. Дана розробка розкриває роль емоцій у формуванні пізнавального інтересу на уроках географії. Предсталено різні прийоми емоційного впливу та їх характеристика.
Роль емоцій у формуванні пізнавального інтересу.
„ Ніщо – ні слово, ні думки, ні навіть вчинки наші, не відбивають так чітко і так істинно нас самих і наше ставлення до світу, як наші відчуття”, - писав К.Д. Ушинський.
Почуттю співпереживання належить велика роль у формуванні пізнавального інтересу. Здатність співпереживати збагачує внутрішній світ дитини і тому, щоб зробити урок цікавим, я використовую наступні прийоми емоційного впливу.
Прийоми емоційного впливу:
Кракатау (Зондські острови.)
Під час вибуху цього вулкана в 1883 році. Підземний гул було чути за 300 км від нього. Стовп диму, що стояв над вулканом мав висоту до 300 км., а пил був викинутий у атмосферу на висоту до 300 км, а шар попелу осів на площі в півтора рази більшій за Україну. Вулканічні бомби, розміром з людську голову залітали за 20 км від вулкана. Вибух утворив в океані хвилю висотою в 36 км. Ця хвиля оббігла навколо всієї Землі, а звукова хвиля оббігла навколо земної кулі 5 раз.
При вивчені теми „Населення Африки” в 7кл. Як би ви повели себе в ситуації, коли пігмеї запропонували почастуватися рисом з личинок комах?
Коли вчитель на самому початку уроку або бесіди зацікавлює учнів повідомленням якоїсь нової інформації. Причому не абсолютно нової, а такої, коли у відомому, здавалося б, явищі відкривається щось нове. Наприклад: вчитель звертається до учнів:
- З чого складаються хмари? - З води.
- А що важче: повітря або вода? - Звичайно, вода.
- А чому ж хмари плавають по повітрі і не падають?
Чому материк Антарктида асоціюється з пустелею Сахарою?
Тема. Антарктида.
Образні назви Антарктиди
Смішна історія трапилася з російськими вченими, які вивчали звичаї африканських народів. Пізно ввечері, лягаючи спати. Вони попросили вождя вранці взяти їх з собою на полювання. Проте проснувшись – здивувалися, що вождь їх не послухав. Як вияснилося пізніше, у племені є неприйнятим будити людину, оскільки дух, який гуляє цілу ніч, може не встигнути повернутися в тіло.
З власного досвіду розповідаємо про чарівні куточки Уманщини, неповторність Львова, святині Почаєва, неповторну красу Українських Карпат, величність Києва тощо.
Немалу роль відіграє початок уроку. Адже вчитель з перших хвилин має створити атмосферу доброзичливості в класі. Це дещо зніме емоційне напруження, яке завжди є перед початком уроку.Емоційний вплив також справляє епіграф до уроку. Епіграф повинен бути дуже короткий, але водночас повно розкрити суть питань, що обговорюються на уроці. Епіграфи розвивають увагу, уяву, збагачують мову, вчать аналізувати.
Іноді хорошу роль може зіграти прийом участі. Вчитель, розкриваючи тему, говорить: «Уявіть собі, що ви знаходитеся ...», потім урок ви продовжуєте своєю чергою.
6клас. Тема. Внутрішня будова Землі.
Для цього пропонуємо заплющити очі і поринути у вир подій. Після того, як учитель закінчить читати уривок з тексту чи опис, діти повинні розказати про свої відчуття. Як правило матеріал запам’ятовується легше.
Так при вивченні теми «Антарктида» в 7 класі, зачитую учням текст. « У деяких частинах Антарктиди буває так холодно,— говорить один письменник,— що «коли у вас випаде штаба заліза, вона може розбитися, наче скло... а якщо виймете рибину з ополонки, за п’ять секунд вона замерзне... на камінь». Через екстремальні умови та химерну пустельну красу, яка просто зачаровує під час дивовижних полярних сяйв, можна сказати, що Антарктида — зовсім інший світ. Той, хто ризикує вирушити вглиб Антарктиди, бачить чимраз менше ознак життя, особливо в місцевостях, які називають сухими долинами. Після тексту задаю питання: