25 червня о 17:00Вебінар: Онлайн-тести: цікава форма роботи на інтегрованому уроці

Інтегрований урок української мови та літературного читання у 3 класі « Переказ тексту «Мудра кицька»

Про матеріал
Інтегрований урок української мови та літературного читання у 3 класі « Переказ тексту «Мудра кицька»
Перегляд файлу

 

 

 

Інтегрований урок української мови та літературного читання у 3 класі

« Переказ тексту «Мудра кицька»

 

 

 

 

 

Тема. Інтегрований урок української мови та літературного читання. Переказ тексту «Мудра кицька»

Мета. Перевірити вміння учнів переказувати текст розповідного характеру

відповідно до складеного плану, добираючи влучні слова, образні

вислови, уникаючи повторів. Розвивати вміння знаходити в тексті головне,

використовувати опорні слова для побудови зв’язного висловлювання.

Розвивати мовлення, увагу, спостережливість, збагачувати словник

школярів. Виховувати любов до котиків, прагнення турбуватись про них.

Обладнання: малюнки котів, плакати, мультимедійна презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Встало вранці ясне сонце

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися.

За промінчики взялися.

Вчитель. Чи тепло вам в долоні ? Передайте тепло своїх долонь один одному. (Вправа «Імпульс»)

 

  • Покажіть, з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок? («Смайлики»)

 

Вчитель. Сьогодні у нас незвичайний урок.

Ми зробимо ще один крок,

В країну відому, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа «Берег очікувань – берег звершень»

- Що ви очікуєте від уроку розвитку мовлення?

( Читати і писати, говорити і слухати, будувати речення, складати текст, поповнювати словник, дізнаватися нове)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Мікрофон»

  • Що таке текст?
  • Що таке тема тексту?
  • Що можна дібрати до тексту?
  • З яких частин складається текст?
  • Що таке зачин тексту?
  • Що таке основна частина тексту?
  • Що таке кінцівка?
  • Як речення зв’язані у тексті?
  • Які типи текстів ти знаєш?
  • Що таке текст-розповідь?

 

VІ. Повідомлення теми і мети уроку розвитку мовлення.

Вчитель. У нас сьогодні незвичайний урок. І присвятимо ми  його тваринці, яка завітала до нас в гості. Відгадайте якій:
Хто з хвостом
І з вушками,
В кого лапки з подушками ?
Як ступа – ніхто не чує,
Тихо крадучись полює,
І маленькі сірі мишки
Утікають геть від … ( Кішки )

 

Робота над темою уроку.

 

Вчитель : 

На підвіконня сіла кішка,

Вмивається бо чепурна,

За кішкою постежим трішки,

І зробим так, як робить це вона.

Раз, два, три – нумо повтори.

Раз, два, три – нумо повтори.

  • А які звуки видає кішка? (Няв)
  • А коли сердиться? (Фр-р-р)
  • А коли їй добре? (Мр-р-р – мурчить)

 

Вчитель. Кішка - це свійська тварина, люди приручили її давним-давно за добро, ласку, красу і звичайно ж, заради мисливських здібностей. Адже, кішка — надійний захисник наших осель від мишей та пацюків. Коти дуже віддані господареві, охайні, спостережливі, спроможні розвивати різні навички. Приємно спостерігати за забавами та іграми котів.

        Люди вважають кота своїм другом. Тож впускають його першим до новозбудованої хати, як оберіг.

 

Вчитель. Кіт дивовижна і дуже популярна тварина. Він є персонажем у багатьох літературних творах. (Звернути увагу дітей на виставку книжок про кота)

  • А зараз відгадайте назви казок.

Робота в групах.

1) Жили собі котик і півник. Котик ходив у ліс по дрова, а півник їсти варив. Іде котик з дому та й наказує:

— Не відкривай, півнику, лисичці, бо вкраде тебе та й у суп вкине.

Пішов котик, а лисичка вже й тут як тут.

Півнику, півнику, виглянь у віконечко,

Я тобі зерен принесла.  (Казка « Котик і півник »)

2) А кыт їв, їв. А дикий кабан сидить у листі, і муха сіла йому на хвостик. А кабан хвостиком шелесь. А кіт гадав, що то миша, та як скочив! М’ясо м’ясом, а кіт до миші береться. Як кинувся кабан тікати та як гупнув на той корч, де вовк сидів. Вовк з переляку скочив на борсука. А зайчик і собі перелякався та давай тікати.

 

А кіт злакався та й на смереку. На ту саму, де медвідь сидів. А медвідь гадав, що кіт його їстиме. Та й на галузу поліз, на галузу. А галуза вломилася, а медвідь на землю бох! Та схопився і далі. Всі повтікали. («Пан Коцький»)

3) Один мірошник залишив у спадщину трьом своїм синам тільки млин, осла і кота. Сини швидко поділили спадщину: старший забрав собі млин, середній одержав осла, а меншому дістався кіт.

Менший брат дуже засмутився.

А кіт і каже:

– Не журіться, хазяїне. Приготуйте мені торбинку та замовте пару добрих чобіт, щоб зручніше було ходити по чагарниках, і ви самі скоро переконаєтесь, що ваша частка не така вже й погана, як це може здатися на перший погляд. ( Казка «Кіт у чоботях» Шарль Перро)

4) Недовго вони йшли, коли дивляться — сидить при дорозі кіт, і такий сумирний, наче три дні не їв нічого.

- Гей, старий воркоте, що з тобою приключилося, чого насупився?- спитав осел.

- А чого ж мені веселому бути? — відповів кіт.— Постарів я, зуби  затупились, уже радіший би на лежанці погрітися, ніж ганяти за мишами, от хазяйка, бач, і надума ла мене втопити. Я ледве втік од неї. І що тепер мені робити?

-  Гайда з нами в Бремен, ти ж мастак давати нічні концерти, от і станеш вуличним музикантом.

         Котові це сподобалося, і вони пішли далі втрьох. (« Казка «Бременські музиканти» братів Грім)

 

Вчитель. Зустрічаємо кота і в скоромовках. Розучування скоромовки.

Смужечка на смужечці –

Наша Мура мружиться.

Мружиться - не журиться,

А муркоче й жмуриться.

 

Вчитель. У лічилках

Один, два, три, чотири

Кицю грамоті навчили:

Не читати, не писати,

А за мишками ганяти.

 

Вчитель. У фразеологізмах

Фразеологізми – це словосполучення, які використовуються в перносному значенні.

1. Ходить, мов кицька.

2. Живуть, як кіт із собакою.

3. Дивиться, як кіт на сметану.

4. Наробив, як кіт наплакав.

 

Вчитель. У прислів’ях та приказках. Робота в групах.

- Складіть прислів’я.

1) Кіт з двору, а миші в танець.

2)  З чорної кішки білої не зробиш.

3)  Кішці смішки, а мишці слізки.

4) Кота в мішку не купують.

 

Вчитель. У піснях. Особливо у колискових

  • А зараз давайте заглянемо у хатинку, де є маленька дитинка. І послухаємо яку там співають пісеньку.

( Інсценізація. Дівчина з коляскою співає пісеньку. )

Котику сіренький,

Котику біленький,

Котику волохатий,

Не ходи по хаті,

Не буди дитяти.

Дитя буде спати,

Котик воркотати.

Ой, на кота воркота,

На дитину дрімота.

А-а, а-а!

 

Вчитель. А ще є багато віршів про котів. Послухайте вірш « Є у хаті дивний звір ».

 

Є у хаті дивний звір,

Дуже мудрий він, повір.

Це – лизун і воркотунчик,

Мій пухнастий котик Мурчик.

Тата Мурчик поважає,

А мене він розважає.

Має мисочку свою.

Молочко йому наллю,

Він спочатку нявкає –

За сніданок дякує.

А наїсться, вигне спину,

Скік – до мами на коліна.

Загорнеться у клубочок

І тихесенько муркоче.

Любить Мурчик спокій, мир.

Дуже мудрий в хаті звір.

 

Інсценування.

Вчитель. А ось послухайте яка неприємна історія трапилася із нашим котиком.

Діалог.

Плакала киця на кухні,

У неї аж очі попухли.

- Чому ж це ти, киценько, плачеш ?

Чи їсти, чи питоньки хочеш ?

- Ні їсти, ні пити не хочу,

А з горя великого плачу.

Сам кухар сметану злизав,

На мене, кицюню, сказав.

 

Вчитель. То що люблять їсти кішка ? Сметану, молочко, м’ясо, ковбасу. А також мишок яких спритно ловлять.

Кішка пухнаста сіла серед хати,

Хвостиком мотала, мишку дожидала.

Кішка мишку – хапки !

У шовкові лапки.

 

Вчитель. А ще люблять коти рибку.

Кіт – рибалка у човні

Мріє на світанні:

- Ох якби зловить мені

Карася в сметані.

 

Вчитель. А що не любить кицька ?

Киця любить, як по спинці

Гладжу киценьку свою,

Як дарую їй гостинця –

Кашу, молоко даю.

Киця сердиться на мене,

Як смикну її за хвіст:

Очі зробляться зелені,

І не п’є тоді, й не їсть.

 

Фронтальне опитування. КУБУВАННЯ.

- Отож, про кого ми сьогодні говоримо ? ( Киця ) (ХТО – на дошці вивішує вчитель слова)

- Як ще можна назвати її ?

( Кіт, кицька, кішка, котусь,  кицюня, котик, кошенятко)

- Які серед цих слів ласкаві, пестливі, ніжні ?

( Киця, котусь, кицюня, котик, кошенятко )

- На яке питання відповідає слово Киця? ( На питання Хто ?Тому що це істота.)

- Які клички ви даєте своїм пухнастим друзям ?

( Рижик, Пушок, Васько, Ласун, Мурчик )

- З якої букви пишуться клички тварин ?

 

Робота у групах.

1 група. (СЕНКАН)

Складання «сенкану»

- Розкажіть, опираючись на схему:

1. Назва тваринки.

2. Яка вона?

3. Що робить?

4. Як я ставлюсь до неї.

5. Замініть назву тваринки близьким за значенням іншим словом.

Наприклад:

1. Кошеня.

2. Тепле, м’яке, пухнасте, довірливе, білосніжне.

3. Злякано зіщулилося, ходить тихо-тихо, все чує.

4. Хочеться приголубити і захистити, бережемо, пишаємося.

5. Тваринка, звір.

2 група. (ЯКИЙ)

– А тепер давайте скажімо який він ? Будемо називати ознаки зовнішнього вигляду ( сірий, білий, чорний, рудий, великий, малий , пухнастий … )

3 група. (ЩО РОБИТЬ)

- А що робить котик ? ( Муркоче, мяукає, грається, спить … )

4 група. (АСОЦІАЦІЯ)

Презентація ідей і складання гірлянди асоціацій.

 

                                         КОТИ

                                        

           

Домашні тварини                                Охайні,віддані,спостережливі,терплячі

 

Охороняють оселі                         Люблять мишей, рибу, сметану,молоко…

 від  мишей                               Люблять бавитись та спати

 

 

Лікують людей (мур-        Про них складають загадки, казки, пісні, вірші…    

ликають, масаж)

 

Працюють в цирку

 

 


Вчитель. – А зараз у нас гра « Назвіть слова із буквою « К ».
- Я вам буду допомагати, показувати указкою. Тільки їх потрібно називати лагідно.
( Голівка, вушка, носик, очки (оченятка), ротик, вусики, спинка, лапки, шийка, животик, хвостик, шерстка, зубки, язичок, тваринка ).

 

3. А зараз гра « Хто назве більше прикметників » («Чарівний клубок»)

Голівка – невеличка, кругла,вузька,  маленька, гарненька…
Вушка – коротенькі, чуткі, маленькі, гостренькі…
Очки – кругленькі, зелененькі, хитрі, веселі, сірі
Носик – маленький, приплюснутий, мокренький…
Зубки – гострі, білі…
Язичок – червоний, великий, жорсткий…
Вуса – довгі, тонкі… ( Кіт ними відчуває запах. Їх не можна обрізати )
Спинка – гладенька, гнучка, висока, м’язиста

Шийка – коротка, пряма, довга, гнучка …
Шерстка- сіренька, коротка, довга, чорна, гладенька, блискуча, густа
Лапки- м’якенькі, довгенькі, міцні
Хвостик – довгий, пухнастий, пишний

Тваринка – обережка, прудка, лагідна, похмура, весела…

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (під музику)

 

Робота за підручником (стор.56 впр.160)

Читання тексту вчителем.

                                                              Мудра кицька

 

        На столі стояв кухлик з молоком. Кицька його побачила, і схотілось їй молочка. Скочила на стіл – та до кухлика. Аж тут лихо: голова в кухлик не влазить. Так гарно молоко пахне, а язиком до нього кицька не сягне.

Засмутилась вона, але ненадовго . . . Скоро кицька зміркувала, що їй робити. Вона почала вмочати лапку в молоко й обсмоктувати її. Умочить лапку, обсмокче з неї молоко й знов вмокає.

Так і застали її над кухликом, коли вона добувала з нього молоко.

 

                                                                                               (За Б.Грінченком)

Бесіда за прочитаним.

  • Дайте відповіді на запитання.

- Що побачила кицька?

- Чого вона засмутилася?

- Що придумала кицька?

- Поясніть значення слова зміркувала?

- Чому її названо мудрою?

 

Розглядання та словесний коментар малюнка (стор.160)

  • Кого ви бачите на малюнку?
  • Що робить киця, чим вона зайнята?
  • Чи підходить малюнок до тексту?
  • Як малюнок характеризує вдачу киці, яка вона?

 

Поділ тексту на частини.

- Подумайте і скажіть одним речення, про що цей текст.

- Чи можна поділити його на частни?

- Яке речення буде початком другої частини?

- З якою інтонацією слід вимовляти речення: «Так гарно молоко пахне!»

 

Складання плану до тексту.

- Про що слід розказати на початку розповіді?

- А в основній частині?

- В кінцівці тексту?

         План:

1. Кухлик з молоком

2. Кицька засмутилася

3. Хитрість кицьки

 

Переказ тексту за планом.

Напишіть переказ за планом.

 

Підсумок уроку.

Сьогодні у нас був незвичайний урок. Чи сподобався він вам ?

 Чи здійснилися ваші очікування ? (Вправа «Берег очікувань – берег звершень»)

А навіщо нам усе це знати ?

З яким настроєм ви ідете з уроку ? ( Вправа «Смайлики». На дошці написи:

  • Я працював на повну силу!
  • Я працював гарно, але міг краще!
  • Я намагався працювати добре!
  • Я зовсім не працював!

Дітям необхідно прикріпити свій смайлик до того напису, як він, на його думку, працював).

 

Домашнє завдання.

Скласти твір-опис котика за малюнком на стор. 160.

 

Слово вчителя.

Гарно працювали,
Як тут не радіти.
Вчасно все зробили,
Дякую вам, діти !

 

docx
Додано
17 березня
Переглядів
107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку