Тема. Робота з дитячою книжкою. Слухання і відтворення української казки «Рукавичка». Ознайомлення з жанровою специфікою.
Очікуванні результати:
Обладнання: паперові кружечки для малювання смайликів, цеглини «LEGO», сніжинки з складами, пазли з ілюстраціями до казки «Рукавичка», аудіозапис казки «Рукавичка», малюнки звірят, картки для роботи з словами, картки із завданнями до казки.
Хід уроку
1. Створення позитивного психологічного клімату класу.
- Діти, мені дуже цікаво дізнатися з яким настроєм ви прийшли на урок української мови. Намалюйте, будь ласка, на кружечках, що у вас на парті, обличчя-смайл, яке покаже як ви себе відчуваєте. (На дошці зразок: три обличчя-смайли, які відображають радість, страх, сум.)
- А тепер давайте націлимося на позитив і посміхнемося один одному.
побажаємо добра, успіхів. У цих промінчиках добра, що засяяли на ваших обличчях, ми і розпочнемо наш урок.
- З українського прислів’я ми знаємо, що хто багато читає, той багато знає. Підніміть руку, хто хоче багато знати. Я рада, що серед вас є мої однодумці.
2. Психологічна розминка.
- Закрийте оченята і поринемо у світ прекрасного. Уявіть собі, що тепер ми з вами підемо через садочок, вийшли до річки, перейшли через місточок, перейшли через поле й вийшли до…
- А куди ми вийшли послухайте й скажете самі.
Де ялинки та дуби,
А під кущиком гриби,
І завзятий дятел – стук!-
Гострить дзьобика об сук.
Тут живуть хороші друзі:
Їжаки, зайчата сірі…
Сніг закрив поляни лисі.
Здогадались, де це ?.. (В лісі)
3. Робота з цеглинами «LEGO» ( групова робота).
- Давайте спробуємо з цеглинок «LEGO» змайструвати дерево, щоб утворити казковий ліс у нашому класі.
4. Технологія «Асоціативний Кущ».
- Скажіть, будь ласка, яка зараз пора року? (Зима)
- Назвіть ознаки зими. (Сніг, хуга, намети, мороз, заметіль та ін.)
- Давайте допоможемо зимі вступити у свої володіння.
5. Розчитування.
У вас на партах лежать незвичайні сніжинки. Вони прикрасять нашу галявину, якщо прочитаємо склади на сніжинках.
6. Вправа «Банан».
(На дошці надпис ЗКАИЗКАМА)
- Закресліть букви слова ЗИМА і прочитайте слово, що утвориться. (Казка.)
7. Вправа «Квест-цікавинка».
- А чи знаєте ви, що означає слово казка? Що воно таке, ота казка?
- Казка – це народно-поетичний або писемно-літературний твір про вигадані події, осіб, іноді за участю фантастичних сил. Жила-була вона з прадавніх часів, про які вже стародавні книги не пам'ятають. Протягом століть казки були і залишаються чарівними джерелами доброти і милосердя, яких завжди так не вистачає в житті. Створені вони народом в сивій давнині, вони, як і вся усна народна творчість, переказувалися з вуст в уста, від одного оповідача до іншого. Казки – це наші великі вчителі, які спочатку виховують, а вже потім розважають. Казка – це диво. Вона дає нам привід для роздумів, повчає, приносить багато радощів.
- А які українські народні казки ви знаєте?
- Чи любите їх слухати?
8. Дидактична гра «Відгадай казку за малюнком». Робота в групах.
- Складіть пазли. Відгадайте назву казки, яку ми будемо з вами сьогодні читати.
(На пазлах зображені різні сюжети з казки «Рукавичка».)
9. Робота з казкою «Рукавичка».
1) «Щоденні 5». Слухання аудіоказки «Рукавичка».
- Чи сподобалась вам казка ? Чому?
- Де взялася в лісі рукавичка?
2) Гра «Спіймай оплесками назви звірів, які жили в рукавичці».
Мишка-скряботушка, бджілка-трудівниця, жабка-скрекотушка, коник-стрибунець, зайчик-побігайчик, лисичка-сестричка, вовчик-братик, джмелик-дивачок, кабан-іклан, ведмідь-набрід.
- Назвіть всіх героїв казки лагідно, нехай їм стане тепліше від наших слів. (Дідусь, собачка, лісові мешканці: мишка, жабка, зайчик, лисичка, вовчик, кабанчик, ведмедик.)
- Автор називає їх так лагідно, а чому? (Бо любить і піклується про них.)
3) «Щоденні 5». Робота зі словами.
(Картинки лісових звірят вивішуємо на дошці, на якій записані їх назви із казки: Шкряботушка, Скрекотушка, Побігайчик, Сестричка, Сірий бочок, Кликан.)
- Ви зустрілися з новими словами, а чи зрозуміли, що вони означають і до кого відносяться?
4) Руханка «Ялинка»
5) «Щоденні 5». Читання для друга.
- Підготуйтеся до читання казки вголос для друга.
- Прочитайте казочку і виконайте разом завдання до неї на картках.
З’єднайте стрілочками назву тварини з її додатковою назвою, яка її характеризує в казці.
Мишка
Жабка
Лисичка
Вовчик
Кабан
Зайчик
Ведмідь
скрекотушка
сестричка
шкряботушка
іклан
братик
набрідь
побігайчик
6) Вправа «Математика в казці».
- Скільки всього звірів було в рукавичці? Назвіть їх.
- Хто прийшов перед вовком?
- Хто прийшов п’ятим?
- Хто прийшов перший, а хто останній?
- Назвіть всіх тварин у порядку збільшення: від найменшої за розміром до найбільшої.
- Чи всіх тварин впустили в рукавичку?
- Якими були лісові звірі? (Добрими, спокійними, мирними, щасливими, дбайливими, дружніми.)
- Що б ви хотіли змінити в цій казці? (Знайти для звірів теплу домівку.)
- Чому вона нас вчить? (Бути добрими, піклуватися про оточуючих, а особливо про тих, хто маленький, безпомічний, потребує допомоги.)
7) Вправа «Мовознайка».
Спробуємо!
- Назви яких героїв казки заховалися за звуковими схемами ?
– о – = о=(ведмідь) – о – о = о (лисиця) – о = о = (заєць)
8) Вправа «Пантоміма».
- Зобразіть вираз обличчя мишки, яка побачила рукавичку.
- Зобразіть вираз обличчя діда, який здогадався, що він загубив рукавичку.
- Зобразіть вираз обличчя песика, який знайшов рукавичку.
9) Гра «Хвости».
- Я читаю початок речення, а ви відшукуєте і зачитуєте речення до кінця.
Ішов дід лісом, …(та й загубив рукавичку)
10) Гра «Кидок – засічка».
На слово «кидок» учні починають читати текст мовчки для фіксування часу. Коли лунає «засічка» - школярі зупиняються, помічаючи останнє прочитане слово. Відводять погляд. Відпочинок 10 -15с.
Вправа для очей:
Сидять малі совенята.
Раз – розплющили оченята.
Подивилися навколо.
Потім – вгору і додолу.
Оченята – блим, блим, блим!
Відпочити треба їм!
Вправо, вліво оченята
Повертали совенята.
Совенята будуть спати,
А ми будемо читати.
( Після цього учні порівнюють свої результати та роблять висновок, що багаторазове читання збільшує темп читання.)
10. Інсценізація казки.
11. Підсумок уроку. Вправа «Мікрофон».
- А зараз підсумок уроку ми проведемо у вигляді інтерв’ю.
- Яку казку ми прочитали? Чи є в неї автор? Чому?
- Чого навчає нас ця казка?
- Що ви порадите дідові?
12. Психогімнастика «Дружна родина».
- Давайте і ми з вами назавжди залишимось дружною родиною! Посміхніться один одному, потисніть дружньо один одному долоні, обіймімось один з одним. Будемо завжди дружити, поважати один одного.
Рукавичка
Вчора Галочка-сестричка
Казку прочитала,
Як у лісі рукавичка
Звірам домом стала.
Я покинув рукавичку
За городом, там, де ліс,
Та ні зайчик, ні лисичка,
Й вовк у неї не заліз.
Мабуть, дуже замала
В мене рукавичка?!
Взяв у мами зі стола,
З ліжка – у сестрички.
Рукавичок, мабуть, з п’ять
В ліс відніс –
Хай звірі сплять.
Я не знаю, як було,
Як у лісі сталось,
А мені не повезло –
Від усіх дісталось.
- Чому ж хлопчику дісталось? Що він не зрозумів?
13. Оцінювання учнями своєї роботи.