Робота з історичними джерелами

Про матеріал
В кінці уроку учні зможуть: - пояснити роль в дослідженні минулого історичних джерел; - називати види історичних джерел та розуміти їх різноманітність; - використовувати різні види історичних джерел як джерел знань; - розвивати навички роботи з джерелами інформації; - вчитися будувати коротку зв’язну розповідь, характеризуючи джерела інформації; - розвивати навички працювати в команді;
Перегляд файлу

 

Дата:

Історія України.   5 клас

Тема уроку.Робота з історичними джерелами.

Очікувані результати. В кінці уроку учні зможуть:

  • пояснити роль в дослідженні минулого історичних джерел;
  • називати види історичних джерел  та розуміти їх різноманітність;
  • використовувати різні види історичних джерел  як джерел знань;
  • розвивати навички роботи з джерелами інформації;
  • вчитисябудуватикороткузв’язнурозповідь, характеризуючиджерелаінформації;
  • розвивати навички працювати в команді;
  • створити власний інтелектуальний продукт.

Обладнання: ілюстрації, роздатковий матеріал

Епіграф  уроку:  

“Історія – свідок минулого, світло істини, жива пам'ять”

Цицерон

(давньоримський політичний діяч,

видатний оратор, філософ та літератор)

Зміст уроку

І.Організаційний момент

Привітання.

 Любі діти!  Подаруйте посмішку один одному. Візьміть за руку сусіда і продовжіть фразу:  « Сьогодні я бажаю тобі...»( Наприклад Іване сьогодні я бажаю тобі бути активним на уроці.) Молодці.

 А я вам бажаю

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати

Епіграфом  уроку є вислів давньоримського політичного діяча, видатного оратора, філософа та літератораЦицерона, алеу нас виникла проблема: вітер історії переплутав слова. Їх потрібно впорядкувати і тільки тоді ви прочитаєте епіграф. Тож давайте  пограємо у  гру  « Історичні хмаринки».

Історія – свідок минулого, світло істини, жива пам'ять”C:\Users\User\Desktop\106950.002.png

А як ви можете пояснити даний вислів ?

ІІ . Актуалізація знань учнів

1. Гра « Ти мені , а я тобі» ( Діти задають один одному по одному запитанню)

Формуємо  хронологічні  компетентності

2.Гра «Дерево запитань».

На дошці прикріплене дерево, на якому замість листя прикріплено папірці, на яких зазначено дати. 

988 р., 1068 р., 2019 р., 476 р., 1199р., 1253 р., 1654 р., 200 р.

 Ваше завдання. Підійти до дерева зняти папірець з «дерева дат», визначити століття, до якого належить запропонована дата, і прикріпити на стрічку часу.

3. Розв’яжіть історичну задачу.

У1556 р.  була заснована Дмитром  Вишневецьким перша Запорозька  Січ на острові Мала Хортиця.  Скільки років минуло з того часу?

 2021-1556 =465 років.C:\Users\User\Desktop\500px-Приклад_лінії_часу.jpg 

4.  Формуємо просторову компетентність: робота з контурною картою.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Бесіда

  1. Яким чином історики  дізнаються про життя людей від найдавніших часів до наших днів?
  2. Що допомагає історикам отримати інформацію про події, що відбулися в давнину?

ІV.Оголошення теми уроку, очікуваних результатів

Отже, запишемо тему уроку в зошитах.

Працюючи з різними видами історичних джерел, ми ознайомимося з їх різновидами.

 Очікування. Діти, запишіть свої очікування від уроку на стікерах, а в кінці уроку озвучите їх.  (дізнатися як працювати з джерелами,  навчитися характеризувати джерела.) чогось навчитися,   отримати позитивні емоції)    

Давайте пригадаємо. Що таке історичне джерело.?

ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ

Чи можливе вивчення  історії без історичних джерел?

  1. Робота з історичними джерелами.

Завданням історика є відтворення картини минулого. Проте, навіть розпитавши свідків події, ми не отримаємо цілісної достовірної інформації. Аби дізнатися про реальні події минулого, історики звертаються до історичних джерел. Учені досліджують, порівнюють і зіставляють їх, адже саме історичні джерела є відображенням минулого, без яких це минуле неможливо відтворити.

Давайте ми з вами   і відчуємо себе справжніми дослідниками минулого.

Працювати ми будемо у   групі.

Ваше завдання скласти пазли .   Після закінчення роботи назвати вид історичного джерела, до якого належить пам’ятка зображена на пазлах.

 Зрозуміло завдання. 

 На виконання завдання 3 хвилини.

Об’єдную у    групу.

Діти виконують завдання.

Після завершення учні  називають вид історичного джерела, до якого належить пам’ятка зображена на пазлах.

 

Пам’ятка роботи з історичним джерелом

1.Уважно прочитайте текст джерела інформації.

2.Чи відомий автор інформації?

3.Про яку історичну особу йде мова?

4.Які географічні назви зустрічаються в тексті?

5.Як ви вважаєте, чи дійсно відбувалася подія, яка описана в тексті?

6. Який це вид історичного джерела?

 

 Ви зараз попрацюєте з текстом народної пісні «Гей, як крикнув та козак…» Будете працювати  в парах. Ваше завдання  за пам’яткою описати дане історичне джерело. Завдання зрозуміло. Працюєте 3 хвилини

1.Робота з текстом народної пісні «Гей, як крикнув та козак…» (Усне)

Гей, як крикнув та козак Сірко та на своїх хлопців:

“Ой, сідлайте коней, хлопці, та поїдемо до Криму в гості”.

Та туман поле покриває, Сірко з Січі виїжджає.

Ми думали, що то орли злітаються,

Аж то військо, славне запорізьке, на кримську дорогу з’їжджається.

Ми думали, що то сокіл летить,

Аж то козак Сірко на кримську дорогу конем біжить.

Ми ж думали, що то місяць зійшов,

Аж то козак Сірко по кримській дорозі з козаками пішов.

Ми ж думали, що то місяць сяє,

Аж то Сірко з козаками та на кониках грає.

Як дійшов Сірко та до кримської засади,

Як крикнув козак Сірко до козацької громади:

“Гей ви, хлопці! Та добрі молодці! Наступайте ж ви сміло!

Беріть шаблі в руки та рубайте превражую силу!”

2.Робота з  ілюстрацією( «Образотворчі джерела»). 

1.Роздивіться ілюстрацію.

2.Чи відноситься вона до подій, описаних в пісні? Чому ви так вважаєте?

3.Сформулюйте  одне запитання до пам’ятки.

     4. Який це вид історичного джерела?

  1. ФІЗХВИЛИНКА

 Археолог ось з'явився-

 Все уважно роздивився,

 Повернувся,потягнувся,одягнувся й швидко взувся;

 Заступом став працювать,

 Щоб скарби з землі дістать.

 Він копав,копав,копав,

 Та втомився і сказав: "Зараз трошки відпочину,та цю справу не покину!"

4. Робота з фотоджерелом  с. 77

Завдання. Учням пропонується розглянути  фото та скласти невелику розповідь  про переглянуті фото джерела.

(На фото  український князь-гетьман Дмитро Вишневецький. Він уславив своє ім’я тим, що в 1556 р. на острові Мала Хортиця, що лежить у нижній частині течії Дніпра (нині в м. Запоріжжі), спорудив замок-фортецю. Це укріплення вважають першою Запорізькою Січчю.  Який вигляд вона мала ми побачили із фото.)

Запитання. У чому цінність фотодокументів для істориків?

5. Робота з документами

ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО

За словами Г. Боплана, запорожці в своїй більшості були міцної статури, легко переносили голод, холод, спрагу й спеку; у війні невтомні, відважні, хоробрі, або, точніше, дерзновенні і мало дорожать своїм життям. Французький посол в Константинополі з захопленням писав: "Ці люди впевнено почувають себе на суші, у воді і в повітрі, скрізь вміють дати собі раду і взяти гору в усіх стихіях".  

6. Перегляд відео

Зараз пропоную вам переглянути відео та відповісти на питання «Чи відповідає побачений образ козака з тим, який створився в ваших уявленнях після прочитаного історичного джерела»?

https://youtu.be/EIXctSrNxWA

Асоціативний кущ.  (Козак- кмітливий, сильний, відважний, незламний.)

ІІІ. Заключний етап

З якими видами джерел ви працювали?

«Усні джерела» 

«Писемні джерела»

 «Речові джерела»

«Образотворчі джерела»

«Фотоджерела»

 «Відеоджерела»

Рефлексія .

  • Сьогодні я дізнався(лася)…
  •  Було цікаво…
  •  Я виконував(ла) завдання…
  •  Було складно…
  • Тепер я зможу…
  •  Я зрозумів (ла)…
  • У мене вийшло…
  •  Я відчув (ла), що…

Я навчився (лася)…

Проблемне питання. Чи можливе вивчення історії без історичних джерел?

 

2.Повернення до очікуваних результатів. 

Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

 

 Домашнє завдання. Для роботи на наступному  уроці вам потрібні   фотографії найближчих родичів - батьків,братів-сестер, дідусів і бабусь – абоблизьких. Дізнайтеся що означає ваше ім’я і хто його вам дав.

 

Гра «Квиток для виходу».

Прощання  Вправа «Хай щастить!» 
«Хай сьогодні нам щастить, хай нам завтра пощастить, хай завжди усім щастить!  Будьмо!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 грудня 2021
Переглядів
2302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку