності. Загальні – це загальні розумові, інтелектуальні здібності. Спеціальні – здібності до окремих видів діяльності, до тих чи інших видів мистецтва, мов, математики, техніки.
Обдарованість, як правило, визначається шляхом вивчення сфери її прояву, інтелектуального діапазону (сукупності інтелектуальних можливостей), сфери найвищих досягнень у реалізації здібностей, рівня фізичного розвитку, рівня працездатності, мотиваційного обґрунтування та його відображення в емоційному настрої й вольовій завзятості зростаючої людини. Тобто діагностика обдарованості насамперед спирається на результати продуктивної діяльності (підсумки олімпіад, конкурсів, змагань, дані психолого-педагогічних обстежень). Н.С.Лейтес відзначає, що ознаки обдарованості в дитячі роки оцінюються шляхом з'ясування співвідношення в них вікового і власне індивідуального. Батькам і вчителям варто знати, що всі успіхи дитини спочатку з упевненістю можна оцінити як вікові прояви обдарованості, а чи стануть вони стійкими індивідуальними особливостями, буде залежати від багатьох внутрішніх і зовнішніх умов.[7]
Робота шкільного психолога передбачає пошук та підтримку талановитих дітей, їх супроводу протягом усього періоду становлення особистості, забезпечення формування готовності до саморозвитку, активної навчально-пізнавальної діяльності, а також побудови освітнього процесу з урахуванням індивідуальних вікових, психологічних і фізіологічних особливостей учнів.
Важливо, щоб розумові зусилля дитини, її пізнавальна енергія зустрічали доброзичливе ставлення, підтримку з боку старших не тільки в школі, але і вдома.
Сім'я обдарованої або здібної дитини у всіх випадках має безпосереднє відношення до розвитку його особистості і обдарованості. Як би ми не розглядали роль і вагу природно-обумовлених факторів або вплив цілеспрямованого навчання і виховання на розвиток особистості та обдарованості дитини, у всіх випадках значення сім'ї залишається вирішальним.
Задача психологічної служби - створити дитині і її сім'ї комфортні умови для розвитку творчого та пізнавального потенціалу.
Психолог - координатор зусиль не тільки для оптимального розвитку обдарованих дітей, чия обдарованість на даний момент може бути ще не виявлена, не тільки просто здібних дітей, щодо яких є серйозна надія на якісний стрибок у розвитку їх здібностей, але і, перш за все, батьків цих дітей.
Психологічний супровід родини обдарованої дитини
Мета роботи психолога з батьками талановитих дітей - навчання батьків ефективній взаємодії з їх дитиною [6]. Ця робота спрямована на:
В цілому робота з батьками повинна бути спрямована на те, щоб навчити їх розуміти і приймати свою дитину, бачити її такою, якою вона є, а не тільки через призму її талантів. Необхідно підготувати батьків до того, що з обдарованої дитини виросте обдарований дорослий, і пояснити їм, що в цьому немає нічого страшного, що це - чудово.
Головна мета психологічної допомоги батькам обдарованих і здібних дітей - допомогти їм зрозуміти, що їх дитина, яка б вона не була, перш за все дитина .
Спеціально для батьків у нашій школі працює «Психологічна майстерня для батьків», розроблений цикл занять, форми зібрань дуже різноманітні: тренінги, круглі столи, конференції, практикуми, «творчі скарбнички» і т.д.
Робота батьків обов'язково повинна підтримуватися і заохочуватися школою.
У нашій школі батьки приймають активну участь у виховній роботі, є постійними учасниками свят, концертів. Батьківський комітет та член психологічної майстерні школи проводить спільно з психологом виступи з актуальних питань на класних та загальношкільних батьківських зборах.
Не так давно вважалося, що всі діти рівні і в інтелектуальному плані, і в емоційному. Треба тільки навчити їх думати, співпереживати, вирішувати складні логічні завдання. Проте досвід сучасної освіти показує, що існують відмінності між дітьми. Виділяються діти з більш розвиненим інтелектом, ніж у їхніх однолітків, зі здібностями до творчості, з умінням класифікувати, узагальнювати, знаходити взаємозв'язки. Вони постійно перебувають у пошуку відповіді на свої запитання, допитливі, виявляють самостійність, активні.
Одним з найбільш істотних факторів, що впливають як на інтелектуальне, так і на особистісний розвиток дитини, є сім'я.
Представлена вище система роботи дозволяє підвищувати правову та педагогічну культуру батьків, а так же формувати практичні вміння та навички у вихованні здібних, талановитих дітей, що призводить до взаєморозуміння між дітьми, батьками та педагогом.
Розділ ІІ
Практичні рекомендації щодо роботи
з обдарованими дітьми
2.1. Діагностика обдарованості
Ніхто не знає сили своїх здібностей,
доки їх не випробує.
Дж. Локк
Кого ж можна вважати обдарованими? У літературі зустрічаються твердження, що тільки 2-6 % людей можна вважати обдарованими. Численні ж дослідження показують, що із задатками обдарованості, здатністю до ефективної плідної діяльності народжується кожна психічно нормальна людина. А ось спрямованість і ступінь обдарованості різні. Подальша доля дару залежить від мікро-, мезо- й макросередовища, де живе і формує своє «я» людина. Варто помітити, що в діагностиці обдарованості критерій випередження (випереджального розвитку) не універсальний. Крім того, поки недостатньо з'ясовано, як пов'язані високі досягнення дітей та їх емоційна залученість: що є причиною, а що наслідком.
То ж виявлення обдарованості, спеціальних здібностей у дітей, їх розвиток і реалізація є однією з актуальних проблем на сучасному етапі розвитку педагогічної теорії та практики.
З чого ж починається робота практичного психолога? Насамперед із створення та застосування системи пошуку обдарованих дітей. Цей пошук здійснюється у багатьох сферах і за різними критеріями.
Комплексне психологічне обстеження всіх учнів по класах, дає можливість виділити дітей, цікавих з точки зору їхніх, можливо, більших, ніж в однолітків, перспектив інтелектуального розвитку. Діагностична програма комплексного масового обстеження у повному її обсязі повинна включати:
Тренінг - як додаткова форма освіти дає змогу створити адекватні умови для виявлення обдарованих дітей. До таких умов слід віднести:
Наступний важливий крок - аналіз результатів проведеної роботи. Відповідно якого формується банк даних здібних й обдарованих учнів. На кожного з цих учнів класним керівником заповнюється анкета обдарованої дитини. В ній вказуються особистісні дані, характеристика типу обдарованості, інтереси, залучення учня до позакласної роботи, нагороди.
Поряд з цим здійснюється психолого-педагогічне діагностування сімей обдарованої дитини з метою вивчення сімейного оточення дитини, стосунків між батьками й дітьми, атмосфери сім’ї з метою визначення засобів, форм та методів психолого-педагогічного впливу на батьків (Рекомендовані методики: Тест батьківського ставлення Варга-Століна).
Однак виявлення обдарованих дітей – це тільки початок шляху. Найважливіший – інший: психологічно й педагогічно грамотно організувати роботу з ними, розвиваючи їхні здібності і нахили.
Категорія здібних та обдарованих учнів повинна постійно знаходитись в центрі поля зору педагога та психолога. Подальше спрямоване спостереження за обдарованими дітьми здійснюється за допомогою картки спостереження за інтелектуальним розвитком учня, зорієнтованої на виявлення та діагностику обдарованості. Вона допомагає чітко орієнтуватися в основних ознаках обдарованості й утримувати цей аспект педагогічної діяльності в полі уваги, а також використовується під час вивчення динаміки інтелектуального розвитку учнів на тренінгових заняттях.
На основі психологічного аналізу вчителям розробляються рекомендації для роботи з творчими, здібними учнями.
З метою психологічної підтримки здібних та обдарованих дітей великий об’єм уваги психологічною службою спрямований на підтримку та розвиток виявлених здібностей, а це: консультації, розвиваючі ігри.
При вивченні рівня пізнавальної активності учнів, дослідженні рівня розвитку загального інтелекту, невербальних здібностей проводиться індивідуальне оцінювання творчого потенціалу й особливостей нервово-психічного статусу дитини психологом та вчителями. З огляду на результати першого етапу, обстеження дітей проводяться за допомогою набору психологічних тестів, залежно від того, який варіант потенційних можливостей переважає. Існує багато методик, які допомагають пізнати творчу, обдаровану дитину з креативністю її мислення. Зокрема: Методика Векслера допоможе визначити рівень інтелектуальних здібностей. Якщо дитина легко навчається, має гостре мислення і допитливість, виявляючи практичну кмітливість, то використовуються методики, спрямовані насамперед на визначення базових когнітивних і мовленнєвих параметрів у обдарованих дітей, наприклад, методика «Тест структури інтелекту» Амтхауера тощо. Методика "Прогресивні матриці Равена" допоможе визначити рівень аналітико-синтетичних умінь. Анкета з визначення здібностей учнів за методикою американських вчених Хаана і Кафа допоможе визначити на основі співставлення з інтересами одноліток особливості спрямованості даної особистості.
У дітей, обдарованих у сфері академічних досягнень, найбільш розвиненими можуть бути окремі здібності до мов і літератури, математики або природознавства. Тому завдання психолога — не тільки визначити рівень загального інтелектуального розвитку дитини, але й дати оцінку типу мислення. У пригоді може стати «Стенфордський тест досягнень». Діти з творчим з продуктивним мисленням відзначаються незалежністю, розкутістю поведінки, здатністю продукувати оригінальні ідеї, вмінням знаходити нестандартні рішення, винахідливістю. Таке творче спрямування обдарованості дітей передбачає оцінювання насамперед їхніх творчих здібностей. Використовуються «Фігурна форма тесту творчого мислення Торренса», «Тест віддалених асоціацій» Медника, вербальний тест творчого мислення «Незвичне використовування» І. Аверіної, тест для визначення особистісних характеристик «Особистісний опитувальник» Г. Айзенка, «Характерологічний опитувальник» К. Леонгарда-Шмішека, «Кольоровий тест» М. Люшера та ін.
Контактні, ініціативні, з підвищеною потребою в спілкуванні й лідерстві діти мають високі організаторські здібності. Серед однолітків і дорослих вони почуваються впевнено; однолітки завжди обирають їх на головні ролі в іграх та заняттях. Під час досліджень таких дітей використовуються особистісні методики та соціометрія, наприклад, «Комплексний особистісний соціометричний тест» О. Зварикіна. Якщо ж у дитини переважають художні здібності, вона з раннього віку виявляє схильність до малювання або музики, психологічне тестування спрямовується на оцінювання ступеня її емоційної стійкості та рівня нейротизму, оскільки така дитина дуже вразлива і потребує індивідуального психологічного підходу, а часом і психотерапевтичної корекції лікаря-фахівця.
Обдарованість у руховій сфері виявляється у високому ступені психо-моторних реакцій, спритності, значній фізичній силі, розвитку рухових навичок (біг, стрибки). Діагностика обдарованості у цій сфері проводиться за допомогою методик, що призначені для визначення зорово-моторної координації (наприклад, «Тест творчих здібностей у дії та русі» Торренса). Багато дітей виявляє високий ступінь обдарованості не в одній сфері, а у декількох. У цьому разі дуже важливо не тільки виявити таку поліобдарованість, але й удосконалювати, розвивати її.
Психорозвивальна робота з обдарованими дітьми може проводитися за такими напрямами:
• розвиток інтелектуальних здібностей; формування адекватного самосприйняття;
• допомога дітям адаптуватися до навколишнього світу; засвоєння конструктивних форм спілкування з однолітками й дорослими;
• допомога батькам, учителям і дітям в організації навчальної діяльності. Спеціальні програми для роботи з обдарованими дітьми сприяють реалізації цих напрямів.
2.2. Методи та форми навчання обдарованих дітей
Методи навчання обдарованих дітей мають відповідати:
Форми навчання обдарованих школярів
У роботі з обдарованими дітьми можуть бути використані такі форми навчання: індивідуальні; фронтальні; групові.
Фронтальні заняття:
Групові заняття - партії, постійні групи із зміною функцій їх учасників, груповий поділ класу з однаковим завданням, з різним завданням. Із загальним звітом групи перед усім класом.
Індивідуальна форма - індивідуалізовані програми навчання.
Самостійна робота. Ефективність проведення самостійної роботи учнів залежить від дотримання таких умов:
Упровадження індивідуальної роботи з обдарованими дітьми передбачає:
Принципи розробки індивідуальних програм для здібних дітей
Робота з обдарованими дітьми в позакласній діяльності
2.3. Тренінг для обдарованих дітей «Пізнай самого себе»
Мета:
Задачі:
Учасники: учні 8-9 класів.
Хід проведення тренінгу
Я мислю, отже існую.
Рене Декарт
Вчені з різних країн працюють над проблемою обдарованості. Біологи намагаються виділити ген геніальності, психологи та соціологи шукають тисячі тестів для визначення здібностей дітей. Обдаровані діти, а особливо геніальні та талановиті, які виділяються поміж своїх однолітків високим творчим потенціалом, інтелектуальною розкутістю, схильністю до нестандартного вирішення проблем, неординарністю сприйняття світу, дуже чутливі та унікальні, потребують до себе особливої уваги.
За легендою, багато тисяч років тому назад сім мудрих людей Давньої Греції зустрілися у храмі Аполону у Дельфах та написали на стінах храму «Пізнай самого себе».
Для того, щоб пізнати один одного краще, кожному учаснику пропонується розповісти трохи про себе: назвати ім’я, хобі, яку людську якість ви найбільш цінуєте.
Правила регулюють відношення між людьми, за їхньою допомогою створюються необхідні умови роботи. Це інструмент, який стримує та регулює поведінку учасників. (Запропоновані правила записуються на дошці або на ватмані тренером, а потім проводиться дискусія).
Учасникам тренінгу пропонується заповнити міні-анкети та кожен з учасників оголошує свої очікування. (Анкети залишаються учасникам).
Я – хочу дізнатися про, хочу розповісти про, хочу поділитися, хочу переконатися…)
Учасникам групи пропонується розбитися на групи по 2-3 учні.
Кожна група записує на листочках свої думки, перша група зачитує, інші доповнюють. Тренер записує на ватмані запропоновані відповіді.
На дошці висить алфавіт, учням пропонується вибрати одну букву та назвати якість, якою можна його охарактеризувати. Бажаючі можуть запропонувати свої якості та обговорити у групі, підрахувати позитивні та негативні якості.
Кожному з учасників тренінгу пропонується виставити на аукціон ті якості характеру, які не сприяють самопізнанню та не влаштовують його з тієї чи іншої причини. Тренер записує на ватмані ті якості, які були запропоновані на аукціон «Лот на аукціон». Після виконання завдання тренер задає ставить питання:
Після гри ставляться питання:
Кожен з нас – будівельник власної особистості. Будь яка людина здатна багато на що, якщо своєчасно зможе зазирнути в себе та побачити те маленьке, що може перетворитися у дещо велике та значиме.
Багато людей задовольняються малим, не докладаючи особливих зусиль, і все своє життя звинувачують оточуючих в тому, що їхні долі не склалися. інші ж докладають титанічних зусиль і воістину стають титанами.
Але психологи вже давно зробили свій висновок: будь-яка людина талановитий.
Як же стати людиною, здатним повною мірою реалізувати свій потенціал?
Треба прислухатися до тих порад, які пропонують люди, які мають на це право.
Поради Чарлі Чапліна «Як можна працювати над собою»:
Учні діляться на групи, потім на листах ватману малюють острови своїх інтересів, дають їм назви та характеристики. Пояснюють, наскільки вони доступні і покірні людині. Потім кожна група представляє свої Острови інтересів.
Учням пропонується заповнити анкети, записати що позитивного вони отримали під час тренінгу.
Запитання:
Висновки
Думки про обдарованість як явище розділяються між двох полюсів: як прояв закладених природою передумов і як розвиток високого рівня здібностей протягом життя під впливом освітніх чинників. Узагальнюючи обидва підходи, можна припустити, що обдарованість - є сукупність задатків, що визначають межі розвитку, підвладна впливам навколишнього середовища, а також змінюється під впливом виховання і навчання.
Говорячи про дитячу обдарованість необхідно мати на увазі складний сплав генетичних особливостей і впливів зовнішнього середовища. Спадковість створює лише межі для розвитку здібностей, але межі широкі й невичерпні, а реалізація здібностей залежить від освітніх чинників. Фактори середовища мають вагою порівнянним з фактором спадковості, можуть повністю компенсувати, або навпаки, нівелювати дію останнього.
Обдарованість, як багатогранне явище, має широкий спектр характеристик та основ для виділення окремих підвидів.
Роки дитинства характеризуються надзвичайною динамічністю розвитку, причому як фізичного, так і розумового. У дитячі роки розумовий розвиток відбувається майже наполовину. Саме тому в дитячому віці так складно відокремити обдарованість від нормального, яка властива всім дітям, надзвичайно високого темпу зростання розумових сил і різних здібностей. «Ми всі до двадцятирічного віку були б великими хіміками, математиками, художниками, якби дитяче пекуче цікавість до всього навколишнього не слабшав б у нас у міру накопичення первісних, необходимейших для нашого існування знань» (К. І. Чуковський).
Соціально-психологічна підтримка обдарованої дитини у виховно-освітньому процесі передбачає систему особистісно-орієнтованої освіти та виховання, під яким розуміється освіту, забезпечує розвиток, саморозвиток і продуктивну самореалізацію особистості дошкільника, що відбувається з опорою на його індивідуальні особливості, як суб'єкта пізнання та предметної діяльності. .
Основою роботи з обдарованими дітьми повинно стати реальне знання їхніх потенційних можливостей, прогнозування потреб і моделей розвитку особистості. Саме тому важливим є визначення пріоритетів у цьому аспекті діяльності навчального закладу, створення чіткої системи роботи з названою категорією учнів, здійснення пошуку, відбору, творчого розвитку обдарованої, талановитої учнівської молоді в галузі науки, культури, мистецтва, спорту, створення сприятливих умов для реалізації потенціальних можливостей дітей.
Список використаних джерел
Додатки
Рекомендації та пам’ятки
Як ставитися до обдарованої дитини
Поради вчителю
Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей
Рекомендації педагогам
Рекомендації щодо роботи з обдарованими дітьми
Поради вихователям обдарованих дітей
Рекомендації батькам обдарованих дітей
1. Будьте чесними. Всі діти дуже чутливі до брехні, а до обдарованих дітей це стосується більшою мірою.
2. Оцінюйте рівень розвитку дитини.
3. Уникайте довгих пояснень або бесід.
4. Намагайтеся вчасно вловити зміни в дитині. Вони можуть виражатися в неординарних питаннях або в поведінці і є ознакою обдарованості.
5. Поважайте в дитині індивідуальність. Не прагніть проектувати на нього власні інтереси і захоплення.
6. Розвивайте у своїх дітях такі якості:
Поради психолога батькам обдарованих дітей
1