1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Відмінність слів близьких за значенням від спільнокореневих.

Про матеріал
вчити розрізняти такі поняття, як слова близькі за значенням, споріднені слова
Перегляд файлу

Л. О. Горщак,

учитель початкових класів,

«спеціаліст вищої категорії», «старший вчитель»

 

Урок української мови в 3 класі

( Слайд 1)

Тема. Відмінність слів близьких за значенням від спільнокореневих.

Мета: формування компетентностей: ключові(вміння вчитися - самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації роботи пари; загальнокультурна – дотримуватися норм мовленнєвої культури та предметні  (вчити розрізняти такі поняття, як слова близькі за значенням, споріднені слова; вдосконалювати вміння учнів добирати спільнокореневі слова, визначати в них корінь; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати) . Ознайомити учнів зі світом телебачення. Формувати здоров’язберігаючу компетентність. Виховувати взаємоповагу, уміння працювати у колективі.

Обладнання: презентація «На телебаченні», картки для індивідуальних завдань, таблиці з назвами каналів, бейджики з назвами доручень, планшети, тренажери з української мови, тести, пам’ятки телеглядача.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

 

1.Розєднайте слова та прочитайте поради щодо роботи на уроці.

 

Непростослухати,ачути.

Непростодивитися,абачити.

Непростовідповідати,арозуміти.

Непростозапам’ятовувати,арозуміти.

     ( слайд 2)

 

- Будемо цінувати кожну хвилину на уроці.

 

- А зараз відгадаємо загадку.

 

Є цей прилад в кожній хаті,

Що це, можете сказати?

Для матусі серіал і футбол для тата.

Може скринька ця чудова

Легко показати.

( слайд 3 )

 

- А що ви можете побачити по телевізору?

(пізнавальні, випуски новин, фільми, мультфільми)

 

- Діти, а чи знаєте ви, що появі певної передачі чи випуску новин передує велика плідна робота професіоналів телевізійного центру?

 

- Підніміть руки, хто хоч раз був на телебаченні?

- А хто хоче побувати?

- Тоді я вас запрошую не тільки помандрувати студіями, а й  прийняти участь у створенні власного мультимедійного продукту.

( слайд 4)

ІІ. Робота над темою уроку.

 

1. Обєднання учнів в групи.

 

- На нашому телебаченні існує багато телевізійних каналів, кожний з яких намагається зробити найцікавіші програми. А тому і ми сьогодні будемо представляти багатоканальне телебачення.

- Як називаються канали, які працюють на українському телебаченні?

- Отже, я прошу вас обрати назву свого каналу.

-  А хто працює на каналі?

( слайд 5 )

Директор, який керує всією роботою.

Кореспондент, що шукає інформацію.

Редактор, що виправляє або доповнює думки членів групи.

Ведучий, що оголошує результати роботи каналу.

 

- Прошу розподілити обов’язки між членами групи.

 

2. Передбачення.

- Прочитавши у програмі назву передачі, ми можемо передбачити, що цікавого дізнаємося з неї. А тема нашої передачі: «Відмінність слів близьких за значенням від спільнокореневих»

 

- Що ви очікуєте отримати в результаті нашої роботи?

(Учні відповідають, а вчитель, узагальнюючи їх відповіді, прикріплює таблички-передбачення на дошку:

  • Будемо вчитися розрізняти слова – синоніми та спільнокореневі слова.
  • Будемо вчитися влучно використовувати  споріднені слова та синоніми.
  • Дізнаємося нове про світ телебачення.
  • Цікаво проведемо урок.)

 

3. Робота в зошитах. Каліграфічна хвилинка.

- Робота над створенням будь-якої передачі починається з офіційного оформлення замовлення на її створення.

- А тому я пропоную і вам оформити початок роботи у зошитах.

 

-Напишіть дату.

 

 

- Каліграфічна хвилинка.

Тт те ел ач ня телевізор телебачення

Запишіть каліграфічно у зошити.

 

4. Робота у студії «Служба інформації»

- З чого треба почати, коли створюєш якусь програму?

 

- Так, перш за все слід зібрати інформацію і це робота студії «Служба інформації»

(слайд 6)

- Відкрийте зелені конверти, прочитайте завдання, порадьтеся і ведучий оголосить відповідь.

( В конвертах завдання.)

І канал. Дати визначення: які слова називаються спільнокореневими.

ІІ канал. Дати визначення: які слова називаються синонімами.

ІІІ канал. Зясувати відмінність між словами-синонімами та спільнокореневими словами. )

 

- Відкрийте підручники на ст. 73, знайдіть вправу 159.

- Прочитайте, яке завдання треба виконати в цій вправі.

 

- За яким принципом ви згрупували слова

1. Сум, сумний, сумувати (спільнокореневі слова)

    Журитися, нудьгувати (синоніми)

    Сумного, сумному (форми слова)

2. Майстер, майструвати, майстерний (спільнокореневі слова)

    Виготовляти, робити (синоніми)

    Майстра, майстрові (форми слова)

 

5. Робота в корекційному центрі

- Коли інформація зібрана її передають в корекційний центр.

В цьому центрі працюють фахівці, які перевіряють чи немає помилок в тексті та, якщо вони є, то виправляють їх.

    ( слайд 7 )

 

- Відкрийте блакитні конверти. Прочитайте завдання, порадьтеся і виконайте його у зошитах.

( В конвертах завдання.

Серед споріднених слів знайдіть зайве. В споріднених словах визначте корінь.

І канал. Будинок, будувати, будівельник, будильник, будівля, будова.

ІІ канал. Вода, водичка, водиця, водити, підводний, водопад.

ІІІ канал. Діти, дітки, подітися, діточки, дітвора, дітлахи.)

 

6. Фізкультхвилинка

- Ми з вами завітали на студію, де знімають спортивну передачу

( слайд 8,9) .

 

7. Робота у монтажній студії

- Коли кореспонденти зібрали матеріал, інші фахівці його обробили, то весь матеріал потрапляє у монтажну студію, де його збирають у певній послідовності.

(Слайд 10)

 

- Відкрийте жовті конверти.

- Прочитайте завдання, попрацюйте і дайте відповідь.

( В конвертах завдання.

І канал.

Відновіть текст. Знайдіть спільнокореневі слова. Визначте   корінь.

  • і ненароком розлила.
  • Хмарка йшла на іменини
  • В подарунок дощ несла
  • до сестрички, до хмаринки

ІІ канал.

Відновіть текст. Знайдіть спільнокореневі слова. Визначте   корінь.

  • Лісник знає тут кожне деревце, кожну галявинку.
  • Коло нашого села великий ліс.
  • От іде лісник лісовою стежкою.

ІІІ канал.

Відновіть текст. Знайдіть спільнокореневі слова. Визначте   корінь.

  • Діти напилися водички та залишили біля джерела кухлик.
  • У лісі діти знайшли джерельце.
  • Чиста і холодна джерельна вода.)

 

 Ми з вами ознайомилися з роботою, яку виконують багато людей, щоб в ефір вийшла передача. А зараз спробуємо самі створити мультимедійний продукт.

 Вам відомо, що в школі проходить Місячник української мови та писемності. З цієї нагоди проводиться низка різноманітних  цікавих заходів для дітей. А от який захід відвідати, нам допоможе анонс, який ви створите.

 Кожній групі я запропонувала заздалегідь обрати захід, який вони хочуть анонсувати, та приготувала опорні слова, що допоможуть вам створити мультимедійний продукт.

 

Алгоритм роботи над прес-анонсом (Слайд 11)

  • Чітко і коротко про захід
  • Дата, час, місце проведення
  • Додаткова інформація

 

(Ведучий читає анонс, а оператор знімає на камеру)

 

 

 

8. Робота в аналітичній студії

 

- Коли програма випущена в ефір, обов’язково вивчають її рейтинг, тобто чи сподобалася вона телеглядачам. Це робота аналітичної студії.

( слайд 12 )

- Отже і нам настав час визначити чи з користю ми провели сьогоднішній урок. Візьміть планшети.

- Ввімкніть тренажери. Потренуйтеся і перейдіть до виконання тестів. Кількість отриманих балів за тест і буде вашою оцінкою за урок.

( Тренажер з української мови.

Серед споріднених слів знайдіть зайве слово. Визначте корінь в споріднених словах.)

Тести.

1.Слова, близькі за значенням називаються…

а) синонімами;

б) спільнокореневими.  

2. Слова, що мають спільну частину – корінь з однаковим  значенням називаються…

а) синонімами;

б) спільнокореневими.

3. Мороз, морозець,морозний, морозить – це слова…

а) синоніми;

б) спільнокореневі.

4. Ліс, гай, діброва, березняк – це слова…

а) синоніми;

б) спільнокореневі.

5. У словах літак, літати, переліт, перелітав корінь слова…

а) – літа –;

б) – літ – .

 

 

- Цей тест дав вам змогу зробити самоаналіз досягнень за урок. Хто набрав менше 8 балів, зверніть увагу на помилки та опрацюйте їх вдома.

 

-  Складіть бали, які отримали за тест. Таким чином ми визначимо рейтинг передач.

 

- Отже, телевізійний світ, безумовно, цікавий та пізнавальний.

 

А щоб перегляд телепередач приносив вам тільки користь я подарую вам «Памятки телеглядача», в яких є поради. 

 

- Відкрийте рожеві конверти. Дістаньте пам’ятки.

 

(Пам’ятка телеглядача.

  • Разом з батьками визнач перелік передач для дітей;
  • обговорюй з батьками фільми й телепередачі;
  • не дивись телевізійні передачі й фільми, які рекомендовані для дорослих;
  • не сідай до екрана телевізора ближче за 3 метри;
  • не приймай їжу перед екраном телевізора;
  • не дивись телепередачі довше 1 години на день;
  • віддавай перевагу активному відпочинку, а не сидінню перед екраном телевізора.)

 

 

- По цім памяткам ви на вибір виконаєте домашнє завдання. (Слайд 13)

 

  1. Знайти в пам’ятці спільнокореневі слова і виписати їх.
  2. Списати 3 та 4 речення, знайти спільнокореневі слова і визначити в них корінь.
  3. Зі словами батьки, телевізор, фільм придумати 2 речення зі спільнокореневими словами.

 

- Отже настав час підбити підсумки наших очікувань.

- Наш урок підійшов до кінця. Дякую за роботу. ( слайд 14)

 

                                  Література

 

1. http://teacher.at.ua/publ/prezentaciji/ukrajinska_mova/konspekt_uroku/68-1-0-9354 Автор: Абрамюк Тетяна Леонідівна.

2. http://www.rusedu.ru/detail_19562.html

Тренажер з української мови «Спільнокореневі слова» Доброгорська Галина Вікторівна, вчитель початкових класів, Скандинавська гімназія, м. Киев.

3. Галина Сапун  Збірник диктантів і завдань для тематичного опитування з української мови у початкових класах. Тернопіль «Підручники & посібники» 2003.

4.  Я.М.Заєць, О.П.Онишків  Уроки рідної мови. Тернопіль, Навчальна книга – Богдан, 2003.

5. С.В.Мартинова  Українська мова 2 клас, мій конспект. Харків, «Видавнича група «Основа», 2011.

6. Оформлення презентації – ресурси інтернету.

 

 

docx
Додано
17 березня
Переглядів
82
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку