Мета: ознайомити учнів з основними їх правами та звернути увагу на обов’язки, розповісти про проблему безпритульних дітей в Україні. Виховувати почуття самоповаги, особистої гідності, свободи, рівності права.
Обладнання: стенд « Конвенція про права дитини ООН», учнівські стінгазети та література на правову тематику, папір, кольорові олівці.
Хід уроку
Вступне слово вчителя.
Кожна держава піклується про своїх громадян. Саме тому у світі почали у кінці XVIII століття замислюватися над дотриманням прав людей , прав на освіту. І надто важливою є проблема захисту прав дітей. Її порушили вперше щ у 1926 році. Тоді було прийнято Женевську Конвенцію про права дитини. 24 листопада 1989 року прийнято Конвенцію ООН про права дитини. Наша держава ратифікувала цей документ у 1991 році. Крім того, Верховна Рада України прийняла ще ряд допоміжних законів, які покликані додержуватися Конвенції ,:
Закон України «Про освіту»,1991 р.
Закон України»Про охорону дитинства», 2001 р.
Конституція України, 1996 р.
Вправа 1. «Я - ЛЮДИНА»
Завдання: скласти портрет свого «Я»(хобі,здобутки,риси характеру та погляди на життєві цінності).
Вправа 2. « Наші рішення в дії»
Підготовчий етап.
На дошці схематично малюємо дерево. Готуємо кольорові стікери у формі яблук.
Завдання виконувати за планом:
1.Написати на листочку найголовніші права, якими ми користуємося;
2.Прикріпити листочок на дереві правових рішень;
3.Пояснити свою точку зору.
Історична довідка. Діти - сироти. В Україні діє 38 дитячих будинків та створюються будинки сімейного типу. Саме там проживає близько 3,5 тисяч дітей. Серед усіх 90 тисяч неповнолітніх - 7% - це діти, які є круглими сиротами.
Бездомні діти. У великих містах нашої держави: Київ, Дніпропетровськ, Одеса, Донецьк. Ці діти жебракують. За період 2000-2021 років через спеціальні приймальники - розподільники прийнято близько 75 тисяч дітей.
Вправа 3. «День правління»
Уявіть, що сьогодні день вашого правління. Які б ви пред’явили 10 заперечень своїм батькам щодо ваших прав у сім’ї.
ОРІЄНТОВНА ВІДПОВІДЬ.
1.Право на освіту;
2.захист від втручання в особисте життя;
3.право на відпочинок;
4.своя точка зору.
Вправа 4. «Аркуш мети»
Завдання:1. намалюйте будинок ( двері, стіни, вікна, дах, стежку)
2.дах - мета вашого життя
3.стіни - завдання на життя
4.по обидві сторони стежки потрібно написати ,що вам потрібно ще зробити.
ІСТОРИЧНА ДОВІДКА.
366 кримінальних справ порушено прокуратурою щодо захисту прав дитини за 2019 рік, за 2020-2021 роки підлітки скоїли близько 60 тисяч злочинів. У нашій державі існує така посадова особа, яка відповідає за дотриманням прав людини . Її займає Ніна Карпачова.
Вправа 5. «Майбутнє: очима дітей» (конкурс малюнків).
Вправа 6. « Цікава пошта»
На адресу нашої школи прийшов лист. Ось його зміст:
«Я, Зайчисько, я маленький, хатку мав гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хатки. Ой, хутчіше допоможіть, мої права розкажіть».
Запитання: 1. Підкажіть з якої це казки? ( «Коза-дереза» )
2. Які права порушено проти зайченяти? (право на житло)
Підведення підсумків роботи. Можна запропонувати учасникам скористатися «Скринькою подяки», у якій солодощі.