Урок "Робота з дитячою книжкою. Слухання і відтворення української казки «Рукавичка». Ознайомлення з жанровою специфікою".

Про матеріал
Конспект уроку 1 класу НУШ з української мови до теми « Зима». Розробка побудована на основі особистісно орієнтовного навчання з використанням інтерактивних методів та інформаційно-ціннісного підходу до навчання.
Перегляд файлу

Тема. Робота з дитячою книжкою. Слухання і відтворення української казки «Рукавичка». Ознайомлення з жанровою специфікою.

Очікуванні результати:

  • ставить запитання за змістом тексту для уточнення свого розуміння;
  • розповідає про що текст, відповідає на запитання за змістом прочитаного;
  • читає вголос або подумки тексти;
  • знаходить в тексті незнайомі слова, робить спроби пояснити їх значення, виходячи з контексту;
  • розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого та побаченого;
  • уживає відповідно до ситуації спілкування (тематики тижня) лексику.            

Обладнання: паперові кружечки  для малювання смайликів, цеглини «LEGO», сніжинки з складами, пазли з ілюстраціями до казки «Рукавичка», аудіозапис казки «Рукавичка», малюнки звірят, картки для роботи з словами, картки із завданнями до казки.

 

Хід уроку

1. Створення позитивного психологічного клімату класу.

- Діти, мені дуже цікаво дізнатися з яким настроєм ви прийшли на урок української мови. Намалюйте, будь ласка, на кружечках, що у вас на парті, обличчя-смайл,  яке покаже як ви себе відчуваєте. (На дошці зразок: три обличчя-смайли, які відображають радість, страх, сум.)

- А тепер давайте націлимося на позитив і посміхнемося один одному.

побажаємо добра, успіхів. У цих промінчиках добра, що засяяли на ваших обличчях, ми і розпочнемо наш урок.

- З українського прислів’я ми знаємо, що хто багато читає, той багато знає. Підніміть руку, хто хоче багато знати. Я рада, що серед вас є мої однодумці.

 

2. Психологічна розминка.

- Закрийте оченята і поринемо у світ прекрасного. Уявіть собі, що тепер ми з вами підемо через садочок, вийшли до річки, перейшли через місточок, перейшли через поле й вийшли до…

- А куди ми вийшли послухайте й скажете самі.


Де ялинки та дуби,

А під кущиком гриби,

І завзятий дятел – стук!-

Гострить дзьобика об сук.

Тут живуть хороші друзі:

Їжаки, зайчата сірі…

Сніг закрив поляни лисі.

Здогадались, де це ?.. (В лісі)


  • Ліс – це домівка, в якій живуть наші найменші друзі. А ми з вами – гості, тому треба поводити себе тихо й виховано.

 

3.  Робота з цеглинами «LEGO» ( групова робота).

- Давайте спробуємо з цеглинок «LEGO» змайструвати  дерево, щоб утворити казковий ліс у нашому класі.

 

4. Технологія «Асоціативний Кущ».

- Скажіть, будь ласка, яка зараз пора року? (Зима)

- Назвіть ознаки зими. (Сніг, хуга, намети, мороз, заметіль та ін.)

- Давайте допоможемо зимі вступити у свої володіння.

 

5. Розчитування.

 У вас на партах лежать незвичайні сніжинки. Вони прикрасять нашу галявину, якщо прочитаємо склади на сніжинках.

 

6. Вправа «Банан».

(На дошці надпис ЗКАИЗКАМА)

-  Закресліть букви слова ЗИМА і прочитайте слово, що утвориться. (Казка.)

 

7. Вправа «Квест-цікавинка».

- А чи знаєте ви, що означає слово казка? Що воно таке, ота казка?

- Казка – це народно-поетичний або писемно-літературний твір про вигадані події, осіб, іноді за участю фантастичних сил. Жила-була вона з прадавніх часів, про які вже стародавні книги не пам'ятають. Протягом століть казки були і залишаються чарівними джерелами доброти і милосердя, яких завжди так не вистачає в житті. Створені вони народом в сивій давнині, вони, як і вся усна народна творчість, переказувалися з вуст в уста, від одного оповідача до іншого. Казки – це наші великі вчителі, які спочатку виховують, а вже потім розважають. Казка – це диво. Вона дає нам привід для роздумів, повчає, приносить багато радощів.

- А які українські народні казки ви знаєте?

- Чи любите їх слухати?

 

8. Дидактична гра «Відгадай казку за малюнком». Робота в групах.

- Складіть пазли. Відгадайте назву казки, яку ми будемо з вами сьогодні читати.      


 (На пазлах  зображені  різні сюжети з казки «Рукавичка».)


 

9. Робота з казкою «Рукавичка».

1) «Щоденні 5». Слухання аудіоказки  «Рукавичка».

- Чи сподобалась вам казка ? Чому?

- Де взялася в лісі рукавичка?    

2) Гра «Спіймай оплесками назви звірів, які жили в рукавичці».    

Мишка-скряботушка, бджілка-трудівниця, жабка-скрекотушка, коник-стрибунець, зайчик-побігайчик, лисичка-сестричка, вовчик-братик, джмелик-дивачок, кабан-іклан, ведмідь-набрід.

- Назвіть всіх героїв казки лагідно, нехай їм стане тепліше від наших  слів. (Дідусь, собачка, лісові мешканці: мишка, жабка, зайчик, лисичка, вовчик, кабанчик, ведмедик.)

- Автор називає їх так лагідно, а чому? (Бо любить і піклується про них.)

3) «Щоденні 5». Робота зі словами.

(Картинки лісових звірят вивішуємо на дошці, на якій записані їх назви із казки: Шкряботушка, Скрекотушка, Побігайчик, Сестричка, Сірий бочок, Кликан.)                  

Сияющее лицо с улыбающимися глазами: стоковые векторные изображения,  иллюстрации | Depositphotos- Ви зустрілися з новими словами, а чи зрозуміли, що вони означають і до кого відносяться?


 

4) Руханка «Ялинка»

 

5) «Щоденні 5». Читання для друга.  

- Підготуйтеся до читання казки вголос для друга.

- Прочитайте казочку і виконайте разом завдання до неї на картках.

   З’єднайте стрілочками назву тварини з її додатковою  назвою,  яка її характеризує  в казці.


Тест до казки "Рукавичка" | Тест на 6 запитань. ЧитанняМишка

Жабка

Лисичка

Вовчик

Кабан

Зайчик

Ведмідь

скрекотушка

сестричка

шкряботушка

іклан

братик

набрідь

побігайчик


 

6) Вправа «Математика в казці».
- Скільки всього звірів було в рукавичці? Назвіть їх.                

- Хто прийшов перед вовком? 
- Хто прийшов п’ятим? 
- Хто прийшов перший, а хто останній?

- Назвіть всіх тварин у порядку збільшення: від найменшої за розміром до найбільшої. 

- Чи всіх тварин впустили в рукавичку?

- Якими були лісові звірі? (Добрими, спокійними, мирними, щасливими, дбайливими, дружніми.)

- Що б ви хотіли змінити в цій казці? (Знайти для звірів теплу домівку.)

- Чому вона нас вчить? (Бути добрими, піклуватися про оточуючих, а особливо про тих, хто маленький, безпомічний, потребує допомоги.)

 

7) Вправа «Мовознайка».
Спробуємо!
- Назви яких героїв казки заховалися за звуковими схемами ?
– о – = о=(ведмідь)               – о – о = о (лисиця)              – о = о = (заєць)                                                                                              

8) Вправа «Пантоміма».    
- Зобразіть вираз обличчя мишки, яка побачила рукавичку.

- Зобразіть вираз обличчя діда, який здогадався, що він загубив рукавичку.

- Зобразіть вираз обличчя песика, який знайшов рукавичку.

 

9) Гра «Хвости».

- Я читаю початок речення, а ви відшукуєте і зачитуєте речення до кінця.

Ішов дід лісом, …(та й загубив рукавичку)

 

10) Гра «Кидок – засічка».

На слово «кидок» учні починають читати текст мовчки для фіксування часу. Коли лунає «засічка» - школярі зупиняються, помічаючи останнє прочитане слово. Відводять погляд. Відпочинок 10 -15с.

Вправа для очей:


Сидять малі совенята.

Раз – розплющили оченята.

Подивилися навколо.

Потім – вгору і додолу.

Оченята – блим, блим, блим!

Відпочити треба їм!

Вправо, вліво оченята

Повертали совенята.

Совенята будуть спати,

А ми будемо читати.

  • Прочитайте знову цей уривок.

( Після цього учні порівнюють свої результати та роблять висновок, що багаторазове читання збільшує темп читання.)

 

10. Інсценізація казки.

 

11. Підсумок уроку. Вправа «Мікрофон».

- А зараз підсумок уроку ми проведемо у вигляді інтерв’ю.

- Яку казку ми прочитали?  Чи є в неї автор? Чому?

- Чого навчає нас ця казка?

- Що ви порадите дідові?

 

12. Психогімнастика «Дружна родина».

- Давайте і ми з вами назавжди залишимось дружною родиною! Посміхніться один одному, потисніть дружньо один одному долоні, обіймімось один з одним. Будемо завжди дружити, поважати один одного.

 

  • Казка «Рукавичка» дуже відома і популярна. Український поет Платон Воронько написав веселий віршик, який також називається «Рукавичка», і скажіть, чому ж хлопчику не вдалось поселити когось у рукавичку. 

 


 

Рукавичка



 


image051 Вчора Галочка-сестричка 
Казку прочитала, 
Як у лісі рукавичка 
Звірам домом стала. 
Я покинув рукавичку 
За городом, там, де ліс, 
Та ні зайчик, ні лисичка, 
Й вовк у неї не заліз. 
Мабуть, дуже замала 
В мене рукавичка?!

 

 

 

 Взяв у мами зі стола, 
  З ліжка – у сестрички. 
  Рукавичок, мабуть, з п’ять 
   В ліс відніс – 
  Хай звірі сплять. 
  Я не знаю, як було, 
  Як у лісі сталось, 
  А мені не повезло – 
  Від усіх дісталось.


 

 

 


 

- Чому ж хлопчику дісталось? Що він не зрозумів? 

 

13. Оцінювання учнями своєї роботи.

 


 


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Петрова Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 листопада 2021
Переглядів
1703
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку