Семанюк Руслана Станіславівна
вихователь Косівського ліцею
ім. Ігоря Пелипейка
Роль учнівського самоврядування
у формуванні життєвої компетентності учнів
Зміст
План …………………………………………………………………………………………………..2
Вступ ………………………………………………………………………………………………….3
І. Учнівське самоврядування …………………………………………………………………….4
1. Теоретичне обгрунтування проблеми, наукова достовірність ………………………….....5
2. Технологія розвитку творчої активності учнів ……………………………………………..6
3. Учнівське самоврядування, його аспекти …………………………………………………..9
ІІ. Роль учнівського самоврядування у формуванні життєвої компетентності учнів .…13
Висновки ……………………………………………………………………………………………21
Література …………………………………………………………………………………………..23
План
І. Вступ
ІІ. Учнівське самоврядування
1. Теоретичне обгрунтування проблеми, наукова достовірність
2. Технологія розвитку творчої активності учнів
3. Учнівське самоврядування, його аспекти
ІІІ. Роль учнівського самоврядування у формуванні життєвої компетентності учнів
ІV. Висновки
Вступ
Самоврядування – це належним чином організована робота, для того, щоб однаково добре жилося всім, хто разом вчиться або працює… Щоб один одного не кривдили, не перешкоджали, не докучали… Щоб допомагали, піклувалися, стежили за порядком і правопорядком…
Януш Корчак
Уявіть собі, що наше життя – це один нейтральний колір, а всі люди за характером однакові, мають одні й ті ж самі здібності, виконують однотипну роботу… Чи людство тоді б прогресувало?!
Наш час потребує не однотипного характеру людей – а лідерів нової формації, людей компетентних, відповідальних, здатних мислити неординарно та приймати нестандартні рішення. Саме таким, на мою думку, і має бути вихователь, особливо в наш час, коли зруйновано межу між добром і злом, між моральним і аморальним. Педагогом, який не тільки повинен мати знання того, як повести людей за собою, а й як зробити так, щоб вони тобі повірили, як організувати їх.
Дитяче самоврядування, правильно організоване педагогами, відкриває невичерпні можливості для постійного вдосконалення виховного процесу. Воно сприяє розвитку дитячої ініціативи, яка стає джерелом нових знахідок та перемог, згуртуванню учнівського колективу.
Саме це і вплинуло на мій вибір у роботі з учнівським колективом. Пріоритетом обраної виховної моделі – учнівське самоврядування – є прагнення підготувати особистість підлітка до тих життєвих ситуацій, в яких йому доведеться діяти в майбутньому, доступними засобами, в контексті особистісно орієнтованого навчання, допомогти перейти йому на якісно новий рівень розвитку, трансформувавшись в суб’єкта власної життєтворчості та життєдіяльності, здатного самотужки зайняти притаманне лише йому місце в людському соціумі, долаючи всі можливі перепони, адаптуючись до умов, що змінюються.
І. УЧНІВСЬКЕ САМОВРЯДУВАННЯ
1. Теоретичне обґрунтування проблеми, наукова достовірність
Біля джерел теоретичної розробки питань учнівського самоврядування в єдиній трудовій школі стояли видатні діячі системи освіти початку 20-х років ХХ ст.: А. Луначарський, ПЛепешинський, М.Пістрах, М.Шульшан, В.Сорока-Росинський та інші. Найбільшого розвитку колективне виховання набуло в педагогічній діяльності С.Шацького, А. Макаренка, В.Сухомлинського, Я. Корчака, І. Іванова.
До вирішення питання моральної відповідальності школярів через діяльність органів учнівського самоврядування зверталися науковці: М. Левківський, М. Сметанський, О.Сухомлинська, Т. Фасолько, І. Бех, Т. Гаєва., М. Савчин, О. Саннікова, Н. Головко, О.Дробницький, В. Плахотний,Л. Сохань та інші.
Необхідно вивчати й використовувати досвід попередніх десятиліть, удосконалювати сучасні технології виховання, консолідувати різноманітні експерименти діяльності органів учнівського самоврядування, щоб створити єдину концепцію ефективного функціонування самоорганізації учнів як необхідної умови підготовки школярів до життя у громадянському суспільстві. Дитина як суб’єкт педагогічного процесу, реалізуючи свої інтелектуальні та творчі здібності, особистісні інтереси й потреби, зустрічається з труднощами і проблемами, розв’язання яких можливе тільки за допомогою вчителя-професіонала.
Тому сьогодні важливим є пошук таких виховних технологій, форм, методів роботи з учнями, які стали б найрезультативнішими.
Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ столітті передбачає поступовий перехід від репродуктивної, авторитарної освіти до освіти інноваційного, гуманістичного типу. Залучення учнів до активної діяльності в учнівському самоврядуванні та громадських організаціях сприяє розвитку їх творчості, ініціативи, самостійності, організаторських здібностей, стимулює процес самовдосконалення, формує моральну відповідальність, громадянську компетентність.
В науково-педагогічній літературі поняття "учнівське самоврядування" визначають
- як принцип організації колективу ;
- засіб, що стимулює моральне виховання особистості ;
- форма організації дитячої самодіяльності тощо .
М. Красовицький визначає, що учнівське самоврядування - це спосіб (принцип) організації життя учнівського колективу, який реалізовується в залученні учнів до планування, організації, контролю та підведення підсумків їх навчальної, трудової, суспільно-корисної діяльності з допомогою педагогічного колективу.
Аналізуючи досвід зарубіжної та вітчизняної практики, Я.М.Ващенко та В.М.Жебровський повідомляють, що окремі форми шкільного самоврядування (його зміст діяльності) мали позитивні наслідки для розвитку освіти ще у ХVІІІст. Так у гімназії Мартіна Планта (Швейцарія), у Києво-Могилянській академії (Україна) учнів готували до виконання посадових обов'язків громадянського та державного призначення (імператорів, сенаторів, цензорів тощо).
В останні роки активізувалась увага до проблеми формування в учнів життєвих компетентностей. Компетентність – це відносно нове поняття, якому сьогодні приділяється досить багато уваги. У педагогічній науці "компетентність" визначається як спроможність особистості сприймати індивідуальні та соціальні потреби та відповідати на них, кваліфіковано будувати діяльність у будь-якому напрямі, виконувати певні завдання або роботу.
З метою формування в учнів громадянської компетентності виникає нагальна необхідність у створенні комплексної системи різних видів педагогічної діяльності, органів самоорганізації школярів, стрижнем якої має бути громадянсько-правова освіта. Пометун О. трактує громадянську компетентність учня як сукупність освітніх елементів, що складається з сукупності знань, умінь, навичок, переживань, емоційно-ціннісних орієнтацій, переконань особистості, які допомагають людині усвідомити своє місце в суспільстві, обов’язок і відповідальність перед співвітчизниками, батьківщиною та державою.
Таким чином, важливим є формування в учнів раціонального та емоційного сприйняття життя. Це дає можливість дитині діяти в складних ситуаціях, де стикаються різні позиції та думки.
2. Технологія розвитку творчої активності учнів
Виходячи з теоретичних знань та життєвого досвіду, я прийшла до висновку, що тоталітарні методи виховання не дадуть позитивних результатів. Лише партнерське спілкування з учнями, розвиток активної творчості кожного, усвідомлення значущості, віри в свої сили допоможуть створенню учнівського колективу з єдиними цілями, бажаннями і в майбутньому сприятимуть творчо підходити учням до вирішення будь-яких проблем. Можна виділити такі етапи розвитку творчої особистості:
Встановлено, що:
Пасивність і байдужість учнів до громадської діяльності класу і школи є наслідками:
Вихователь повинен бути людиною творчою і не зупинятися перед труднощами. З бажанням допомогти підліткам, вихователь має розробити план розвитку творчої активності класу, який зміг би з одного боку допомогти створити згуртований колектив, а з іншого – зберегти в кожному учневі індивідуальність і розвинути в ньому самозначимість.
В цьому плані можуть бути розглянуті такі напрямки і методи роботи:
Розвиток творчої активності учнів звичайно не може обмежуватись планами та програмами. Це постійний процес, під час якого можуть з’являтися нові нетрадиційні напрямки і форми роботи.
3. Учнівське самоврядування, його аспекти
Учнівське самоврядування є конкретним видом діяльності дітей. Відповідаючи за окремі розділи роботи свого колективу, беручи участь у діяльності активу класу, комісій, у чергуванні, учні організовують своїх товаришів на виконання певних завдань, беруть участь у плануванні, контролюють і перевіряють один одного, організовують змагання, виховні заходи. Цю діяльність учнів можна назвати організаторською.
Усяка діяльність людини є поштовхом до розвитку, що дуже важливо. В організаторській роботі діти набувають низки навичок, умінь і знань. У них розвиваються певні моральні якості й формуються риси характеру.
У школі первинним колективом є клас. У ньому обираються відповідальні за розділами роботи й формуються таким чином органи самоврядування. Чим більше учнів активно працюють в органах самоврядування, тим більше вдосконалюється робота кожного з них, нагромаджується корисний досвід, складаються традиції. Самоврядування збільшує обов’язки, значно розширює права органів колективу класу.
Навколо окремих організаторів в класі складається актив, тому що їм поодинці не під силу виконувати певні обов’язки. Утім, водночас, поряд з ними, є багато дітей, що бажають прилучитися до роботи. Так, замість окремих уповноважених в класі створюються сектори, що поєднують групи учнів, які працюють в одній галузі, але з відомим розподілом обов’язків. Таким чином, кожен розділ роботи закріплюється за окремим відповідальним учнем, а складніші розділи – за кількома відповідальними. Тим самим вирішується відразу кілька педагогічних завдань:
Учнівське самоврядування має кілька стадій розвитку, це:
Самоврядування - це не гра, а відповідальна справа, керівництво життям класу, яке ми доручаємо спочатку кращій частині активу, а потім усьому учнівському колективу в цілому. Там, де за спиною дітей стоїть вихователь і виконує за них усю роботу, не може бути й мови про справжнє самоврядування: така обстановка виховує у дітей лише формальне ставлення до нього.
Тому з моменту залучення дітей у роботу з організації життя свого класу права і обов’язки кожного активіста, кожної групи, будь-якого органа самоврядування мають бути чітко сформульовані, роз’яснені всьому колективові. Також необхідно навчити їх виконувати свої обов’язки і користуватися правами. Тільки тоді почне розгортатися дитяче самоврядування, коли вихователь зуміє по-справжньому зажадати від своїх дітей відповідальності за доручену справу. Основою цієї вимоги є принцип високого оцінювання творчих сил учнівського колективу.
Самоврядування є внутрішньою організуючою силою, що виводить учнів на вищий ступінь взаєморозуміння і спонукає до життя могутній саморегулятор діяльності класу – суспільну думку.
З власного досвіду виокремлюю певні складові, без яких не існує учнівське самоврядування, а саме:
1. Структура:
Міністерство освіти та науки:
Міністерство внутрішніх справ:
Міністерство культури та дозвілля:
Міністерство інформації:
Міністерство екології:
Міністерство соціального захисту:
Міністерство фінансів:
2. Передумови:
3. Наслідки:
4. Функції:
5. Завдання педагогів:
6. Складові роботи вихователя:
7. Інноваційні форми: Форми виховної роботи – це конкретні засоби організації позаурочної діяльності учнів під керівництвом педагога. Деякі методисти налічують 1200 форм виховної роботи, інші 4200.
Одними із активних форм роботи вихователя під час виховного процесу – розвитку учнівського самоврядування - вважаю такі: „Мозковий штурм”
Дійсно, вся виховна система класу – розвиток учнівського самоврядування, починаючи з п’ятого класу – побудована мною на розвиток непересічної, самобутньої, креативної особистості. Всі поетапні заходи в розвитку учнівського самоврядування в класі дали можливість самореалізуватися особистостям класу.
ІІ. РОЛЬ УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ У ФОРМУВАННІ ЖИТТЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ
1. Про розвиток здібностей учнів для створення самоврядування в
учнівському колективі
Розвиток здібностей учнів для створення самоврядування в учнівському колективі є однією з основних умов формування особистості. Цей процес безперервний, тривалий та індивідуальний. На відміну від здібностей спеціальних, які створюють можливість для успішного певного виду діяльності, самоврядування – здатність універсальна, властива в тій чи іншій мірі кожній людині. Спеціальні здібності виявляються не в самих знаннях, вміннях і навичках, а в тому, наскільки швидко і легко людина освоює конкретну діяльність. Від здібностей до самоврядування залежить якість діяльності, її успішність і рівень досягнень.
Роль будь-якого вихователя полягає в тому, щоб допомогти учню безперервно і цілеспрямовано розвивати та удосконалювати здатність управляти своєю індивідуальною діяльністю, що припускає:
Проте, виходячи з того, що навчання – це передача індивідуального досвіду, необхідно, щоб вихователь, який передає досвід, сам володів самоуправлінськими здібностями; умів ефективно організовувати зворотні зв’язки; враховував вікові та індивідуальні особливості кожного учня. Кожний віковий період особливий для формування визначних якостей особистості і засвоєння необхідної інформації, необхідної для розвитку здібностей до самоврядування індивідуальною діяльністю.
Середній шкільний вік найсприятливіший для розвитку творчого потенціалу. Соціальні потреби переважають над пізнавальними, тому цей вік особливий для формування «персонального лідерства», тобто здібності до самопізнання і самовизначення.
Щоб не упустити можливості даного періоду, учням необхідно пропонувати вирішувати проблемні задачі, порівнювати, бачити головне, знаходити схожі і відмінні риси, причинно-наслідкові залежності предметів та явищ, але ці розумові дії є не що інше, як елементи системного аналізу.
У середній школі, де дитина досягає підліткового віку і намагається зайняти певну соціальну нішу серед однокласників, з’являється необхідність орієнтуватися на організацію групової діяльності. Група-співтовариство – необхідна умова для одночасно і соціалізації і індивідуалізації учня. Умови групової роботи дозволяють більш адекватно оцінювати і аналізувати результати своєї розумової і практичної діяльності. Група також створює більш комфортні психологічні умови: допомагає підвищенню самооцінки, розширює особистий досвід, дозволяє поповнити свій інтелектуальний багаж шляхом обміну інформацією з обговорюваного питання в умовах рівноправного діалогу. І, звичайно, для роботи в групі що вчиться необхідно мати здібності до управління індивідуальною і груповою діяльністю. Відбувається розділення відповідальності з лідером (вихователем). Група створює модель керівництва, засновану на співпраці і партнерстві, де цілі, плани, форми і зміст роботи визначаються спільними зусиллями вихователя і учнів.
Команда – це група, для якої характерні:
Група працює як навчальна лабораторія:
Для розвитку здібностей учнів при створенні самоврядування їм необхідно спиратися на наступні положення:
2. Роль учнівського самоврядування у формуванні життєвої компетентності учнів
Проблема впровадження учнівського самоврядування як систему роботи вихователя з колективом класу є актуальною і перспективною, що зумовлено такими тенденціями:
3. Вимоги до вихователя в умовах самоврядування.
Будь-який вихователь, що виступає в ролі організатора учнівського самоврядування, має сам збагнути всі тонкощі й деталі організаційної роботи, тому що тільки при цьому він може керувати й окремими активістами, й органами колективу.
Зрештою, уся робота учнів в органах самоврядування має бути ланцюгом вправ, що безперервно ускладнюються у самостійному й ініціативному вирішенні життєвих проблем свого класу.
На першій стадії самоврядування вихователям слід докладно і точно інструктувати дітей, контролювати кожен крок їхньої практичної діяльності, вчасно підказувати правильні рішення. Потім завдання стають конкретнішими й лаконічними, містять тільки мету, основний настрій. Вимоги вихователя завжди мають відповідати реальним силам і здібностям учнів.
На другій стадії вихователі обмежуються тим, що дають саме завдання і не втручаються у процес виконання. Тільки після його виконання контролюють роботу учнів.
На третій, вищий, стадії самоврядування, завдання вихователя полягають у включенні окремих відпрацьованих дій у систему діяльності класу в цілому. Таким чином доручається виконання цілого розряду робіт (проведення КТС, «Вогника», трудового десанту тощо), де потрібно, дивлячись на умови, самостійно діяти. Так формується в дітей самостійне орієнтування в умовах роботи й уміння правильно вибирати потрібні засоби і прийоми для вирішення завдань, що виникають.
Завдання вихователя – допомогти учням побачити зв'язок між проробленою роботою та її кращими результатами. У зв’язку з цим на початку згуртування колективу особливо велику роль відіграє заохочення. Дитині необхідно пережити радість своїх досягнень, відчути задоволення від результатів своєї роботи, побачити її користь – тільки тоді зміцніє в неї віра у свої сили, переконаність у необхідності своєї організаторської діяльності на користь колективу.
Формування потреб у дитини походить від впливу «середовища», діяльності колективу. Чим більше справ, чим вони різноманітніші, тим більше кожен учень може виявитися. Насиченість життя колективу оцінює стиль керівництва вихователя і діяльності класу.
Учні завжди відчувають потребу в оцінюванні своєї діяльності та поведінки. Заохочення викликає в них відчуття задоволення, приплив нових сил і прагнення до самовдосконалення. Утім, кожне заохочення має бути педагогічно доцільним і відповідати суспільній значущості вчинків, починань, досягнутих результатів.
Джерелом активності в дитині в будь-якій діяльності є потреби, які загалом є складовими простої, упорядкованої системи. Гармонійний розвиток особистості можливий лише за гармонійного одночасного розвитку всіх її потреб: ігрових, пізнавальних, естетичних, моральних, комунікативних тощо.
Кожна потреба розвивається у процесі специфічної діяльності, на основі відповідних вимог вихователя. Успіх виховання багато в чому залежить від уміння організувати діяльність учня.
Напрями і форми роботи вихователя: Діяльність справжнього вихователя сповнена педагогічною творчістю і не обмежується певними рамками. Форми роботи можуть бути різними — індивідуальні, групові, фронтальні. Вибір конкретної форми зумовлюється різними чинниками: завданням виховання, рівнем розвитку первинного колективу, індивідуальними особливостями школярів, об'єктивними обставинами, конкретними педагогічними ситуаціями.
Для виховного впливу на особистість школярів форми роботи також різноманітні: словесні (збори, доповіді, бесіди, диспути, конференції, зустрічі та ін.); практичні (походи, екскурсії, спартакіади, олімпіади, конкурси тощо); наочні (діяльність шкільних музеїв, виставок, тематичні стенди та ін.). Усі вони взаємопов'язані, доповнюють і збагачують одна одну.
Вибір методів у роботі вчителя необмежений: пасивні (спостереження, кількісний і якісний аналіз результатів діяльності) та активні (анкетування, тестування, соціометричні вимірювання, проективні); одномоментні (анкетування, тестування та ін.) та тривалі ( цілеспрямоване спостереження, біографічний метод тощо); шкільні (класні та позакласні); не експериментальні (спостереження, анкетування, бесіди, аналіз продуктів діяльності), діагностичні (тести, ранжування), експериментальні (природні експерименти, лабораторні експерименти).
Висновки
Формування ініціативної, здатної приймати нестандартні рішення особистості неможливе без широкого залучення учнів до управління справами класу через діяльність в органах учнівського самоврядування.
Із метою об’єднання зусиль класного керівника і учнівського колективу для добрих і корисних справ, щоб зробити класне життя змістовнішим, веселішим, цікавішим.
Головним завданням класного керівника і учнівсбкого колективу є формування і розвиток соціально активної, гуманістично спрямованої особистості з глибоко усвідомленою громадською позицією, почуттям національної самосвідомості.
Учнівське самоврядування в класі є педагогічно доцільним способом організації учнівського колективу, що забезпечує комплексний виховний вплив на учнів шляхом їх залучення до усвідомленої і систематичної участі у вирішенні важливих понять життя класу.
Діяльність учнівського самоврядування скеровується на підвищення якості навчання, зміцнення свідомої дисципліни, реалізацію вимог режиму школи, організацію позакласної виховної роботи, на розвиток ініціативи та творчої самодіяльності, реалізацію їхніх прав та обов’язків.
Головним принципом у проектування учнівського самоврядування повинна стати активність самих учнів через надання їм можливостей вибору шляхів моральної і мовленої поведінки, створення таких умов, в яких особистість має можливість самостійно розмірковувати про найрізноманітніші життєві проблеми та розв’язувати їх, організацію процесу самопізнання та самореалізації особистості, розвиток навичок самодіяльності.
Важливий принцип учнівського самоврядування – «Самі вирішили, самі зробили, самі відповідаємо».
Цінність організації учнівського самоврядування в класі полягає в тому, що учні глибоко і всебічно проникають у сутність своїх прав і обов’язків.
Діяльність дітей – творча. Творчість передбачає створення нового, оригінального. Важливо, щоб дитина відкрила сама, а не взяла готове – тільки так розвиваються творчі здібності.
В основі класного самоврядування:
Учнівське самоврядування – не засіб звільнення вихователя від педагогічних обов’язків і завантаження ними учнів. Це спроба розширити діапазон діяльності вихователя і учнів класу – членів єдиного колективу, можливостей для їхньої співдружності, творчого пошуку й ініціативи, засіб навчитися жити і працювати за законами демократичного суспільства.
Література
http://www.osvita.org.ua/pravo/law_00/