Інтерактивні вправи до теми "Вступ. Що таке історія".

Про матеріал

Інтерактивні вправи для учнів 5 класу, які сприяють розвитку критичного мислення.

Перегляд файлу

Вступ. Що таке історія.

(За підручником «Вступ до історії» 5 клас. Автор О.В. Гісем)

Тема № 1 «Що таке минуле, сучасне і майбутнє. Історія, як наука та навчальний предмет».

 

Під час вивчення цієї теми можна використовувати вправи «Асоціація» та «Чиста дошка».

 

Вправа «Асоціація»

 

Застосовується для визначення теми, розвиває уяву та інтуїцію. Учні мають висловити свої здогадки / асоціації про тему, завдання про вивчення теми, завдання для вивчення теми, ціль вивченої теми. Обговорення має відштовхуватися від якогось узагальнюючого слова.

Для виконання цієї вправи учням пропонується підібрати слова – асоціації до основного терміну – «історія», наприклад:

 

                                   розповідь    -            Історія               -                  подія

 

                 сучасне      -          міф         -      легенда           -      наука         -           досвід   

      

Підібрані слова записуються на дошці, а в кінці уроку підводиться підсумок, чи всі слова – асоціації були доречними.

 

 

Вправа «Чиста дошка» (tabula rasa)

 

Вислів «tabula rasa» прийшов до нас з латинської і означає буквально чисте місце, де можна написати все, що хочеш, а переносно так кажуть про дітей та неосвічених людей.

Перед опрацюванням нової теми вчитель звертає увагу дітей на дошку з підготовленими наперед запитаннями. В процесі роботи над темою уроку учні дають відповіді на запитання, а записане на дошці запитання відповідно витирається. В кінці уроку дошка має бути чистою.

Вправа «Чиста дошка» також дозволяє дослідити основний термін – «історія». Вчитель заздалегідь записує основні поняття теми

«оповідь про події минулого»,

                                                 «наука»,

                                   «жива пам'ять про минуле»,

                                                           «навчальна дисципліна»,

                                                                                           «досвід».

 В процесі роботи з темою поняття пов’язуються з основним терміном і стираються з дошки по – черзі. Таким чином в кінці уроку залишається «чиста дошка».  

 

 

Тема  №2 «Історія України – складова історії».

 

Досліджуючи цю тему, важливо, щоб учні зрозуміли, що історія нашої Батьківщини тісно пов’язана з всесвітньою історією. Чітко могли розділяти  два поняття – історія України і всесвітня історія, водночас об’єднуючи їх.

Для досягнення кращого результату можна застосувати вправи  «Продовж речення» та «Кластер».

 

Вправа «Продовж речення»

 

Учням пропонується продовжити речення з однозначно визначеним змістом. За кожну правильну відповідь нараховується бал. Сприяє розвитку понятійного мислення, підвищує мобільність учня на уроці.

 

Вправа використовується під час актуалізації знань,  для повторення матеріалу попередньої теми «Що таке минуле, сучасне і майбутнє. Історія, як наука та навчальний предмет». Спочатку учням пропонується закінчити речення з чітко визначеним змістом.

«Історія – наука, що… (вивчає минуле людства)».

«Тривалий час історію вивчали не як окрему науку, а як частину … (літератури та мистецтва)».

А потім можна ускладнити завдання. Тепер треба відтворити початок речень. 

«…(Історія України) – наука, що вивчає події, пов’язані з минулим українських земель».

«…(Історія народів світу) – всесвітня історія».

Це дозволяє розвивати навички швидко переключатися з одного виду діяльності на інший.

Наступна вправа, яка стане у пригоді – це «Кластер».

 

Вправа «Кластер»

 

Посередині листка, дошки записуємо ключове слово чи речення теми. Кругом нього в ході уроку слова чи речення, що доповнюють тему. Довкола записаних слів з'являються

«супутники», встановлюючи логічні зв'язки.

Вона дозволяє як повторити вивчений на попередньому уроці матеріал, так і опрацювати новий. На дошці пишеться ключове поняття «історія» і навколо нього записуються основні терміни минулого уроку – «оповідь про події минулого», «наука», «жива пам'ять про минуле», «навчальна дисципліна», «досвід», а потім вони доповнюються словами «супутниками» з нової теми – «історики», «історія України», «всесвітня історія», «історична подія». Таким чином вибудовуються логічні ланцюжки, які пов’язують між собою дві теми.

                                        

                        -  оповідь про події минулого  - жива пам'ять про минуле -

 

             досвід  -  минуле  -              Історія -       історична подія    - історія України

 

                 історична подія      -       наука   -   навчальна дисципліна  - історики

                        

                                                      всесвітня історія

 

 

 

 

 

Тема №3 «Урок узагальнення по темі «Вступ. Що таке історія?»

 

На уроці узагальнення по темі доцільно використовувати вправу «Я знаю. Я хочу дізнатися. Я дізнався» та «Запитання – відповіді».

 

Вправа «Я знаю. Я хочу дізнатися. Я дізнався.»

 

Учні під час уроку працюють з табличкою з трьох колонок, в яку занотовують на протязі  уроку тези, що стосуються теми уроку. В першу «Я знаю», в другу «Я хочу дізнатися»,

В третю «Я дізнався».

Учні на початку уроку записують у табличку (заздалегідь підготовлені вчителем шаблони) що вони знають по темі, висловлюють припущення, що хотіли б дізнатися, а в кінці уроку – що дізналися. Таким чином на протязі уроку повторюється і закріплюється вивчений матеріал попередніх тем. Для мотивації пізнавальної діяльності учнів можна використовувати додатковий матеріал, ІКТ (пошук інформації в Google).

 

Я знаю

Я хочу дізнатися

Я дізнався

 

 

 

 

 

Вправа «Запитання – відповіді».

 

Ця вправа стане у пригоді як для вивчення нової теми так і для підготовки до контрольної роботи. Учні об’єднуючись у групи, мають скласти по 3 –  5 простих питань за заданою темою. 

І група – готує питання по темі № 1 «Що таке минуле, сучасне і майбутнє».

Наприклад.

Що таке історія? Наука, що вивчає минуле людства.

Як звали грецьку музу, покровительку історії?  Кліо.

Ті, хто займається дослідженням минулого – це ? Історики.

ІІ група – готує питання по темі № 2 «Історія України – складова історії».

Наприклад.

Дайте визначення – історія України? Наука, що вивчає події, пов’язані з минулим українського народу.

Що таке всесвітня історія ? Історія народів світу.

Дайте визначення, що таке історична подія. Сукупність пов’язаних між собою важливих фактів життя суспільства.

Потім влаштовується «батл» між групами. За кожну правильну відповідь учні отримують бал.

Також на уроці узагальнення можна використовувати вправу «Вірю – не вірю».

 

Вправа «Вірю – не вірю».

 

Учням пропонуються твердження, які вони мають або підтвердити, або спростувати.

Наприклад.

Чи правда, що історія об’єднує сучасне, майбутнє і минуле?

Чи правда, що історія України є складовою всесвітньої історії?

Чи правда, що історія – це жива пам'ять про минуле?

Під час виконання цієї вправи учні мають довести та обґрунтувати свою позицію.

 

 

doc
Додано
31 грудня 2021
Переглядів
1233
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку