Розробки уроків домоможуть вчителеві підготувати сучасний урок з використанням інноваційних технологій як найбільш ефективних засобів формування життєвих компетентностей учнів.
Урок № 17
Тема. Інструктаж з БЖД. Практична робота №2: «Розв’язування експериментальних задач».
Мета. - Формування ключових компетентностей: саморозвитку й самоосвіти – створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати експериментальні задачі; інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; соціально – трудової – вміння самостійно складати йонно – молекулярні рівняння реакцій; комунікативної – вміння працювати в групах.
- Формування предметних компетентностей: скоригувати знання учнів про електролітичну дисоціацію; перевірити навички їх практичного використання для проведення хімічного експерименту; розвивати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки.
Обладнання. таблиця розчинності, набір хімічних реактивів відповідно до інструкції з проведення практичної роботи.
ДИДАКТИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ
Прийом №1. «Хімічна розминка»
1. Електроліт, у процесі дисоціації якого в розчині утворюється один вид катіонів — H+. (Кислота)
2. Розчин, у якому кількість речовини за певної температури більше не розчиняється. (Насичений)
3. Процес розпаду електроліту на іони в розчині або розплаві. (Електролітична дисоціація)
4. Реакції взаємодії іонів у розчинах електролітів. (Реакції іонного обміну)
5. Процес взаємодії молекул розчиненої речовини з молекулами розчинника. (Сольватація)
6. Речовини, до складу яких входять молекули води, з’єднані з іонами металів. (Кристалогідрати)
7. Електроліт, у результаті дисоціації якого в розчині утворюється один вид іонів — гідроксигрупи. (Основа)
8. Дисперсна система, у якій дрібні часточки твердої речовини рівномірно розподілені в рідині. (Суспензії)
9. Відношення числа молекул, що продисоціювали, до загального числа молекул розчиненої речовини. (Ступінь дисоціації)
10. Дисперсна система, у якій часточки розчиненої речовини не помітні неозброєним оком, але які можна побачити з допомогою приладів. (Колоїдний розчин)
11. Процес розподілу молекул розчиненої речовини серед молекул розчинника. (Дифузія)
12. Розчин з малим умістом розчиненої речовини. (Розведений)
13. Дисперсна система, у якій часточки рідини рівномірно розподілені в рідкому розчиннику. (Емульсія)
14. Розчинність твердої речовини у воді підвищується. (З підвищенням температури)
15. Електроліти, у процесі дисоціації яких утворюються катіони металів і аніони кислотних залишків. (Солі)
Прийом №2. «Хто швидше?»
Завдання: написати рівняння практично можливих реакцій у молекулярній, повній йонній і скороченій йонній формі.
а) НNO3 + Ва(ОН)2 →…; б) КNO3 + BaCl2 → … ;
в) СаСО3 + НNO3 →…; г) NaOH + Fe2(SO4)3 →…
д) ВаSO4 + HNO3 →…; ж) NaCl + КNO3 →… .
Прийом №3. «Акцент»
Написати молекулярні і повні йонні рівняння реакцій, що відповідають таким схемам :
а) Аg+ + Сl─ = АgСl↓ ;
б) Н+ + ОН─ = Н2О ;
в) СО32─ + 2Н+ = СО2↑ + Н2О .
Прийом №4. «Продовжте фразу»
Урок № 18
Тема. Узагальнюючий контроль знань учнів з теми: «Розчини». Самостійна робота.
Мета. - Формування ключових компетентностей: саморозвитку й самоосвіти – створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати задачі на обчислення масової частки речовини в розчині; інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; соціально – трудової – уміння самостійно складати йонно – молекулярні рівняння реакцій; комунікативної – вміння працювати в групах.
- Формування предметних компетентностей: узагальнити, систематизувати та скоригувати знання учнів з теми «Розчини»; з’ясувати рівень засвоєння знань, умінь і навичок про процеси, що протікають у розчинах, рівень розуміння основних понять, умінь використовувати їх на практиці; перевірити рівень навчальних досягнень учнів з теми «Розчини», розвивати вміння працювати з тестами, застосовувати свої знання на практиці, розвивати культуру хімічної мови; виховувати вміння працювати в колективі, повагу один до одного.
Обладнання. Таблиця розчинності, періодична система, картки-завдання.
ДИДАКТИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ
Прийом №1. «Вірю - не вірю»
Прийом №2. « Морський бій»
Працюємо в групах. Кожна група отримує ігрове поле, на якому написані пари йонів. Завдання: вказати, які пари йонів не можуть одночасно існувати в розчині. Одна група вказує номер комірки для іншої. Відповідає конкретний учень з групи.
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
Mg2+ і Cl─ |
Fe3+ і OH─ |
Na+ і Cl─ |
Ag+ і Cl─ |
Mg2+ і NO3─ |
2 |
Mg2+ і NO3─ |
K+ і OH─ |
Al3+ і PO43─ |
H+ і CO32─ |
Li+ і PO43─ |
3 |
H+ і SiO32─ |
Ca2+ і CO32─ |
H+ і PO43─ |
Na+ і SO42─ |
H+ і OH─ |
4 |
Ba2+ і OH─ |
Ba2+ і PO43─ |
Cu 2+ і S2─ |
H+ і Cl─ |
Cu 2+ і OH─ |
Прийом №3. «Міні - практикум»
Варіант №1
Na2SiO3 HNO3 H2S Ca(OH)2 FeSO4
Варіант №2
LiOH H3PO4 Na3 PO4 Cr2(SO4)3 Zn(OH)2
Варіант №3
Напишіть рівняння дисоціації запропонованих речовин:
ZnCl2 HBr Mg SO4 Ba(OH)2 Al Cl3
Прийом №4. «Гонка за лідером»
Напишіть рівняння реакцій в йонній формі:
CuCl2 + NaOH =….
HCl + Na2SO4 = …
AgNO3 + CaCl2 = …
CaCl2 + KNO3 = …
Письмова самостійна робота
Завдання 1- 5 мають по три варіанти відповідей. У кожному завданні лише ОДНА ПРАВИЛЬНА відповідь.
1. В якій із зазначених груп йонів знаходяться лише аніони:
а) К+, Сl¯, Mg2+, H+;
б) ОН¯, SO42¯, Cl¯, PO43¯;
в) Аl3+, Na+, Ca2+, Zn2+.
2. Яка з речовин у водному розчині дисоціює з утворенням йону Мg2+
а) MgCl2; б) MgCO3; в) MgO.
3. Серед запропонованих речовин виберіть формулу електроліту:
а) Na2O; б) NaOH; в) H2.
4. Вкажіть формулу слабкого електроліту:
а) Н2СО3; б) КОН; в) NaCl.
5. Вкажіть йон, який завжди утворюється при дисоціації кислот:
а) гідроген-йон; б) гідроксид-йон; в) йон металу.
Завдання 6 – 8 мають по чотири варіанти відповідей. Оберіть правильні відповіді (їх може бути дві і більше).
6. Позначте символ та одиниці вимірювання масової частки:
а) %; б) г; в) ω; г) α.
7. В результаті дисоціації натрій сульфату утворились йони:
а) Н+; б) Na+; в) SO42-; г) ОН-.
8. Які із зазначених нижче пар йонів не можуть одночасно перебувати в розчині?
а) Zn2+і Сl-; б) Сu2+ і РО43-; в) Мg2+ і ОН-; г) Мg2+ і NО3-
У завдання 9 потрібно встановити відповідність. До кожного рядка, позначеного БУКВОЮ, доберіть відповідність, позначену ЦИФРОЮ, і впишіть її в таблицю.
9. Установіть відповідність між умовами перебігу реакцій йонного обміну до кінця та реагентами.
А |
|
Б |
|
В |
|
Умови перебігу реакцій Реагенти
йонного обміну до кінця
А. Випадіння осаду 1. MgSO4 + KOH →
Б. Виділення газу і води 2. Al2(SO4)3 + NaCl →
B. Утворення води 3. К2СО3 + НСl →
4. LiOH + H2SO4 →
Напишіть молекулярні та йонні рівняння.
10. Складіть молекулярне рівняння реакцій між речовинами, які у розчинах взаємодіють за такою схемою:
Fe2+ + 2OH- → Fe(OH)2
Завдання 10 – 12 передбачають обчислення.
11.Електроліт має ступінь дисоціації 20%. Скільки молекул розпалося на йони з кожних 200 молекул?
12. Обчислити масову частку речовини в розчині, якщо в 200 г води розчинили 10 г речовини.
Прийом №5. «Мікрофон»
Урок № 19
Тема. Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
Мета. - Формування ключових компетентностей: саморозвитку й самоосвіти – створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати завдання; інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; соціально – трудової – вміння самостійно складати рівняння реакцій сполучення, розкладу, заміщення, обміну; комунікативної – вміння працювати в парах.
- Формування предметних компетентностей: розвивати вміння й навички визначати типи хімічних реакцій за рівняннями хімічних реакцій, навчитися складати хімічні реакції за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій, стимулювати пізнавальну активність учнів, виховувати інтерес до вивчення хімії.
Обладнання. Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів.
ДИДАКТИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ
Прийом №1.«Мікрофон»
Прийом №2. «Морський бій» (один учень називає координати формули, а інший знаходить її та дає їй назву).
№ |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
1 |
S |
P |
K2 SO4 |
CO |
FеCl2 |
CO2 |
2 |
HNO3 |
Lі |
Ag2 O |
Cи SO4 |
H2SO4 |
CаO |
3 |
NаCl |
Cа(OH)2 |
Sr (OH)2 |
Nа2SiO3 |
Hg |
HgO |
4 |
C4 H10 |
H2 SO3 |
Mg |
FеCl3 |
C6H12O6 |
AI2O3 |
5 |
K2O |
Nа2O |
ZnO |
BаCl2 |
FеS2 |
SO2 |
6 |
FеS2 |
Fе |
BаSO4 |
C3 H8 |
N2 |
LіOH |
7 |
K3 PO4 |
Mg SO4 |
P2 O5 |
Cи(OH)2 |
Rb |
HF |
8 |
Br2 |
Cl2O7 |
NаCl |
HI |
KMnO4 |
H3PO4 |
9 |
Fе(OH)3 |
Cr2O3 |
Cа |
PbS |
Mg(OH)2 |
CаCO3 |
10 |
LіCl |
K2ZnO2 |
Fе2 O3 |
AgCl |
N2O5 |
Cl2 |
11 |
HF |
H2S |
NаOH |
O2 |
FеO |
HCl |
12 |
ZnS |
Cа3P2 |
AI4 C3 |
CH4 |
Mn |
Fе2O3 |
Прийом №3. «Гронування»
Класифікація хімічних реакцій
-за кількістю та складом реагентів і продуктів реакції:
Сполучення Розкладу
Заміщення Обміну
екзотермічні ендотермічні
окисно-відновні без зміни ступеня окиснення
каталітичні некаталітичні
оборотні необоротні
Прийом №4. «Коло ідей»
Картка №1
Допишіть рівняння реакцій, укажіть тип:
А) SO3+H2O=
Б) Fe2O3+H2=
B) NaOH+H3PO4=
Г) CO + O2 =
Картка №2
Допишіть рівняння реакцій, укажіть тип:
А) Mg + HCl=
Б) Na + O2 =
B) NaOH + HNO3 =
Г) Fe2O3 + H2 =
Прийом №5. «Ланцюжок»
Складіть рівняння реакцій за схемою, укажіть тип хімічної реакції (завдання виконуємо в парах):
А) Кальцій – Кальцій оксид – Кальцій гідроксид – Кальцій карбонат;
Б) Карбон – Карбон (ІV) оксид – Натрій карбонат – Натрій сульфат;
В) Водень – Гідроген хлорид – Барій хлорид – Барій сульфат.
Прийом №6. «Лови помилку»
Знайдіть помилки в рівняннях:
CаО + Н2О = Н2СаО2
CаО + HCl = CaCl2 + H2O
Fe + H2SO4 = Fe2SO4 + H2
Урок № 20
Тема. Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки. Складання формули сполуки за відомими ступенями окиснення елементів.
Мета. - Формування ключових компетентностей: саморозвитку й самоосвіти – створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати завдання; інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; соціально – трудової – вміння самостійно виконувати вправи; комунікативної – вміння працювати в парах.
Обладнання. Періодична система, роздавальний матеріал.
ДИДАКТИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ
Прийом №1. «Хімічний диктант»
1
1
1.Які типи реакцій ви знаєте?
2. За якими ознаками класифікують хімічні реакції?
3. Які реакції називають реакціями сполучення?
4. Що відбувається під час реакцій розкладу?
5. Які реакції називають реакціями заміщення?
6. Що відбувається під час реакцій обміну?
Прийом №2. «Самоперевірка» (відповіді проектуються на екран)
І варіант
Складіть рівняння реакцій та вкажіть тип:
А) CaO+CO2=
Б) MgO+HCl=
В) MgCO3=
Г)Са + Н2SO4=
ІІ варіант
Складіть рівняння реакцій та вкажіть тип:
А) KOH+HI=
Б) Cu(OH)2=
В) Fe+S=
Г) HCl + Na =
Прийом №3. «Хімічна розминка»
Визначте ступені окиснення атомів елементів у сполуках:
N2, NO2, NO, , N2O, N2O3;
As2O3, AsH3, Cl2O7, Cl2O, Cl2O3;
H2SO4,SO2,SO3,H2SO3,MgSO4.
Прийом №4. «Бумеранг»
Складіть формули за ступенями окиснення:
Сa+2 N-3 ; Cl+5O-2; N+4O-2; Mn+7O-2; Cr+6O-2
Прийом №5. «Рефлексія»
-Скажіть, що кожен з вас навчився на сьогоднішньому уроці?
-Чи зрозуміли ви тему?
-Сформулюйте поради собі та іншим, над чим потрібно ще попрацювати.