Урок націлено на те, щоб на основі будови молекули води ознайомити учнів з властивостями води як розчинника; показати значення процесу розчинення у природі; формувати вміня висловлювати свої думки, виховувати культуру спілкування; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв`язки між будовою і властивостями речовини; застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; розвивати асоціативне мислення, пізнавальну активність, творчі здібності учнів.
Урок 3.
Тема: Роль води як розчинника в живій природі. Будова молекули води. Вода як полярний розчинник.
Мета уроку: на основі молекули води ознайомити учнів з властивостями води як розчинника; показати значення процесу розчинення у природі; формувати вміня висловлювати свої думки, виховувати культуру спілкування; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв`язки між будовою і властивостями речовини; застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; розвивати асоціативне мислення, пізнавальну активність, творчі здібності учнів.
Тип уроку: комбінований.
Форми проведення уроку: фронтальне опитування , виконання творчих вправ, використання інтерактивних вправ – незакінченні речення, елементів проблемного та випереджального навчання.
Очікувані результати навчальних досягнень:
Учень:
а) характеризує роль води як розчинника;
б) пояснює будову молекули води;
в) обгрунтовує значення води як розчиника;
г) робить висновки про роль води у живій та неживій природі.
ХІД УРОКУ
ФРОНТАЛЬНЕ ОПИТУВАННЯ
1. АКТУАЛІЗАЦІЯ І МОТИВАЦІЯ
ІІІ. Засвоєння нових знань
Завдання уроку
Фронтальна робота вчителя з учнями класу
а) молекулярну формулу води;
б) електронну формулу атома Оксигену як центрального атома молекули;
в) будову молекули води.
2. Скільки неспарених електронів має атом Оксигену? Що це означає?
На дошці:
H2O
8O 1s22s22p4
O
H H
два неспарені р-електрони атому оксигену + s-електрони двох атомів Гідрогену
3. Яку форму мають р-електрони?
4. Як вони розміщені у просторі?
* взаємно перпендикулярно.
5. З якими атомами в молекулі води утворюють звязки р-електрони?
6. Якиий тип хімічних зв`язків в молекулі води?
* Ковалентні сильнополярні
Отже, молекула води утворена ковалентними сильнополярними зв`язками за рахунок двох неспарених p-електронів атома Оксигену і s-електронів двох атомів Гідрогену. Якщо враховувати тільки взаємну перпендікулярність осей електронних хмар, то кут між зв`язками становив би 90о. Насправді цей кут становить 105о. Це пояснюється взаємним відштовхуванням однойменно заряджених атомів. Полярну молекулу води можна зобразити у вигляді еліпса, позначаючи заряди на полюсах «+» та «-» таке зображення називають диполем
( + - )
Обговорення записів на дошці та у зошиті.
V. Осмислення обєктивних зв`язків і взаємо залежностей у вивченому матеріалі
Як ви розумієте:
Вода – полярний розчинник.
Обговорення всіх висунутих ідей.
Висновок записують у зошиті:
З`ясуємо роль води як розчинника у живій і неживій природі. Вода – найпоширеніша рідина і речовина на Землі. Щороку з поверхні Землі випаровується 511 тис. м3 води.
Вода має як позитивне, так і негативне значення у природі.
Негативне:
Позитивне:
VІ. Узагальнення та систематизація знань.
Використання прийому інтерактивного навчання – незакінчені речиння:
Задача . В якій кількості води треба розчинити плюмбум нітрат масою 16,25 г, щоб отримати розчин насиченний за температурой 30оС. (Розчинність Pb(NO3 ) 2 за температури 30 оС становить 65г ).