Інклюзивне навчання створює умови для особистісного розвитку дітей із особливими освітніми потребами, формування освітньо-розвивального середовища для них.
Тобто при інклюзивному навчанні не дитина підлаштовується до вимог освіти, а система навчання змінюється заради дитини. Такий підхід виключає будь-яку дискримінацію й забезпечує доступ до освіти усім дітям.
Хто такі вихованці з особливими освітніми потребами?
Деякі дослідники трактують це поняття досить широко і розглядають у даному контексті не лише дітей з особливостями розвитку, а й дітей позбавлених батьківської опіки, а також тих, хто пережив війну чи переїхав з іншої країни (регіону).
Варто зазначити, що в Україні основною категорією дітей з особливими освітніми потребами переважно прийнято вважати осіб з особливостями психофізичного розвитку:
Інклюзія як соціальна модель ставлення до людей з особливими освітніми потребами прийшла на зміну моделі нормалізації (інтеграції), що передбачала залучення дитини до наявної системи навчання, пристосування до неї.
Мета інклюзивного навчання полягає у ліквідації соціальної ізольованості (виключення), що є наслідком негативного ставлення до поняття різноманітності. Відправною точкою цього поняття є переконання, що освіта є одним із основоположних прав людини і основою для більш справедливого суспільства. Кожна дитина , незалежно від стану здоров’я, наявності фізичного чи інтелектуального порушення, має право на здобуття освіти, якість якої не різниться від якості освіти здорових людей.
Визнання прав такої дитини, її інтересів, потреб, надання допомоги у процесі соціалізації та вибору професійної діяльності є дуже важливим на сучасному етапі розвитку освіти.
Для розуміння інклюзії мають значення чотири ключові аспекти:
1. Інклюзія – це процес. Її слід розглядати як неперервний пошук ефективних способів врахування питання багатоманітності. Інклюзія навчає співіснувати з відмінностями, які розглядаються як стимул для заохочення дітей і дорослих до навчання.
2. Інклюзія спрямована на виявлення й усунення бар`єрів. Вона передбачає збір, узагальнення й оцінку інформації з великої кількості різних джерел з метою вдосконалення освітньої політики і практики, заохочення дітей і дорослих до навчання.
3. Інклюзія створює умови для присутності, участі та досягнень усіх здобувачів освіти. Термін «присутність» означає місце навчання дітей і те, наскільки регулярно вони його відвідують. Термін «участь» описує якість їхнього навчального досвіду і тому вимагає врахування думок тих, хто здобуває освіту.
4. Інклюзія вимагає підвищеної уваги до дітей «групи ризику», для яких існує вірогідність виключення чи низької успішності. Йдеться про моральний обов`язок вести ретельне спостереження за групами учнів, які за статистикою найчастіше потрапляють до «групи ризику», і, за потреби, вживати заходів для забезпечення їхньої присутності, участі та досягнень у системі позашкільної освіти.
Основний принцип інклюзивної освіти полягає в тому, що:
Переваги інклюзивного навчання .
Для вихованців з особливими освітніми потребами:
Для інших здобувачів позашкільної освіти:
Для педагогів та фахівців:
Для суспільства:
Педагоги позашкільної освіти , як і педагоги інших освітніх закладів , теж працюють над розвитком інклюзивної освіти , а також над її проблемами .
Розробляють , освоюють і впроваджують нові форми і методи роботи для вихованців з особливими освітніми потребами .
Види підходів до навчання вихованців з особливими освітніми потребами.
У рамках інклюзивного освітнього процесу педагог реалізує власну методику навчання в поєднанні різних підходів до навчання дітей з особливими освітніми потребами , зокрема системного, командного, соціального, кондуктивного, індивідуального.
Оскільки інклюзивне навчання – це інноваційна форма організації освітнього процесу, вона потребує реалізації особистісно-орієнтованої методики, яка ґрунтується на індивідуальному підході.
Методика навчання здобувачів освіти з особливими освітніми потребами повинна включати комплекс методів:
Для навчання вихованців з особливими освітніми потребами використовуються звичайні методи навчання, але враховуючи психо-фізичні можливості таких здобувачів позакласної освіти.
Методи інклюзивного виховання
Саме за допомогою методів виховання у педагога є можливість коригувати поведінку та розвиток вихованців, формувати необхідні якості особистості, ціннісні орієнтації, збагачуючи при цьому досвід діяльності, спілкування та відносин.
Метод інклюзивного виховання – спосіб діяльності педагогів і вихованців з метою досягнення поставленої корекційно-виховної мети.
У соціально-педагогічній діяльності педагогів позашкільних закладів актуальними методами інклюзивного виховання є методи, котрі умовно можна класифікувати на такі підвиди:
Варто використовувати в інклюзивному навчанні і традиційну класифікацію методів:
Форми організації процесу інклюзивної освіти у позашкільному закладі освіти
Спосіб доцільної організації колективної та індивідуальної діяльності вихованця через виховний захід чи виховну справу . Їх класифікація здійснюється за різними ознаками: кількістю вихованців, напрямами діяльності, характером змісту, структурою. Традиційну класифікацію форм організації освітнього процесу складають масові, групові, мікрогрупові та індивідуальні форми. Виховання дитини з особливими освітніми потребами, а відтак і його соціалізація, відбувається через діяльність.
У залежності від діяльності , яка є головною на певній стадії освітнього процесу в позашкільній освіті , умовно класифікують наступні форми організації інклюзивної освіти:
– Образотворче мистецтво. Малюнок відображає думки, почуття, внутрішній світ вихованця, у ньому він відображає важкі життєві ситуації, проблеми особистісних стосунків. Засоби мистецтва сприяють подоланню внутрішніх бар'єрів, зміні себе, стресів, страхів та інших психологічних проблем. Процес малювання впливає на розвиток дрібної моторики рук і пальців, рухової координації ока. При допомозі малювання вихованець з ООП сприймає колір, форму, величину, розміщення предмету у просторі.
– Прикладне мистецтво . Метою цього мистецтва є створення витворів шляхом використання різних технік . Такі заняття зменшують рівень тривожності, допомагають забути біль і горе, підвищують самооцінку, сприяють налагодженню дружніх відносин, взаємодопомоги в колективі. При цьому зникає почуття ізольованості, налагоджується спілкування. Ефект посилюється, якщо вихованець бере участь у виставках і отримує нагороди за участь або перемагає в різноманітних конкурсах.
– Вокальне і танцювальне мистецтво. Виступи, концерти , відео і фотосесії дають великий позитивний поштовх для розвитку вихованців з ООП для її самоорганізації та самовдосконалення, а також для розвитку фізичних і розумових здібностей.
– Театральне мистецтво. Костюмовані театральні постановки, навчальні навички: повторення, переказ, відгадування загадок, швидкоговоріння, заучування напам'ять дуже потрібні як здоровим читачам, так і вихованцям з особливими освітніми потребами: вони допомагають виховувати увагу , пам'ять , доброту до людей, вчать відповідальності і взаємодопомозі.
Як бачимо, впровадження інклюзивної освіти має багато переваг. Та потрібно докласти чимало зусиль, щоб усунути ті недоліки, що заважають повноцінному навчанню дітей з особливими освітніми потребами.
Адже інклюзивне навчання – це перший крок до того, щоб кожна дитина стала частиною соціуму й могла розвиватися як особистість.