. Роль художньої літератури в формуванні життєвих цінностей людини

Про матеріал
Дана розробка допоможе педагогам провести урок із зарубіжної літератури в 7 класі з теми «Роль художньої літератури в формуванні життєвих цінностей людини». Матеріали уроку допоможуть узагальнити знання учнів з курсу зарубіжної літератури, формувати навички аналізу художнього твору, вміння висловлювати власну думку щодо прочитаного; визначити роль літератури в формуванні життєвих цінностей і пріоритетів людини; розвивати творчі здібності та навички критичного мислення; сприяти вихованню кращих моральних якостей людини, вдумливого, уважного читача.
Перегляд файлу

 

 

 

Розгорнутий конспект уроку із зарубіжної літератури для 7 класу

(Підготувала Вижга Валентина Григорівна, вчитель зарубіжної літератури.

Філія заклад середньої освіти І-ІІ ступенів с. Писарівка опорного навчального закладу «Заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Клембівка Ямпільської міської ради Вінницької області»)

 

 

 

 

 

Дана розробка допоможе педагогам провести урок із зарубіжної літератури в 7 класі з теми «Роль художньої літератури в формуванні життєвих цінностей людини». Матеріали уроку допоможуть узагальнити знання учнів з курсу зарубіжної літератури, формувати навички аналізу художнього твору, вміння висловлювати власну думку щодо прочитаного; визначити роль літератури в формуванні життєвих цінностей і пріоритетів людини;  розвивати творчі здібності та навички критичного мислення; сприяти вихованню кращих  моральних якостей людини, вдумливого, уважного читача.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема.    Роль художньої літератури в формуванні життєвих цінностей людини

 Мета уроку:

*формувати літературні компетентності учнів:

узагальнити знання учнів з курсу зарубіжної літератури, формувати навички аналізу художнього твору, вміння висловлювати власну думку щодо прочитаного; визначити роль літератури в формуванні життєвих цінностей і пріоритетів людини;  розвивати творчі здібності та навички критичного мислення; сприяти вихованню кращих  моральних якостей людини, вдумливого, уважного читача.

*формувати ключові компетентності:  

-висловлювати судження щодо моральної відповідальності за свої вчинки та утвердження справедливості;

-цінувати щирість людських стосунків;

-усвідомлювати цінність життя.

 

Очікувані результати:

Учень (учениця)

  • знає зміст творів, вивчених у 7 класі;
  • дає оцінку вчинкам героїв;
  • виявляє в творах основні   моральні  проблеми, художнє втілення цих проблем у подіях, образах;
  • характеризує образи персонажів творів  та виявляє характерні риси цих образів.

 

Тип уроку: засідання «круглого столу»

Обладнання: підручник Є. Волощук, мультимедійний проектор, презентація до уроку, учнівські ілюстрації, музичне оформлення.

Слайд 2

Епіграф:

Як би погано не доводилось,

ніколи не зневіряйся,

 тримайся, поки є сил.

О.Суворов

 

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ:

 

І.   МОТИВАЦІЯ  СТИМУЛЮВАННЯ  НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Звучить легка музика.

Вступне слово вчителя.

Усі ми немов би мандрівники в цьому житті, які рухаються в одному напрямку: від пункту Н (народження) до пункту С (смерть). Але якщо вихідний пункт Н відомий, то відстань, шлях до кінцевого пункту С у кожного свій, і залишається, як правило, таємницею до кінця.

Вправа «Моє я»

У вас однакові аркуші паперу. Зараз без ножиць сформуйте те, що асоціюється у вас з вашим життям. Що у вас вийшло ? Отже, кожна людина є неповторною. Кожна людина - це особистість.У кожної людини своя життєва  позиція та свої погляди на життя.

- А що для вас життя ?    Якими подіями ви хотіли б наповнити ваше життя в проміжку між пунктом Н і пунктом С?

(Відповіді учнів)

Вчитель. В нашому житті ми часто стикаємося з проблемою вибору: як себе вести, яке рішення прийняти. Цей вибір буває нелегким. Саме тоді доводиться звертатися до книг, адже художня література – ідеальний вчитель. Хороша книга не тільки містить важливі знання, але й духовно збагачує читача, виховує кращі людські якості, формує життєві цінності людини.  Сьогодні ми з вами спробуємо переконатися в цьому. (Музика стихає)

Слайд 3

Узагальнення

Отже, цінність художньої літера­тури в тому, що вона:

*духовно збагачує читача;

*дає знання про світ, країну, народ;

*вчить бути людяними, любити ближнього, долати і життєві негаразди, і перепони, що розділяють людей;

*сприяє формуванню сильної особистості, здатної за будь-яких обставин залишатися Людиною і постійно робити добрі справи;

* надає можливість мандрувати різними епохами, сприймати ті життєві цінності, які закарбувалися в досвіді і свідомості різних народів.

II. Мотивація навчальної діяльності

 - Що для нас є найбільш цінним у житті? Який вибір зробити у складній ситу­ації?

-Які взаємини між людьми ми можемо назвати красивими? Невже мало людям мати вроду, красиву статуру, щоб бути задоволеним собою, а отже, щасливим?

- У яких творах, вивчених у 7 класі, ми зустрічалися з героями – Людьми з великої літери?

 (Учні називають твори)

IІІ. Вивчення нового матеріалу

Вчитель. Тож поділіться, будь ласка, враженнями від творів, які залишили у вас в процесі вивчення зарубіжної літератури  в 7 класі особливо незабутні спогади. Необов’язково штурмувати величезні томи творів зарубіжної та вітчизняної класики, щоб віднайти там важливі життєві уроки або вічні істини. Замість цього варто звернутися до визнаного майстра новели американського новеліста О’Генрі.  Тому я пропоную розпочати нашу розмову про життєві цінності з добре відомих вам його творів.

Слайд 4

Учениця. В житті іноді трапляються такі ситуації, коли потрібно зібрати всі сили й волю, щоб подолати труднощі. І від того, чи зможе людина зібратися, залежить її перемога чи поразка. Саме з такими складними обставинами зіткнулися герої новели О.Генрі «Останній листок». «Останній листок» – це історія прекрасної й у той самий час руйнівної сили допомоги, бо іноді, рятуючи життя, ми можемо втратити своє. Молода художниця Джонсі занедужує. Час іде, а самопочуття не покращується. Зневірившись, дівчина вирішує, що вона розпрощається з життям, коли впаде останній листок із плюща, що росте за вікном її кімнати. Дівчина чекає, й з часом на рослині залишається тільки один листок, який наполегливо тримається на гілці. Це змушує Джонсі повірити в свої сили, й дівчина швидко видужує, але в той же час дізнається, що старий художник Берман, який жив по сусідству, помер у лікарні.

Учень. Берман знав про обіцянку молодої художниці, тому він у холодну ніч нитками прив’язав намальований листочок до гілки плюща. Саме ця  нічна «прогулянка» й підірвала його здоров’я. Берман усе життя мріяв про створення шедевра, і, здається, це йому вдалося. Останній листок плюща ніколи не покажуть у галереї, але саме він врятував життя людини, що зробило його ціннішим за будь-який малюнок.

Учитель: На які роздуми наштовхує нас новела О.Генрі?

Передбачувані відповіді учнів:

-Людина живе доти, доки про щось мріє.

-Гріх утрачати надію, за життя потрібно боротися. Надія помирає останньою.

 -В людині відкриваються найкращі якості, якщо вона робить  щось заради іншого, співчуває йому, не жаліє себе заради того, кого любить.

Висновки. Так, письменник допомагає нам зрозуміти, що сенс життя в самому житті: треба жити всупереч обставинам і негараздам. Разом із Джонсі ми усвідомлюємо, що життя нам дається один раз, тому маємо його витратити на добрі справи, заради інших людей.

 

Вчитель. Що ви любите найбільше: отримувати подарунки чи дарувати їх?

-Чи хотіли б ви розкрити таємницю, як добирати найкращі в світі подарунки?

-Складіть асоціативний кущ до слів «дар» і «подарунок».

-Що спільного мають ці «кущі» слів?

-А хто такі волхви?

- Які дарунки принесли вони Сину Божому?

(Відповіді учнів)

Вчитель. Назвіть твір і героїв, які в ім׳я любові жертвують найдорожчим.

Слайд 5

Учень. Це новела О. Генрі «Дари волхвів». З хвилюванням читав, як Делла та Джим в переддень Різдва, не маючи грошей, намагаються підготувати подарунки один одному, жертвуючи найдорожчим. Їхніми  вчинками керує любов, а тому дівчина відрізає своє розкішне довге волосся, а Джим продає улюблений годинник. Фінал сумний, але сила кохання настільки неосяжна, що можна по-доброму позаздрити. Хочу зачитати кінець новели ( зачитує).

Вчитель. Як відомо, волхви принесли дари немовляті Ісусу Христу від щирого серця. Джим і Делла пожертвували найдорожчим, що в них було. Вони це зробили в ім׳я любові. Чисті душею, як діти, і мудрі серцем. Тому вони і є волхви.

Учень. Герої О.Генрі не думають про себе, вони добрі і готові до самопожертви, часто роблять гірше собі в ім׳я когось. Так чинити завжди важко. Але саме в цьому й виявляється їхня мудрість. І не помилюся, коли скажу, що не хочеться розлучатися з його героями.

Вчитель: До речі, який подарунок можна вважати найкращим? (дар любові, щедрість, добро, милосердя, тобто вічні загальнолюдські цінності).

-Якими ми маємо бути, щоб у день Різдва і до нашого дому завітали волхви?

(Відповіді учнів)

Висновок.  Дійсно, жаль розлучатись з героями О. Генрі.  Вони вчать нас мудрості серця й душевній величі. І в якому б столітті ми не жили, порушені автором проблеми залишаються актуальними. Адже люди завжди вибирають дороги життя. І вибір цей залежить від того, яка душа в кожного з нас.

Вчитель.

Дуже давно жила дивовижна сім’я. Сім’я величезна – 100 чоловік, і панували в ній мир, любов, спокій. Чутка про неї долетіла до верховного правителя. І вирішив він відвідати цю сім׳ю. Коли він переконався, що це правда, то запитав Старця, голову сім׳ї : « Як у вас виходить жити ніколи не сварячись, не ображаючи одне одного?». Тоді Старець взяв папір, написав на ньому 100 слів  і віддав правителю. Той швидко прочитав і здивувався: на папірці було написано 100 разів одне слово – РОЗУМІННЯ.

  • Як ви гадаєте, до якого твору можна було б віднести дану легенду? (Дж. Олдрідж «Останній дюйм»). – Чому?

Слайд 6

Вчитель . Батьки і діти. Як часто ми не розуміємо один одного, говоримо майже різними мовами. Що розділяє батьків і дітей? Один із художніх творів англійського письменника Джеймса Олдріджа саме і присвячений такій делікатній грані людського спілкування, як стосунки батьків і дітей.Чому виникає непорозуміння, відчуження між рідними людьми? Як допомогти людям, переобтяженим нескінченними турботами, усвідомити важливість  стосунків, душевного стану – свого і найближчих. Тож згадаємо це оповідання.

Учень. Ми в класі обговорювали стосунки Деві з батьком. Усім і мені не подобався тон батька, як він, постійно роздратований, спілкувався з сином. Дуже шкода було Деві, якому так хотілося батьківського тепла, а в відповідь чув тільки його крики. В творі останній дюйм – це зовсім маленька відстань, яка розділяла батька і сина, відстань їхньої недовіри, непорозуміння. Ціною величезних зусиль і непоправних втрат цю відстань їм пощастило подолати.

Учень.   Автор дає шанс, можливо останній, порозумітись двом чоловікам – малому та дорослому. І саме трагедія, коли акули покусали батька, розкрила душу та фізичні можливості Деві. Він тягнув батька на собі в літак, потім, під його керівництвом, уявити тільки, керував управлінням... Не авто, а літака... Історія  закінчилась оптимістично. Ми  навіть намагались уявити фінал цього твору, адже автор її не зовсім завершив. Мабуть хотів, щоб ми, кожен по-своєму, уявив хеппі енд...

Вчитель. Оповідання «Останній дюйм» - це своєрідний глибокий роздум про вічні цінності людського життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей. Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості. А як ви думаєте, чи має місце проблема батьків і дітей сьогодні? (ця проблема актуальна в усі часи, між батьками і дітьми виникає непорозуміння, байдужість).  Тому бажаю вам, щоб у ваших родинах завжди були взаєморозуміння, злагода, добробут і затишок, щоб ви завжди могли подолати останній дюйм у вашому житті – чи то в навчанні, чи в стосунках з друзями. Будьте завжди впевнені в собі і не забувайте, що потрібно поступатися один одному, не шкодувати слів любові.

 Вчитель. Життєвий шлях – складний і тернистий, сповнений непростих фізичних та моральних випробувань, духовного зростання та вдосконалення. Не оминути його і вам, підліткам. Чи ваше життя таке безтурботне, чи, навпаки, сповнене тривог, переживань, страхів? Які скарби необхідні людині для повного щастя? Ці запитання ставить і дає на них відповідь американський письменник Луїс Сашар у своїй книзі «Ями». Згадаємо цей твір.

Слайд 7

Учень. На одному з уроків позакласного читання ми знайомились із цим твором. Головний герой - Стенлі Ілнетс, хлопчик, якого звинуватили в крадіжці, відправляється в виправний табір «Зелене озеро», незвичайного виправного закладу «для поганих хлопчиків». На головного героя тут чекав цілий світ доведених до крайнощів стосунків між людьми, світ постійних випробувань і покарань. Офіційна політика табору полягає в тому, що «якщо взяти поганого хлопчика і змусити його щодня копати велетенську яму, він перетвориться на хорошого хлопчика».

Учень. Надзвичайно легко, цікаво та зрозуміло Луїс Сашар говорить про проблеми, які спіткають чи не кожного підлітка, і показує, наскільки важливо розібратися в собі. Зрозуміти, хто ти, хто винен у твоїх невдачах і від кого залежить твоя доля. Тому історія Стенлі Ілнетса може багато чому  нас навчити.

Учень. Дискутуючи, які скарби важливіші: матеріальні чи духовні, ми прийшли до спільної думки, що важливішими є духовні скарби: дружба, перемога над собою. Завдяки цьому Стенлі вдалося подолати труднощі і вибратися зі своєї «ями». Він не впав духом, а знайшов вихід із складних ситуацій.

Висновок.  Лише справжні цінності допомагають людині збе­регти силу духу і людську сутність за будь-яких най­складніших обставин.

Вчитель зачитує уривок з твору:

«Серед якихось речей він одразу відчув шершаву шкуринку хліба і витягнув звідти невеличкий, черствий уже буханчик. Австрієць не заперечував, тільки враз утратив недавню жвавість, і на якусь мить у душі хлопця ворухнувся докір. Але він одразу погамував його. За  кілька коротеньких і напружених хвилин хлопець страшно прокляв тих, через кого він мусив чинити отак. Чи він грабіжник, чи злидар? Навіщо йому перепиняти цього мирного товстуна і тим паче грабувати, коли б не фашизм, не війна, не полон і безліч нелюдських знущань, яких завдали нацисти? Вони змусили його піти на цей грабунок, і тому він іще дужче ненавидів їх!»

Запитання.

  1. З якого твору уривок? Хто автор? («Альпійська балада», В.Биков).

Слайд 8

2. Розкажіть від імені головного героя, що йому довелося перенести. (Розповідь учня)      

 

Учень. Після знайомства з цим твором я зрозумів, що людина завжди має залишатися людиною  за будь-яких обставин. Головні герої білорус Іван Терешка і італійська дівчина Джулія, тікаючи з концтабору, терплять фізичну втому, голод, холод, моральні випробування і кохання, яке тривало всього три дні.  Іван і Джулія немов забули про оточуючу їх жорстоку реальність. У всьому світі тільки вони двоє і їх любов, і немов відступає тривога і відчуття небезпеки. Здавалося б, що війна і кохання — речі несумісні. Та якщо навіть війна не могла спалити в людських душах високі чисті почуття, то життя непереможне.

Вчитель.Окрасою життя є кохання. Справжнє кохання часто приходить тоді, коли його не чекаєш. Навіть на війні… Воно приносить з собою щастя, надію на майбутнє, силу жити, не зважаючи ні на що. Саме про це «Альпійська балада» В. Бикова. Повість про любов і ненависть, про підступність і порядність всупереч усьому. Через весь твір проходить ніби заклик – «Жити, незважаючи на біль, холод, розруху і смерть. Жити, щоб перемогти, творити і любити!»

Учень. Тема війни, яку зобразив В. Биков у своїй повісті «Альпійська балада»,  на жаль, є актуальною і сьогодні, тому що на нашу долю  випало бути очевидцями війни, яка точиться на Сході України. І там, так, як і в творі В. Бикова, на мою думку, є місце найпрекраснішому почуттю в житті – КОХАННЮ.  Тому нехай закликом для миру стане пісня С. Галябарди та О. Злотника  «Я не хочу грати у війну…». 

(Учень виконує пісню «Я не хочу грати у війну»)

Вчитель.  І лише справжні цінності (любов до рідних, Батьківщини, сво­го краю – любов до життя) допомагають людині збе­регти силу духу і людську сутність за будь-яких най­складніших обставин. Згадаймо героїв художньої літератури, котрі, навіть потрапивши у складну, а іноді й трагічну,  ситуацію, вставали  на захист інших людей.  Вони не втратили людяності та гідності, не скорилися, не стали рабами. Серед них і Прометей, який дав вогонь людям, і герой шотландської балади - маленький пікт, котрий не зрадив свій маленький народ і не виказав секрет медового напою, а також мільйони в’язнів фашистських таборів смерті,   військовополонених, про котрих йдеться в віршах А. Моргул-Шпербера та К.І.  Галчинського.

Учень. Кажуть, що на диваках і мрійниках тримається світ. Чому? Можливо, тому, що вони ніколи не зраджують своїм ідеалам, незважаючи на всі життєві негаразди, вірять у всеперемагаючу силу добра й справедливості, в будь-якому віці залишаються чистими серцем і душею, без страху прямують у майбутнє. Саме про таких людей розповідає  російський письменник Олександр Грін в повісті «Пурпурові вітрила», яка справила на мене сильне враження.

Слайд 9

Учениця. Ця повість про красивих людей, про здійснення мрій. Якщо дуже-дуже захотіти, то мрія обов׳язково здійсниться. Як у головної героїні Ассоль, якій колись у дитинстві Егль розповів казку про пурпурові вітрила. Багато зла заподіяли жителі містечка дівчині, але вона змогла протиставити злу своє добре серце, щиру душу. Вона дочекалася свого коханого Грея. Вони щасливі, бо обоє мають добре серце, чисту душу, хотять усім добра, вірять у мрію і кохання. О.Грін створив свій незвичайний світ, за яким в глибині душі сумує кожен із нас. У цьому світі живе маленька дівчинка Ассоль, яка довірливо чекає на диво. Це світ маленького Грея, який перетворюється в сміливого капітана з ніжною душею. Це світ, де можна зустріти чарівника Егля, котрий обіцяє щастя.

Висновок. У творі порушуються проблеми кохання, доброти, відданості, вірності, заздрості,лицемірства, зіткнення мрії з брутальною дійсністю. Автор змушує нас повірити в те, що добро переможе зло, тільки треба дуже в це повірити. На землі існує справжнє велике кохання, і потрібно вірити в нього і вміти дочекатися. Взагалі слід завжди вірити в краще, і тоді воно обов׳язково настане. Пурпурові вітрила — це символ мрії, в яку треба вірити, символ надії на краще.  В творі утверджується важлива істина: дива потрібно робити своїми руками.

Перегляд відеокліпу («Пурпурові вітрила». Звучить пісня в виконанні Алсу)

 Вчитель. Читаючи твори художньої літератури, ми переконуємося, що зорієнтованість на справжні життєві цінності робить людину багатою і щасливою, а служіння уявним цінностям часто стає причиною її бід і нещасть. 

Слайд 10

Учень. З цього приводу хочу згадати новелу японського письменника Рюноске Акутагави «Павутинка». Кандата, великий лиходій, за життя вбивав людей, підпалював їхні оселі й учинив чимало інших злочинів. А добро зробив лише один раз. Він врятував життя павукові, й Будда вирішив віддячити йому за добро — при нагоді допомогти вибратися з пекла й побачити, чи змінився він після страждань. Але Кандата не змінився, намагався тільки сам вилізти з пекла, і був заслужено покараний за своє черстве серце, i  знову опинився в безодні. Зачитаю уривок: «Тонка павутинка, що ледве витримувала його одного, напевне увірветься під тягарем такої безлічі людей. Якщо вона десь посередині обірветься, то марно він дряпався вгору — однаково полетить сторчака назад у пекло. О, це жахливо! …Треба негайно щось придумати, інакше павутинка увірветься. І Кандата щосили закричав: «Гей, грішники! Це моя павутинка. Хто вам дозволив чіплятися за неї? Ану, спускайтеся вниз!»  Але тої ж миті павутинка зненацька розірвалася саме над Кандатою і він, закрутившись дзиґою, швидко зник у темряві».

Вчитель. Цініть себе, поважайте інших, будьте щирими і допомагайте тим, хто цього потребує. І памятайте: «Допоміг іншому – забудь, тобі допомогли – запамятай». В житті все минає. Проходять образи, труднощі і навіть часи слави. Але в будь-якому випадку необхідно гідно поводитись.

Слайд 11

Прийом «Недописана теза».

 –Закінчіть речення:  Бути людиною – означає…

Найгловніше в житті – це…

Найвища цінність у житті – це…

Слайд 12

Рецепт успіху:

- Не впадайте у відчай.

-Ніколи не втрачайте бажання жити.

-Повір у себе.

-Найдорожче – це життя.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ

 Вчитель. Таким чином, підбиваючи підсумки нашої розмови про роль літератури в формуванні життєвих цінностей, хочу сказати, що задоволена тим, що вивчені твори не залишили вас байдужими, що вони змусили замислитися над важливими життєвими пріоритетами. Бо життя – це боротьба. Людина завжди має долати якісь труднощі, щоб дійти до поставленої мети. Як відомо, за всіх часів перемагають сильні духом, цілеспрямовані особистості, котрі не бояться жодних перешкод. Труднощі загартовують характери, зближують людей. Головне – не пасувати перед ними. Цього я вам бажаю.

V. РЕФЛЕКСІЯ

Яку важливу істину ви пізнали на сьогоднішньому уроці?

Слайд 13

Заключне слово вчителя

Візьміть промінь сонця, і спрямуйте його туди, де панує темрява.

Візьміть усмішку і подаруйте її тому, хто її так потребує.

Візьміть доброту і подаруйте тому, хто сам не вміє віддавати.

Візьміть віру і дайте кожному ,хто її не має.

Візьміть любов і несіть її всьому світові.

- Нехай ці рядки стануть  девізом вашого жит­тя. Тоді і світ стане набагато добрішим. Перегляд відеокліпу «Твори добро»

VI. Домашнє завдання (за вибором).

  1. Підготувати висловлювання на тему «Які уроки життя я виніс із уроків зарубіжної літератури?»
  2. Написати есе «Мій ідеал Людини».
doc
Додано
24 жовтня 2021
Переглядів
2064
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку