Робота з батьками «Сімейне виховання»
1.Дитина в сім’ї:
-
Дитина як виховний та соціальний інститут;
-
Зміст сімейного виховання і виховні завдання батьків;
-
Визначальні фактори формування особистості дитини;
-
Вплив освітнього та культурного рівня батьків на виховання дитини;
-
Мікроклімат у сім’ї, умови для розвитку та виховання дітей;
-
Охорона здоров’я та фізичний розвиток дитини;
-
Режим дня, психічний розвиток дитини;
-
Індивідуальні особливості дитини та їх урахування.
2.Спілкування батьків з дітьми:
-
Роль спілкування у встановленні довірливих стосунків між батьками та дітьми;
-
Педагогічний такт у спілкування;
-
Урахування вікових та індивідуальний особливостей, інтересів, потреб дітей, зміст і форми спілкування.
3.Спільна діяльність батьків та дітей:
-
Роль діяльності в розвитку і вихованні дітей;
-
Сімейні обов’язки та доручення;
-
Спільна суспільно корисна діяльність;
-
Зміст і види спільної діяльності батьків та дітей – інтелектуальна, трудова, патріотична, природоохоронна, естетична, спортивна, милосердна;
-
Оцінка результатів діяльності дитини, її стимулювання;
-
Педагогічний такт у спільній діяльності з дітьми.
Напрямки роботи з батьками в школі.
-
Ознайомлення з умовами життя сім’ї, її психологічним кліматом, особливостями поведінки дитини в сім’ї.
-
Визначення півня педагогічної культури батьків.
-
Виявлення труднощів, які відчувають батьки.
-
Виявлення позитивного досвіду сімейного виховання з метою його поширення.
-
Здійснення колективного, диференційованого та індивідуального педагогічного впливу на батьків на основі ретельного аналізу.
-
Допомога батькам у підвищенні їхньої педагогічної культури, організації родинного життя як джерела самовиховання дитини.
-
Залучення батьків до організації позашкільної виховної роботи.
-
Поширення досвіду роботи з батьками.
-
Створення банків науково-методичної інформації з проблем сім’ї, роботи з батьками та сімейного виховання.
Методи вивчення сім'ї:
-
Спостереження.
-
Бесіда.
-
Тестування.
-
Анкетування.
-
Діагностика.
-
Ділові ігри.
-
Аналіз дитячих малюнків про сім’ю.
-
Аналіз дитячих творів про сім’ю.
Форми роботи з батьками:
-
Батьківські збори.
-
Бесіди (колективні, групові, індивідуальні).
-
Конференції.
-
Диспути, дискусії.
-
Перегляд фільмів на педагогічні теми.
-
Дні відкритих дверей.
-
Відкриті уроки для батьків.
-
Клуби для батьків, консультпункти.
-
Семінари практикуми.
-
Оформлення куточків для батьків.
-
Підготовка тематичних папок з конкретної проблеми для батьків.
-
Телефон довіри.
-
Проведення соціологічних досліджень.
-
Сімейні вечори.
Приблизна програми вивчення сім'ї.
1. Склад сім’ї:
-
Повна/ неповна;
-
Віковий склад;
-
Професії членів сім’ї;
-
Освітній, культурний рівень членів сім’ї;
-
Громадське обличчя членів сім’ї;
-
Моральне обличчя членів сім’ї.
2. Виховна діяльність сім’ї:
-
Виховні позиції батьків;
-
Участь членів сім’ї у вихованні підлітків.
3. Регулярна діяльність сім’ї, соціальний контроль у сім’ї:
-
Поведінка підлітка у сім’ї;
-
Поведінка поза сім’єю;
-
Методи та прийоми регулювання поведінки підлітка у сім’ї;
-
Моральне, громадянське обличчя членів подини на підприємстві, у побуті, у суспільній діяльності.
4. Матеріально-побутова діяльність у сім’ї:
-
Матеріальна забезпеченість;
-
Житлові умови;
-
Ступінь зайнятості членів сім’ї матеріально-побутовою діяльністю;
-
Задоволеність матеріально-побутових потреб підлітка.
5. Дозвілля сім’ї та підлітка:
-
Дозвілля членів сім’ї;
-
Час, використаний на дозвілля членами сім’ї;
-
Форми проведення дозвілля;
-
Ставлення підлітка до спільного сімейного дозвілля;
-
Культурний рівень батьків.
6. Стосунки у сім’ї:
-
Стосунки між старшими членами родини;
-
Стосунки між батьками та дітьми;
-
Стосунки між дітьми;
-
Причини конфліктів у сім’ї;
-
Особливості протікання конфліктів, їх періодичність, інтенсивність, тривалість, способи вирішення;
-
Вплив стосунків у сім’ї на самопочуття, поведінку дитини у школі, її успішність.
7. Взаємодія сім’ї та школи:
-
Відвідування батьками батьківських зборів;
-
Через кого у сім’ї підтримується зв'язок зі школою;
-
Допомога батьків школі.
8.Загальна оцінка ситуації розвитку важкого підлітка в сім’ї.
Матеріали
для планування роботи класних керівників
з батьківським комітетом.
Вересень
-
Розподіл обов’язків між членами батьківського комітету.
-
Навчання членів БК: права та обов’язки.
-
Обговорення плану роботи БК.
-
Обговорення плану виховної роботи з учнями на І семестр.
Жовтень
-
Участь у підготовці та проведенні Дня вчителя.
-
Обладнання класного куточка, допомога у поточному ремонті меблів.
-
Робота БК з дітьми пільгових категорій.
Листопад
-
Участь БК у роботі з неблагополучними сім’ями.
-
Участь БК у роботі з учнями схильними до правопорушень.
-
Організація святкування зимових свят.
-
Організація дозвілля під час зимових канікул.
Грудень
-
Обговорення плану роботи на ІІ семестр.
-
Організація святкування Дня Захисника Вітчизни.
-
Поточний ремонт меблів під час канікул.
Січень
-
Про організацію екскурсій за допомогою батьків на ІІ семестр.
-
Організація рейдів відвідування неблагополучних сімей вдома.
Лютий
-
Робота БК з організації родинних свят у класі.
Березень
-
Підготовка до святкування 8 Березня.
-
Організація дозвілля під час весняних канікул.
Квітень
-
Робота з весняного впорядкування шкільного подвір’я та прилеглих територій.
-
Організація святкування Дня Перемоги та Дня Матері.
-
Підготовка до державної підсумкової атестації.
Травень
-
Організація ремонту класів.
-
Допомога в організації випускних вечорів.