ТЕМА. Роман «Чума»: проблематика, сюжет і композиція, притчевість твору, алегоризм образів і ситуацій.
МЕТА:
визначити особливості поетики і стилю роману, його алегоричний і
філософський зміст; розвивати навички аналізу літературного твору; вміння
висловлювати власну думку; формувати моральні компетентності учнів.
Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок; урок позакласного читання.
Обладнання: портрет А. Камю, видання його творів, ілюстрації із зображеннями сцен війни на полі бою та в тилу , словники літературознавчих термінів.
ХІД УРОКУ
1.Організаційна частина
Запишіть в зошит число, тему уроку
2.Мотивація навчальної діяльності учнів
Пошукам сенсу буття присвятив Альбер Камю свій роман-притчу, який є своєрідним узагальненням поглядів письменника. «У чому ж сенс життя людини?» — це питання ставить письменник у своємуромані «Чума». Це питання час від часу ставить перед собою кожна людина. І кожний дає відповідь на нього по-своєму. Отже, приреченість людського буття чи віра у можливість єднання таких різних людей у боротьбі проти зла?
3.Актуалізація знань
Вирішення проблемного питання: «То хто ж Альбер Камю передусім: філософ чи письменник?»
Можливі відповіді:
Філософ:
- Вивчав філософію в Алжирському університеті.
- Написав значну кількість філософських есе.
- Головна цінність його літературних творів – важливість і глибина піднятих
у них філософських і моральних проблем.
- Є одним з найвидатніших представників філософії екзистенціалізму.
Письменник:
- Творчий доробок Камю – це перш за все твори художньої літератури:
романи, повісті, оповідання, драматургічні твори.
- Нобелівська премія з літератури: «За його важливі літературні роботи, які
чітко й серйозно висвітлюють проблеми людської совісті в наш час».
- Сам Камю не вважав себе філософом.
4. Засвоєння навчального матеріалу
1. Бесіда:
- Чи сподобався вам роман?
- Хто з героїв роману привернув вашу увагу? Чому?
- Які думки виникали у вас під час читання роману?
- В якому місті відбувається події роману? (В Орані).
- Як зображується Оран і оранці? Зачитайте. (На початку роману Камю зображує Оран як бридке містечко без голубів, без дерев і без садів. Люди тут працюють багато, а потім гають час, що лишився їм на життя. Вони і не здогадуються про існування чогось іншого. Автор зазначає: "Найзручніший
спосіб познайомитися з містом — це спробувати дізнатися, як тут працюють,
як тут люблять і як тут помирають").
- Як працюють, люблять і помирають оранці? (Ні праця, ні кохання не приносять задоволення оранцям. Хворіти в Орані погано, бо людина залишається самотньою. Люди немов в пастці. Люди нудьгують і намагаються завести собі звички, багато працюють, щоб розбагатіти, дбають
про зиск, у суботу відпочивають. Письменник зображує сіре, непривітне містечко і таких же сірих людей).
2. Словникова робота
Екзистенціалізм – напрям філософії, який досліджує людину як унікальну духовну істоту, що здатна до вибору власної долі. Основним проявом екзистенції є свобода, яка визначається як відповідальність за результат свого вибору.
Визначальні риси екзистенціалізму:
на перше місце висуваються категорії абсурдності буття, страху, відчаю, самотності, страждання, смерті;
особистість має протидіяти суспільству, державі, середовищу, ворожому «іншому», адже всі вони нав'язують їй свою волю, мораль, свої інтереси й ідеали;
вищу життєву цінність екзистенціалісти вбачають у свободі особистості;
існування людини тлумачиться як драма свободи;
найчастіше в художніх творах застосовується прийом розповіді від першої особи.
Екзистенціалізм підкреслює, що людина відповідає за свої дії лише тоді, коли діє вільно, має свободу волі, вибору і засобів їхньої реалізації. Формами прояву людської свободи є творчість, ризик, пошук сенсу життя, гра та ін.
Продовження бесіди:
- Які риси екзистенціалізму ви побачили в романі? (Страх, відчай, безвихідь, навала щурів, від якої гинуть люди, відірваність міста від всіх інших міст, закриття Орану, впровадження карантину).
- Коли відбуваються події в романі? (В 194..., тобто під час Другої світовоївійни , у Франції).
- Що сталося в Орані? (Епідемія чуми).
- Чому Камю обрав саме чуму? ( Чума має масовий характер, вона забирає багато життів, людство не розуміло причин її виникнення).
-Які асоціації, пов’язані з чумою, виникають у вас?
3. Складання асоціативного грона
4. Продовження бесіди:
- Чому роман має таку назву? (Бо в романі розповідається про хворобу, що забрала багато людських життів).
- Чи можна поєднати ці два аспекти?( Так, бо вони несуть смерть та розруху).
- Але чума в романі– не тільки хвороба, не тільки війна, а також смертні судові вироки, розстріл переможених, фанатизм церкви і фанатизм політичних партій, загибель невинної дитини в лікарні, погано організоване суспільство. Вона природна, як дихання, бо ―всі ми трохи зачумлені.
- Пам’ятаєте слова лайливого астматика, постійного пацієнта доктора Ріє: ―А
що таке, власне, чума? Теж життя....
- Як ви їх розумієте? ( Кожного дня радість людей під загрозою, бо ―бацила чуми ніколи не вмирає, ніколи не щезає, десятиліттями вона може дрімати десь... І, можливо, настане день, коли на лихо і в науку людям чума розбудить пацюків і пошле їх конати на вулиці щасливого міста‖).
- Чи змінилися мешканці Орану під час епідемії чуми? ( Так, деякі люди в паніці спробували втекти, обдуривши військові кордони, кожна смерть викликала жах. Лікарі на чолі з доктором Ріє спочатку пробували боротися з чумою, а згодом лише ізолювали членів родини від хворого).
- Коли чума досягла свого апогею? ( Тоді, коли епідемія залишилася позаду, люди в період радісного піднесення рахували свої особисті втрати, коли на всіх майданах танцювали, били дзвони, по церквах правили подячні молебні, кав'ярні були переповнені).
- Яка провідна думка хроніки чуми в романі? (Ріє, спостерігаючи загальне піднесення настроїв у місті, де чума залишилася позаду, розмірковує над сенсом життя і згадує, що будь-яка радість — під загрозою. Бо він знав те, чого не відала ця щаслива юрма: бацила чуми ніколи не вмирає, ніколи не
щезає, десятиліттями може дрімати вона десь у закутку, і, можливо, настане день, коли чума розбудить пацюків і пошле їх конати на вулиці щасливого міста).
- Як ви розумієте слова Ріє про те, «що будь-яка радість – під загрозою»? (Всі ми заручники долі: радіємо, сміємося, втішаємося дрібницями, не відаючи, що на нас чекає завтра і які можливі перешкоди належить подолати людині, щоб не зламатися).
5. Словникова робота
А. Камю показав в романі хроніку чуми, яка об’єднала людей. Таке страшне лихо примусило переглянути деякі загальнолюдські цінності, а декого ці події наштовхнули на філософські роздуми.
Хроніка – запис історичних подій у хронологічній послідовності. Обсяг розповіді про долю людей залежить від того, наскільки їх торкнулися описані події.
Записати у зошит характерні риси хроніки у романі «Чума»:
безсторонність;
об’єктивність;
точність, послідовність викладу подій;
стиль хроніки – документальний, діловий, без ліричної безпосередності
раннього Камю, нарочитий аскетизм, скутість розповіді;
висвітлення подій глобального характеру;
обсяг розповіді про долю людей залежить від того, наскільки їх
торкнулися описані події;
акцент робиться не на особистих проблемах, а на проблемах усього
суспільства;
лексика твору позбавлена яскравого емоційно-експресивного
забарвлення.
6. Роман – притча – великий епічний твір із повчальною ідеєю.
Витонченість психологічного аналізу притаманна творчій манері А. Камю. Роман "Чума" побудований на удаваній біді, що трапилася із мешканцями містечка Орана в Алжирі. Цей сюжет дає можливість автору створити багатоплановий твір. Але в романі є й абстрактний, символічний зміст, який дає можливість говорити про людське буття, а роман сприймати як притчу.
Продовження бесіди:
- В кінці роману чума відступила, люди радіють, все добре чи... Чи насправді все так добре і кінець роману можна назвати оптимістичним? (Ні, бо чума не переможена зовсім, вона лише відступила, сховалася, концентруючи свої сили для того, щоб завдати нового удару. В романі Камю, як і в житті, ще зарано ставити крапку. Радість від спаду епідемії може бути тимчасовою. Доктор Ріє висловив переконання, що "чума — це нескінченна поразка". Ця думка співзвучна філософії самого А. Камю стосовно того, що людям доброї волі під силу перемогти якесь конкретне зло, але вони ніколи непереможуть всесвітнє зло).
- За яких обставин вона може повернутися? (Вона живиться людською ненавистю і заздрістю. Чим більше людська ненависть, тим сильнішою стає Чума).
- Якщо бацила чуми ніколи не вмирає, то чи треба з нею боротися? (Так, те, що вселенське зло перемогти неможливо, зовсім не означає бездіяльність. Герої роману показали готовність самовіддано боротися зі злом, зокрема — з чумою. І саме у цьому творі відбувається перехід письменника від "самотнього бунтарства до визнання спільноти, чию боротьбу треба поділяти".)
- Як можна боротися проти чуми? (Зберегти в собі свій внутрішній стрижень за будь-яких обставин — ось засіб боротьби з Чумою. Наприклад, лікар Ріє щодня поспішає до хворих, усвідомлюючи, що кожен день може стати для нього останнім. Але він чесно виконує свій обов’язок. А ще журналіст Рамбер, який відмовляється тікати з міста, коли йому трапилася така нагода, бо «соромно бути щасливим одному»).
5.Підсумок уроку
1. Вправа «Мікрофон»
Поясніть слова А.Камю «Образом чуми я хочу передати атмосферу задухи, в якій ми перебували,
атмосферу загрози й вигнання, у котрій ми жили».
2. Складання сенкану
Чума
Страшна, абсурдна
Примушує страждати, захоплює розум і серце, вбиває
Люди не повинні втрачати надію
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватися до різнорівневої тестової контрольної роботи № 1 за темами «Золоті сторінки далеких епох» та «Модернізм».