В статті обґрунтовується необхідність застосування рольової гри як засобу формування комунікативної компетентності учнів 5-9 класів при вивчнні англійської мови в середній школі.Описано вплив гри на процес навчання та приклади застосування в роботі з учнями 5-9 класів.
Ключеві слова : рольова гра, комунікативна компетентність, урок англійської мови.
Блакитна В.Л.
Рольова гра як засіб формування комунікативної компетентності школярів 5-9 класів при вивченні англійської мови.
В статті обґрунтовується необхідність застосування рольової гри як засобу формування комунікативної компетентності учнів 5-9 класів при вивчнні англійської мови в середній школі.Описано вплив гри на процес навчання та приклади застосування в роботі з учнями 5-9 класів.
Ключеві слова : рольова гра, комунікативна компетентність, урок англійської мови.
Одним із способів пізнати світ та розширити свої знання про нього є вивчення іноземної мови,як засобу спілкування та порозуміння. В Україні інтерес до вивчення англійської мови ,найбільш вживаної мови в світі невпинно зростає.У методиці вивчення англійської мови існують різні способи оптимізації навчальної діяльності, серед них це- рольова гра.На своєму етапі вивчення англійської мови учні 5-9 класів гостро потребують заохочення та включення їх у процес навчання..Тому саме гра і є природний спосіб розуміння дитиною навколишнього світу, простий і доступний шлях до оволодіння знаннями, уміннями та навичками. Гра навчає культури , виховує,розвиває,розважає,соціалізує та вносить можливість емоціональної розрядки. Вона мотивує навчальну діяльність, тренує учнів іншомовного спілкування та є для вчителя засобом контролю знань та навичок учня. Щоб досягти високого рівня комунікативної компетенції в англійській мові не знаходячись серед її носіїв, треба важко працювати , тому важливою задачею вчителя є створення на уроці реальних та уявних ситуацій спілкування. Про навчальні можливості гри та її ефективне застосування в процесі навчання вже відомо давно . У грі несподівано проявляються здібності дитини, бо саме в дитячі роки гра є основною діяльністю дитини.
Згадаємо російського письменник Ю. Нагибіна, який так оцінює значення гри в дитинстві: «У грі виявляється характер дитини, його погляди на життя, його ідеали. Самі того не усвідомлюючи, діти в процесі гри наближаються до рішення складних життєвих проблем». Автор теорії духовного розвитку дитини К.Д. Ушинський (1824 – 1871), уперше висунув ідею про використання гри в загальній системі виховання, у справі підготовки дитини через гру до трудової діяльності. Він стверджував, що в грі з'єднуються одночасне прагнення, відчування і представлення.
Значення рольової гри неможливо оцінити тільки розавжально-навчальними можливостями. Весь феномен рольової гри полягає в тім що, будучи розвагою, відпочинком, вона здатна перерости в навчання, у творчість, у терапію, у модель типу людських відносин і проявів у праці. Сюжетно–рольові ігри створюються самими дітьми. Вони розрізняються по змісту, Сюди можна відвести відтворення побутових умов , праця і розваги дорослих, громадське життя. По організації та кількості учасників ігри поділяються на індивідуальні, групові та колективні, по виду є ігри, сюжет для яких придумують самі учні та ігри-драматизації,що пропонують розігрування казок і оповідань, перевтілення в реальних людей , у літературних персонажів , у героїв історичних та сучасних подій. Ця ідея використання рольової поведінки на уроці одержала підкріплення з боку теорії ролей, розробленої соціологами і соціопсихологами.
Психологами встановлено, що в рольовій грі насамперед розвивається уява, увага й образне мислення дітей, закладається здатність оперувати образами дійсності, що, у свою чергу, створює основу для подальшого переходу до складних форм творчої діяльності.
Рольова гра впливає на розвиток у дітей здатності взаємодіяти з іншими людьми. Відтворюючи в грі взаємини дорослих, дитина освоює правила і способи спілкування, здобуває досвід взаєморозуміння, учиться пояснювати власні дії і наміри, координувати їх з іншими дітьми.
За допомогою рольової гри вчителі іноземних мов,що працюють у Голопристанської гімназії намагаються розвивати усі види мовленнєвої діяльності учнів, і перш за всі усне мовлення, яке є провідним видом мовленнєвой діяльності серед учнів 5-9 класів. Такий методичний засіб сприяє тому, що мовлення учнів стає змістовнішим, аргументованішим, складнішим за структурою. Гра на цьому етапі є шляхом до формування комунікативної компетенції учнів, зумовлює цілі,принципи, зміст і методи навчання.Учетелі розуміють ,що правильно організована рольова гра на уроці-зовсім не «пусте» заняття, бо вона не тільки доставляє максимум задоволення дитині , але є могутнім засобом його розвитку, засобом формування повноцінної особистості.
Ми вважаємо , що рольова гра придатна для кожного виду роботи з мовою. У ході рольової гри використовуємо різноманітні граматичні структури, інтонаційні моделі, значний обсяг лексичного матеріалу. У цьому плані рольова гра перевершує можливості будь-якої іншої парної і групової діяльності, вона тренує учнів говорити в будь-якій ситуації на будь-яку тему , вона припускає посилення особистісної причетності до усього, що відбувається. Учень входить у ситуацію не через своє“Я”, але через “Я” відповідної ролі. Дитина несвідомо створює свою власну реальність і, роблячи це, оперує своїми знаннями реального світу, розвиваючи свої здібності взаємодіяти з іншими людьми. Така діяльність не загрожує особистості дитини, зміцнює її впевненість у собі.
При розподілі ролей завжди враховувуємо як мовні, так і “акторські” можливості учнів, доручаємо однім більш вербальні, іншим – пантомімні ролі, ще кількох учнів призначаємо на ролі “суфлерів”, даючи їм право підказувати на основі тексту. Практично весь навчальний час у рольовій грі відведеться на мовленнєву практику. Учень ,що говорить і слухаючий максимально активний, тому що він повинний зрозуміти і запам'ятати репліку партнера, співвіднести її із ситуацією, визначити наскільки вона відповідає ситуації і задачі спілкування, і правильно відреагувати на репліку. Виходячи з досвіду роботи наголошуємо, що використання гри позитивно впливає на формування пізнавальних інтересів школярів, сприяює усвідомленому освоєнню англійської мови. Учні активно працюють, допомагають один одному, уважно слухають своїх товаришів, а учитель лише керує навчальною діяльністю. Така робота з формування комунікативної компетентності школярів 5-9 класів при вивченні англійської мови показує, що рольова гра приємна для учнів. Як тільки учні починають розуміти, що саме від них потрібно, вони з задоволенням дають волю своїй уяві. А оскільки це заняття їм подобається, навчальний матеріал засвоюється набагато ефективніше. Таким чином, починаючи з учнів 5-х класів нашої гімназії, хоча й в елементарній формі,але ми ознайомлюємо з правилам та технологією гри в театрі. Учитель і учні піклуються про простий реквізит. Заохочуємо усякі вигадки, тому що в навчальних умовах можливості в цьому відношенні обмежені. Саме ж перевтілення сприяє розширенню психологічного діапазону, розумінню інших людей. Ми вважаємо своєю задачею не тільки навчання своїх учнів іноземній мові, але і їхнє виховання, тому рольова гра - це саме той прийом, за допомогою якого можна скласти об'єктивну думку про загальну обстановку в класі чи групі. Вчитель відмовляється від своєї традиційної ролі контролера і керівника, і атмосфера в групі залежить у більшій мері від самих учнів. Роль вчителя в процесі підготовки і проведення гри постійно змінюється. На початковій стадії роботи вчитель активно контролює діяльність учнів, але поступово він стає лише спостерігачем .Ми вважаємо, що вчитель повинний відійти на задній план, бо коли атмосфера навчання вільна від тиску , напруги і опікування воно стає більш ефективним і цікавішим .
Вчителі іноземних мов Голопристанської гімназії стверджують, що ігри можуть бути використані на всіх етапах навчання, не даючи при цьому ніяких рекомендацій щодо дозування і послідовності введення ігор у навчальний процес . Виходячи з досвіду роботи вважаємо ,що не позбавлено справедливості твердження багатьох авторів, що невеликі рольові ігри варто вводити в навчальний процес уже на початковій стадії роботи над темою, щоб учні звикали до цього виду роботи поступово.
Наші учні на уроці виконують як соціальні так і міжособистісні ролі. Підбір ролей у грі здійснюємо таким чином, щоб формувати в школярів активну життєву позицію, кращі людські якості особистості. Найчастіше вчитель проводить рольову гру на завершальному етапі роботи над темою при закріпленні мовних навичок і умінь. Однак підготовка до гри здійснюється завчасно, із самого початку вивчення теми. У ході роботи по підготовці до рольової гри програються мікроситуації, невеликі сценки, розігруються діалоги. Дуже часто підготовка до гри починається з вступної бесіди. Продумуючи рольову гру вчитель враховує , щоб ситуація була найбільш наближеною до життя, а ролі , вибрані учнями найбільшою мірою відповідали данній ситуації. На рольових картках, які виготовляємо заздалегідь, подаємо опис ролі. Інформація містить данні про людину , про її життєвий досвід,про звички та захоплення, але не викладається повністю, тому що в цьому випадку учасник гри позбавляється можливості виявити свій творчий підхід до виконання завдання. Якщо в ході гри передбачається використання нової лексики чи граматичних структур, то на попередніх уроках учні опрацьовують цей матеріал,засвоюють правила, тренують вживання реплік чи готових фраз. Всі учасники рольової гри не діють індивідуально, а тільки колективно, репліки одного викликають відповідну реакцію іншого учасника гри . Під час гри використовуємо систему групового й індивідуального оцінювання діяльності учасників процесу . Кожен учасник, в залежності від виконання заданої ролі, оцінюється або одним із найкращих учнів або вчителем, який сприяє і створює атмосферу доброзичливого спілкування. Сама підготовка до гри триває від декількох уроків (на першому з них роздаємо рольові картки), до декількох тижнів, у залежності від рівня підготовки учнів. Проробивши необхідну підготовчу роботу, учитель приступає безпосередньо до організації рольової гри. Він повинний чітко сфоромулювати ситуацію, обрисувати функціональну спрямованість кожної ролі. Наприклад, готуючись до гри у 7 класі « Ми на фестивалі в Бразилії» по закінченні вивчення теми "Свята " нами проводиться рольова гра, в якій вчитель заздалегідь формулює ситуацію,пояснює функціональну спрямованість кожної ролі . Учні ж в свою чергу готують костюми, атрибути свята , прослуховують та записують на плівку відповідну музику ,навіть відпрацьовують танцювальні рухи,щоб відтворити атмосферу фестивалю. Така організація рольової гри на уроках іноземної мови дозволяє поступово підвищувати рівень навченості школярів. У процесі гри сильні учні допомагають слабким. Учитель керує процесом спілкування: переходить від групи до групи, допомагаючи учням, що потребують допомоги, вносить необхідні корективи в роботу, помічає помилки, щоб після рольової чи гри на наступному уроці приступити до роботи над ними. У ході гри учителю варто бути дуже тактовним і не засмучуватися, якщо хтось з учнів не приймає активної участі в грі. Ефективність рольової гри як засобу формування комунікативної компетентності навчання школярів при вивченні англійської мови підвищується, якщо вчитель правильно визначає тривалість мовленнєвого спілкування учасників. За даними наших вчителів-практиків тривалість оптимальної працездатності у спілкуванні п'ятикласників - п'ять хвилин, семикласників - до десяти хвилин, а дев'ятикласників – до п'ятнадцяти хвилин. Тому на кожен етап гри вчитель установлює ліміт часу і домагається, щоб кожен етап йому відповідав. Учитель завжди продумує наступні види діяльності для тих груп чи пар, що закінчують гру раніше інших учасників. Ми з учнями завжди проводимо обговорення гри після її закінчення, вирішуємо, що вони вважають вдалим, і що не вдалося досягнути чи ввідтворити точно поставлених завдань. Обговорюючи проведену гру, оцінюючи участь у ній школярів, учитель завжди повинен виявити такт, особливо при оцінці результатів першої рольової гри. Негативна оцінка діяльності її учасників неминуче приведе до зниження активності. Ми починаємо обговорення результатів гри з вдалих моментів і лише потім переходимо до недоліків. Нами доведен, що помилки є невід'ємною частиною процесу навчання мові, і можливість вільно робити помилки на уроці скоріше сприяє навчанню, ніж стримує його. Помилки поступово зникають у міру того, як учні стають більш компетентними й упевненими в собі. При роботі над помилками змушуємо учнів самим дати правильний варіант фрази чи слова, у якому були допущені помилки, написати їх на дошці і супроводити їх коррективными вправами, що могли б найкраще сприяти відпрацьовуванню правильного варіанта самими учнями. Найбільш розповсюджені форми рольових ігор що застосовуємо в гімназії: презентація,інтерв'ю, заочна подорож, прес-конференція, круглий стіл, телеміст,екскурсія, казка, репортаж, клуб по інтересах. Наведемо приклади рольових ігор на уроках англійської мови в п'ятих і сьомих класах. Вікові особливості учнів п'ятих класів дозволяють використовувати різні варіанти рольової гри. У сюжетних рольових іграх із предметом використовуємо різноманітні книги ,сучасні журнали, сімейні фотоальбоми, цікаві ілюстрації, предмети побутового призначення, ляльку з набором одягу, іграшки. П'ятикласники зберігають деякі особливості попереднього вікового періоду, коли ведучою діяльністю була дитяча рольова гра, тому діти охоче приймають уявлювану ігрову ситуацію, казковий чи фантастичний сюжет. Це дозволяє і вчителю працювати з вигадкою. Дітям дуже подобається застосування рольових ігр з лялькою. Лялька-персонаж, що утілює певні людські риси, дозволяє більш направлено мотивувати мовлення учнів на розмову, особливо лялька-звіринка, яка має ясно виражений характер, що підходить, наприклад, для навчання діалогу . Впертий ослик на будь-яке спонукання відповість відмовленням, хитра лисичка переадресує наказ чи прохання іншому, а повільне ведмежа перепитає, чим викликає хорове повторення наказу. Примхлива лялька нічого не хоче робити і на будь-яке твердження: “You must…”відповідає: “I dо not want to do it… ” За допомогою таких прийомів відпрацьовуємо вживання модальних дієслів, навчаємо правильно задавати спеціальні питання, засвоюємо граматичні конструкції, тренуємо вживання прийменників та накопичуємо нову лексику .
Враховуючи ,що в нашій гімназії працювала представник Корпусу Миру США і діти з інтересом та цікавістю знайомилися з нею,виявляли бажання до спілкування , нашими вчителям англійської мови , було використано рольову гру «Дискусія між українськими та американськими однолітками» . У цій грі половина класу бере на себе роль українських школярів, інші учні, разом із представником Корпусу Миру, є гості з США. Учні розповідають “закордонним гостям” про свою країну, її географічне положення, столицю, традиції, права і обов'язки громадян України і задають «американцям » аналогічні питання. Наведемо приклад типових питань: 1) What countries does Ukraine (the USA ) border on? 2) What is the area of your country? 3) What is its climate like? 4) What are its main mineral resources? 5) What are the main rivers of your country? How long are they? 6 ) What is the capital of your country? Its main economic and cultural centers? 7) What is the population of your country? 8) What do you know about its flag? 9) What do you know about the political system of your country? 10) What are the main historic periods of your country? 11) What industries are most developed in your country? 12) What environmental problems does your country have? У ході дискусії учні могли користатися таблицями, у яких містяться дані про площу і політичні системи України й Америки, а також довідковими даними про клімат, рельєф, корисні копалини, водяні ресурси,традиції та свята цих країн, інформацію про населення та їх історичне минуле. Наше місто є осередком різноманітних фестивалів ,пов’язаних з народними традиціями, тому дуже доцільно є застосування рольової гри «Моє рідне місто» У ході гри учні учаться заповнювати анкети, моделюється інтерв'ю з гостем іншої країни, діти одержують мотивоване завдання розповісти про своє місто та його традиції. Заздалегідь готуємо гіда, формуємо групи туристів, розробляємо цікаві маршрути, домовляємося з дітьми хто яку роль буде виконувати . Такі уроки намагаємося проводити для учнів 9-класників. Крім форм рольового спілкування, що враховує вікові особливості школярів, з учнями усіх класів проводимо рольові ігри, призначені для формування норм мовного етикету і виховання культури поведінки. Це доцільно робити при вивченні тем «Відвідування театру», «В бібліотеці». Важливо навчити дітей починати діалог, подавати ініціативну репліку. Це можна робити, використовуючи, наприклад, таку рольову гру: Teacher: I am a volleyball player from Birmingham. You are fond of volleyball and want to talk to me. How would you start the conversation? Можна дати зразок початку розмови: – Excuse me, please. My name is Taras. I study English and I am fond of volleyball. I would like to ask you a question or two if you do not mind it. Could you spare me a couple of minutes? Завдання педагога полягає в тім, щоб знайти максимум педагогічних ситуацій, у яких може бути реалізоване прагнення дитини до активної пізнавальної діяльності. Педагог повинний постійно удосконалювати процес навчання, що дозволяє дітям ефективно і якісно засвоювати програмний матеріал. Тому так важливо використовувати рольові ігри на уроках. Рольова гра як засіб формування комунікативної компетентності допомагає спілкуванню, сприяє передачі накопиченого досвіду, одержанню нових знань, правильній оцінці вчинків, розвитку комунікативних навичок людини, її сприйняття, пам'яті, мислення, уяви, емоцій, таких рис, як колективізм, активність, дисциплінованість, спостережливість, уважність. Крім того, що рольові ігри мають величезну методичну цінність, вони просто цікаві як учителю, так і учню. Прийом рольової гри має безсумнівну дидактичну цінність, адже рольова гра сприяє ефективному засвоєнню матеріалу і поліпшенню загального настрою в класі, а також ламанню психологічних бар'єрів, як у самому класі, так і між класом і педагогом. Таким чином, рольова гра додає навчальному спілкуванню комунікативну спрямованість, зміцнює мотивацію вивчення іноземної мови і значно підвищує якість оволодіння нею. Рольова гра - могутній фактор психологічної адаптації дитини в новому мовному просторі, що може вирішити проблему природного ненасильницького впровадження іноземної мови у світ дитини.
Cписок використаної літератури: 1. Выготский Л. С. Игра и ее роль в психологическом развитии ребенка //Вопросы психологии. - 1966. - № 6. – с. 5-16. 2. Перкас С. В. Ролевые игры на уроке английского языка. //Иностранные языки в школе.- 1999.- № 4. – c.31-36. 3. Селевко Г.К. Современные образовательные технологии: Учебное пособие. – М.: Народное образование, 1998. – 231 с. 3. Ушинский К.Д. Человек как предмет воспитания. Опыт педагогической антропологии: Педагогические сочинения: в 6 т. – М.: Педагогика, 1990.– Т.2. – 441 с.27-34. 4. Яцковская Г.В. Кукла в ролевой игре//Иностранные языки в школе.- 1985.-№ 5.- с.12-17. 5.Mugglestone P. The Primary Curiosity Motive// English Language Teaching Journal, V.31(2).- p. 111-116. 6 . Philips B.D. Role-playing games in the English as a Foreign Language Classroom.-Crane Publishing Ltd.,1994.-729 p.