Предмет: історія України
Клас: 9
Урок №
Тема: Російська революція 1905–1907 рр. на території України.
Мета уроку: створити умови для розвитку історичної компетентності учнів; розвитку інтересу до вивчення історії України, логічного мислення, історичної грамотної мови, самоконтролю; виховання ключових історичних компетентності.
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: характеризувати події революції 1905—1907 рр., що відбулися в січні—грудні 1905 р.; визначати особливості селянського руху в Наддніпрянщині в роки революції 1905—1907 рр.; аналізувати діяльність українських політичних партій у цей період; пояснювати, як розгортався в роки революції український культурно-освітній рух; характеризувати діяльність української громади в І та II Державних думах; пояснювати поняття й терміни: ради робітничих депутатів, чорносотенці.
Основні дати та події: 1905—1907 рр. — перша російська революція; 1905 р. — відкриття в Одесі першої в Наддніпрянщині «Просвіти»; 1906 р. — вихід друком першої україномовної газети «Хлібороб».
Обладнання уроку: підручник. Тип уроку: розвиток історичних компетентностей
Перебіг уроку
1. Організаційний етап. Мотивація навчальної діяльності учнів.
2. Актуалізація опорних знань: Бесіда з класом:
1. Назвіть основні причини, які заважали розвиткові капітаістичних відносин на селі.
2. Які з них, на вашу думку, найбільше гнітили селян на початку XX ст.? Спрогнозуйте дії селян.
3. Вивчення нового матеріалу:
3. 1. Російська революція 1905–1907 рр. на території України.
Період |
Подія |
Січень-березень 1905 р. |
Страйки робітників (117 страйків, 170 тисяч учасників) |
14-25 червня 1905 р. |
Повстання на панцернику «Потьомкін» |
Жовтень 1905 р. |
Загальний політичний страйк (120 тисяч учасників); створення Ради робітничих депутатів у 13 містах України |
17 жовтня 1905 р. |
Микола II видав Маніфест «Про дарування демократичних прав і свобод» |
Листопад 1905 р. |
Повстання матросів крейсера «Очаків» у Севастополі на чолі з лейтенантом Шмідтом.Повстання саперів у Києві на чолі з поручиком Б. Жаданівським |
Грудень 1905 р. |
Збройне повстання робітників (Донбас, Харків, Катеринослав тощо) |
Чорносотенці — збірна назва для низки російських монархічних і ультранаціоналістичних організацій, що виникли в Російській імперії під час революції 1905 року. Виступали за збереження самодержавства на основі уваровської формули «Православіе. Самодєржавіе. Народность». Період найбільшої активності чорносотенців припав на 1905-1914 рр.
3.2. Українські політичні партії.
У виборах до Третьої Думи УДРП зробила акцент на співробітництві з кадетами. Своїх членів партія провести не зуміла, проте мала вплив на гурток українських депутатів, який склався в Думі. У березні 1908 р. ці депутати внесли законопроект про дозвіл викладання «в початкових школах місцевостей з малоруським населенням» рідною українською мовою. Але законопроект було відкинуто. Про необхідність викладання у початкових школах і здійснення судочинства українською мовою говорив у своїх виступах в Думі кадет з українськими симпатіями Іван Лучицький, відомий київський історик. Загалом же Третя Дума виявилася найбільш мовчазною в українському питанні.
У Четвертій Державній думі українське питання стояло гостріше. Не в останню чергу це було наслідком угоди між кадетами і ТУПу, за якою поступовці закликали українців підтримувати кадетських кандидатів на виборах, а ті в Думі висунули низку українських вимог. Вони обмежувались суто культурними питаннями. 1908 р. — утворення Товариства українських поступовців (ТУП) на чолі з М. Грушевським.
Робота з історичним джерелом: Із декларації ТУП «Наша позиція»:«...Державу ми розуміємо як вільну спілку рівноправних та рівноцінних націй, серед яких не повинно бути ні гнобителів, ні гноблених.
Адже боролися ми й боротимемося за демократичну автономію України, гарантовану таку ж федерацію рівноправних народів, за цілковите забезпечення культурно-національних вартостей і політичних прав українського народу».
4.Рефлексія:
1. Визначте причини російської революції 1905-1907 рр.
2. Яке значення діяльності «Просвіт» в українському національному русі?
3. Визначте основні завдання, які ставило перед собою Товариство українських поступовців?
5. Підсумок уроку. 6. Домашнє завдання: опрацювати §