: Роль води як розчинника в живій природі. Будова молекули води. Вода як полярний розчинник.

Про матеріал

Урок націлено на те, щоб на основі будови молекули води ознайомити учнів з властивостями води як розчинника; показати значення процесу розчинення у природі; формувати вміня висловлювати свої думки, виховувати культуру спілкування; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв`язки між будовою і властивостями речовини; застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; розвивати асоціативне мислення, пізнавальну активність, творчі здібності учнів.

Перегляд файлу

 Урок  3.

 

Тема:  Роль  води  як  розчинника  в  живій  природі.  Будова  молекули  води. Вода  як  полярний  розчинник.

 

Мета  уроку:  на  основі  молекули  води  ознайомити  учнів  з  властивостями                            води  як  розчинника;  показати  значення  процесу  розчинення  у  природі;    формувати  вміня  висловлювати  свої  думки, виховувати  культуру  спілкування;  формувати  вміння  встановлювати  причинно-наслідкові  зв`язки  між  будовою  і  властивостями  речовини;  застосовувати  знання  в  нестандартних  ситуаціях;  розвивати  асоціативне  мислення,  пізнавальну  активність,  творчі  здібності  учнів.

 

Тип  уроку:  комбінований.

 

Форми  проведення  уроку:  фронтальне  опитування ,  виконання  творчих  вправ,  використання  інтерактивних  вправ – незакінченні  речення,  елементів  проблемного  та  випереджального  навчання.

 

Очікувані  результати  навчальних   досягнень: 

Учень:

а)  характеризує  роль  води  як  розчинника;

б)  пояснює  будову  молекули  води;

в)  обгрунтовує  значення  води  як  розчиника;

г)  робить  висновки  про  роль  води  у  живій  та  неживій  природі.

 

 

 ХІД  УРОКУ

 

  1. Перевірка  домашнього  завдання

 

ФРОНТАЛЬНЕ  ОПИТУВАННЯ

 

  1. Що  таке  розчин ?
  2. Як  поділяються  речовини  за  розчинністю ?
  3. Чи  може  насичений  розчин  бути  розбавленним ?
  4. Чи  може  ненасичений  розчин  бути  концентрованим ?

 

  1. Підготовка  до  основного  етапу  уроку

 

1.  АКТУАЛІЗАЦІЯ   І  МОТИВАЦІЯ

 

  1. ОГОЛОШЕННЯ  ТЕМИ  І  МЕТИ  УРОКУ

ІІІ.  Засвоєння  нових  знань

 

  1. СПРИЙНЯТТЯ  ІНФОРМАЦІЇ

 

  1. УТОЧНЕННЯ  І  РОЗШИРЕННЯ  ІНФОРМАЦІЇ

 

   Завдання  уроку

  1. Пояснити  будову  молекули  води.
  2. Обгрунтувати  значення  води  як  полярного  розчинника
  3. З`ясувати  роль  води  у  живій  та  неживій  природі.

 

Фронтальна  робота  вчителя  з  учнями  класу

  1. Записати  на  дошці:

а)  молекулярну  формулу  води;

б)  електронну  формулу  атома  Оксигену  як  центрального  атома  молекули;

в)  будову  молекули  води.

2. Скільки неспарених електронів має атом Оксигену? Що це означає?

 На дошці:

     H2O

    8O   1s22s22p4

        O

          H  H

два неспарені р-електрони атому оксигену + s-електрони двох атомів Гідрогену             

    3. Яку форму мають р-електрони?

    4. Як вони розміщені у просторі?

 * взаємно  перпендикулярно.

    5. З якими атомами в молекулі води утворюють звязки р-електрони?

    6. Якиий  тип  хімічних  зв`язків  в  молекулі  води?

         *  Ковалентні  сильнополярні 

             Отже,  молекула  води  утворена  ковалентними  сильнополярними  зв`язками  за  рахунок  двох  неспарених  p-електронів  атома  Оксигену  і  s-електронів  двох  атомів  Гідрогену.  Якщо  враховувати  тільки  взаємну  перпендікулярність  осей  електронних  хмар,  то  кут   між  зв`язками  становив  би  90о.  Насправді  цей  кут  становить  105о.  Це пояснюється  взаємним  відштовхуванням  однойменно  заряджених  атомів.  Полярну  молекулу  води  можна  зобразити  у  вигляді еліпса,  позначаючи  заряди  на  полюсах  «+»  та  «-» таке зображення називають диполем

    ( +     - )

 

  1.          Первинна перевірка розуміння.

     Обговорення записів на дошці та у зошиті.

  1. Якого типу звязками утворена молекула води?
  2. За  рахунок яких електронів утворені ці звязки?
  3. Як зображують полярну молекулу води?
  4. Який кут між атомами Гідрогену у молекулі води? Чому?

V. Осмислення обєктивних зв`язків і взаємо залежностей у вивченому матеріалі

Як ви розумієте:

Вода – полярний розчинник.

Обговорення всіх висунутих ідей.

Висновок записують у зошиті:

  1. Подібне розчиняється в подібному.
  2. Речовини:
    • з полярними молекулами – добре  розчинні;
    • з неполярними, або малополярними – нерозчинні.

З`ясуємо роль води як розчинника у живій і неживій природі. Вода – найпоширеніша рідина і речовина на Землі. Щороку з поверхні Землі випаровується  511 тис. м3 води.

Вода має як позитивне, так і негативне значення у природі.

Негативне:

  1. Руйнує планету, утворюючи яри, печери, пустелі.
  2. Розчиняючи в собі величезну кількість речовин стає непридатною до використання: 97% - це солоні води океанів, морів; 3% - прісна вода.
  3. Під час сильних штормів забирає тисячі людських життів, руйнує багато міст.
  4. Разом з киснем повітря руйнує залізо, перетворюючи його на іржу (руйнує корпуси кораблів, водопостачальні  і каналізаційни труби, мости, гідроспоруди).

 

Позитивне:

  1. Містится в організмах тварин і рослин, що забезпечує біохімічні процеси; ссавці – 70%, людина – 65%, огірки – 90%.
  2. Грунтові води зобезпечують ріст і живлення рослин.
  3. Забезпечує мікроклімат на планеті.
  4. Надихає художників, композиторів, письменників і поєтів на створення своїх творів.
  5. Відіграє велике значення у практичної діяльності людини.

 

VІ.  Узагальнення  та  систематизація  знань.

 

 Використання прийому інтерактивного навчання – незакінчені речиння:

  1. На сьогоднішньому уроці ми вивчили… (будову молекули води)
  2. Молекула води утворена за рахунок… (двох неспарених р- електронів атома О і s- електронів двох атомів Н)
  3. Вода – полярний розчинник, тому що… (утворена ковалентними полярними зв`язками)
  4. Ця інформація дозволяє зробити висновок про… (розчинність речовин різної будови у воді)
  5. Добре розчинні  у воді ті речовини, які утворені… (полярними ковалентними звязками)
  6. Нерозчинні або малорозчинні у воді ті речовини, які утворені… (неполярними або малополярними ковалентними звязками)

 

  1. Домашне завдання.

Задача . В якій кількості води треба розчинити плюмбум нітрат масою 16,25 г, щоб отримати розчин насиченний за температурой 30оС. (Розчинність  Pb(NO3 ) 2 за  температури  30 оС  становить 65г ).

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 69
Оцінки та відгуки
  1. Данко Наталія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Пихтіна Лілія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Лучинський Михайло
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Ревенко Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Радченко Зоя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Пономаренко Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Сташук Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Евмина Л
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Гладких Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Zhadan Nastya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Shumelchuk Katerina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Гриценко Костя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Казак Валеріан
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  14. Khonor Lady
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  15. Vasyliev Anatolii
    Дуже корисний матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  16. Осокіна Кіра
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  17. Shumelchuk Alla
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  18. Тупало Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  19. Плугарь Максим
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  20. Яким Давид Петрович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  21. Князьков Олександр Сергійович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  22. Пустильник Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  23. Tarasov Anton
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  24. Фурсова Анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  25. Казак Ольга Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  26. Мунтяну Виолетта
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  27. Недильска Валерия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  28. Lazareva Julia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  29. Прудченко Иван
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  30. Назаров Вітя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  31. Кузьменко Наталья
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  32. franchuk misha
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  33. Бодя Фастийчук
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  34. Паша Титаренко
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  35. Абрамян Артём
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  36. Kazak Dashulya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  37. Фурсова Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  38. Чекалова Оксана Едуардівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  39. Шумельчук Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  40. Лапченко Юля Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  41. Морозов Владислав
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  42. Дранова Александра
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  43. Вінницька Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  44. Мешков Виталик
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  45. Сагайдак Яна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  46. Качуровский Костя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  47. Качуровский Костя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  48. Качуровский Костя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  49. Качуровский Костя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  50. Тітова Анастасія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  51. Яким Наталя Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  52. Сєдова Юлія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  53. Konina Katerina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  54. лапченко игорь
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  55. Глоба Олексій Андрійович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  56. Василь Лєсак
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  57. Корабльова Людмила Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  58. Шведова Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  59. Бас Олена Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  60. Василенко Тетяна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  61. Гужеля Олександра Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  62. Осокина Валерия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  63. Качуровский Олег
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  64. Шевченко Наталя Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  65. Лагутіна Ольга Вікторівна
    Добрий матеріал, заслуговує найкращих слів, дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  66. Глоба Марина Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  67. Жук Валентина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  68. Бакум Людмила Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  69. Качуровська Ірина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 66 відгуків
doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Березан О.В.)
Додано
13 березня 2018
Переглядів
3059
Оцінка розробки
5.0 (69 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку