Робота з текстом на уроках української мови

Про матеріал
Мета розробки: вчити учнів працювати з текстом, виконувати різні завдання до нього. Тексти дібрані з творів, які вивчаються на уроках української літератури.
Перегляд файлу

Робота з текстом                                   5 клас

         Ми йшли, не розбираючи дороги, йшли і мовчали.

         З очей Явиних бігли сльози. Він кривився й одвертав од мене обличчя. Та я все розумів. Ява ніколи не плакав! То просто механічно. Просто вухо якимось чином звязане з тим органом, що виробляє сльози. І якщо дуже покрутити вухо, то сльози течуть самі собою. І це зовсім не означає, що людина плаче.

       Вухо Явине напухло, збільшилося вдвоє і горіло маково.

       Ми добре розуміли, що сталося. В тому домі якийсь шалапут розважався тим, що дзвонив у квартири й тікав.

                                                                                                 В.Нестайко

Завдання

  • Виписати 6 словосполучень,  виконати їх синтаксичний розбір.
  • Назвати однорідні члени речення.
  • Виконати синтаксичний розбір виділеного речення.
  • Записати фонетичною транскрипцією слова звязане, сльози, виробляє.
  • Назвати речення за метою висловлення.


Робота з текстом                                   5 клас

       Гірко зітхаючи, ми засипаємо метро. Раз у раз злодійкувато озираємось – чи не заскочить нас зненацька дід, щоб намяти вуха. Хоч і обіцяв він, що не чіпатиме, поки не закінчимо, але хто його зна… Ви б почули, як він лаявся, коли витягав льоху! Ох і лаявся! І де він отих слів набрався?

                                                                      В.Нестайко

Завдання

  • З виділеного речення виписати словосполучення, виконати їх синтаксичний розбір.
  • Назвати види речень за метою висловлення.
  • Виконати синтаксичний розбір останнього речення.
  • Виконати фонетичний розбір слів намяти, лаявся.

 

 

 

Робота з текстом                                   5 клас

    За хвилину ми  вже дряпалися на величезний паркан, що відділяв Явине подвіря від Книшевого. Цей неоковирний триметровий паркан ми прозвали Великою китайською стіною. І знаєте, через що звели Книші оту стіну? Через грушу-гниличку. Якраз на межі росла у Книшів дика груша і простягала одну гілку на Реневу територію. А з тої гілки грушки, ясна річ, падали до Ренів. Їх, звичайно, віддавали, але часом льоха якусь падалицю і схрумає – хіба встежиш? То через оті гнилички, що й слова доброго не варті,  Книші й збудували Велику китайську стіну. А груша, як на зло, всохла.

                                                                                                  В.Нестайко

Завдання

  • Виписати з тексту вставні слова. Пояснити розділові знаки.
  • З першого речення виписати словосполучення. Виконати їх синтаксичний розбір.
  • Записати транскрипцією слова відділяв, простягала, територію.
  • Виконати синтаксичний розбір останнього речення.
  • Назвіть прості і складні речення. Випишіть граматичні основи.

 

 

Робота з текстом                                   5 клас

      Ранок наступного дня. Сонячний, дзвінкий, голосистий: півні співають, гуси rелrочуть, корови мукають. Я скоцюрбився біля тину і підглядаю у шпарку, що робиться на подвір’ї в мого друга.

    Підготовчі роботи успішно закінчено. Все майно Робінзона Кукурузо уже в човні: і берданка, і вудочка, і ліхтарик, і ложка, і ковзани (на зиму), і сокира (на жаль, одна і то стара, тріснута і без топорища – ну, то нічого, на острові можна буде витесать), і багато чого іншого. Червяків накопано повну бляшанку з-під бичків у томаті (я слово «бички» закреслив і написав олівцем «червяки», вийшло «червяки в томаті»). І харчів ціла торба. Отже, все в порядку.

                                                                                               В.Нестайко

Завдання

  • Виписати 6 словосполучень,  виконати їх синтаксичний розбір.
  • Назвати однорідні члени речення.
  • Виконати синтаксичний розбір виділеного речення.
  • Записати фонетичною транскрипцією слова сонячний, топорища, червяки.


         Робота з текстом                                   5 клас

      Минув після того цілий рік. Знову в лісі нападало багато снігу. Тільки ж тепер Моховинка вже не боялася зими. З допомогою своїх родичів вона вибудувала собі гарнесеньку хатку, наносила повну хижку запасів: сушених грибків, меду, в’ялених ягідок, корінців, суничного чаю. І жилося їй дуже добре. Удень вона працювала по  господарству, а ввечері йшла кудись у гості до подружок. Також робила все, що хухам  загадували мавки.

                                                                                 В.Королів-Старий

 

 

Завдання

  • Виписати 6 словосполучень із виділеного речення,  виконати їх синтаксичний розбір.
  • Назвати однорідні члени речення, пояснити розділові знаки.
  • Виконати синтаксичний розбір виділеного  речення.
  • Записати фонетичною транскрипцією слова: вялених, суничного, жилося, боялася.

 


Робота з текстом                       5 клас

      Аля розправила королівську мантію й відступила на крок, милуючись своєю роботою.

  • От ви й готові, ваше недоречносте! А я вже, мабуть, піду.

     З обличчя Недороля вмить зникла усмішка. Він скривився, немов збирався заплакати.

  • То ти мене покидаєш? – прошепотів він. – А я думав, що ти назавжди залишишся в моєму замку!
  • Ні, ваша недоречносте! На жаль, я не можу. Мені неодмінно треба дізнатися, як вибратися з вашої країни.
  • Зачекай, зачекай! – раптом захвилювався Недороль. – Ти без допомоги не виберешся із замку. Тебе схоплять гвардійці й відведуть до Першого Недорадника. А він накаже відрубати тобі голову! А швидше за все ти наскочиш на нього сама. Він цілісінькими днями вештається по замку й винюхує, кого б іще стратити!

                                                                                Г.Малик

Завдання

  • Назвіть види речень за метою висловлювання.
  • Назвіть речення прості і складні.
  • Поясніть розділові знаки при прямій мові.
  • Випишіть звертання і вставні слова.
  • Виконайте синтаксичний розбір виділеного речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з текстом                       5 клас

        -Тепер я все зрозуміла! – вигукнула Недопопелюшка. – А зараз треба дізнатися, у кого ключ від твоєї в’язниці.

       Після цих слів гвардійці знову забряжчали своїм залізяччям, й один з них сказав:

  • Здається, ти залишив ключ у замку, Недобородо?
  • Еге ж, у замку, - відповів другий.
  • І дверцята можна відімкнути?
  • Звичайно, якщо повернути ключ ліворуч!
  • І можна випустити дівчинку з вязниці?
  • Звичайно, якщо хтось захоче це зробити!

    І вони знову замовкли, утупившись у стіну.

                                                           Г.Малик

 

Завдання

  • Поясніть розділові знаки при діалозі.
  • Назвіть види речень за метою висловлення.
  • Запишіть фонетичною транскрипцією слова: залізяччям, здається, утупившись, вязниці.
  • Із виділеного речення випишіть усі можливі словосполучення, виконайте їх синтаксичний розбір.

 

 

docx
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
5737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку