Роль методів самостійного набуття знань в організації пізнавальної діяльності учнів

Про матеріал
Самостійна робота –це форма активізації творчо-пізнавальної діяльності учнів, яка передбачає виконання завдань без допомоги дорослої людини. Самостійна робота - це метод, який допомагає вчителю для з'ясування здібностей учнів. Працюючи самостійно, учень повинен поступово опанувати такими загальними прийомами самостійної роботи, як уявлення мети роботи його виконання, перевірка помилок.Говорячи про формування в школярів самостійності, необхідно мати на увазі два тісно пов'язані між собою завдання. Перше з них полягає в тому, щоб розвинути в учнів самостійність у пізнавальній діяльності, навчити їх самостійно оволодівати знаннями, формувати свій світогляд, друга в тому, щоб навчити їх самостійно застосовувати наявні знання в навчанні і практичній діяльності. 
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Роль методів самостійного набуття знань в організації пізнавальної діяльності учнів. Підготувала вчитель англійської мови. Карпилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів. Шеремет Тетяна Іванівна

Номер слайду 2

Якщо учень у школі не навчиться сам нічого творити, то і в житті він буде тільки наслідувати, копіювати. Л. Толстой Поганий учитель викладає істину, а гарний учительвчить її шукати самостійно. А. Дістерверг

Номер слайду 3

Самостійна робота –це форма активізації творчо-пізнавальної діяльності учнів, яка передбачає виконання завдань без допомоги дорослої людини. Самостійна робота - це метод, який допомагає вчителю для з'ясування здібностей учнів. Працюючи самостійно, учень повинен поступово опанувати такими загальними прийомами самостійної роботи, як уявлення мети роботи його виконання, перевірка помилок. Говорячи про формування в школярів самостійності, необхідно мати на увазі два тісно пов'язані між собою завдання. Перше з них полягає в тому, щоб розвинути в учнів самостійність у пізнавальній діяльності, навчити їх самостійно оволодівати знаннями, формувати свій світогляд, друга в тому, щоб навчити їх самостійно застосовувати наявні знання в навчанні і практичній діяльності. 

Номер слайду 4

Відомі вчені-педагоги, такі як В. В. Давидова, Б. П. Єсіпов, Д. Б. Ельконін, О. Т. Огородніков, Н. Г. Дайрі, Т. А. Алмазова, І. Е. Унт, Р. М. Мікельсон, П.І. Підкасистий, М. К. Ковалевська та інші займалися дослідженням проблеми організації самостійної роботи.  Вченими в цій області підкреслювалося, що учням важливо дати метод, дороговказну нитку для організації придбання знань, а це значить - озброїти їх вміннями і навичками наукової організації розумової праці, тобто вміннями ставити мету, вибирати засоби її досягнення, планувати роботу в часі. Вчені які займалися проблемою

Номер слайду 5

Методи самостійного набуття знань застосовуються викладачем із метою організації самостійної роботи учнів. Основним засобом цієї організації є навчальне завдання. Особливо популярною серед дидактів і методистів виявилася класифікація видів самостійної роботи, заснованих на джерелах знань - це робота з навчальною книгою, газетою додатковою літературою, ілюстрацією, картою. У найбільш завершеному вигляді така класифікація розроблена В. П. Стрезікозіним у (1968).

Номер слайду 6

: Він виділив наступні типи самостійної роботи:робота з навчальною книгою; робота з довідковою літературою;рішення та складання завдань; 4) твори та описи;5) спостереження та лабораторні роботи;6) робота, пов'язана з використанням роздаткового матеріалу;7) графічні роботи. Класифікація самостійної роботи В. П. Стрекозіна

Номер слайду 7

1. Копіюючі дії учнів за заданим зразком. Ідентифікація об'єктів та явищ, їх розпізнавання шляхом порівняння з відомим зразком. На цьому рівні здійснюється підготовка учнів до самостійної діяльності.2. Репродуктивна діяльність, пов'язана з відтворенням інформа­ції про різні властивості навчального об'єкта. На цьому рівні вже по­чинається узагальнення прийомів та методів пізнавальної діяльності.3. Продуктивна діяльність самостійного застосування набутих знань для вирішення завдань, які виходять за межі відомого зразка і потребує здатності до індуктивних та дедуктивних висновків.4. Самостійна діяльність, що виявляється в переносі знань при вирішенні завдань в істотно нових ситуаціях, складанні нових програм прийняття рішень, виробленні гіпотетичного аналового мислення. Завдання вчителя — довести якомога більше дітей до четвертого рівня самостійності. Дослідження вчених-педагогів та психологів дозволяє встановити чотири рівні самостійної діяльності учнів:

Номер слайду 8

Проблемний метод. Використання сучасних методів навчання є основою при організації самостійної роботи учнів на уроці. Одним з таких методів можна вважати прблемний метод. Він отримав своє розповсюдження в 20-30-х рр. в радянській і зарубіжній школі. Він грунтується на теоретичних положеннях американського психолога педагога Дж. Дьюї. Під проблемним методом розуміється така організація навчальних занять, яка припускає створення під керівництвом учителя проблемних ситуацій і активну самостійну діяльність учнів з їх вирішення, в результаті чого і відбувається творче оволодіння знаннями, вміннями і навичками і розвиток розумових здібностей. Сучасні методи організації самостійного навчання.

Номер слайду 9

Використання проблемного методу навчання сприяє ефективному розвитку самостійної роботи учнів, прийняттю ними самостійних рішень щодо тієї чи іншої проблеми . Необхідно згадати, що цей метод, не дивлячись на свою ефективність, як і будь-який інший, не можна вважати єдино прийнятним для навчання, так як ефективність навчання залежить від вмілого поєднання різних методів. Вчителю слід пам'ятати, що не можна в кожному простому питанні бачити проблему. Також не можна висувати надто складні завдання перед учнями, так як вони вимагають спеціальної підготовки і особливих знань.

Номер слайду 10

У 1905 р . виникла форма індивідуалізованого навчання, що отримала назву Дальтон-план. Вона вперше була застосована вчителькою Оленою Паркхерст в американському місті Дальтон (штат Массачусець). Цю систему називають також лабораторної або системою майстерень, тому що замість класів у школі створюються лабораторії і предметні майстерні. Основна мета даної форми  організації навчання полягає у пристосуванні темпу роботи школи до можливостей і здібностей кожного учня. У лабораторії учні займалися індивідуально, отримуючи завдання від присутнього в майстерні вчителя. Завдання з кожного предмета видавалися учням на цілий рік. Потім вони конкретизувалися по місяцях. Учні протягом місяця повинні були виконати ці завдання і відзвітуватися за ним. При виникненні будь-яких ускладнень учень міг звертатися за допомогою до вчителя. Фронтальна робота проводилася протягом 1 год в день. В інший час учні індивідуально вивчали матеріал і звітували за виконання кожної теми перед учителем відповідного предмета. Дальтон - план

Номер слайду 11

Одним з головних компонентів Дальтон-плану є завдання. Термін виконання завдання може бути різним - від декількох днів до декількох місяців. Складаючи різні Дальтон-завдання, вчителю доводиться стикатися з проблемою багатозначності слів, які можуть зустрічатися в тексті. Тому перед виконанням завдань слід обговорити всі проблеми, які можуть виникнути у зв'язку з їх виконанням. Слід усвідомити, що Дальтон-план являє собою не систему, а ідею, спосіб навчання. Це не шаблон, по якому може будуватися діяльність будь-якого класу. І, тим не менш, це досить ефективний засіб організації самостійної роботи з іноземної мови. Як і в будь-якого методу, від цього також є ряд позитивних ознак: індивідуалізація процесу навчання розвиток способів вибору придбання вміння самостійно працювати з різного роду літературоюрозвиток вміння співробітництва Києва та власних ідей

Номер слайду 12

Метод проектів. Одним із найперспективніших методів навчання вважають метод проектів. Метод проектів не є принципово новим у світовій педагогіці. Він виник у 20-ті роки минулого століття в США (його називали також методом проблем). Навчальне проектування – це комплекс пошукових, дослідницьких, розрахункових, графічних та письмових видів робіт, що виконуються учнями самостійно (в парах, групах, індивідуально) з метою практичного чи теоретичного вирішення значущої проблеми. Під час роботи над проектом учитель виконує функцію консультанта. Він допомагає учням у пошуку інформації, координує процес роботи, підтримує.

Номер слайду 13

підготовчий етап (визначення теми, мети проекту, обговорення проблеми, висунення гіпотези);планування (визначення джерел, засобів збирання, методів аналізу інформації, способів представлення результатів; установлення критеріїв оцінювання результату процесу);дослідження, спостереження, робота з інформаційними ресурсами, досліди, анкетування;аналіз інформації, підбиття підсумків, формулювання висновків;оформлення звіту (узагальнення та класифікація зібраних матеріалів, виготовлення ілюстративного матеріалу), підготовка до презентації;творчий звіт, презентація (показ результатів у формі усного звіту, звіту з демонстрацією матеріалів, письмового звіту тощо);оцінювання результатів і процесу дослідження за встановленими критеріями;післяпроектні дії (корекція, використання результатів). Робота над проектом складається з таких етапів:

Номер слайду 14

поглиблення знань;розвиток навичок мислення високого рівня;розвиток творчих здібностей;творче застосування знань;свобода вибору;уміння працювати в команді;підготовка до олімпіад, конкурсів, науково-дослідницькоїРезультати проектної діяльності

Номер слайду 15

розв’язується певна проблема;результати мають практичну, теоретичну чи пізнавальну значущість для учнів;має місце самостійна діяльність учнів (індивідуальна , парна, групова);учні займаються дослідницькою роботою. Проект характеризується такими ознаками:

Номер слайду 16

Творчих успіхів та натхнення Вам та Вашим учням!

pptx
Додано
4 травня 2020
Переглядів
1892
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку