Конспект уроку з української мови для 5 класу на тему «Написання префіксів пре-, при-, прі-»
Тема: Написання префіксів пре-, при-, прі-.
Мета:
навчальна: поглибити вивчений матеріал про будову слова, навчити розрізняти префікси пре-, при-, прі-, користуючись правилами, правильно записувати слова з вказаними префіксами;
розвивальна: розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів, вміння співпрацювати, самостійно мислити, розвивати навички групової роботи;
виховна: виховувати мовленнєву культуру учнів, повагу до друзів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Наскрізна лінія: громадянська.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування. Інструктаж щодо роботи за карткою самооцінювання.
Автотренінг.
Я – хочу працювати на уроці.
Я – особистість творча.
Я - думаю, замислююсь,
Я - аналізую, висловлюю свої судження.
Я - все хочу знати.
ІІ. Актуалізація опорних знань
(Вчитель читає 10 тверджень, якщо учні згодні з даним твердженням ставлять 1, якщо ні -0.)
Самоперевірка коду: 1010011101
Робота на картці біля дошки
Картка 1.
Підібрати до схем слова
Префікс+корінь+суфікс+закінчення.
Корінь+суфікс+закінчення.
Корінь + відсутнє закінчення.
Картка 2.
Підібрати до слова мова спільнокореневі слова, а до слова ліс – форми слова.
Мова –
Ліс –
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Троє братів Пре, При та Прі йшли по гірському плато.
Я премудрий, прегарний! - вихвалявся перший брат - Пре.
Наймолодший брат Прі повільно йшов позаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався лише у трьох словах, а його брати завжди глузували з нього і видумували різні прізвиська.
Пре та При так захопилися хвастощами, що не помітили, як полетіли у прірву.
Прі підійшов до ущелини і... витягнув схвильованих братів.
Коментар учителя:
Висновок: громадянський обов`язок кожної людини – це з повагою ставитися до кожної людини, поважати один одного та цінувати дружбу.
IV. Оголошення теми і мети уроку. Діти визначають тему уроку, записуючи її в зошити. (Мету уроку визначають учні)
V. Сприйняття нового матеріалу.
1. «Лінгвістичне спостереження» (Робота біля дошки)
Учні записують у фонетичній транскрипції слова приніс, предивна.
Коментар учителя. Ненаголошений голосний [е] у префіксах пре- вимовляється наближено до [и]. Ненаголошений [и] у префіксі при- у вимові наближається до [е]. Щоб не помилитись у написання префіксів пре-, при-, треба розрізняти їх за значення
Яке загальне значення слів приніс, прийшов, приїхав, пришив, приєднав?
Загальне значення слів – «наближення, приєднання до чогось» (надруковане значення прикріплюємо до дошки).
Завдання. Назвіть одним словом.
А) наближення птаха(прилетіти), коня (прискакати), риби (припливти), автомобіля (приїхати), круглого предмета (прикотитися).
Б) приєднати за допомогою клею (приклеїти), булавки (приколоти).
Яке загальне значення слів предобрий, прегарний, пречудовий?
Загальне значення слів – перебільшення (до дошки).
Префікс пре- означає вищу міру ознаки, його можна замінити словом дуже.
Завдання. Скажіть одним словом: дуже милий - премилий, дуже суворий - пресуворий, дуже високий - превисокий.
Префікс прі- вживається у кількох словах: прірва, прізвище, прізвисько.
2. Опрацювання матеріалу учнями.
3. Висновок учнів.
VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.
Пр…кислий, пр…милий, пр..рва, пр..кріпити, пр…сісти, пр…розумний, пр…широкий, пр..звисько, пр…глибокий, пр…лагідний, пр…морський, пр…корисний.
Самоперевірка
Прекислий, премилий, прірва, прикріпити, присісти, прерозумний, преширокий, прізвисько, преглибокий, прелагідний, приморський, прекорисний.
Доберіть до поданих слів спільнокореневі з префіксами пре, при.
Якого значення надали словам префікси? Запишіть дібрані слова, підкресліть
та поясніть орфограму в префіксах. Учні виконують завдання по рядах: 1 р. 1-7 сл., 2 р. 8-15 сл., 3 р. 16-20 сл.
1 р. Дніпро- придніпровський, поганий - препоганий, солити - присолити, звати - призвати, колоти - приколоти, пудра- припудрити, дорога – придорожній.
2 р. Солодкий - пресолодкий, копати - прикопати, кропити - прикропити, святий - пресвятий, чудовий - пречудовий, лаштувати - прилаштувати, сьорбати - присьорбувати, чіпляти – причіпляти.
3 р. Зачиняти - причиняти, згадати - пригадати, старець - престарий, заховати - приховати, мудрий - премудрий.
3.Робота в групах
4. Проведення інструктажу щодо роботи в групах.
1 група: - Розгадати кросворд (У кросворді розгадати слова з префіксами пре-, при-.)
1 |
|
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 група: - Розшифрувати ребуси
приїхати
прибігти
прикрасити присісти
3 група: - Хмаринка слів
Знайти 5 слів, у яких допущені помилки в правописі префіксів пре-, при-, прі-. Та записати їх правильно.
4 група: - Творче завдання
Замінити слова і словосполучення словами з префіксами при-, пре-.
Місцевість біля Карпат –
Дуже поганий –
Повернення птахів –
Намагатись щось почути -
Край біля моря -
5 група: Підібрати антоніми.
Підібрати до поданих слів антоніми.
Зразок: Відліт — приліт.
Відв’язати, від'їхати, прегарний, відчепити, віднести.
6 група: Гра «Комплімент» один одному. Кожен учень з групи повинен сказати один одному гарний комплімент.
Наприклад: ти дуже добрий- предобрий.
VІІ. Підсумок уроку.
Рефлексія:
«Я запам’ятав…»
«Я зрозумів, що …»
VІІІ. Оцінювання учнів.
ІХ. Оголошення домашнього завдання.
Опрацювати п. 22 на с. 70. Виконати вправу 173 або 175 с.72.
Дібрати до поданих слів антоніми.
Віднести, предобрий, відкрити, предобрий, приїхати, пресильний.
Замінити слова і словосполучення словами з префіксами при-, пре-. Місцевість біля Карпат - Невеликий мороз - приморозок;
Дуже поганий -
Посадка на землю —
Дуже високий -
Повернення птахів -
Напружувати слух, намагатись щось почути -
Дуже глибокий -
Край біля моря -
1 група: - Кросворд (У кросворді розгадати слова з префіксами пре-, при-, прі-.)
1 |
|
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.Невеликий моро
3 група: - Хмаринка слів
Знайти 5 слів, у яких допущені помилки в правописі префіксів пре-, при-, прі-. Та записати їх правильно.
6 група: Гра «Комплімент» один одному. Кожен учень з групи повинен сказати один одному гарний комплімент.
Наприклад: ти дуже добрий- предобри
Розгадати ребуси
1 група: - Кросворд (У кросворді розгадати слова з префіксами пре-, при-
1 |
|
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 група: - Розшифрувати ребуси
3 група: - Хмаринка слів
Знайти 5 слів, у яких допущені помилки в правописі префіксів пре-, при-, прі-. Та записати їх правильно.
4 група: - Творче завдання.Замінити слова і словосполучення словами з префіксами при-, пре-.
Місцевість біля Карпат – …..
Дуже поганий – …….
Повернення птахів – …...
Намагатись щось почути - …….
Край біля моря - …...
Невеликий мороз - …
5 група: Підібрати антоніми.
Підібрати до поданих слів антоніми.
Зразок: Відліт — приліт.
Відв’язати, від'їхати, прегарний, відчепити, віднести, відкласти.
6 група: Гра «Комплімент» один одному. Кожен учень з групи повинен сказати по 2 компліменти один одному.
Наприклад: ти дуже добрий- предобрий.
Картка самооцінювання
Вид роботи |
Кількість балів |
Набрана кількість балів |
Кодовий диктант |
0-5 б. |
|
Робота на картці |
1 б. |
|
Робота з підручником |
2 б. |
|
Словниковий диктант |
2 б. |
|
Групова робота |
1 б. |
|
Активна робота протягом уроку |
1б. |
|
Картка самооцінювання
Вид роботи |
Кількість балів |
Набрана кількість балів |
Кодовий диктант |
0-5 б. |
|
Робота на картці |
1 б. |
|
Робота з підручником |
2 б. |
|
Словниковий диктант |
2 б. |
|
Групова робота |
1 б. |
|
Активна робота протягом уроку |
1б. |
|
Картка самооцінювання
Вид роботи |
Кількість балів |
Набрана кількість балів |
Кодовий диктант |
0-5 б. |
|
Робота на картці |
1 б. |
|
Робота з підручником |
2 б. |
|
Словниковий диктант |
2 б. |
|
Групова робота |
1 б. |
|
Активна робота протягом уроку |
1б. |
|
Картка самооцінювання
Вид роботи |
Кількість балів |
Набрана кількість балів |
Кодовий диктант |
0-5 б. |
|
Робота на картці |
1 б. |
|
Робота з підручником |
2 б. |
|
Словниковий диктант |
2 б. |
|
Групова робота |
1 б. |
|
Активна робота протягом уроку |
1б. |
|
Картка самооцінювання
Вид роботи |
Кількість балів |
Набрана кількість балів |
Кодовий диктант |
0-5 б. |
|
Робота на картці |
1 б. |
|
Робота з підручником |
2 б. |
|
Словниковий диктант |
2 б. |
|
Групова робота |
1 б. |
|
Активна робота протягом уроку |
1б. |
|
Картка 1.
Підібрати до схем слова
Префікс+корінь+суфікс+закінчення.
Корінь+суфікс+закінчення.
Корінь + відсутнє закінчення.
Картка 2.
Підібрати до слова мова спільнокореневі слова, а до слова ліс – форми слова.
Мова –
Ліс –
Ти дуже добрий……, пишеш дуже старанно……, дуже мила усмішка……, дивишся дуже ніжно……., надто хороший……., надто скромний…….,виконав дуже чудово…..
прийти
прийти
Робота в групах 6 груп
ІІ гр.- дібрати до поданих слів антоніми, утворити з ними словосполучення.
Зразок: Відліт — приліт, приліт птахів.
Відв’язати, від'їхати, прегарний, відчепити, пресумний, віднести, прехороший, відхід.
Робота в групах
Префікс Пре – вживається для вираження найвищого ступеня вияву ознаки (його можна замінити прислівником дуже): ПреБагато, ПреКрасно, ПреЧудовий, ПреПоганий.
2. Префікс При – вживається в словах, що означають:
А) наближення: ПрИвезти, ПрИїхати, ПрИтягти, ПриКінцевий;
Б) приєднання: ПриБити, прикріпити, ПриЧепити, ПриШити;
В) частковість дії: ПриСпівувати, ПриСісти, ПриКрити, ПриМружити;
Г) результат дії: ПриБоркати, ПриЗначити, ПриРекти, ПриРучити.
3. Префікс Прі – вживається в 4 словах: ПріЗвище, ПріЗвисько, ПріРва, ПріРвистий. Запам’ятайте правопис слів зі складовими частинами Пре – і При-: ПреЗидент, ПреЗирливість, ПреЙскурант, ПреЛюдія, ПреМ’єр, ПреПарат, ПреСтиж, ПреСтол, ПреТендент, ПреТензія; ПриВілей, ПриНаймні, ПриРодний, ПриСтосування, ПриТаманний, неПриТомний, неПриЧетний.
Робота в групах
Творче завдання.
Діти, ми знаємо, що казка - це витвір народу. Давайте станемо теж творцями і виконаємо ось таке завдання: замінити слова і словосполучення словами з префіксами при-, пре-. (Словосполучення записані на дошці, а учні записують в зошити лише підібрані слова.)
Місцевість біля Карпат - Прикарпаття;
Невеликий мороз - приморозок;
Дуже поганий - препоганий;
Посадка на землю — приземлення;
Дуже високий - превисокий;
Повернення птахів - приліт;
Напружувати слух, намагатись щось почути - прислухатися.
Дуже глибокий - пре-глибокий;
Край біля моря - Примор’я;
Редагування групове
Прийшовши до класу, я знайшла у себе на столі невідправлений лист. Копії його лежать у вас на партах. Чому лист не відправлено?
Адресант сподівається на вашу допомогу. Ось текст:
Добрий день, Олю!
Побачив тебе на прогулянці, моя пр красна незнайомко. Ти полонила мене своєю мовою, щирістю та красою так, що навіть пр йшла до мене уві сні цієї ночі. Давай зустрінемося пр чудового весняного вечора. Пр сядемо і вволю наговоримося. А іще я пр готував сюрприз.
Словникова робота
Робота на дошці. Словниковий диктант з поясненням.
Пр…кислий, пр… солити, пр…сати, пр…розумний, пр…талановитий, пр…озерний, пр…кордонник, пр…широкий, пр…глибокий, пр…борканий, пр…лагідний, пр…морський, пр…корисний.
Робота в парі - Гра «Квіточка» дітям дають серединку з префіксом вони вставляють на пелюстках слова
І кв.: прибрати,приручений,прихилити,причинити,привів.
ІІ кв.: премокрий, преколючі, предивний, пресолодкий, препоганий.
А поки ________ будуть виконувати дане завдання, ми з вами теж пограємось.
Робота в групах
І гр. - Кросворд
1 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІ гр.- дібрати до поданих слів антоніми, утворити з ними словосполучення.
Зразок: Відліт — приліт, приліт птахів.
Відв’язати, від'їхати, прегарний, відчепити, пресумний, віднести, прехороший, відхід.
ІІІ.гр. – виписати синонімічні пари слів
Притихли,прибрати,прийти,престарий,принишкли,причалапати,причепурити,
предавній
Гра Комплімент
Гра «Комплімент» один одному
Ти дуже добрий……, пишеш дуже старанно……, дуже мила усмішка……, дивишся дуже ніжно……., надто хороший……., надто скромний…….,виконав дуже чудово…..
прийти
прийти
прийти
приїхав
претихо
прізвище
Конспект уроку з української мови для 5 класу підготувала
вчитель української мови та літератури
Верхньостановецького ЗНЗ І-ІІІ ст.
Кіцманського району
Чернівецької області
Нашиба Ольга Михайлівна
Тема:Вимова і написання префіксів пре-,при-, прі-
Мета: навчити розрізняти префікси пре-, при-, прі-, користуючись правилами, правильно записувати слова з вказаними префіксами; розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів, вміння співпрацювати, самостійно мислити, навики колективної роботи; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати мовленнєву культуру учнів,повагу до батьків, рідних, прагнення берегти родинні цінності.
Обладнання: підручник, картки з дидактичними матеріалами, мультимедійна презентація
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання вчителя
Ранковий час, пора весняна,
І дзвоник кличе : «Дзень-дзелень!».
Ми наш урок розпочинаєм,
І хай вам буде «Добрий день!»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Дорогі діти, наш урок я хочу розпочати такими віршованими рядками
Усе, що є найкраще у дитини:
Її талант, культура, доброта —
Від тата й мами йде і від родини —
Незаперечна істина свята.
Сім’я, родина — це велике диво,
Там є любов і ласка, і тепло.
Там дітям затишно і радісно, й щасливо,
Тепер у нас і завжди так було.
Як тато є й матуся є рідненька,
Там добре дітям, є в них доброта.
В дітей тоді й сорочечка біленька,
І ластівкою мрія заліта.
А зараз зверніть увагу на вислів, написаний на дошці.
Без сім'ї нема щастя на землі
Народна творчість
Яка тема об’єднує прочитані мною рядки і вислів на дошці?
У сім’ї закладається коріння, з якого потім виростають і гілки, і квіти, і плоди. Сім'я – святиня людського духу, благородних людських почуттів: кохання, любові, вірності та піклування. Це невсипуща хранителька національних звичаїв і традицій, пам'яті предків, Людина є смертною. Але рід, родина, народ –безсмертні.
Ми недаремно зачепили цю тему,адже з місяцем травнем повязано багато родинних свят: Міжнародного та Всеукраїнського дня сім’ї, родини(15 травня), Дня матері(2 неділя травня).
ІІІ.Актуалізація опорних знань
Розділ мовознавства «Будова слова» має свій зв’язок із темою «Родина» .В цьому ви мали змогу пересвідчитись на одному з попередніх уроків , коли ми вивчали спільнокореневі слова. Адже як по-іншому ми їх ще називаємо? Правильно- слова-родичі.
Коли ми говоримо: "Мiй рiд, моя родина", то у кожного в душi народжується щось таке тепле, нiжне, таке рiдне i близьке. Бо ж це найрiднiшi люди: тато, мама, бабуся і дiдусь, брати та сестри. Це - рiдна домiвка: просторий двiр, квітучий сад, криниця з чистою джерелицею. Це - тихi пiсеннi вечори i сонячнi росянi ранки. Це вишиванки, це - казки i легенди, мудре народне слово. З усього цього зiткане наше життя, ми - галузка, гiлочка великого родового дерева.
Ми почнемо нашу роботу на уроці із перевірки домашнього завдання .Вам потрібно було скласти родові дерева до слів дім та рід.
2.Для того, щоб ви повторили усе вивчене з розділу «Будова слова», виконаєте зараз завдання «Кодований диктант» (Вчитель читає 12 тверджень, якщо учні згідні з даним твердженням ставлять 1, якщо ні -0.)
1.Слова складаються з основи і закінчення або тільки основи (1)
2.Основа слова – це частина слова із закінченням (0)
3.Суфікс – значуща частина слова, що стоїть після кореня (1)
4.Закінчення – незмінювана частина слова (0)
5.Префікс – це частина слова, що стоїть після кореня (0)
6.Слова, в яких корені подібні , але мають різне значення, не спільнокореневими (1)
7.Слова бувають змінні та незмінні (1)
8.У слові може бути тільки один префікс, корінь і суфікс (0)
9.Незмінні слова не мають закінчення (1)
10.До незмінних слів належать прислівники (1)
11.Слова «мова», «мови», «мовою» є спільнокореневими.(0)
ІV. Повідомлення теми й мети уроку.
Про що ми будемо сьогодні говорити на уроці, ви дізнаєтесь, коли прослухайте невеличку казку, а називається вона «Три брати»
Троє братів Пре, При та Прі йшли по гірському плато.
Я премудрий, прегарний! - вихвалявся перший брат - Пре.
Наймолодший брат Прі повільно йшов позаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався лише у трьох словах, а його брати завжди глузували з нього і видумували різні прізвиська.
Пре та При так захопилися хвастощами, що не помітили, як полетіли у прірву.
Прі підійшов до ущелини і... витягнув схвильованих братів.
Коментар учителя:
Отже, сьогодні на уроці ми з вами будемо працювати над вимовою і правописом префіксів пре-, при- та прі-.
Записуємо дату і тему уроку.
V. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.
Завдання 1. «Лінгвістичне спостереження» (Робота біля дошки)
Записати у фонетичній транскрипції слова приніс,предивна
Коментар учителя. Ненаголошений голосний [е] у префіксах пре- вимовляється наближено до [и]. Ненаголошений [и] у префіксі при- у вимові наближається до [е]. Щоб не помилитись у написання префіксів пре-, при-, треба розрізняти їх за значенням.
Префікс пре- вказує на вищу міру ознаки (його можна замінити прислівником дуже) - прехитрий, пречудовий.
Завдання 2 «Комплімент» (До словосполучень дібрати означення з префіксом пре)
Мамині руки (дуже ніжні) –
Мамина усмішка (дуже ласкава) –
Татусеві поради (дуже цінні) –
Бабусині слова (дуже лагідні) –
Бабусині пампушки (дуже смачні) –
Дідусева наука (дуже мудра) –
Префікс при- вносить у значення слова відтінок приєднання, приближения, неповноти дії й ознаки - принести, прикинути.
Завдання 3.«Лінгвістична розминка» - Виконання вправи 538.
«Мозковий штурм» (Пояснити лексичне значення слів прірва, прізвище,прізвисько.
Завдання 4. «Орфографічний тренажер» - Записати правильно слова, позначивши над кожним частину мови.
Припекти, превесело,прізвище, приревнувати, прерадий, прекрасний, приземлення, претихо, присісти, прірва, притримати, преакуратний.
Коментар учителя. А зараз послухайте таку історію. Василько та Наталочка гостювали у бабусі. Граючись на лугу, вони побачили дві гарні квіточки і вирішили зірвати їх і подарувати своїй бабусі, але коли вони бігли додому, звіявся сильний вітер і розвіяв всі пелюстки з квіточок. Діти допоможіть зібрати правильно пелюстки назад Василькові і Наталочці.
Робота в парі - Гра «Квіточка»
І кв.: прибрати,приручений,прихилити,причинити,привів.
ІІ кв.: премокрий, преколючі, предивний, пресолодкий, препоганий.
А поки ________ будуть виконувати дане завдання, ми з вами теж пограємось.
Орфографічна фізхвилинка
Лінгвістичне дослідження
Робота біля дошки – Розібрати за будовою слова предмет, приємна
Коментар учителя. Не слід сплутувати слова, в яких пре-, при-, прі-є префіксами, з тими, де вони входять до складу кореня. Зазвичай це слова іншомовного походження, правопис яких потрібно запам’ятати: президія, пріоритет, примула і т. п.
Завдання 5.Розподільчий диктант (Згрупуйте слова у дві колонки: де пре, при є префіксом та частиною кореня. Якщо правильно буде виконане завдання то з останніх літер кожного слова можна буде завершити вислів «Щасливий той, хто щасливий …» )
Пречисту,природно,приріс,прещасливе,прийом, пригріб,прем’єра,прикрив, прихід.
VІ. Закріплення здобутих знань
Гра «Лото»
(Словосполучення записані на дошці, а учні підбирають відповідні слова.)
Місцевість біля Карпат - Прикарпаття;
Невеликий мороз - приморозок;
Дуже поганий - препоганий;
Посадка на землю — приземлення;
Дуже високий - превисокий;
Повернення птахів - приліт;
Напружувати слух, намагатись щось почути - прислухатися.
Дуже глибокий - преглибокий;
Край біля моря - Примор’я;
Гра «Злови помилку»
Знайти слова , що містять помилки, записати їх правильно, пояснити правопис.
На березі моря жив-був дім. Дах перекосило. Пічка розвалилась. Труби переїхали набік. Вікна не відкриваються, двері не зачиняються. Долівка в щілинах. Колись давно в цьому будинку жили люди. Тоді він був новенький і гарний. А потім люди виїхали і будинок вийшов із ладу. Став сумувати і старіти. І сад біля будинку сумував і навіть здичавів від самотності. Яблука стали прикислими, а вишні – придрібними. Замість квітів привисока трава, кропива та будяки виросли. От і жив старий запущений будинок в пристарому запущеному саду.
Та одного дня листоноша преніс йому телеграму: "Преготуйся зустрічати гостей, які преїдуть здалеку. На приготування у тебе є два тижні." Зрадів будинок, що до нього повертаються люди і відчув себе знову молодим і повним сили. Недарма українська приказка говорить: «Гість в дім – радість в нім».
Робота в групах
І гр. - Кросворд
1 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІ гр.- дібрати до поданих слів антоніми, утворити з ними словосполучення.
Зразок: Відліт — приліт, приліт птахів.
Відв’язати, від'їхати, прегарний, відчепити, пресумний, віднести, прехороший, відхід.
ІІІ.гр. – виписати синонімічні пари слів
Притихли,прибрати,прийти,престарий,принишкли,причалапати,причепурити,
предавній
VІІ. Підсумок уроку
Поетична хвилинка (Слайд 10)
Прослухайте вірш. (Читає учень)
Що писати ПРЕ- чи ПРИ-?
Не турбуйся, друже.
Префікс ПРЕ- пиши завжди
замість слова “дуже”.
Хто премилий - дуже милий,
престарий - дуже старий.
Хто премудрий - дуже мудрий,
премалий - дуже малий.
Префікс ПРИ- пиши тоді,
коли мусиш щось зробити:
принести мамі води
чи гачок прибити.
ПРИ- тоді іще напишемо,
коли вкаже він наближення:
прибережний, приморський,
прикордонний, приміський.
- Чи всі правила написання префіксів пре-, при- названо в поезії?
VІІІ.Домашнє завдання
Пр..брати
Пр..ручений
Пр..хилити
Пр..чинити
Пр..вів
Пр..мокрий Пр..колючі Пр..дивний Пр..солодкий Пр..поганий
І гр. - Кросворд
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІ. З двома відгаданими словами скласти речення.
ІІ гр.- дібрати до поданих слів антоніми, утворити з ними словосполучення.
Зразок: Відліт — приліт, приліт птахів.
Відв’язати, від'їхати, прегарний, відчепити, пресумний, віднести, прехороший, відхід.
ІІІ.гр. – виписати синонімічні пари слів
Притихли,прибрати,прийти,престарий,принишкли,причалапати,
причепурити,предавній
Місцевість біля Карпат
|
Невеликий мороз |
Дуже поганий |
Посадка на землю
|
Дуже глибокий |
Край біля моря |
Дуже високий |
Повернення птахів |
Напружувати слух, намагатись щось почути |
Тема уроку. У гості до префіксів пре-, при-, прі-( написання і вимова префіксів).
Мета: пояснити особливості написання префіксів; формувати вміння визначати орфограму, прищеплювати вміння правильно писати слова із префіксами пре-, при-, прі-; розвивати спостережливість, навички творчої співпраці; виховувати інтерес до українських традицій і звичаїв, зокрема гостинності.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу .
Форма уроку: урок- погостини.
Обладнання: підручник, будиночки - розмальовки, ілюстративний матеріал.
Методи і прийоми: психологічна вправа «Наш настрій», гра «Щасливий білетик», робота в групі, «Мікрофон», «Злови помилку».
«Над усе шануйте гостя, відкіля б він не пр..йшов:
чи простолюдин він, чи знатний, чи посол».
(київський князь Володимир Мономах)
Хід уроку
І. Організація класу
Психологічна вправа «Наш настрій»
Діти, подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, усміхніться і до вас прийде радісний настрій. І з цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми розпочнемо урок. Тим паче, що посмішка–це головна умова успіху, коли йдеш у гості або зустрічаєш гостей. Отже, ви готові розпочати роботу?
ІІ. Повідомлення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
1. Робота з текстом
Прочитайте текст. (Слайд)
Гостинність у звичаях українців
Слово «гість» - давнє,праслов‘янське. Первісне значення його – чужинець, чужоземець. Справді, чужинцями, гостями були в нас купці. Дороги, якими вони прибували, називалися «гостинець», та й привозили чужоземці теж гостинці.
Стародавні звичаї веліли, щоб гість, зайшовши на подвір’я , бодай на хвилинку вступив до хати. Гостя садовили на найкращому місці, запрошували до столу. Сидячи за столом, гості повинні були чекати запрошення до страви. Коли гостина була святкова, то дітей за стол не садили, господарі теж не сідали :господиня подавала їсти і припрошувала жінок, а господар – припрошував чоловіків. Нечемним вважалося, коли гість брав зі столу страви сам, без припрошення. Кожного гостя, який уже прощався ,господарі проводжали аж на двір або за ворота ( За митрополитом Іларіоном).
Бесіда:
-Яке первісне значення слова «гість»?
- Які звичаї вам запам'яталися?
-Що означає слово «припрошувати»? Який префікс у ньому вживається?
-Чи любите ви ходити в гості?
Сьогодні нас запросили до себе в гості три «гостинних» префікси пре-, при-, прі-.
Тож темою уроку є «Вимова та правопис префіксів пре-, при-, прі-.»
Запис у зошити теми уроку.
2. Бесіда
- Згадайте, що називається префіксом?
-Для чого служать префікси у словах?
-Як ви гадаєте, що можна подарувати префіксам, бо в гості не ходять з порожніми руками? Майте на увазі, що в Україні кажуть: «Не дорогий твій подарунок – дорога твоя пам'ять», - тому справа не в ціні подарунка, а в щирості твоїх почуттів.
(відповіді учнів)
Учитель. Перед вами будиночки, які ви зможете подарувати братам- префіксам. Подивіться, які вони похмурі, непривітні. А стануть яскравими і привабливими, коли ви будете виконувати завдання і розфарбовувати їх у відповідні кольори. Якщо із завданням не справитесь, то і відповідний колір буде відсутній на вашому будиночку, або його буде зовсім мало, коли завдання буде виконано з помилками.
Тож після кожного завдання не забувайте себе оцінювати, розфарбовуючи будиночки. (додається малюнок).
Отже, діти, щоб допомогти «гостинним» префіксам, ми з вами мусимо зрозуміти правила їх написання.
ІІІ. Вивчення нової теми.
1). Спостереження.
- Яке загальне значення слів прийшов, приїхав, пришив, приєднав?
Загальне значення слів – «наближення, приєднання до чогось» (надруковане значення прикріплюємо до дошки).
Завдання. Запишіть одним словом.
А) наближення птаха(прилетіти), коня (прискакати), риби (припливти), автомобіля (приїхати), круглого предмета (прикотитися).
Б) приєднати за допомогою клею (приклеїти), булавки (приколоти).
2). Спостереження.
- Яке загальне значення слів приморський, придорожній, пришкільний?
Загальне значення слів – «перебування біля чогось» (на дошку).
Завдання. Запишіть одним словом:
перебувати біля міста (приміський), Чорного моря (причорноморський), кордону (прикордонний).
3). Спостереження.
- Яке загальне значення слів пригорів, присів, приліг?
Загальне значення слів – неповнота, незакінченість дії (на дошку).
Завдання. Запишіть одним словом:
неповністю вкрити (прикрити), закрити (призакрити), зачинити (при зачинити).
4). Спостереження.
- Яке загальне значення слів предобрий, прегарний, пречудовий?
Загальне значення слів – перебільшення (до дошки).
Завдання. Запишіть одним словом:
дуже милий, дуже суворий, дуже високий.
5). – У останній кімнаті живе префікс прі-, що вживається лише з трьома словами: прірва, прізвище, прізвисько.
• Звернемося до підручника. Самостійно опрацюйте теоретичний матеріал, що знаходиться у підручнику на сторінці 190.
А зараз перевіримо як ви засвоїли матеріал.
• Пограємо у гру «Щасливий білетик»
(Бажаючі витягають білетик із запитанням і дають на нього відповідь)
• Якому слову за значенням відповідає префікс пре-?
• Який префікс вказує на неповну дію або ознаку?
• В яких словах (частинах мови) пишемо префікс пре-?
• Які слова пишуться з префіксом прі-?
ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи,
1. «Орфографічний тренажер» (вправа 431).
2. Лексичне дослідження (вправа 435).
3. «Злови помилку»
Знайти слова ,щомістять помилки, записати їх правильно, пояснити правопис.
На березі моря жив-був дім. Дах перекосило. Пічка розвалилась. Труби переїхали на бік. Вікна не відкриваються, двері не зачиняються. Долівка в щілинах. Колись давно в цьому будинку жили люди. Тоді він був новенький і гарний. А потім люди виїхали і будинок вийшов із ладу. Став сумувати і старіти. І сад біля будинку сумував і навіть здичавів від самотності. Яблука стали прикислими, а вишні – придрібними. Замість квітів привисока трава, кропива та будяки виросли. От і жив старий запущений будинок в пристарому запущеному саду.
Та одного дня листоноша преніс йому телеграму: "Преготуйся зустрічати гостей, які преїдуть здалеку. На приготування у тебе є два тижні." Зрадів будинок, що до нього повертаються люди і відчув себе знову молодим і повним сили. Недарма українська приказка говорить: «Гість в дім – радість в нім».
-Як цей текст пов’язаний з темою нашого уроку?
4. «Мистецтво красномовства» (розвиток мовлення).
-За допомогою словосполучень опишіть наше гостювання в префіксів пре-, при-, прі-. Прекрасні господарі, прибути на місце, привітати гостей, прецікаве правило, подивитися уважно, превелике задоволення.
V. Підсумок уроку
1.«Мікрофон».
-Для чого необхідні знання про написання префіксів?
-Давайте повернемося до епіграфа нашого уроку. Яку ж літеру слід написати у слові прийшов?Чому?
2.Оцінювання роботи учнів під час уроку, мотивація оцінок.
Погляньмо на ваші будиночки. Якими вони вийшли? Чи сподобаються вони братам-префіксам?
• Чи є такі будиночки, які повністю розфарбовані?
• Чи є будиночки не розфарбовані?
Молодці, ваші будиночки вийшли яскравими, привабливими. Це значить, що ви були на уроці старанними, активними тому і стали найкращими.
Оцініть тепер кожен себе. Ці будиночки з оцінкою вкладіть у зошити і здайте мені.
3. Учитель. Ми з вами стільки зробили подарунків префіксам, що вони вирішили не відпускати нас із порожніми руками та подарували кожному з вас ці чудові закладки, на яких ви можете побачити прислів’я з правилами поведінки в гостях.
VІ. Домашнє завдання
Обов‘язкове – П. 53 , впр. 436 ;
додаткове – скласти казку про пригоди префіксів пре-, при-, прі-.
ІІІ.Мотивація навчання школярів. Актуалізація опорних знань.
Завдання: дати визначення поняття, яке випаде на грані кубика(корінь, префікс, суфікс, закінчення, основа).
Рассказать, бесшумный, бесстрашный, расхвалить, рассыпать,бессилие, рассудительный, бескрылый.
Ви добре впорались із завданням і отримуєте квитки на пароплав.
Іv.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Правопис префіксів пре-, при- розрізняють за значенням.
Префікспре- означає вищу міру ознаки, його можна замінити словом ДУЖЕ. Наприклад: пресильний – дуже сильний, пресмачні – дуже смачні.
Префікс при- означає: а) наближення (приїхати);
б) приєднання (пришити),
знаходження поблизу чогось (привокзальний);
в) неповноту дії чи ознаки (причинити, присмалений);
г) результат дії (приручити);
Префікс прі- вживається у кількох словах: прірва
прізвище
прізвисько
Ми розглянули схему – опору, вона залишається і буде вам помічницею протягом уроку.
Зараз ми з вами вирушимо у плавання
Уявіть собі, що ви опинилися на плоті серед моря під час шторму. Але не треба лякатися, треба діяти . Що роблять з вітрилами під час бурі? Правильно, згортають. Правила мандрівки такі: перед вами аркуші паперу – це вітрильця . Я вам диктую слова, які слід написати на вітрилах. Перепитувати й розмовляти не можна. Сам на плоті, тому й розмовляти нема з ким. Повернешся до сусіда – пліт перевернеться. Слова пишуться у колонку, і вітрильце щоразу треба згортати (загинати на одне слівце).
«Лівий борт» (1 варіант), помахайте лівою рукою. «Правий борт» ( 2 варіант), підніміть вгору вітрильце. Усі готові. Попливли!
(Учитель диктує слова )
Прикріпити предорогий
преспокійний пригріти
придорожній премудрий
прізвище прірва
Хвилі меншають, море затихає…(картинка спокійного моря на екрані). Підняти вітрила! Розгортаємо папірці, перевіряємо та пояснюємо написання слів (на екрані – пароплав з піднятими вітрилами). Помилка – доведеться на цьому місці зробити дірку. Ручкою. Справжню. Наскрізь. У кого пошкоджені вітрила – обов’язково «залатайте» їх вдома, вивчіть правило. А чи є непошкоджені вітрила? Молодці, діти!
А ми, щоб залишатися здоровими, зараз відпочинемо.
Із – за парт всі миттю встали,
Гарно спинки підрівняли.
Вгору тягнемось усі,
Мов вітрила в кораблі.
Потім легко всі присіли,
Наче палубу ми мили.
Потім встали, руки в боки
І зробили два підскоки.
Каблучками цок – цок
І продовжимо урок.
Звернемось до корабельного журналу. Наступне завдання: вставити букви – маячки у вправі . Працюємо 4 хвилини. - Час вийшов. Перевіряємо правильність.
У кого немає помилок? Молодці! Хто допустив помилки, не засмучуйтесь, ми ще будемо працювати над правописом префіксів.
Ми продовжуємо подорож. Над нами пропливають хмарки думок
Прийшла, прекрасна, пречудова,прилетіли,принесла,прибавився.
Ваше завдання: об’єднайте ці думки і складіть 3 – 4 речення, пов’язані однією темою. Як ви думаєте, якою? (весна) Працюємо 4 хвилини. Записуємо у корабельний журнал.
Час вийшов. Зачитайте своє творіння. Прекрасно попрацювали, молодці!
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Завдання на розвиток орфографічної зіркості.
Наші «Штурмани» отримали завдання розробити вдома програму повторення. Вони виконали його ось так. Роздайте , будь ласка, підготовлені картки.
Час вийшов. Підпишіть свої картки, «штурмани» зберуть завдання кожний зі свого ряду, на наступний урок перевірять і оцінять роботи.
VІ. Підсумок уроку.
Що на уроці було головним?
Чи було вам цікаво?
Що нового сьогодні дізналися?
Чому навчилися?
Наша подорож завершується, ви всі пречудово попрацювали та заробили гарні оцінки (коментування оцінок).
VІІ. Домашнє завдання.
У мене в руках чарівна(!) скринька знань. Саме тут знаходиться ваше домашнє завдання. (Дістаю листок їз завданням). Скринька пропонує завдання на вибір. Або виконати вправу з підручника, або скласти казку за даним початком, використовуючи префікси пре-, при-, прі-.(Запис на дошці)
Вивчити параграф , повторити параграф
: 1) Вправа
2) Скласти казку за даним початком.
Казка
Троє братів Пре-, При-, Прі- йшли гірською стежкою.
Наймолодший брат Прі- повільно йшов позаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався всього в трьох словах. Пре- та При- так захопилися хвастощами, що не помітили, як…..
2) Скласти казку за даним початком.
Казка
Троє братів Пре-, При-, Прі- йшли гірською стежкою.
Наймолодший брат Прі- повільно йшов позаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався всього в трьох словах. Пре- та При- так захопилися хвастощами, що не помітили, як…..
2) Скласти казку за даним початком.
Казка
Троє братів Пре-, При-, Прі- йшли гірською стежкою.
Наймолодший брат Прі- повільно йшов позаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався всього в трьох словах. Пре- та При- так захопилися хвастощами, що не помітили, як…..
2) Скласти казку за даним початком.
Казка
Троє братів Пре-, При-, Прі- йшли гірською стежкою.
Наймолодший брат Прі- повільно йшов позаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався всього в трьох словах. Пре- та При- так захопилися хвастощами, що не помітили, як….
Рибаківський ЗЗСО І-ІІІ ступенів
У гості до префіксів пре-, при-, прі-
( написання і вимова префіксів)
Розробка уроку
з української мови
у 5 класі
Вчитель: Мелашенко М. С.
2