Конотопська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №14
Конотопської міської ради Сумської області
Вправи для закріплення навичок написання
словникових слів
3 клас
З досвіду роботи
учителя початкових класів
вищої категорії, старшого учителя Сверщок Світлани Миколаївни
КОНОТОП – 201
ЗМІСТ
1. Вступ……..………………………………………………………..4
у 3 класі ..………………………………………………………………6
3. Список використаних джерел ……………………………………..54
Програма з української мови приділяє велику увагу словниковій роботі, результатом якої є розвиток мовлення учнів, підвищення їхньої грамотності. Адже курс української мови – це не тільки окремий навчальний предмет, а й основний засіб опанування всіх інших шкільних дисциплін. Тому вчителі початкових класів повинні чітко усвідомлювати відповідаль-ність за уміння школярів грамотно використовувати слова в усному і писемному мовленні. Це стосується і розуміння значення слів, якими їм доводиться оперувати, і правильної вимови їх, зокрема наголошування, і орфографічної зіркості і доречної словосполучуваності та слововживання.
Важливою частиною роботи з орфографії в школі І ступеня є засвоєння списку слів, вимову і правопис яких учні мають запам’ятати. Написання таких слів переважно не можна пояснити правилами сучасного правопису, тому що воно склалося історично. Слова контрольного орфографічного списку повинні бути в центрі тому, що правильно побудована робота над словниковими словами справді збагачує лексичний запас учнів і сприяє їхньому мовленнєвому розвитку в усній та писемних формах. Але набуття навичок правильного користування словниковим словом – процес тривалий, його не можна досягти на одному уроці. Зробити процес засвоєння таких слів більш ефективним – складне завдання, тому що багатьом школярам молодшого шкільного віку запам’ятати ці слова дуже важко, нерідко й зовсім несила.
Обираючи методичний інструментарій для засвоєння графічного образу словникового слова, я звертаю увагу на використання таких методів і прийомів:
1. Пояснення лексичного значення слова.
2. Наголошення на особливостях правопису (зорове сприймання: на дошці, у підручнику, на картці з малюнком).
3. Звуко-буквений аналіз слова, списування, наголошення на різниці між написанням і вимовою.
4. Складання словосполучень, речень.
5. Визначення граматичних категорій (рід, число, відмінок тощо).
6. Списування:
- супроводжуване усним орфографічним коментарем;
- наближене до зорового диктанту;
- творче (вставити букви, записати певні слова, дописати відсутній склад тощо).
7. Мовні ігри — ребуси, кросворди, анаграми, граматичні приклади, словотворчі вправи та ін.
8. Диктанти.
Для того, щоб словникові слова запам’ятовувались учнем якомога швидше, краще і з докладанням мінімальних зусиль, первинне знайомство зі словом я проводжу в ігровій формі: відгадуванні загадок, складанні слів із окремих букв, розгадуванні ребусів, анаграм.
Продовжую роботу над запам’ятанням правильного написання слів, які не перевіряються, при написанні хвилинки каліграфії. Діти записують з’єднання, слова, добирають спільнокореневі слова, синоніми, складають словосполучення, речення. З метою розвитку зв’язного мовлення учнів знайомлю дітей з фразеологізмами, до складу яких входять словникові слова, складаємо діалоги, казки, розповіді з використанням цих слів.
Протягом навчального року вивчені слова повторюються, що сприяє кращому їх засвоєнню.
Я впевнена, що проблема засвоєння списку словникових слів є актуальною. Форми роботи на уроці, запропоновані в посібнику,
Абрикос
Абрикос – від слова apricus, що означає
«зігрітий сонцем». Слово абрикос інакше називали вірменським яблуком
Сам жовтенький, соковитий
достигає серед літа.
Він у джемі, у варенні
І солодкий., і приємний.
2. Хвилинка каліграфії
Аб бр ри ик ко ос
Абрикос, абрикосовий.
3. Склади речення з окремих слів
гілці, Високо, абрикос, на, доспіває, соковитий
Абрикос
Запашний, жовтий.
Спіє, висить, приваблює.
Абрикос - дуже смачний фрукт.
Користь
Адреса
Адреса – означає «місце проживання особи або місце перебування установи». Запозичене з французької мови.
друга перша перша друга перша
друга
Ад др ре ес са
Адреса, адресат, адресант, адресувати, адресний, адресований.
3. Синоніми. Адресувати, відправляти.
4. Речення
Андрійко запише адресу в блокнот.
Цей лист адресований бабусі.
5. Коли так кажуть ?
Не за адресою – звернулися не до тієї людини.
Айстра
Айстра – від грецької назви «зірка»
1. Вірш
Вже неминуче буде сніг
З хвилини на хвилину...
До айстр останніх припаде
Путами сніговими —
Тихо їм щось доведе,
І забіліє з ними.
2. Хвилинка каліграфії
Ай йс ст тр ра Айстра
3. Склади нові слова з букв слова айстри
( три, рис, сир, тир, старий)
4. Сенкан
Айстра.
Червона, біла, фіолетова.
Росте, розцвітає, в'яне.
Восени розпустилась красива айстра.
Квітка.
5. Вправа «Кубування»
Учитель демонструє куб, на гранях якого записані ключові слова – завдання для кожної групи.
Автомобіль
Автомобіль – слово, складене із грецького займенника «аутос», що означає «сам». Латинського прикметника « мобіліс», що означає «рухомий». Автомобіль – «той, що рухається».
Не автобус і не віз,
маю четверо коліс,
вік з дорогою дружу,
все по ній кудись біжу.
Ав вт то ом мо об бі іл ль
Автомобіль, автомобіліст, автомобільні.
3. Словосполучення. Невеликий, маленький, новий, старий, тісний, зручний, червоний, вантажний, легковий, службовий... автомобіль.
Водій автомобіля. Посадка в автомобіль. Поїхати автомобілем. Випускати автомобіль. Керувати автомобілем.
4. Загубилося слово.
По дорозі мчать швидкі … . Будь … на дорозі!
5. Що означає вислів : «Тихіше їдеш, далі будеш».
6. Уяви, що казковим героям потрібен автомобіль.
У яких казках і в яких місцях цих казок ти б його використав? Зміни хід казки, за умови появи в ній автомобіля. Уривок запиши.
7. Придумай цікаві назви автомобілів для казкових героїв.
Наприклад: мишедес, котопель, вовгулі , ....
Агроном
Агроном – спеціаліст в області землеробства
та сільського господарства.
Вийде Микола Хомич, агроном,
грудочку візьме, погляне кругом,
скаже: «Не падає дощик і край,
дощику треба, щоб був урожай».
Аг гр ро он но ом
Агроном, агрономія, агрономічний.
Хороший, мудрий, молодий, досвідчений, дипломований, майбутній, районний, головний агроном.
4. Склади прислів′я
агронома хліб вдома
матимеш слухай
5.Речення
Ранньою весною агрономи вийшов в поле. Турбуються за майбутній урожай.
6. Літери заплуталися.
Магорон ( агроном )
7. Запиши назви овочів та фруктів, що зібрав агроном в алфавітному порядку.
Капуста, буряк, апельсин, яблуко, банан, перець, помідор, кукурудза.
Акваріум
Акваріум - скляна посудина або штучна водойма для утримання, розмноження, вивчення й показу риб, водяних тварин і рослин.
Скляний будинок на вікні
З прозорою водою,
З камінням і піском на дні
І з рибкою золотою.
Ак кв ва ар рі іу ум
Акваріум, акваріумні.
3. Добери до слів — назв предметів прикметники.
Акваріум (який?) невеликий,…
Айстра (яка?) пишна, …
4. Речення.
У невеликому акваріумі плавали рибки.
5. Засели акваріум. Випиши назви акваріумних рибок та рослин в алфавітному порядку.
Гуппі, стрілолист, мечоносець, телескоп, комета, барбус, мінор, неон, вуалехвіст, тетра, ліхтарик, монетка, сальвінія, скалярія, гурамі, сомик, мох.
6. Уяви, що тобі вдалося впіймати рибку, що виконує бажання. Склади і запиши діалог, який міг би відбутися між вами, вживаючи слова ввічливості.
Апельсин
Апельсин – з німецького означає « китайське яблуко».
Цілий ящик південного сонця
В Новий рік завезли в магазин.
Здогадайтеся, діти, то що це?
Екзотичний смачний …
Ап пе ел ль ьс си ин
Апельсин, апельсинчик, апельсиновий.
5. Гра « Яке слово зайве ?»
Апельсин – соковитий, оранжевий, солоний, смачний, високий, пластмасовий, круглий.
багато один він ми
нас апельсин ділили
7. Коли так кажуть ?
Розбирається як свиня в апельсинах - про людину, яка чогось не розуміє
Фрукти: апельсин, … .
Апетит
Апетит– бажання їсти, охота до їжі.
Апетит буде відмінним
У тебе зараз нехай.
Не гай ні хвилини,
Нумо швидко уплітай.
Ап пе ет ти ит
Апетит, апетитно, апетитний.
Хороший, поганий, добрий... аппетит
Соковите яблуко апетитно захрумтіло у Михайликовому роті.
Бажаю приємного апетиту і дуже смачної трапези. Нехай чудовий смак надихне тебе на щось неймовірне і чудове, нехай корисні калорії додадуть сил і бадьорості.
Вовчий апетит — дуже добрий апетит.
Апетит настає під час їжі—про бажання, що виникають під час виконання роботи.
6. Гра « Яке слово зайве ?»
Апельсин, абрикос, бетон, апетит, агроном.
7. Уяви себе шеф-поваром шкільної їдальні. Які апетитні страви ти б приготував для учнів? ′
Асфальт
Асфальт - чорна смолиста маса природного походження чи штучного виготовлення, що використовується для покриття шляхів, площ.Слово запозичене з грецької мови.
Перша перша перша четверта
перша четверта перша
2. Хвилинка каліграфії
Ас сф фа ал ль ьт
Асфальт, асфальтований, асфальтувати, асфальтовий, асфальтник.
3. Словосполучення.
Новий, старий, гарячий, мокрий, сухий, потрісканий, поганий,... асфальт.
4. Речення.
. Біля будови водій зупинив свій самоскид і з шумом висипав привезений асфальт.
5. Склади казку за поданим початком.
Закортіло царському синові оженитися. Дай, думає, стрілу випущу, - куди впаде, туди й сватати піду. Націлив Царевич дерев’яну стрілу до замку принцеси, а вона в асфальт встряла, так до палацу й не долетіла. Залишився він без дружини. А через рік, почали зелені листочки з асфальту пробиватися, і силу вони мали нечувану…
Банкір
Банкір - власник банку або акціонер, що володіє великою кількістю банківських акцій.
перший другий
2. Доповни тлумачення слів :
Аптекар – той, хто … .
Банкір – той, хто … .
Артист – той, хто …
3. Хвилинка каліграфії
Ба ан нк кі ір
Банкір, банк, банківська.
Відгадайте і запишіть словникове слово за першою і останньою буквою.
А – с (абрикос), а – м (агроном), а – т (асфальт), б – р (банкір).
банк, банкір, банківська, банка, банкомат.
6. Вправа «Кубування»
Бензин
Бензин-безбарвна горюча рідина з характерним запахом, яку добувають з нафти і використовують як пальне, як розчинник.
Слово запозичене з французької мови, від латинського benzoe
(ароматний сік).
Бетон – тон + н + зима – ма + н
Бе ен нз зи ин
Бензин, бензиновий, бензобак.
Заправити бензином. Немає бензину. Заплатити за бензин. Бак із бензином. Цистерна бензину. Протерти бензином.
Не грайтеся з вогнем біля гаражів. Адже там може бути бензин. Бензин —легкозаймиста речовина. Бензин отримують із нафти.
6. Гра « Яке слово зайве ?»
Бензин, абрикос, бетон, бібліотека, банкір.
Бетон
Бетон - будівельний матеріал, виготовлений із суміші твердих матеріалів (гравію, піску та ін.) та цементу або іншої в’яжучої речовини.
Бе ет то он
Бетон, бетонний, бетонувати.
2. Словосполучення.
Залити бетоном. Везти бетон. Бетон якісний, міцний
3. Речення.
Бетон використовують при будівництві будинків.
4. Доповни загадку.
В нього завжди праці …,
Він тягає сотні … .
Що накажуть – те й ….:
Глину, цеглу і … . (Трактор)
(досить, тонн, підносить, бетон)
5. Утвори спільнокореневі слова.
6. Буква загубилася.
б _ т _ н
б_т_н_в_з
б_т_н_зм_ш_в_ч
Бібліотека
Бібліотека - заклад, де зберігаються та видаються книги, журнали для тимчасового користування, читання. Певна кількість книжок, спеціально підібраних для
читання, колекціонування і т. ін.
Зовні дивишся –
Дім, як дім,
Але немає звичайних мешканців в нім.
В ньому цікаві книги
Стоять рядами тісними.
Бі іб бл лі іо от те ек кА
Бібліотека, бібліотекар, бібліотечний.
Першу князь заснував
Ярослав бібліотеку Мудрий
Києві в
4. Прочитай навпаки.
АКЕТОІЛБІБ
5.Пофантазуй!
Склади діалог двох книг, що живуть в одній бібліотеці
Велосипед
Велосипед - дво - або триколісна машина, яку рухає людина за допомогою ножних педалей і ланцюгової передачі.
Кінь оцей не їсть вівса,
Замість ніг – два колеса.
Сяду верхи – і вперед,
Мій прудкий …
Ве ел ло ос си ип пе ед
Велосипед, велосипедист, велосипедна.
Наденьнародженняменіподарувалиспортивнийвелосипед.
Опиши велосипед твоєї мрії. Розповідь починай словами: «Я мрію про
новий велосипед…
Верблюд
Верблюд - велика жуйна тварина, одно - або двогорба, що живе в зоні пустель та сухих степів і відзначається надзвичайною витривалістю.
Крізь пустелю навпростець
Йдуть-бредуть неквапом.
Схожі, ніби близнюки,
Дві гори на лапах …
2. Хвилинка каліграфії.
Ве ер рб бл лю юд
Верблюд, верблюжа, верблюдиця.
3. Речення.
Жителі пустелі називають верблюдів «кораблями пустелі»
в_рбл_д
в_рбл_д_ц_
в_рбл_ж_й
верблюд - дикий кабан - н...
6. Які букви змив дощик?
Ап льсин, в лосипед, б тон, к шеня, ап тит, а томобіль.
7 . Пофантазуй та опиши будинок для верблюда, використовуючи прикметники на позначення розмірів, кольорів та їх відтінків.
Вогнище
Вогнище - купа дров, хмизу, що горить або підготовлена для горіння; ватра; багаття.
Лишає він страшні сліди,
Усе він пожирає.
А як даси йому води –
Відразу помирає.
Во ог гн ни ищ ще
Вогнище, вогняний, вогник.
Вогнище, багаття, ватра, вогонь, вогнисько.
Туристи сиділи біля вогнища і розповідали цікаві історії.
6. Напередодні Нового року жителі Еквадору в Південній Америці спалюють на багатті солом’яне опудало, яке символізує старий рік. Пригадайте, чи відбуваються на Україні подібні обряди? Поясни.
Вокзал
Вокзал - будинок або комплекс споруд для обслуговування пасажирів на станціях шляхів сполучення.
Пасажирів повний зал,
Любить шум великий ...
Во ок кз за ал
Вокзал, вокзальний, привокзальний.
…орський
Во…зал …ічковий
….. лізничний
4. Встанови зв'язок слів у реченні.
Залізничник на вокзалі поїзд відправляє і щасливої дороги нам усім бажає.
5. Гра «На місця»
З групи складів утвори слова, міняючи склади місцями.
Різ-ка-бе…(берізка)
ня-ко-ше… (кошеня)
зал-вок… (вокзал)
Ня-со-ве…(совеня)
ли - ка- на…(калина)
6. Уяви, що тобі вдалося потрапити на вокзал, завдяки чарівній квіточці, яка виконує бажання. У якому напрямку ти розпочав би свою подорож?
Горизонт
Горизонт - частина земної поверхні, яку можна побачити на відкритій місцевості. Частина неба, яка ніби схиляється, торкається землі.
1 Загадка.
Видно край, а не дійдеш.
Го ор ри из зо он нт
Горизонт
Обрій, небозвід, небосхил, виднокіл, небокрай.
Горизонт ширився і світлішав, і ось воно простяглося перед нами, неспокійне, могутнє і безкрає небо.
5. Вправа «Кубування»
- речення;
- словосполучення;
- тлумачення;
- частини слова;
- синоніми;
- текст.
6. Добери кілька прикметників, що пов’язані з горизонтом, опиши його.
7. Знайди слова, що сховалися.
Рагосаридізонт, ведяровблоюд, апательбисакин.
Гриміти, грім
Гриміти- створювати гуркіт, видавати різні звуки. Голосно звучати (про грім, постріл, музику).
Грім - гуркіт і тріск від електричних розрядів під час грози або при штучних
експериментах.
Він ніяк нічим не пахне,
він на небі гуркотить.
Він як гахне, як тарахне
Аж у хаті все бряжчить
Гр ри им мі іт ти
Грім, гриміти.
Грім – громовиця, гуркіт, гуркотіння, рокіт.
Гриміти – гудіти, торохтіти.
4. Коли так кажуть?
Хай (неха́й) грім поб’є́ - заприсягання у правдивості своїх слів.
Як грім серед ясного неба – щось несподіване.
Поки грім не вдарить – поки не станеться лихо
5. Склади проект порятунку казкового героя.
Баба Яга збирається летіти на річку до Івасика Телесика. Склади для неї термінову телеграму з повідомленням про несприятливі погодні умови на
найближчі два дні.
Депутат
Депутат - обраний голосуванням член органу державної влади. Обрана або виділена особа, уповноважена для виконання певних доручень.
1. Склади слово із букв різних слів.
Перша перша перша
третя перша перша друга
Де еп пу ут та ат
Депутат, депутатський.
Завтра йдемо на вибори, де будемо обирати депутатів до Верховної Ради України.
4. Запиши в однині.
Депутати, комбайни, кишені, банкіри, акваріуми.
4. Склади і запиши міркування «Якби я став депутатом».
Дециметр
Дециметр - одиниця вимірювання вимірювання довжини.
Де ец ци им ме ет тр
Дециметр, дециметрові.
Одному, десять, метрі, в, дециметрів.
4. Знайди зайве слово.
метр
дециметр
кілограм
сантиметр
Дец метр, д путат, гр міти, гор зонт, вогн ще.
Директор
Директор - керівник установи, підприємства, навчального закладу.
перша шоста третя друга
Перша друга друга перша
Ди ир ре ек кт то ор
Директор, директорський.
3. З розповідного речення побудуй три питальних .
Директор школи на святковій лінійці привітав учнів з початком навчального року.
4. Знайди загублену букву.
д_р_кт_р
д_р_ктр_с_
д_р_кт_рськ_й
Електрика
Електрика - форма енергії, зумовлена рухом заряджених частинок матерії.
По проводці я біжу,
Без проводки я стою.
Де мене немає,
Там світло не палає.
2. Хвилинка каліграфії.
Ел ле ек кт тр ри ик ка
Електрика, електричний, електростанція, електрик.
Електрикадужедопомагаєлюдям.
3.Вправа «Асоціативний кущ»
4. Раніше люди освітлювали свої помешкання за допомогою свічки. А в наш час все зручно і практично. Уяви наслідки, які могли б відбуватися за умови зникнення електрики. Склади твір-міркування «Яким я бачу життя без електрики».
Кипіти
Кипіти - клекотіти, вирувати, пінитися під час нагрівання, випускаючи гарячу пару (про рідину); варитися; нагрівшись до 100С, випускати пару (про посуд з рідиною).
Ки ип пі іт ти
Кипіти, кип’яч, закип’ятити, кипіння.
Кипіти – бурлити, клекотати.
Пере
кип’ятити
За
4. Склади і запиши речення зі словом кипіти в прямому і переносному
значенні.
5. Чому так говорять ?
Кипіти від гніву – нервуватися, хвилюватися.
Кипить робота – робота швидко ладиться.
6. Знайди загублену букву.
к_п_т_
кл _к_т_т_
п_н_т_с_
б_рл_т_
7. Дід Мороз занедужав. У нього висока температура. Складіть листа, що
допоможе Морозу одужати, використовуючи такі слова: самовар, малина, кипіти, мед, чай, ліжко, валянці.
Кишеня
Кишеня - ушита або нашита деталь одягу (пальта, куртки, штанів тощо) у формі мішечка, зазвичай
для дрібних речей і грошей; окреме відділення в портфелі, сумці тощо
На моїй спідничці
Латка невеличка.
Як цукерку маю,
За латочку ховаю.
Ки иш ше ен ня
Кишеня, кишенькові.
внутрішня.
накладна
Кишеня бокова
глибока
велика
модна
Свистить у кишені – зовсім немає грошей.
Бити по кишені – завдавати матеріальної шкоди
Вітер у кишенях гуляє – немає грошей
Заглядати в чужу кишеню – жити на чиємусь утриманні.
Набивати кишені – багатіти.
5. Уяви, що кожен казковий герой має чарівну кишеню. Що б ти порадив до неї покласти своїм улюбленим героям?
Колектив
Колектив - група людей, об’єднаних спільною працею, діяльністю або інтересами.
Ко ол ле ек кт ти ив
Колектив, колективний, колективно.
Колектив, громада, гурт.
працьовитий
дружний
Колектив великий
новий
дитячий
У нас у класі склався дружний колектив.
6. Складіть колективний лист одноліткам з іншої країни.
Комбайнер
Комбайнер - людина, яка працює на складній машині(комбайні), що одночасно виконує кілька різних операцій.
3. Як тато, комбайнером стати
4. Давно збирається Тарас.
2. Жнива ідуть – гарячий час.
1. І день, і ніч гудуть комбайни,
2. Хвилинка каліграфії
Ко ом мб ба ай йн не ер
Комбайнер, комбайн.
3. Добери спільнокореневе слово за зразком.
Ворота – воротар.
Банк – … .
Комбайн – … .
Бібліотека – … .
4. Утвори словосполучення іменника комбайнер з різними прикметниками.
5. Встанови зв’язок слів у реченні.
З самого ранку комбайнер працює в полі.
6. Склади нові слова зі слова комбайнер.
7. Склади і запиши задачу про комбайнера.
Комбайн
Комбайн - складна машина, агрегат, що одночасно виконує роботу кількох машин.
Де йшла сотня косарів –
Вийшло п’ять богатирів.
Косять, в’яжуть заодно
І молотять на зерно.
2. Хвилинка каліграфії.
Ко ом мб ба ай йн
Комбайн, комбайнер.
3.До назви предмета добери назви дій та ознак.
Комбайн (що робить?)…, …, … . Комбайн (який?)…, …, … .
4. Вилучи зайву букву.
комобайн
комобайнер
комобайнерський
5. Речення.
Серед поля стояв новісінький комбайн.
6. Гра «Редактор»
полі, комбайн, працює, пшеничному, на.
7. Склади розповідь на тему «Гаряча пора» за опорними словами:
припікає сонце, гаряча пора, жнива приспіли, зібрати урожай, від зорі до
зорі, гуркотять комбайни, звозять зерно, колосочка не лишіть.
Комп’ютер
Комп’ютер - електро́на обчислювальна маши́на (ЕОМ) — обчислювальна маши́на, яка передає, зберігає і обробляє інформацію.
Може він порахувати, Може він листа прийняти,
Може він пісні співати, З другом швидко нас зв’язати.
Малювати і писати, Він багато чого може
Помилки перевіряти. І завжди нам допоможе.
Ко ом мп п`ю ют те ер
Комп’ютер, комп’ютерний.
3. З букв даного слова утвори нові слова.
КОМП′ЮТЕР
4. Сенкан.
4. Перші компютери створювали лише для обчислень .
5. Помічник.
5. Тих, хто надто багато часу проводить за комп’ютером і не може відірватися від гри, називають геймерами. Щоб не стати геймером, треба навчитися дотримуватись нескладних правил. Склади і запиши свої правила користування комп’ютером.
6. Уяви, що Колобок опинився в Африці.
Яким чином йому міг би допомогти комп’ютер?
Коридор
Коридор - умовна межа між чим-небудь, частіше з рівномірним розташуванням кімнат в одну лінію.
1. Розгадай ребус.
Ко ор ри ид до ор
Коридор, коридорний, коридорчик.
довгий
Коридор вузький
темний
світлий
Ми довго блукали вузькими коридорами.
Вниз по сходинках спустився,
Під з . млею оп. нився,
Кор..дором перейшов,
Вихід з – під з.млі знайшов.
7. Уяви, що твоя сім’я потрапила в чарівний будинок з довгим коридором та безліччю дверей. Відчинивши будь-які двері, можна потрапити до казки. Але ви одразу стаєте її героями. Двері в яку казку ти хотів би відчинити?
Космонавт
Космонавт - спеціально підготовлена людина, що здійснює політ у космічному просторі на літальному апараті – космічному кораблі.
На ракеті він літає
І скафандр чудовий має.
2. Хвилинка каліграфії.
Ко ос см мо он на ав вт
Космонавт, космос, космічний.
3. Утвори нові слова.
КОСМОНАВТ
4. Добери із довідки потрібні слова та утвори словосполучення:
космічні …, космічних …, космічний …, … космонавт.
Довідка: корабель, перший, тіла, станцій.
5. Запиши речення, вставляючи пропущені слова.
Першим … у світі був Юрій Гагарін, а першим … космонавтом став Леонід Каденюк.
7. Впізнай правильно написане слово.
Бетон горезонт вокзал деректор
битон горизонт вогзал директор
8. Уяви, що ти відправився у космічну подорож на невідому планету. Опиши свої відчуття.
Криниця
Криниця - глибоко викопана й захищена від обвалів яма для добування води з водоносних шарів землі, воду з якого піднімають за допомогою журавля чи коловорота; колодязь.
У проваллі глибоко
Виблискує око.
Кр ри ин ни иц ця
Криниця, криниченька, криничка.
3. Знайди синоніми до слова «криниця».
Криниця — колодязь, джерело, ключ.
4. Скласти словосполучення із словом «криниця».
Криниця (яка?) нова, чиста, дерев’яна, глибока.
5. Записати речення, визначити граматичну основу.
Над криницею схилилася верба.
6. Відтвори і запиши вірш.
Пішла киця по…
Та й упала у… .
Пішов … пішки
Рятувати...
(водицю, криницю, котик, кішку)
7. Поясни значення слова криниця у поданих прислів’ях:
Кукурудза
Кукурудза - однорічна трав’яниста рослина родини злакових, з дуже високим стеблом, широким листям і їстівними зернами, зібраними в качан. Зерна цієї рослини.
Білі зуби маю, та усі ховаю.
Довгі коси маю, та не заплітаю.
Ку ук ку ур ру уд дз за
Кукурудза, кукурудзяний, кукурудзиння.
5. Подумай, як пов’язана людина і кукурудза? Свої міркування запиши.
Метал
Метал - речовина або сплав, який відзначається блиском, ковкістю, плавкістю і здатністю проводити тепло та електричний струм; також вироби з цієї речовини.
2. Хвилинка каліграфії.
Ме ет та ал
Метал, металевий, металург.
3.Гра «З′єднай».
медаль механічний, механізм, механізація
метал медальний, медальйон, медаліст
механік металургія, металург, металіст
4. Випиши назви металів в алфавітному порядку:
срібло, золото, алюміній, мідь, свинець, бронза, олово, цинк.
5.Встав пропущені букви.
Дорогоцінний метал.
Виробництво м_тал_.
Вироби з м_тал_.
Плавити м_тал.
Минулий
Минулий - який відбувся раніше, пройшов; який безпосередньо передує нинішньому; пережите, колишнє, минувшина, попередній.
1. Анаграма.
3 2 5 4 1 6 7
Н И Л У М И Й
2. Хвилинка каліграфії.
Ми ин ну ул ли ий
Минулий, минає.
3.Синоніми.
Минулий – попередній.
4.Антоніми.
Минулий – майбутній.
5. Запиши речення, встанови зв'язок слів.
Минулого роки ми з друзями їздили до Львова.
6. Встав потрібну букву.
М…нулий, м…тал,
кор….дор, д…ректор,
комп`ют …р, к…шеня.
7. Коли так говорять?
Відхо́дити в мину́ле - безповоротно минути, пройти, зникнути.
8. Пофантазуй! Придумай власні назви тварин, які жили в минулому.
Очерет
Очерет - багаторічна водяна або болотна трав’яниста рослина з довгим стеблом.
1.Загадка.
Сидить дід над водою
Та й киває бородою.
Оч че ер ре ет
Очерет, очеретина, очеретинка.
4. Запиши речення, визнач підмет і присудок.
За прибережним вітерцем повертається листя очерету.
5.Склади і запиши питальне і спонукальне речення зі словом очерет.
6. Очерет використовують для будівництва від Південної Америки до
Південно-Західної Азії. З нього роблять дахи і в деяких районах Англії. Поміркуй, чому очерет застосовують у будівництві?
Пиріг
Пиріг - печений виріб із тіста з начинкою.
2. Хвилинка каліграфії.
Пи ир рі іг
Пиріг, пиріжок.
3. Запиши речення. Підкресли підмет і присудок.
Бабуся пекла смачні пироги з яблуками.
4. Допоможи бабусі спекти пиріг. Розмісти назви ягід для пирога в алфавітному порядку.
До бабусі я прибіг,
Щоб спекла мені пиріг.
Ягідки їй назбираю,
Їх усі я добре знаю!
Малина, смородина, полуничка, абрикос, виноград, апельсин.
5. Коли так говорять?
На пироги – у гості.
6. Добери сполучення іменників з прикметниками за групою.
Вироби з тіста: смачний пиріг, … .
Президент
Президент - обраний на певний строк глава держави. Голова, керівник деяких установ, товариств. (Той, що сидить попереду.)
перша перша друга п’ята шоста
перша друга п’ята друга
Пр ре ез зи ид де ен нт
Президент, президентський.
Президент має подбати про наш спільний дім, як і про кожного, хто живе в цьому домі.
акуратний, бадьорий, ввічливий, вимогливий, відомий, власний, впертий, ґречний, добрий, люб’язний, ощадливий, порядний, сором’язливий.
5. Уяви, що ти став президентом України. Що б ти змінив у країні?
Пшениця
Пшениця - злакова рослина, із зерна якої виробляють біле борошно, крупу та інші продукти. Зерна цієї рослини.
Маю жовтий вусок,
Запашний колосок.
Буде з мене мука
Й паляниця м’яка.
2. Хвилинка каліграфії.
Пш ше ен ни ця
Пшениця, пшеничний.
3. Запиши назви зернових культур (злаків), добери до них дієслова.
Наприклад: колоситься пшениця, … .
Сійся, жито і … , - печі
Буде діткам …. зубок
Для веселої малечі
Бублик викотиться з …. пшениця
І солодкий колобок
Скочить прямо на … . паляниця
Радіо
Радіо - передавання інформації на відстань без дротів за допомогою радіохвиль.
Без язика живе,
Не їсть і не п’є,
А говорить і співає.
2. Хвилинка каліграфії.
Ра ад ді іо
Радіо
3. Гра «Редактор».
Звучала по … .
Увімкнути … .
Сидів біля … .
4. Гра «Знайди другу половину слова».
5. Запиши речення, встанови зв'язок слів у реченні.
Діти слухали по радіо веселі пісні.
6. Уяви, що вовк купив нове радіо та влаштував у лісі дискотеку.
Кого із героїв казок він міг би запросити на танці?
Сантиметр
Сантиметр - міра довжини, яка займає частину шкали лінійки між поділками нуль і один; 1/100 частина метра.
САН
ТИ МЕТР
Са ан нт ти им ме ет тр
Сантиметр, сантиметрова.
4. Запиши словами.
2 СМ – 1 СМ = 1 СМ
5. Речення.
В одному сантиметрі десять міліметрів.
6. Запиши назви дитячих іграшок, які можна виміряти в сантиметрах. Добери до них прикметники.
7. Склади і запиши казку про улюблену іграшку.
Секунда
Секунда - основна одиниця вимірювання часу, що дорівнює 1/60 хвилини. Одиниця вимірювання кутів і дуг. Музичний інтервал між двома сусідніми ступенями
звукоряду.
1. Загадка.
В однієї матері шістдесят доньок,
а в кожної доньки по шістдесят дітей.
2. Хвилинка каліграфії.
Се ек ку ун нд да
Секунда, секундна, секундомір.
3. Речення.
Інколи навіть секунда може врятувати комусь життя.
4. Гра «Буква загубилась»
е
С…кунда, сант…метр, пш…ниця, ап…льсин, б…тон, м…нулий.
5. Склади і запиши ланцюжок слів, що починаються на останній склад
попереднього слова, починаючи зі слова секунда - да ... .
6. Сенкан.
- Секунда.
- Коротка, швидка, важлива.
- Минає, мчить, настає.
- Умій цінувати кожну секунду життя.
- Мить.
Спасибі
Спасибі - висловлення подяки, вдячності тощо, те ж, що й «дякую». Розвинулось зі стародавнього російського словосполучення «Спаси Бог», у якому два слова зрослися.
перша перша перша третя
шоста сьома четверта
Сп па ас си иб бі
Спасибі, дякую.
3. Склади казку за поданим початком і кінцівкою «Як слово «спасибі» знайшло собі помічника».
Жило собі на світі чемне слово Спасибі. У нього було багато роботи. Треба було встигнути всюди, де люди висловлювали один одному вдячність. Чемне слово радо допомагало людям, але іноді так втомлювалося, що не встигало вчасно до тих людей, яким було потрібне ввічливе слово. ….
З того часу слова Спасибі та Дякую разом допомагають ввічливим людям. Куди не встигає слово Спасибі, поспішає слово Дякую.
Тривога
Тривога - почуття неспокою, збентеження, викликане побоюванням, передчуттям чогось неприємного. Переполох, метушня, спричинені хвилюючими вістками. Умовний сигнал, що сповіщає про небезпеку.
3 ,,, а
2. Хвилинка каліграфії.
Тр ри ив во ог га
Тривога, тривожити, тривожний.
3. Синоніми.
Фермер
Фермер - людина, яка працює на спеціалізованому сільськогосподарському підприємстві, де вирощують худобу, птицю тощо.
Робить справи чималі,
Бо працює на землі
І вирощує у полі
Овочів, зерна доволі.
2. Хвилинка каліграфії.
Фе ер рм ме ер
Фермер, фермерський, ферма.
3. Гра « Дослідники». Назви професію.
Телята, поросята, ферма - … .
Хліб, колос, зерно , жнива - … .
Зачіска, перука, волосся, ножиці - … .
Школа, парта, учні, щоденник - …
5. Уяви, що твій дідусь – фермер. Яку худобу чи птицю йому слід вирощувати, щоб його господарство мало доходи. Поясни свій вибір.
Хвилина
Хвилина - одиниця виміру часу, тривалість, що дорівнює 1/60 години; мить, момент, пора.
перша перша п’ята
шоста сьома четверта перша
Хв ви ил ли ин на
Хвилина, хвилинка.
радісна
хвилююча
приємна ХВИЛИНА
важка
пережита
4. Поясни висловлювання:
Вільна (зайва) хвилина. В одну хвилину. За (через) кілька хвилин.
Черемха
Черемха - деревце або кущ із запашними білими квітками й чорними їстівними ягодами.
В жовто-біле платтячко вбереться,
Аромат духмяний ллється.
А потім вкрита чисто
З чорних ягідок намисто.
2. Хвилинка каліграфії.
Че ер ре ем мх ха
Черемха, черемховий.
3. До слова черемха добери і запиши форми одного і того ж слова. Познач у них закінчення.
4.Запиши речення, встанови зв'язок слів у реченні.
У саду пишним цвітом зацвіла черемха.
5. Склади і запиши народну прикмету.
6. За поданим початком склади і запиши діалог, що міг би відбуватися між гусінню та гілочкою черемхи.
Зустрілися якось тітонька Гусінь та гілочка черемхи. Гусінь саме збиралась смачно пообідати…
Черешня
Черешня - плодове кісточкове дерево з їстівними смачними соковитими ягодами жовтого, червоного чи чорного кольору, а також – плід цього дерева.
Зелені сережки На сонечці підсмажились
На гіллі висіли, І почервоніли!
2. Хвилинка каліграфії.
Че ер ре еш шн ня
Черешня, черешеньки.
3. Утвори словосполучення.
спіла
смачна
дрібна ЧЕРЕШНЯ
солодка
соковита
Вгору до сонця тягнеться черешня у моєму саду.
5. Запиши назви плодових дерев у алфавітному порядку.
6. Вправа «Кубування»
- речення;
- словосполучення;
- тлумачення;
- частини слова;
- синоніми;
- тексти.
Список використаних джерел
1. Большакова І., Пристінська М. Словникові слова. Дидактичний матеріал // [Електронний ресурс] - https://www.slideshare.net/ippo-kubg/ss-55456883
2. Державний стандарт початкової загальної освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 87, м.Київ)
3. Етимологічний словник української мови : у 7 т. / АН УРСР. Ін-т мовоз- навства ім. О. О. Потебні; Редкол. О. С. Мельничук (головний ред.) та ін. – К.: Наукова думка, 1985. – Т. 1. / Укл.: Н. С. Родзевич та ін. – 1982. – 631 с.
4. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою (1 – 4 класи). – К. : Освіта, 2012. – 390 с.
5. Маркова К.І. Словникова робота на уроках української мови в початкових класах / К.І. Маркова // [Електронний ресурс] – http://osvita.ua/school/lessons_ summary/initial/6257/
6. Попова Л. Етимологічний аналіз слів як засіб формування орфографічної грамотності молодших школярів / Л. Попова // [Електронний ресурс] – http:// vuzlib.com.ua/articles/book/36642-Etimolog%D1%96chnijj_anal%D1%96z_ sl%D1%96v/ 1.html
7. Прищепа К. С. Тематичний словник школяра / К. С. Прищепа, В. Г. Лук’яненко. – К. : Гала, 1997. – 336 с.
1